Ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Тема. Вступ до розділу «З чистого джерела народної
творчості». Чарівні казки. Чия відвага, того й перемога. Народний герой.
«Кирило Кожум’яка» (українська народна казка)
Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовленнєва розминка.
1. Вправа на розвиток мовленнєвого апарата.
Читання скоромовки
Стриб-стриб-стриб —
Підстрибує по стерні рідня:
перепілка, перепел, перепеленя.
2.Розгадування кросворда.
1)Згадайте кінцівку прислів’я «Праця чоловіка годує, а лінь …(марнує)
2)Відгадайте про яку казку йдеться.
«Що за хатка на узліссі?
Все ворушиться, дрижить.
Де не взявсь – кабан біжить,
Тут і вовк іде, й ведмідь,
Й кожен в хатці хоче жить.
Так вже тісно їм усім –
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить? («Рукавичка»)
3)Як називається жанр, який ми розучували на початку уроку? (Скоромовка)
4)З якими піснями вперше в житті зустрічаються діти? Як вони називаються?
(колискові)
5)Відгадайте загадку:
Мене просять і чекають,
А як дочекаються – тікають.(дощ)
III. Перевірка домашнього завдання.
1. Робота в групі. Гра «Ти — мені, я — тобі»
Учні загадують одне одному слова з прочитаного розділу, пояснюють їх
значення.
2. Конкурс «Хто краще»
Конкурс на кращу розповідь за поданим зачином: «Підручник — найважливіша книга школяра. Його можна читати, розглядати...».
IV. Мотивація навчальної діяльності.
- Прочитайте заголовок до теми. Як ви думаєте про ,що будемо читати в цій темі?
- Чому називають народна творчість?
- Які види народної творчості ви знаєте?
2. Повідомлення теми і мети уроку
— Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та
розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварин, і про чарівників та фей,
і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі.
Вони — це справжня скарбниця! І ви, звісно, пам’ятаєте їх. (Діти називають
казки «Колосок», «Лисичка-кума», «Рукавичка»...)
— Що об’єднує всі ці казки? (Усі вони — про тварин.)
— Але є інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які
гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій
зі злом та брехнею.
Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями.
Це — чарівні казки.
Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом .
- Розгадайте назву казки.
«К.р.л. К.ж.м’.к.»
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання української народної казки «Кирило Кожум’яка»
(с. 47–49)
1. Виразне читання казки вчителем
— Коли відбулися події?
— Хто головний герой казки?
- Чому він має таке прізвище?
2. Словникова робота
1)Читання слів перед казкою «ланцюжком»
2)Гра «Доберіть пару»
До поданих слів у лівому стовпчику треба добрати відповідні тлумачення
з правого.
Урочище — ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості.
Городяни — люди, які жили у місті.
Старшина — шановані люди похилого віку.
Герой — особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.
Поцупити — вкрасти.
Злинув у небо — полетів, піднявся.
Благати — просити.
Фізкультхвилинка
3.Гра «Назви хто читає»
4.Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
- Яку дань збирав змій з людей?
- Прочитайте, як змій розповідав про Кирила Кожум’яку. За які риси характеру його боявся змій?
- Як князівна повідомила батькові про те, що змія можна подужати?
- Як описано Кирила у листі князівни? Прочитайте.
- Що подумав князь, коли побачив голуба?
5.Читання діалогу в особах.
Відшукайте діалог. Які особи потрібно, щоб його прочитати?
6.Доберіть синоніми.
Поцупить- вкраде
Благайте –просіть
7. Доповни речення словами з дужок.
Ото прийшла__________(пора,бабуся, черга) вже й до дочки самого______(царя, князя, змія).Нічого________(робити, казати, думати),- коли давали___________(селяни, жителі, городяни),треба і князеві________ (віддавати, посилати, давати).Послав князь свою дочку__________( в дань, на службу, в подарунок) змієві.
8.Гра «Знайди речення»
Вчитель читає початок речення, а діти його закінчують.
9. Робота в парах.
Постав запитання своєму другові на основі прочитанного.
VІ. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Стисло переказувати.