Урок з читання 3 клас " Якого кольору слова" Д. Гуцало.

Про матеріал

Важливим засобом розвитку читацької культури учнів початкових класів є робота на уроках позакласного читання. Дитячі книги в різних типах видань для молодших школярів, від книжок-картинок до романів і енциклопедій,розширюють коло читання, задане в підручниках,представляють відсутні елементи, зокрема зарубіжну літературу,повісті,пригодницьку,історичну,енциклопедичну книгу і т. ін. Поєднання двох напрямів у формуванні читацької культури – підручника і дитячої книги – дасть можливість вивести кожну дитину на мінімально значимий рівень начитаності й розв'язувати проблему індивідуалізації у формуванні читача.

Завдання вчителів початкової школи – не тільки допомогти дітям освоїти коло доступної літератури і таким чином формувати в школярів читацький кругозір, а й розвивати читацькі інтереси, тобто вміння читати вибірково, співвідносячи свої потреби і можливості. Неодмінною умовою виникнення, а потім розширення і поглиблення читацьких інтересів у будь-якої людини, а в молодших школярів особливо, є досить високий рівень особистої начитаності, гарної поінформованості в доступному колі читання,усвідомлення того, що читати можна і що читати потрібно. Поступовий розвиток усіх цих складових і є запорукою формування першооснов читацької культури молодших школярів.

Узагальнюючи сказане, можна зробити висновок, що читати систематично й осмислено навчає школа у співпраці з батьками. Багато чого в читацькій біографії дитини залежить від того, наскільки майстерно вчитель залучає її до книги, допомагає оволодіти мистецтвом читання, наскільки активно популяризує книги, формує характер і моральні якості школяра.

Таким чином, формуючи читацьку культуру, ми вчимо учнів сприймати, усвідомлювати, відтворювати зміст тексту (книжки), забезпечуємо читання-спілкування з автором через його слово, яке, за В. Сухомлинським, «торкається струн дитячої душі», реалізуючи ще один із шляхів літературного розвитку школярів.



Перегляд файлу

Читання. 3 клас.

Д. Гуцало « Якого кольору слова.»

Мета: формувати у дітей здатність сприймати життя таким, як воно є, та усвідомлення того, що у кожного своє власне бачення світу; розвивати навички правильного, виразного, швидкого читання, пізнавальний інтерес, уміння висловлювати власну думку та обґрунтовувати її; формувати естетичне сприйняття світу.

Обладнання: конверти з кольоровими смужками, світлофор,репродукції картин: Г. Нісського « Веселка над Дніпром», А.Куїнджі « Ніч над Дніпром»,  « Сонячний день»,І. Левітана « Золота осінь.»; ксерокопії текстів Є . Гуцала « Жовтий гостинець», Н Красоткіної « Народження веселки», статті « Земляні фарби» зі збірки « Дванадцять місяців».

                                    Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

      Перевірка домашнього завдання.

  • Над якою темою ми працюємо?
  • Що було задано додому? ( виразно читати вірш О. Олеся « Згадую…»)

Двоє – троє учнів виразно читають вірш.

  • Чому О. Олесь сприймав світ  наче дивну  казку?

( Куди б він не дивився, бачив свою казку. Він бачив усе так, як сприймало, бачило, розуміло його дитяче серце.)

  • Щоб сприймати світ як казку, пізнавати його, нам потрібно бути спостережливими , більше знати, а для цього треба більше і швидше читати. Тому зараз ми виконаємо вправу на розвиток навички читання.

Вправа « Знайди слово».

Діти отримують пошукові таблиці, за орієнтирами, вказаними у картках, знаходять відповідні слова.

Синій – трикутник – третій рядок.  ( Рука).

Червоний – овал – шостий рядок. ( Любити).

Жовтий – трикутник – сьомий рядок.( Гарно.)

  • Як ці слова пов’язані з домашнім завданням?

( Вірш В. Терена « Як то гарно, любі діти.»)

  • Прочитайте виразно цей вірш.

-На що схожа наша мова?  ( На вікно)

- Чому вона схожа на вікно? ( З її допомогою можна почути багато цікавого, цінного для себе, відкрити непізнане.)

ІІІ. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

Підготовка до сприймання нової теми.

    Вправа « Друкарська машинка»

У кожного учня є картка, на якій зображено клавіатуру комп’ютера.

  • Надрукуйте слова : червоний,жовтий, зелений, блакитний.
  •  Які слова ви друкували? ( називають із пам’яті.)
  • Прочитайте слова надруковані на дошці:

Червоний

Оранжевий

Жовтий

Зелений

Блакитний

Синій

Фіолетовий

 Яким одним  словом  можна їх об'єднати? ( Кольори).

  • Що таке колір? (учні висловлюють свої міркування).
  • Що нам допоможе точно дізнатися ,що означає це слово? ( Словник).
  • Який словник допоможе точно пояснити значення слова? ( тлумачний).

Підготовлений учень зачитує із тлумачного словника значення слова « колір».

  • Більш повно про колір ми можемо дізнатися із " Тематичного словника школяра.»
  • Знайдіть і прочитайте визначення кольорів у тій послідовності, як це зазначено на дошці:  червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.

Одночасно біля назви кожного кольору вчитель вивішує відповідний кружечок.

  • Зверніть увагу, що всі кольори взято з  природи. Де можна побачити всі ці кольори? ( У веселці).
  • Робота із репродукцією картини Г. Нісського « Веселка над Дніпром».
  • Погляньте, яку гарну веселку намалював художник .Чи є на ній   перелічені нами кольори?
  • Чому веселка різнокольорова?
  • Хто її розфарбовує?
  • Про це ми дізнаємось, прочитавши казку Г.Юрмина « Хто розфарбував веселку?»
  • Читання казки ланцюжком.
  • То хто ж це робить? (Сонячний промінчик).
  • Як? (Діти пояснюють і одночасно викладають аплікацію на дошці.)
  • Яким нам здається промінь? (Прозорим).
  • Подивіться у вікно. Дійсно, ми чітко бачимо все навколо себе, бо промінь прозорий . Але насправді це не так. Хочете в цьому впевнитись? Нам допоможе  ПРИЗМА.

Діти дивляться навкруги крізь призму.

  • Що ви побачили?
  • Ось бачите, який наш світ різнокольоровий!
  • А чи можна побачити ці кольори ввечері, вночі? (Ні).
  • Чому? ( Вночі  немає світла)
  • Це дуже гарно видно на картині А. Куїнджі « Ніч над Дніпром». Який колір заповнює весь простір полотна?
  • Ми з вами сказали, а потім і переконалися в тому, що всі кольори існую  у природі. Ось послухайте таку історію:

У природничій школі під час уроку запитали:

  • А якого кольору літо?
  • Малинового, - сказала малина.
  • Вишневого – сказала вишня.
  • Бузкового – сказав бузок.
  • Небесного – сказало небо.

І кожен з них був правий. ( Пауза).

  • Чому? (Відповіді дітей).
  •  Бо кожен сказав про своє літо. Кожен предмет природи вбирає в себе свій колір. Так і кожна людина сприймає світ по – своєму. Вона завжди наодинці зі своїм сприйняттям, навіть якщо їй дають якісь поради.

Оголошення теми уроку

  • Сьогодні ми спробуємо з вами сприймати навколишнє середовище, природу не тільки через органи зору, а й через органи слуху.
  • Як ми це зробимо?
  • Що ми чуємо? ( Звуки, слова).

Тихенько всі, будь ласка!

Чекаємо в гості казку.

Не просто казкову,

А – різнокольорову.

В цій казці пречудовій

Слова всі кольорові:

І кольору звичайного,

І кольору незвичного,

А просто симпатичного.

Робота над темою уроку.

  • Послухайте поетичні рядки, які підготували учні. Слухаючи, спробуйте сприйняти їх у кольорі, а потім показати відповідну картку.

( У кожного учня на парті конверт із різнокольоровими картками.)

Ходить півень молодцем

Із вогнистим гребінцем. (Червоний колір).

 

             На леваду я пішла б

             Ціла купа там кульбаб.

             Ніби сонечка малі,

             Посідали на землі…( Жовтий).

 

Лілії заздрять усі хлопчаки -

Кожен би квіткою став залюбки:

В озері лілія зранку до ночі

Може купатися скільки захоче. (Білий).

 

             Ми дзвіночки, лісові дзвіночки,

             Славимо  день

             Ми співаємо, дзвоном зустрічаємо

             День! День!  (Синій).

 

Красуня – ялинка у лісі стояла

І білку маленьку на лапках гойдала. ( Зелений).

  • Ось бачите, як ви сприймаєте навколишній світ у кольорах. А тепер навпаки, я буду вам показувати картку певного кольору, а  ви називатимете предмети, які уявили.
  • Червоний -….
  • Жовтий - …..
  • Зелений - ….

Кольорове все в природі,

Всі кольори стають в пригоді…

Восени прийшов до нас

Колір жовтий – оце раз.

( Демонстрація малюнка із зображенням осені).

 

Два – це білий – білий сніг,

Всі дерева вкрив й поріг

Це, друзі, до нас завітала зима,

Кольору іншого в неї нема.

( Демонстрація малюнка із зображенням зими),

 

Колір зелений прийде з весною –

Вкриється зеленню все молодою.

( Демонстрація малюнка із зображенням весни ).

 

Літо - червоне, усі так гадають,

Бо ягоди колір полум’я мають.

(Демонстрація малюнка із зображенням літа).

  • А яке слово об’єднує три кольори: червоний, жовтий, зелений? (Світлофор).

Фізкультхвилинка « Світлофор».

Учитель показує кольори на світлофорі, а діти виконують відповідні рухи.

Червоний – присісти

Жовтий – стояти

Зелений – йти

Повідомлення про дитячі роки Є . Гуцала.

Роки життя – 1937 – 1995

Народився на Вінниччині у сім’ї вчителів. Батько викладав українську мову і літературу, а мама – хімію та біологію. Мабуть, тому в Євгена була рівновелика любов до рідного слова і рідної природи, до ледь уловимих відтінків барвистої мови і шовкових трав.

 Хлопець змалку тягнувся до слова. Одного разу треба було написати твір на вільну тему. Прочитавши його творіння, батько підозріло глянув на сина і на весь клас запитав: «Ти оце звідки списав?» Пробувати себе в літературі  Євген почав рано, ще десь у третьому класі.

За хатою в кущах бузку сам змайстрував собі столика із жердин і спекотними днями ховався у затінку і писав вірші та оповідання.

    Робота над оповіданням Є.Гуцала  «Якого кольору слова?».

Уже  дорослою людиною Є.Гуцало написав оповідання «Якого кольору слова?», що було навіяне спогадами дитинства.

Словникова робота.

Прочитайте слова в кінці тексту і поясніть їх значення.

Читання тексту по абзацах.

1-3-й абзаци – читання мовчки.

  • Якого кольору було дитинство автора?
  • Порівняйте з віршем О. Олеся, якому дитинство здавалося чарівною казкою.

   4-й абзац читає учитель.

  • Зверніть увагу на те, як міркує автор, як висловлює свої  припущення.

5-6-й абзаци – читання «ланцюжком».

  • Якого кольору матуся?
  •  Чому автор вважає, що вона об’єднує всі кольори?
  •  Згадайте свої твори «Якого кольору слово «родина»?».

Вузлики Теорії

2-3 учні зачитують свої твори.

  • Послухайте ще один вірш про кольорову родину.

А оце – моя сім’я,

В ній зелений,друзі, я.

Червоненька – то сестричка,

В неї в смужечку спідничка.

Білий зовсім – то дідусь.

Малювать я тільки вчусь.

Має тато таку вдачу –

Фарбу взяв жовтогарячу.

А матуся, моя ненька,

Вся, як сонечко, жовтенька.

У бабусі, ось, будь ласка,

Срібний колір – колір казки.

Сім’я моя невеличка,

Зате дуже симпатична.

Учитель ілюструє вірш малюнками.

7-8-й абзаци – читання за методикою О. Кушніра.

  • Чи тільки жовтого кольору слово «осінь»?
  •  Що мав на увазі автор,коли писав «туге і жовте, наче віск»?
  • Знайдіть слова, вжиті у переносному значенні.
  • 9-й абзац – самостійне читання учнями.
  •  Чому пролісок пахне сніжком?

10-12-й абзаци – читає один учень.

  • Як ви гадаєте,чи знає ворона, що вона чорна?

( Припущення учнів.)

  • Виявляється, знає. Про це довідався поет Микола Петренко і розповів у своєму вірші «Перший сніг». Ось послухайте його:

Чорна ворона каркнула:

  • Кра!

Гляньте! За хатою біла гора!

Біло на вулиці,

Біло в гаях,

Сливи і яблуні

В білих шапках.

Білі городи,

Білі поля,

В білому світі

Чорна – лиш я!

  • Чому Є.Гуцало впевнений, що корова Лиска знає,що вона – Лиска?

IV. Підсумок уроку.

  • Яким ми бачимо довкілля?
  • Що допомагає нам побачити його таким?

V.  Домашнє  завдання.

  • Переказати це оповідання від імені автора.
  • Чим більше будемо читати,тим більше дізнаємося про світ,що нас оточує. Тому буде ще одне завдання, яке ви оберете із трьох запропонованих за власним бажанням. Прочитайте вдома:
  1. оповідання Є. Гуцала «Жовтий гостинець»;
  2.  наукову казку А. Красоткіної  «Народження веселки»;
  3.  Статтю «Земляні фарби» (зі збірки «Дванадцять місяців») – ті,хто захоче уявити, як же все було без нас.

Діти підходять до столу і беруть відповідні завдання.

 Важливим засобом розвитку читацької культури учнів початкових класів є робота на уроках позакласного читання. Дитячі книги в різних типах видань для молодших школярів, від книжок-картинок до романів і енциклопедій,розширюють коло читання, задане в підручниках,представляють відсутні елементи, зокрема зарубіжну літературу,повісті,пригодницьку,історичну,енциклопедичну книгу і т. ін. Поєднання двох напрямів у формуванні читацької культури – підручника і дитячої книги – дасть можливість вивести кожну дитину на мінімально значимий рівень начитаності й розв’язувати  проблему індивідуалізації у формуванні читача.

Завдання вчителів початкової школи – не тільки допомогти дітям освоїти коло доступної літератури і таким чином формувати в школярів читацький кругозір, а й розвивати читацькі інтереси, тобто вміння читати вибірково, співвідносячи свої потреби і можливості. Неодмінною умовою виникнення, а потім розширення і поглиблення читацьких інтересів у будь-якої людини, а в молодших школярів особливо, є досить високий рівень особистої начитаності, гарної поінформованості в доступному колі читання,усвідомлення того, що читати можна і що читати потрібно. Поступовий розвиток усіх цих складових і є запорукою формування першооснов читацької культури молодших школярів.

  Узагальнюючи сказане, можна зробити висновок, що читати систематично й осмислено навчає школа у співпраці з батьками. Багато чого в читацькій біографії дитини залежить від того, наскільки майстерно вчитель залучає її до книги, допомагає оволодіти мистецтвом читання, наскільки активно популяризує книги, формує характер і моральні якості школяра.

  Таким чином, формуючи читацьку культуру, ми вчимо учнів сприймати, усвідомлювати, відтворювати зміст тексту (книжки), забезпечуємо читання-спілкування з автором через його слово, яке, за В. Сухомлинським, «торкається струн дитячої душі», реалізуючи ще один із шляхів літературного розвитку школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

docx
Додано
30 травня 2018
Переглядів
2754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку