Урок з позакласного читання за посібником "Позакласне читання. 3 клас/упорядник: Кордуба Н., Стрихар М. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2017"
Метою уроку збагатити уявлення учнів про різновиди усної народної творчості;
Обладнання: зображення скриньки, скарбів, назви малих жанрів усної народної
творчості, горіхи для пальчикової розминки, відео та аудіозаписи ,
Тема: Скарби усної народної творчості
Мета : формувати знання дітей про усну народну творчість українського народу;
Обладнання: зображення скриньки, скарбів, назви малих жанрів усної народної
творчості, горіхи для пальчикової розминки, відео та аудіозаписи , Позакласне
читання. 3 клас/упорядник: Кордуба Н., Стрихар М. – Тернопіль : Підручники і
посібники, 2017.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Дітки, у наш клас завітали гості. Уявіть, що у ваших долоньках – зернятка гарного настрою. Поділіться ними, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнемо наш урок.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Діти, пригадуєте розповідь про братів мисливців, які пішли на полювання у володіння злого чаклуна. Хто з покараних братів потрапив додому останнім? Чому?
- Для спілкування нам потрібна мова. Ми – українці і нашою рідною мовою є українська. Вона виникла не сьогодні і не вчора, а багато віків тому назад. Цікаво, а що було першим, слово чи книга?
- Спершу люди навчилися говорити і «передавати інформацію з уст в уста», а вже потім виникло письмо. Тож розгляньте ці зображення і відгадайте якою буде тема нашого сьогоднішнього уроку.
Скарби усної народної творчості
ІІІ.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
З скарбом цим усі знайомі,
Нам з дитинства він відомий,
Щоб по швидше засинали
Наші мами нам співали… СНІПІ (ПІСНІ)
- Українці, як соловейки, люблять співати. Весело – співають, сумно – співають, відпочивають – співають, працюють – співають, спати лягають – співають. Перший скарб нашої скриньки – пісні. Найперші з них ми чуємо ще немовлятами. Називаються такі пісні?... Колискові.
- Для чого їх співають? Хто це робить?
У колисанках матуся передає любов і ніжність своїй дитині, пророкує їй щасливе життя. Хто пам’ятає колискову свого дитинства?
Відео «Ой ходить сон..»
- Пісень є чимало: сумні і веселі, побутові і святкові, календарно – обрядові і патріотичні, для дітей і для дорослих. З ними ми будемо ще знайомитись. А зараз відкрийте підручники з позакласного читання.
І група – с. 42 (веснянки)
ІІ група – с.43 (купальські пісні)
ІІІ група – с. 44 (колядки та щедрівки)
- Що можете сказати про твори вміщені на цих сторінках? Коли їх виконують? Які пісні будемо виконувати найближчим часом? Яка з пісень зимового циклу прославила Україну на весь світ?
Аудіо запис «Щедрик»
- Це календарно – обрядова пісенька, яку ми називаємо щедрівка.
Тож перший скарб нашої скриньки – пісні.
- Дитина росте, розвивається, пізнає себе і світ довкола. Попрошу вас, дітки, встати і трохи розім’ятися .
БАЗАВЛЯНКИ АТ ШКИПОТІ
Непосиди – дітки бігають швиденько,
Наче в них моторчики зздаду є маленькі.
Непосиди – дітки іграшки ламають,
А долоньки – пальчики їм допомагають.
А мої долоньки – пальчики слухняні
Допоможуть таткові, бабусі і мамі.
Тренуємо долоньки:
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик:
Меншому — менший,
Старшому — більший, —
Шусть у піч, шусть у піч!
Виконуйте за змістом:
Качечка летіла,
хвостиком вертіла,
На головку сіла…
Горіхи – це смачно і корисно. Але сьогодні горіхи для іншого. Візьміть їх у руки.
Бігла мишка,
Несла горішка,
Додому котила,
Горішка згубила. Ой!
- Як ви вважаєте, з яким скарбом усної народної творчості ми зараз знайомилися?
Це були забавлянки і потішки.
Наступний наш скарб – це ГИРІ. Бо кажуть «як дитина грається, так їй здоров’я усміхається»
До баби по сіль
Діти стають по двоє, один навпроти одного. Ведучий починає:
- Підеш до баби по сіль?
- Піду.
- А не боїшся її псів?
- Ні.
Щоб упевнитися, що це так, один із пари сплескує в долоні. Якщо інший кліпне, то боїться, а як витримає – не боїться. Тоді той, кого випробували, каже:
- Ану подивимось, чи ти не злякаєшся?
Та міняються ролями.
Мовчанка
Коли діти дуже розкричаться, ведучий говорить:
Їду до дому
На зелену солому.
На тій соломі
Сидить жаба.
Хто писне, той жабу хлисне,
Мені можна говорити
Сто раз,а іншому - ані раз.
Всі замовкають. Ведучий намагається кого-небудь викликати на розмову. Хто перший заговорить, той програв.
- Чи легко було обрати ведучих у грі? Що полегшило б нам вибір?
ЧИЛІЛКИ
- Діти, послухайте вірш. Подумайте, як його ще можна назвати? Де, і з якою метою його промовляють?
Йшла Галинка на стежинку,
Загубила там корзинку
А в корзинці паляниця
Хто з’їв, тому жмуриться
- До якої гри призначена ця лічилка?
Бігли коні під мостами
З золотими копитами.
Дзень, брязь — вийшов князь!
- Отже ще один скарб з нашої скриньки – це лічилки. ( Лічилка – невеликий віршований твір, зазвичай дитячий, яким визначається роль і місце у колективній грі кожного учасника.)
- Яку лічилку ми знаємо ще з другого класу?
Тато, мама, дід, бабуся –
всіх назву, не помилюся…
Відео « Скоромовки Мар’яни»
- Хто з вас, дітки, зможе повторити почуті скоромовки? Можливо допоможуть елементи мнемотехніки….
- Як називають короткі влучні вислови повчального характеру? Вони передають досвід народу, поради, застереження.
Я’ВЛІСРИП АТ КАПРИЗКИ
Гра «Добери прислів’я»
Робота в групах за ст.. 46 – 47
1 група — Якщо ви постійно чимось цікавитеся, дізнаєтеся щось нове, прагнете знати більше, яке прислів’я про вас можуть сказати інші?
2 група — Якщо з вами трапиться біда і вам на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ви виберете?
3 група – Виберіть прислів’я про магічну силу слова.
4 група – Виберіть прислів’я про предмет, що сам мовчить , а інших вчить.
5 група –Виберіть прислів’я про Батьківщину.
I V.ПІДСУМОК УРОКУ
ГАДЗАКИ
- В давнину загадки мали значення у будь – якій сфері життєдіяльності людини. Вони були розвагою на вечірках, своєрідною грою, змаганням у кмітливості. Виконували обрядове значення: відгадування віщувало добрий урожай, гарне полювання, щасливу рибалку, вдале одружування.
- Від уміння відгадувати загадки подеколи залежала подальша доля людини.А в нашому випадку – оцінка .
Прізвище, ім’я учня _________________________________________________
Визначте жанр усної народної творчості
1. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика. ______________________________
2. Бджола мала, а та працює. _______________________________________________________
3. Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі________________________________________________________
4. Ой, сивая тай зозузельна,
щедрий вечір, добрий вечір,
добрим людям на здоров’я…_______________________________________________________
5. Бігла мишка.
Несла горішка,
Додому котила,
Горішка згубила. Ой! _____________________________________________________________
6. А між нами, хлопчаками,
Хтось не слухається мами.
Раз, два, три,
Це, напевне, будеш ти.__________________________________________________________
7. Ведуча – господиня, яка виростила добрий урожай буряків. Усі сусіди приходять до неї позичити буряків. Діти, які сидять один в одного на руках, зображують «буряки». Господиня вказує на якусь пару дітей. Сусід повинен вирвати буряк., тобто перетягнути до себе дитину, яка сидить на руках. Друга дитина повинни тримати його і не відпускати. Якщо сусідові вдасться «вирвати буряк», то він сідає на вільне місце, а гравець стає «сусідом».
Прізвище, ім’я учня _________________________________________________
Визначте жанр усної народної творчості
1. Хати не будує, на гілці ночує, людям роки рахує. ____________________________________
2. Шабля ранить тіло, а погане слово – душу. ________________________________________
3. Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – морок ________________________________________________________
4. А, ну, люлі, люлі,
Налинули гулі,
Сіли на воротях
В червоних чоботях. _____________________________________________________________
5. Бігла мишка.
Несла горішка,
Додому котила,
Горішка згубила. Ой! _____________________________________________________________
6. Еники – беники їли вареники.
Еники – беники, квас:
вийшов маленький Тарас.__________________________________________________________
- Ми повторили лише деякі жанри усної народної творчості . Кожен з них має свої особливості. А всі разом вони складають духовну культуру наших предків, яку ми повинні знати і шанувати.
Дякую за гарну роботу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати с.48 – 49 в посібнику з позакласного читання