Тема: Виготовлення вітальної листівки. Народні звичаї та обряди.
Мета: Розширити знання здобувачів освіти про зимові свята, народні звичаї та обряди.
Продовжувати вчити учнів дотримуватися вимог до виготовлення вітальної листівки, пра- вильно користуватися знаряддям праці, дотримуватися правил техніки безпеки; відчувати єдність при груповому співі. Розвивати охайність, доброзичливість, інтерес та любов до мис- тецтва та праці. Через музику створювати святкову атмосферу уроку.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: бінарний (технології+образотворче мистецтво+музичне мистецтво).
Обладнання: ноутбук, телевізор, «мікрофон», роздатковий матеріал, кольоровий папір, картон, клей, ножиці, картинки, картки, прикраси для оздоблення, вата, шаблони, фарби, рушнички, телефони.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Привітання, налаштування на позитив.
- Доброго дня! Стали рівненько, подивилися один на одного, посміхнулися. А тепер намалювали в повітрі велике сердечко і подарували його всім !
- Тихенько сідаємо.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
Вправа «Мікрофон»
- Яка зараз пора року?
- Які свята наближаються?
- Хто знає загадки про зиму, зимові явища, святкові події ?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо, які є зимові свята, дізнаємося про народні звичаї та обряди. Поспіваємо, потанцюємо і виготовимо вітальну листівку.
- І так, як вже до нас прийшла зима, то ж заспіваємо пісню «Зима».
- https://www.youtube.com/watch?v=vbcryJsg6X4
- Уважно слухайте все про що ми будемо зараз говорити і запам’ятовуйте, щоб потім могли швидко виконати завдання.
ІV. Ознайомлення з новою інформацією та закріплення набутих знань.
- Вам було на д/з ознайомитися із зимовими святами. В кого є інформація ? (діти розпо-відають, я доповнюю)
- Отже, перше свято яке наближається це … ? (Святого Миколая ми святкували 19 грудня, тепер будемо святкувати 6 грудня)
- Чим воно характерне ? Чим нам подобається ?
- В Україні день Святого Миколая здавна був значним і веселим святом. Цього дня для дітлахів пекли особливе печиво – миколайчики. Темної зимової ночі, з 18 на 19 грудня,
Святий Миколай сходить до українських малюків з небес, звідки все бачить і знає. Як пово- дяться діти цілий рік. До хати заходить дверима, але буває і невидимий. Подарунки підкладає завжди під подушку. Про Миколая також є багато пісень. Це такі як, «Ой, хто, хто, Миколая любить», «Миколай» та багато інших.
-Наступне свято - Різдво Христове (Святвечір) – святкували 6 січня, тепер будемо святку-вати 24 грудня - це велике християнське свято, день Народження Ісуса Христа. Бог послав свого сина Ісуса, щоб спокутувати гріхи і спасти людство.
Він намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття, взаєморозуміння між людьми. До 6 січня виконувалися всі хатні роботи, прибирали. Білили, вивішували найкращі
рушники. А вранці, 7 січня, йшли до церкви. Після церкви збиралася вся родина на святко-вий обід. Готують кутю.
- Всі різдвяні свята супроводжувалися колядками. Колядки – це словесно-музичні твори, які виконують на Різдво і прославляють господаря та його родину. Термін «коляда» праукраїнського походження, походить від імені богині неба Коляди.
- Хто з вас знає колядки ?
-Наступне свято …? Новий рік.
- Чим це свято нам подобається? …
-Так, прикрашають ялинки ялинковими прикрасами, Дід Мороз роздає подарунки. Всім весело. –Хто знає історію цього свята ? ( доповнюю)
-Коли святкуємо ? (в ніч 31 грудня).
-Наступне свято – Свято Василя, або ж Старий Новий рік, його відмічають коли…?
( 14 січня, тепер будемо святкувати 1 січня)
Василя Великого вважали покровителем землеробства, і саме тому цього дня основною обрядовою дією було засівання осель зерном. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички і кишені зерна (жито, пшеницю, овес) і починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі, а вже потім іти до чужих людей. У перший день Нового року дорослі і діти, це чоловіки і хлопчики, ходили від хати до хати, символічно засівали хлібні зерна і бажали господарям щастя, здоров’я, щедрого врожаю. Жінкам і дівчатам посівати не можна. Вважається, що вони можуть накликати біду собі і господарям.
- Зараз ми з вами послухаємо колядку «Добрий вечір, тобі, пане господарю» (уривок)
- https://www.youtube.com/watch?v=fb4e6MWNKFM
- - Який настрій ви відчули? (піднесений, величавий, святковий).
- Ще одне зимове велике свято це – Водохреще. (святкували 19 січня, тепер – 6 січня)
- Хрещення Іваном Хрестителем Ісуса Христа а річці Йордан. У цей день в усіх містах і селах святять воду. Віддавна в народі вважають освячену на Водохреща воду спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Зали- шається загадкою те, що вода з Водохреща не псується і може зберігатися протягом року. В цей день, крім традиції святити воду, є ще традиція купатися в річці.
- І так, ми з вами пригадали зимові свята, ознайомилися з історією цих свят, з народними звичаями та обрядами.
На закріплення цього, зараз ви виконаєте інтерактивне онлайн-завдання: -Я вам на телефон скину посилання, де потрібно виконати завдання. В кого телефону немає, тому роздам картинки, вам потрібно:
- знайти відповідність між числами календаря та назвами зимових свят.
Працюємо в парі. На виконання завдання 2 хв.
- Святий Миколай – 6 грудня / 19 грудня
- Різдво Христове – 24 грудня / 7 січня
- Новий рік – 31 грудня -1 січня
- Святого Василя і Старий Новий рік – 1 січня / 14 січня
- Водохреще – 6 січня / 19 січня
- А на дошці буде виконувати це завдання ….
- Перевіримо, чи всі вірно виконали завдання і запам’ятали свята.
- Ми вже знаємо, що з давніх давен так ведеться, що всі події традиції, які відбуваються в країні, український народ відображає в піснях. І так, як до нас наближається свято Святого Миколая, то ми зараз відпочинемо і зробимо фізкультхвилинку під пісню «Миколай».
(діти виконують рухи підспівуючи). https://www.youtube.com/watch?v=8r74niIO2l8
-А тепер тихенько сіли і працюємо далі.
У святкові дні люди запрошують одне одного в гості, щоб поділитися своєю радістю, вітають одне одного словами або листівками.
- Що ж таке листівка ?
- Яка вона повинна бути?
- Що в ній пишуть ? (побажання)
- Так, пишуть найкращі привітання!
- V. Створення проблемної ситуації.
- А зараз закрийте очі і уявіть собі когось дуже вам дорогого, кого ви б хотіли привітати ?
- І кого ж ви хотіли б привітати? (запитую по черзі).
- Але ось така в нас біда! Немає чим привітати ! А найкращий подарунок це – подарунок зроблений своїми руками!
VI. Практичне завдання
- Ви дуже добре, активно працювали, тому зараз переходимо до найцікавішого етапу уроку.
- Зараз ми з вами будемо виготовляти новорічну листівку у вигляді рукавички. Ось таку… (демонструю зразок). І ви зможети нею привітати кого захочете!
- Листівку будемо виготовляти з паперу та картону. А чи знаєте ви коли і як винайшли папір? Раніше не було паперу і люди писали на камені, на шкірі тварин, на глиняних дощечках, на папірусі. Згодом винайшли папір.
- Перший папір було винайдено в Китаї, близько 2000 р. тому. Виготовляли його із бамбука.
- Зараз у нас великі фабрики і заводи на яких виготовляють папір різних видів.
- Листівки також з’явилися дуже давно і першими були листівки новорічні та різдвяні. Листівки прикрашали засушеними квітами, бісером, блискітками і навіть ароматизували. (демонстрація-презентації старовинної листівки)
- Перш ніж приступити до роботи, проведемо вправу «Поради другу» в цій вправі ви порадите другу, як потрібно працювати на уроці, нагадаєте йому правила техніки безпеки на уроці, адже ми будемо працювати з ножицями. (-Олю, я тобі раджу ножицями користуватися обережно ! Сергію, я тобі раджу прибрати все зайве зі столу! і т.д.= діти називають ПБП та СГВ).
- Правильно. Молодці!
- Отже, ми працюємо під девізом: (діти разом промовляють девіз)
- Працюй наполегливо, швидко, старанно!
- Успіх приходить до тих хто вірить!
- Щоб виготовити правильно і гарно ось таку вітальну листівку, нам потрібно знати послідовність виготовлення нашого виробу. У вас на парті лежить технологічна картка послідовності виготовлення новорічної листівки. Зараз ми з нею ознайомимося. (діти по черзі зачитують).
Технологічна картка № 1 Виготовлення новорічної листівки |
|
Технологічна картка № 2 Виготовлення сніжинки |
|
Для початку роботи вам потрібно вибрати картон такого кольору, якого ви хочете, щоб була ваша рукавичка і скласти навпіл. Ось так. (демонструю).
-На партах у вас лежать шаблони. Прикласти шаблон до картону.
- Якщо картон односторонній, то як ми будемо працювати ?(слідкую, щоб діти правильно приклали шаблон).
-Прикладаємо шаблон, обводимо і вирізаємо. Не забуваємо працювати економно, обережно і охайно.
-Вирізали. Наступний етап роботи : потрібно розкласти рукавичку і фарбами намалювати на ній новорічні візерунки.
-Відкладемо тепер наші рукавички в сторону, щоб підсохли і перейдемо до наступної роботи – виготовлення серединки, те, що буде тримати рукавичка. Будемо виготовляти сніжинки.
-Нам потрібно виготовити 4 сніжинки різних розмірів. Для цього потрібно скласти білий папір так, щоб вийшло 4 квадрата різних розмірів. (демонструю з поясненням виготовлення сніжинок).
- Незабуваємо обережно працювати з ножицями!
- Тепер склеїмо всі 4 сніжинки по половинці(по лінії згину) і відкладемо хай підсихають.
- Наша рукавичка вже підсохла, тепер можна за бажанням оздобити її своїми прикрасами, ватою, блискітками…
-Проявляйте свою творчість і фантазію, щоб дизайн вашої листівки був дуже гарний і неповторний!
-Рукавичка майже готова. Залишилося вклеїти в середину рукавички нашу чарівну сніжинку!
(під час самостійного виконання роботи тихо звучать новорічні пісні).
- Молодці! З роботою справилися добре. Але у нас (звичайна маленька пластикова ялинка, або намальована на дошці) є ось така загадкова Ялинка. На ній чарівні Сніжинки. Зараз по черзі будете підходити до ялинки, знімете 1 сніжинку, прочитаєте речення і закінчите його.
- 1. Сьогодні на уроці я навчився…
2. Я запам’ятав …
3. Найкраще мені вдалося…
4. Найбільше мені сподобалося… 7. Я вже знаю, що є такі зимові свята, як …
5. Урок завершую з настроєм… 8. Співали пісні про …
6. Труднощі виникли… 9. Сьогодні на уроці ми …
VII. Аналіз і підсумок навчального процесу.
А зараз я хочу підвести підсумок і дізнатися який у вас настрій після нашого уроку і чи задоволені ви своєю роботою за допомого селфі-смайликів. Можете швиденько зробити селфі, можна з товаришем.
- Хто зробив селфі – виставляє свої вироби на дошку на виставку.
- Сьогодні ви всі були молодці! Гарно працювали, старалися, дізналися багато нового, навчилися виготовляти листівки, співали і танцювали.
- Свої роботи ви виконували під музику, тому вони у вас получилися такі гарні!
VIII. Домашнє завдання.
- На домашнє завдання вам потрібно буде написати у своїх листівках щирі побажання тому, кого ви хочете привітати.
- Урок закінчено. Дякую за роботу!
Великі листівки на дошку
( Дві листівки - на вибір )
Вітальна листівка
Роздатковий матеріал (по 5 вітальних листівок і чисел – дат = робота в парах чи в групах)
6 грудня / 19 грудня
|
24 грудня / 7 січня |
31 грудня -1 січня |
1 січня / 14 січня
|
6 січня / 19 січня |
(дітям) |
На дошку
6 грудня / 19 грудня
|
24 грудня / 7 січня
|
31 грудня - 1 січня
|
1 січня / 14 січня |
6 січня / 19 січня
|
|
( Написати на сніжинках )
Сьогодні на уроці я навчився… |
Найкраще мені вдалося… |
Найбільше мені сподобалося… |
Я запам’ятав …
|
Урок завершую з настроєм… |
Співали пісні про … |
Я вже знаю, що є такі зимові свята, як … |
Сьогодні на уроці ми …
|
Труднощі виникли… |
Шаблон Рукавички