Урок з української мови (аудіювання тексту публіцистичного стилю)

Про матеріал

Урок розвитку мовлення, аудіювання тексту публіцистичного стилю. Урок розроблено відповідно до вікових та індивідуальних особливостей учнів 7 класів.

Перегляд файлу

Тема: Аудіювання тексту публіцистичного стилю (7 клас).

Мета:

  • освітня: актуалізувати знання про текст, стилі мовлення, публіцистичний стиль;
  • розвивальна: розвивати пам’ять, вміння концентрувати увагу;
  • виховна: виховувати повагу до традицій українського народу.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Вид уроку: навчальне аудіювання.

 

Хід уроку

І. Організація класу на навчальну діяльність.

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку.

На сьогоднішньому уроці ми:

  • актуалізуємо знання про текст, стилі мовлення, зокрема, публіцистичний стиль;
  • виконаємо завдання;
  • ознайомимося з текстом про вишивання як давню українську традицію;
  • проведемо аудіювання.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте речення у двох колонках. У якій з них записано текст, а в якій – окремі речення? Як ви це з’ясували?

1. Кожен колір має своє значення, адже вишиванка традиційно вважається оберегом для свого володаря. Свою першу вишиванку немовля отримувало з тканини, обробленої свічками хресних при хрещенні. Така вишиванка охороняла дитину від негараздів і всього поганого, в деяких регіонах навіть вишивали на непомітній частині цієї вишиванки червоний хрест.
 

2. Історія українського народу нерозривно пов’язана з певними цінностями і традиціями. Запорізьку Січ поправу називають першим демократичним об’єднанням  світі. Хто не знав бідності, любові і війни, той не жив повноцінним життям. З'явилися перші школи ще у давніх греків десь у VI ст. до н. е.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Що таке текст? Які його основні ознаки?
  2. Які стилі мовлення ви знаєте?
  3. Який це публіцистичний стиль? Назвіть його ознаки?
  4. Згадайте сфери застосування публіцистичного стилю.

 

V. Робота із незнайомими словами.

Галузка – те саме, що гілля.

Етнографічний – прикм. до етнографія – сукупність усіх особливостей побуту, звичаїв, культури якого-небудь народу, народності, місцевості. 

Кавниця – посудина для зберігання кави.

Письмена – стародавні писемні знаки.

Поліхромний – багатобарвний.

Пропорція – співвідношення частин.

Ритуал – сукупність обрядів; вироблений звичаєм порядок здійснення чого-небудь.

Сакральний – який дуже цінують, оберігають; обрядовий; священний.

 

VІ. Читання тексту.

Білими нитками шито…

Дослідники розповідають, що у давні часи процес вишивання можна було назвати ритуалом – за нього брались у визначені дні, із чистими світлими думками, закладаючи позитивну енергію у свою працю.

Цікаво, що тоді жінки не копіювали чужі узори, не відшивали їх з інших виробів чи схем. Їх роботи були індивідуальними. Жінка володіла «мовою» орнаментального письма, де через кольори, лінії, візерунки створювала абсолютно унікальну річ, закодовану на добру долю для себе, чи рідної людини. А от відшити чужий узор для сорочки, наприклад, означало взяти на себе чужу долю. 

Перші вишивки на території України з'явилися ще за скіфів. Археологічні розкопки підтверджують, що знайдені на Черкащині фігурки чоловіків, створені ще у VI столітті, в своєму оздобленні мають не тільки структурні особливості українського одягу XVIII-XIX століть, а й елементи давнього орнаменту. Про той же орнамент розповідав і арабський мандрівник у своїх описах русів, які датуються Х століттям.

Характерна ознака стародавньої вишивки – її лаконічна довершеність. Тут немає нічого зайвого, кожна деталь не випадкова. Узори вишивок – це особливі письмена.

Сорочка складалася із шести чотирикутників різної величини, і якщо виміряти їхнє співвідношення, то в ідеалі ми отримали б золоту пропорцію. Ці чотирикутники з’єднувалися між собою за допомогою хрестиків, вишитих, як правило, чорними нитками: аби жодна стороння енергія не могла крізь шви проникнути до людського тіла, бо хрест своєю енергією «розтинає», знищує негативну енергію, а чорний колір її поглинає. Низом,  на  грудях  і  на  рукавах  вишивалися  священні  коди  сили: для маленьких діток вони кодувалися переважно у рослинних орнаментах, що символізували дерево життя, у зірочках-оберегах, у простих хвилястих лініях з крапками, що символізувати первинні сили природи – воду і вогонь.

Ці сакральні коди переносили ніжні жіночі руки на біле полотно. З давніх віків, з роду в рід і до сьогодні. Так була відтворена і збережена священна сила роду, енергії природи і божественне начало. Тому так шанують українці вишиванку, одягають її, пишаються нею у всі часи.

Відомо, що найбільш древніми є прості геометричні орнаменти. Коло є одним із початкових. Як символ сонця воно походить із язичницької релігії, де означає божественну, життєдайну енергію. Колоце також безперервність буття і вічність. Загалом цей символ, що може зображуватись у багатьох варіаціях, має чи не найбільше різноманітних значень.

Хвилясті лінії, сигми, зигзаги пов`язують із водою. Дослідники давньої символіки відзначають, що малюнок вертикально розташованих паралельних зигзагів позначав дощ, що падає зверху, а горизонтальні зигзагоподібні або прямі лінії могли символізувати небесну вологу. Фігура спіралі також означала плинність часу та циклічний рух сонячного диска.

Вирішальний вплив на характер орнаментальних мотивів мають різноманітні вишивальні шви, так називані «техніки», яких в Україні відомо біля ста. Окремі вишивальні шви характерні для тих або інших етнографічних районів України.

Сорочки на Полтавщині вишиваються головно білими нитками, дуже рідко червоними або сірими. Манішки білих сорочок у старих зразках прикрашалися білим візерунком, виконаним гладдю. Візерунок обводився чорними або кольоровими смугами. Техніка вишивання - шов «уперед голкою», «хрестик», шов «за голкою».

Техніка вишивання Харківської області має дуже багато загального з формами вишивки, що встановилися в центральних областях України, але їй властиві й зовсім своєрідні поліхромні орнаменти, створювані напівхрестиком або хрестиком. Ці орнаменти вишивають переважно грубою ниткою, унаслідок чого візерунки створюють враження рельєфних.

Своєрідною вишивкою здавна славилася Волинь. Візерунки геометричні, чіткі та прості за композицією. Чіткість ритму підсилюється однобарвністю вишивок, виконаних червоною ниткою на біло-сірій полотнині. Вишивки північної Волині вражають своєю вишуканою простотою. У південних районах області переважають рослинні мотиви.

Вишивкам Київщини властивий рослинно-геометризований орнамент зі стилізованими гронами винограду, кольором хмелю чи восьмипелюстковими розетками, ромбами, квадратами. Основні кольори вишивок Київщинибілий, коралово-червоний, відтінений чорний.

У південних областях України техніка вишивки має багато загального з устояними формами центральних районів, однак їй властиві і цілком своєрідні поліхромні орнаменти, виконувані напівхрестиком або хрестиком.

Для Львівщини властиві рослинні мотиви (плавно окреслені квіти, листки, галузки), укладені в стрічки (на сорочках, запасках) та вільно розкидані на площині або вибудувані в шаховому порядку (на хустках, кавницях). Домінують рослинні мотиви, які поєднуються з дрібними геометричними. Колорит насичений, дзвінкий, утворений сполученням червоної, синьої, білої, зеленої, жовтої барв.

Мотиви орнаменту, композиції та колорит, характерні для кожного регіону України, наслідуються в наш час.

 

VІІ. Робота над змістом тексту.

  1. Про що йдеться у тексті?
  2. Яка тема тексту? А основна думка?
  3. Чим відрізняються техніки та мотиви вишивки різних регіонів України?.

 

VІІІ. Читання тексту (повторне).

ІХ. Виконання тестових завдань.

  1. До якого стилю мовлення належить текст?

а) науковий;

б) публіцистичний;

в) художній;

г) офіційно-діловий.

2. Чому у давні часи процес вишивання називали ритуалом?

а) бо вишивали лише у церкві;

б) бо все село сходилось до одного місця і вишивали там;

в) бо за нього брались у визначені дні, із чистими світлими   думками;

г) бо під час вишивання читали спеціальні молитви.

3. Що означає «відшити чужий узор»?

а) взяти на себе чужу долю;

б) поцупити чужу ідею;

в) накликати на себе нещасть;

г) майстерно скопіювати орнамент.

4. Перші вишивки на території України з'явилися ще за:

а) венедів;

б) скіфів;

в) антів;

г) гелонів.

5. Коли вишивали сорочки, що робили  «аби жодна стороння енергія не могла крізь шви проникнути до людського тіла»?

а) читали молитви під час вишивання;

б) освячували в церкві;

в) проводили спеціальні магічні ритуали;

г) вишивали хрестики чорними нитками.

6. Одним із найстаріших орнаментів є:

а) квадрат;

б) спіраль;

в) коло;

г) ромб.

7. Що означає фігура спіралі у вишивці?

а) плинність часу;

б) кругообіг води;

в) морські хвилі;

г) коловертень (вир).

8. Скільки в Україні відомо вишивальних швів, т.зв. «технік»?

а) понад 200;

б) біля 100;

в) майже 1000;

г) менше 50.

9. Нитками якого кольору головно вишиваються сорочки на Полтавщині? 

а) білими;

б) чорними;

в) синіми;

г) червоними.

10. Чіткі та прості за композицією геометричні візерунки характерні для:

а) Дніпропетровщини;

б) Львівщини;

в) Волині;

г) Закарпаття.

11. Для яких областей властиві «поліхромні орнаменти, виконувані напівхрестиком або хрестиком»?

а) для західних областей;

б) для південних;

в) для північних;

г) для східних областей.

12. Які основні мотиви переважають у вишивці нашої області?

а) рослинні;

б) тваринні;

в) геометричні;

г) геометричні та рослинні, що набули геометричного характеру.

 

Х. Рефлексія.

Учням пропонується оцінити діяльність на уроці за допомогою світлофора (зелений – все зрозуміло; жовтий – є труднощі; червоний – багато незрозумілого).

 

ХІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Що таке публіцистичний стиль?
  2. Які його мовні засоби?
  3. Які ознаки публіцистичного стилю у тексті про появу гривні?

 

ХІІ. Пояснення домашнього завдання.

Дібрати текст публіцистичного стилю, скласти 6 питань за його змістом.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сєлєзньов Артем
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ми Я
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
  4. Керита Софія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
35459
Оцінка розробки
4.5 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку