Конспект уроку з алгебри для 11 класу на тему:
« Показникові рівняння з параметрами»
Формування компетентностей:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
Термін «параметр» - це термін грецького походження, у перекладі означає «відміряти». Поняття параметра є у різних науках, наприклад, фізиці, хімії, програмуванні, економіці та ін. Під поняттям параметра розуміють величину, якою характеризують певну властивість, стан, розмір або форму об’єкта, робочого тіла, явища, системи та інше. До необхідності розв’язувати завдання з параметрами( в межах побудованої математичної моделі ) приводить велика кількість математичних задач, зокрема, економічних, технічних, медичних.
Можна сформулювати таке означення завдання з параметром.
Рівняння з параметром – це таке рівняння, до запису якого крім змінної та числових коефіцієнтів входять буквенні коефіцієнти, які є величинами, значення яких не вказані конкретно, але вони вважаються відомими та заданими на деякій числовій множині. Наприклад, 2х – а=0 із змінною х та параметром а.
Розв’язати рівняння з параметром – це означає для кожного значення параметра а встановити, чи має рівняння розв’язки; якщо так, то знайти ці розв’язки, які, як правило, залежать від параметра а.
Розв’яжіть залежно від значень параметра а рівняння:
а)2х = а; б) ах = 8; в) х2 = а + 2.
План вивчення теми
2)Приклади розв’язання показникових рівнянь із параметрами.
Приклад 1. Розв’яжіть рівняння з параметром ах = b.
Розв’язання. Дане рівняння показникове.
1) має один корінь, якщо b>0;
2) не має коренів, якщо b≤0.
Приклад 2. Розв’яжіть рівняння з параметром а:
Розв’язання. 1. Дане рівняння – показникове. І змінна х, і параметр а можуть приймати будь-які дійсні значення.
2. Введемо заміну: 2х = t, де t0. Отримаємо квадратне рівняння відносно нової змінної t . Розв’яжемо утворене рівняння.
t2 – (2a + 1)t + (a2 + a) =0,
А = 1, В = – (2a + 1), С = a2 + a,
D = a2 + a) = 4а2 + 4а + 1 – 4а2 – 4а = 1, отже, квадратне рівняння при будь-яких значеннях параметра буде мати два різні корені:
t1 = , t2 = .
3.Повернемося до заміни.
3.1 Коли з t1 можна повернутися до заміни?
Тоді, коли t1 , тобто t1 = а ; отже, якщо а є (0; +∞), то повертаємось до заміни 2х = а, = х =
3.2 Коли з t2 можна повернутися до заміни?
Тоді, коли t2 , тобто t2 = а + 1 для а ; отже, якщо а є (-1; +∞), то повертаємось до заміни 2х = а + 1, х =
4.Позначимо знайдені розв’язки на прямій параметра та запишемо відповідь
Відповідь. 1) Якщо а є (-∞ ; -1], то х є ∅ ;
Розв’язування вправи 2.24
При яких значеннях параметра а рівняння 9х – (а + 1)3х + 3а – 6 = 0 має єдиний корінь?
Розв’язання. 1. Дане рівняння – показникове. І змінна х, і параметр а можуть приймати будь-які дійсні значення.
2. Введемо заміну: 3х = t, де t0. Отримаємо квадратне рівняння відносно нової змінної t . Розв’яжемо утворене рівняння.
t2 – (a + 1)t + (3а - 6) =0,
А = 1, В = – (a + 1), С = 3а - 6,
D = ) = а2 + 2а + 1 – 12а +24 = а2 -10а + 25 = , отже квадратне рівняння при будь-яких значення параметра буде мати два різні корені:
t1 = , t2 = .
3.Повернемося до заміни.
3.1 Коли з t1 можна повернутися до заміни?
Тоді, коли t1 , тобто t1 = 3 ; отже, 3х = 3, х = 1
3.2 Коли з t2 можна повернутися до заміни?
Тоді, коли t2 , тобто t2 = а - 2 для а .
Для виконання умови задачі рівняння 3х = а – 2 не повинне мати коренів або мати єдиний корінь х = 1. Якщо а ≤ 2, то а – 2 ≤ 0 і рівняння 3х = а – 2 не має коренів. Число 1 є коренем цього рівняння, якщо 3х = а – 2, а = 5.
Відповідь. а є (-∞ ; 2] або а = 5.
Робота в парах.
Обговоріть план виконання завдань. Виконайте завдання. Здайте роботу вчителеві на перевірку.
Розв’яжіть рівняння з параметром а:
Вказівка. Введіть заміну 5х = t, де t0.
Відповідь . 1) Якщо а є (-∞ ; -1), то х1= х2=;
Варіант 2
Розв’яжіть рівняння з параметром а:
Вказівка. Введіть заміну 2х = t, де t0.
Відповідь. 1) Якщо а є (-∞ ; 0), то х = ;
Підсумкова бесіда.
Завдання за підручником: п.2, вправа 2.26.
Розв’яжіть рівняння з параметром а (завдання НМТ 24):
4х - 152х – 4а2 +30а = 0 є додатніми.
3х + (4а2 +10а) 3-х =4а + 5.
Література
« Мій конспект»).