Урок з позакласного читання у 3 класі "Скарби усної народної творчості"

Про матеріал

Урок з позакласного читання за посібником "Позакласне читання. 3 клас/упорядник: Кордуба Н., Стрихар М. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2017"

Метою уроку збагатити уявлення учнів про різновиди усної народної творчості;

  • поглиблювати уявлення дітей про влучність та красу рідного слова,прищеплювати бажання вживати у влас­ному мовленні прислів'я та приказки, лічилки та забавлянки, мирилки та заклички;
  • розвивати творчі здібності учнів;
  • виховувати любов до рідного краю, інтерес до вивчення рідної мови , культури рідного народу.

Обладнання: зображення скриньки, скарбів, назви малих жанрів усної народної

творчості, горіхи для пальчикової розминки, відео та аудіозаписи ,

Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема: Скарби усної народної творчості

Мета : формувати знання дітей про усну народну творчість українського народу;

  • збагатити уявлення учнів про різновиди  усної народної творчості;
  • поглиблювати уявлення дітей про влучність та красу рідного слова,прищеплювати бажання вживати у влас­ному мовленні прислів'я та приказки, лічилки та забавлянки, мирилки та заклички;
  • розвивати творчі здібності учнів;
  • виховувати любов до рідного краю,  інтерес до вивчення рідної мови , культури рідного народу.

Обладнання: зображення скриньки, скарбів, назви малих жанрів усної народної  

         творчості, горіхи для пальчикової розминки, відео та аудіозаписи , Позакласне  

         читання. 3 клас/упорядник:  Кордуба Н., Стрихар М.  – Тернопіль : Підручники і  

         посібники, 2017.

 

Хід уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 - Дітки, у наш клас завітали гості. Уявіть, що у ваших долоньках – зернятка  гарного настрою. Поділіться ними, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнемо наш урок.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Діти, пригадуєте розповідь про братів мисливців, які пішли на полювання у володіння злого чаклуна. Хто з покараних братів потрапив додому останнім? Чому?

-  Для спілкування нам потрібна мова. Ми – українці і нашою рідною мовою є українська. Вона виникла не сьогодні і не вчора, а багато віків тому назад. Цікаво, а що було першим, слово чи книга?

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\vector-lips-23969567.jpg- Спершу люди навчилися говорити і «передавати інформацію з уст в уста», а вже потім виникло письмо. Тож розгляньте ці зображення і відгадайте якою буде тема нашого сьогоднішнього уроку.

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\1874799.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\narod.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\01322572.png 

 

 

   Скарби                             усної                           народної                            творчості

  •               Чому усна? Чому народна? Чому творчість? (Передавалася з вуст в уста; складав сам народ; від слова «творити».)
  •               Але це будуть не матеріальні скарби, а духовні. З деякими ми зустрічалися в підручнику з літературного читання, деякі знаємо з дитинства, а деякі чуємо щодня. Тож давайте зазирнемо у скарбничку.

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG-4e685b38cae8745d3d417d5bfcc12814-V.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

           З скарбом цим усі знайомі,

           Нам з дитинства він відомий,

           Щоб по швидше засинали

           Наші мами нам співали…                                     СНІПІ (ПІСНІ)

 

 - Українці, як соловейки, люблять співати. Весело – співають, сумно – співають, відпочивають – співають, працюють – співають, спати лягають – співають. Перший скарб нашої скриньки – пісні. Найперші з них ми чуємо ще немовлятами. Називаються такі пісні?... Колискові.

 - Для чого їх співають? Хто це робить?

У колисанках матуся передає любов і ніжність своїй дитині, пророкує їй щасливе життя. Хто пам’ятає колискову свого дитинства?

Відео «Ой ходить сон..»

- Пісень є чимало: сумні і веселі, побутові і святкові, календарно – обрядові і патріотичні, для дітей і для дорослих. З ними ми будемо ще знайомитись. А зараз відкрийте підручники з позакласного читання.

І група – с. 42                                  (веснянки)

ІІ група – с.43                                  (купальські пісні)

ІІІ група – с. 44                                (колядки та щедрівки)

-  Що можете сказати про твори вміщені на цих сторінках? Коли їх виконують? Які пісні будемо виконувати найближчим часом? Яка з пісень зимового циклу прославила Україну на весь світ?

Аудіо запис «Щедрик»

 - Це календарно – обрядова пісенька, яку ми називаємо щедрівка.

 Тож перший скарб нашої скриньки – пісні.

- Дитина росте, розвивається, пізнає себе і світ довкола.  Попрошу вас, дітки, встати і трохи розім’ятися . 

БАЗАВЛЯНКИ АТ ШКИПОТІ

Непосиди – дітки бігають швиденько,

Наче в них моторчики зздаду є маленькі.

Непосиди – дітки іграшки ламають,

А долоньки – пальчики їм допомагають.

А мої долоньки – пальчики слухняні

Допоможуть таткові, бабусі і мамі.

             Тренуємо долоньки:

Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик:
Меншому — менший,
Старшому — більший, —
Шусть у піч, шусть у піч!

Виконуйте за змістом:

Качечка летіла,

хвостиком вертіла,

На головку сіла…

          Горіхи – це смачно і корисно. Але сьогодні горіхи для іншого. Візьміть їх у руки.

Бігла мишка,

Несла горішка,

Додому котила,

Горішка згубила. Ой!

- Як ви вважаєте, з яким скарбом усної народної творчості ми зараз знайомилися?

Це були забавлянки і потішки.  

Наступний наш скарб – це ГИРІ.  Бо кажуть «як дитина грається, так їй здоровя усміхається»

                                                       До баби по сіль

Діти стають по двоє, один навпроти одного. Ведучий  починає:

- Підеш до баби по сіль?

- Піду.

- А не боїшся її псів?

- Ні.

Щоб упевнитися, що це так, один із пари сплескує в долоні. Якщо інший кліпне, то боїться, а як витримає – не боїться. Тоді той, кого випробували, каже:

 - Ану подивимось, чи ти не злякаєшся?

Та міняються ролями.

Мовчанка

Коли діти дуже розкричаться, ведучий говорить:

Їду до дому
На зелену солому.
На тій соломі
Сидить жаба.
Хто писне, той жабу хлисне,
Мені можна говорити
Сто раз,а іншому - ані раз.

Всі замовкають. Ведучий намагається кого-небудь викликати на розмову. Хто перший заговорить, той програв.

- Чи легко було обрати ведучих  у грі? Що полегшило б нам вибір?

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG-ad40a5d99652947da3d61e63fdeb2c7a-V.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧИЛІЛКИ

- Діти, послухайте вірш. Подумайте, як його ще можна назвати? Де, і з якою метою його промовляють?

 Йшла Галинка на стежинку,

           Загубила там корзинку

           А в корзинці паляниця

           Хто з’їв, тому жмуриться

- До якої гри призначена ця лічилка?

Бігли коні під мостами

З золотими копитами.

Дзень, брязь — вийшов князь!

- Отже ще один скарб з нашої скриньки – це лічилки. ( Лічилканевеликий    віршований  твір, зазвичай дитячий, яким визначається роль і місце у  колективній  грі кожного учасника.)

- Яку лічилку ми знаємо ще з другого класу?

Тато, мама, дід, бабуся –

всіх назву, не помилюся…

  •               Наступним скарбом є  ВМОРОКОСКИ. Їх цінність полягає в тому, що в них добираються слова, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує культуру мовлення. Наш народ любить скоромовки тому, що їх виконання сприйма­ється як весела забава; той, хто прагне швидко продекламувати скоромовку, часто потрапляє в кумедне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова.

Відео « Скоромовки Маряни»

  • Кит кота по хвилях катав. Кит у воді. Кіт на киті.
  • 33 кораблі лавірували. Лавірували та не вилавірували.
  • Затвердили, що на дворі трава, на траві дрова. Раз дрова, два дрова, три дрова.Дрова в шир двору. Дрова вздовж двору. Не вмість двір дрів. Треба  видворити дрова з двору.
  • Орел на горі. Перо на орлі. Гора під орлом, орел під пером.
  • Королева Клара сувора карала Карла за крадіжку коралів.
  • Горох у городі виріс небувалий, горобці горох пограбували.
  • Цілющий сік квітки нарциса, він зцілює тіло й мязи. Цигани цінують цей засіб і лікуються цим засобом з дитинства.
  • У червні, в четвер, четвертого числа, в чотири з чвертю години, четверо чорненьких чумазеньких чортенят креслили чорними  чорнилами креслення. Надзвичайно чисто. Надзвичайно чітко.
  • Ховрахи ховрахи хотіли хліба, ховрахам давали рибу. Ховрахи халви хотіли та просити не уміли.Хто нам може підсказати, що іще їм треба  дати?
  • А дідусь Опанас нам купив ананас. Тож приходьте до нас, почастуємо і вас.

- Хто з вас, дітки, зможе повторити почуті скоромовки? Можливо допоможуть елементи мнемотехніки….

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\79030903-cartoon-bild-der-königin-mit-krone.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\ananas.png

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\кораблик.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\24580d7af66546f.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\стручок-гороха-21890893.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\clp2790534.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\narcissus-eps10-vector-illustration-29606307.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\Ivasykova_abetka_Svitlana_Kuzmenko_Hovrah.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\velnias.jpgC:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Рабочий стол\кит.jpg

 

 

- Як називають короткі влучні вислови повчального характеру? Вони передають досвід народу, поради, застереження.

ЯВЛІСРИП  АТ    КАПРИЗКИ

Гра «Добери прислів’я»

Робота в групах  за ст.. 46 – 47

1 група — Якщо ви постійно чимось цікавитеся, дізнаєтеся щось нове, прагнете знати більше, яке прислів’я про вас можуть сказати інші?

2 група — Якщо з вами трапиться біда і вам на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ви виберете?

3 група – Виберіть прислів’я про магічну силу слова.

4 група – Виберіть прислів’я про предмет, що сам мовчить , а інших вчить.

5 група –Виберіть прислів’я про Батьківщину.

I V.ПІДСУМОК УРОКУ

ГАДЗАКИ

 - В давнину загадки мали значення у будь – якій сфері життєдіяльності людини. Вони були розвагою на вечірках, своєрідною грою, змаганням у кмітливості. Виконували обрядове значення:  відгадування віщувало добрий урожай, гарне полювання, щасливу рибалку, вдале одружування. 

- Від уміння відгадувати загадки подеколи залежала подальша доля людини.А в нашому випадку – оцінка .

  •               Дайте  письмові відповіді на запитання: «Які скарби усної народної творчості запам’ятали ?»

 

 

 

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG-52f03a974f158b450a21b9c4aa052cb7-V.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, імя учня _________________________________________________

Визначте жанр усної народної творчості

1. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика. ______________________________

2. Бджола мала, а та працює.  _______________________________________________________

3. Босий хлопець сіно косить,

    Роса росить ноги босі________________________________________________________

4. Ой, сивая тай зозузельна,

 щедрий вечір, добрий вечір,

добрим людям на здоровя…_______________________________________________________

5. Бігла мишка.

Несла горішка,

Додому котила,

Горішка згубила. Ой! _____________________________________________________________

6. А між нами, хлопчаками,

Хтось не слухається мами.

Раз, два, три,

Це, напевне, будеш ти.__________________________________________________________

7. Ведуча – господиня, яка виростила добрий урожай буряків. Усі сусіди приходять до неї позичити буряків. Діти, які сидять один в одного на руках, зображують «буряки». Господиня вказує на якусь пару дітей. Сусід повинен вирвати буряк., тобто перетягнути до себе дитину, яка сидить на руках. Друга дитина повинни тримати його і не відпускати. Якщо сусідові вдасться «вирвати буряк», то він сідає на вільне місце, а гравець стає «сусідом».

________________________________________________________________________________

 

 

 

Прізвище, імя учня _________________________________________________

Визначте жанр усної народної творчості

1. Хати не будує, на гілці ночує, людям роки рахує. ____________________________________

2. Шабля ранить тіло, а погане слово – душу.  ________________________________________

3. Хитру сороку спіймати морока,

   А на сорок сорок – морок ________________________________________________________

4. А, ну, люлі, люлі,
Налинули гулі,
Сіли на воротях
В червоних чоботях. _____________________________________________________________

5. Бігла мишка.

Несла горішка,

Додому котила,

Горішка згубила. Ой! _____________________________________________________________

6. Еники – беники  їли вареники.
Еники – беники, квас:
вийшов маленький Тарас.__________________________________________________________

7. Єдиним інвентарем, який потрібний для цієї забави, є гілочка верби або іншого дерева. Учасники утворюють нещільне коло, вони тримають руки за спиною й передають один одному гілочку. У центрі кола знаходиться той, хто водить. Його завдання – знайти гілочку й вихопити її. Коли ведучому  вдається захопити гілочку, той, у кого він її забрав, стає в коло і починається знову. За допомогою цього можна виховати спостережливість, швидкість реакції й витримку. _______________________________________________________________

 

 

- Ми повторили лише деякі жанри усної народної творчості . Кожен з них має свої особливості.  А всі разом вони складають духовну культуру наших предків, яку ми повинні знати і шанувати.

Дякую за гарну роботу.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати с.48 – 49 в посібнику з позакласного читання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG-c90544d3f324ec5ffee8988eb04ed8e2-V.jpg

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG_20181203_131308.jpg

C:\Documents and Settings\Artem Tkachik\Мои документы\Downloads\drive-download-20190103T170512Z-001\IMG_20181203_132829.jpg

docx
Додано
3 січня 2019
Переглядів
2372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку