Розробка уроку з теми «Показникова функція» містить завдання та методичні підказки для узагальнення та систематизації знаньучнів із даної теми, вдосконалення вмінь та навичок розв'язування показникових рівнянь та нерівностей з параметрами. Розвивати здібності учнів та креативний підхід до розв'язування нестандартних задач та проблем, формувати ціннісні орієнтації, вчити учнів використовувати знання в новій ситуації; виховувати культуру математичного мовлення
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, вмінь та навичок
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, Алгебра, 11 клас (А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, Д.А. Номіровський ) підручник для класів з поглибленим вивченням математики - Х.: «Гімназія», 2011.
11 клас
Алгебра
e — це таке унікальне число a, при якому похідна (іншими словами тангенс кута нахилу дотичної) показникової функції f (x) = ax (синя крива) в точці x = 0 в точності дорівнює 1. Для порівняння показані функції 2x (точкова крива) та 4x (пунктирна крива); тангенс нахилу їхньої дотичної відмінний від 1 (ця дотична намальована червоним)
Перед людиною є три шляхи до пізнання:
шлях мислення – найбільш благородний;
шлях наслідування –найбільш легкий;
шлях особистого дослідження – найбільш важкий.
Конфуцій
Тема. Розв’язування більш складних показникових рівнянь та нерівностей
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів із теми «Показникова функція»; вдосконалювати вміння та навички розв’язування показникових рівнянь та нерівностей з параметрами. Розвивати здібності учнів та креативний підхід до розв’язування нестандартних задач та проблем, формувати ціннісні орієнтації, вчити учнів використовувати знання в новій ситуації; виховувати культуру математичного мовлення
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, вмінь та навичок
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, підручник (А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, Д.А. Номіровський Алгебра, 11 клас) для класів з поглибленим вивченням математики.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
(доцільно проводити з метою розвитку вмінь використовувати знання в нових ситуаціях)
Не все на світі просто, але є
Якась закономірність саме в тому,
Що істина раптово постає
Крізь ліс ускладнень, в самому простому.
Віталій Коротич
Фронтальна бесіда
1. На якому з рисунків зображено ескіз графіка функції y =.
2. Встановити відповідність між функціями (1-4) та ескізами графіків (А-Д).
1 у = 2 у= ()х 3 у = tg х 4 у = ctg x
А Б В Г Д
3. На якому з графіків зображено графік функції y = - 2|.
А Б В Г
4. Знайти найменше та найбільше значення функції у = - 1.
6. Розв’яжіть рівняння = cosx.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
На півночі є мудра притча:
«Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні, а якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде сита все життя».
Так і в навчанні – потрібно взяти на уроці не «заготовку» знань на завтра, а «озброїтись» вмінням здобувати ці знання та застосовувати їх, принаймні, на ДПА та ЗНО з математики. А на ДПА та ЗНО часто пропонуються задачі з параметрами. При розв’язуванні задач з параметрами потрібно пам’ятати наступне:
- при різних значеннях параметра задача може розв’язуватись по-різному;
- при розв’язуванні нерівностей з параметром хід розв’язку може залежати від взаємного розміщення коренів відповідного рівняння;
- графічний метод (тобто аналіз властивостей функцій за допомогою зображення їх графіків при різних значеннях параметра) дозволяє полегшити аналітичні викладки.
III. Розв’язування вправ
19.35 ( застосувати метод аналізу та синтезу думок)
При яких значеннях параметра a рівняння = ах2 + а2 має єдиний розв’язок?
Вказівка. Скористатись графічним методом та тим, що коли це рівняння має корінь х0 , то воно має корінь - х0.
Відповідь: а = -1.
20.30. 1) ( застосувати метод усного обговорення розв’язання)
Розв’яжіть нерівність ≥ 6 - х.
Вказівка. Скористатись графічним методом або наслідком теореми про єдиний корінь.
Відповідь: х≥1.
19.39 ( застосувати метод мозкового штурму, поетапне дослідження рівнянь)
При яких значеннях параметра a рівняння + =+ 16 і
|a-9|· + a =1 рівносильні?
Вказівка. Легко встановити, що х = 0 – єдиний корінь першого рівняння. Підставимо його до другого рівняння. Маємо:| а-9|=9- а. Звідси шукані значення параметра слід шукати серед розв’язків нерівності а ≤ 9.
Відповідь: 0 ≤ а≤ 9 та а= -9.
В-10. 4 ( застосувати метод пошуку альтернативи)
Для кожного значення параметра a розв’яжіть нерівність
( - а)
Відповідь: якщо а≤ 8, то х
якщо а>8, то та х = 3.
В-51. 4.1 ( застосувати метод аналогій)
При яких значеннях параметра a рівняння
+ (а – 1)· + а – 2а2 = 0
має два дійсних корені?
Відповідь: 0а або а.
IV. Підсумки уроку
1. Оцінювання знань, вмінь і навичок учнів.
2. Висновки про вивчений навчальний матеріал з даної теми.
3. Показ фільму «Обличчя України», присвяченого М.Кравчуку( фільм триває 5 хвилин).
Висока наукова продуктивність і працездатність, оригінальність і гнучкість мислення видатного математика М.П. Кравчука дозволила йому отримати важливі наукові результати в алгебрі та теорії чисел, теорії функцій в диференціальних та інтегральних рівняннях. Відомо, що його науковий доробок був використаний американськими вченими при створенні першого комп’ютера. Він був ініціатором проведення першої Київської математичної олімпіади для школярів в 1935році. Спробуйте свої сили у розв’язанні задач цієї олімпіади.
V. Домашнє завдання
1. Спробуйте свої сили у розв’язанні двох задач першої Київської математичної олімпіади для школярів (1935р.)
2. Або виконайте вправи: 19.40; 20.35.