Урок "За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка»."

Про матеріал
Розробка уроку містить цікаві дидактичні ігри, цікаві питання для роздумів, що допоможе зробити урок більш яскравим та зацікавити учнів до роботи.
Перегляд файлу

Сенецька Вікторія Миколаївна

учитель Вищої категорії

початкових класів

КУ Сумська спеціалізована школа

IIII ступенів №29, м. Суми

 Урок літературного читання  у 3 класі

Тема.  За добро добром платять.

            Українська народна казка «Кривенька качечка».

Мета:поглиблювати знання дітей про чарівні казки, як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки, вдосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб; членувати текст для складання плану; розвивати уміння відтворювати зміст прочитаного; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; виховувати любов до казок.

Обладнання: малюнки до словникових слів, прислів’я до казки, капелюхи, ІКТ, малюнки до казки.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:

Ми зібрались в класі дружно,                                                                                                                                                         Щоб добре читати,                                                                                                                                                                 І про українські казки                                                                                                                                   Цікаве пізнати.

 

 На уроці ми повинні:

не тільки слухати, а й чути,                                                                                                                                                не тільки дивитися, а й бачити, 

тому девіз нашого уроку:

 

Діти:

Міркуємо швидко!

Відповідаємо правильно!

 

  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4217.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4222.JPG

 

ІІ.  Мовленнєва розминка

  1. Вправи для розвитку дихання

1.«Задуй свічку»

2. «Понюхай квіточку»

3. «Подми на кульбабку»

4.  «Пий чай із блюдця»

5.  «Допоможи пір᾿їнці»

6. «Прилетів комарик»

7. «Годинник»

8. «Прилетів джміль»

2.  Робота над чистомовкою

Ічка-ічка-ічка — ось глибока... (річка).

Ачка-ачка-ачка — пливла по річці... (качка).

Єчка-єчка-єчка — знесла вона... (яєчка).

Нят-нят-нят — навиводить... (каченят).

Чить-чить-чить — плавать діточок... (навчить).

Ічці-ічці-ічці — попливуть разом... (по річці).

           D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4226.JPG                   D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4238.JPG

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Актуалізація опорних знань
  • Згадаємо який розділ ми почали вивчати на минулому уроці?

«З чистого джерела народної творчості»

  • Яку тему розпочали вивчати?

Чарівні казки.

  • Які казки ми називаємо чарівними?
  • Героями чарівних казок  є люди, тварини з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею. Ці казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями. 
  • Яку казку опрацьовували на минулому уроці?

«Кирило Кожум’яка».

  • Яке було домашнє завдання?

Читати казку, відповідати на запитання,  за бажанням намалювати малюнок до казки: 1 група до зачину, 2 група до основної частини, 3 група до кінцівки.

  1.  Аналіз виставки малюнків

 D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4328.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4242.JPG

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми.

  • Наш урок поведе нас далі країною чарівних казок.

Сьогодні наша  дорога поведе нас до старенької хатини на околиці села, бо там сталася ця пригода… А яка саме, ми дізнаємось, коли розглянемо ілюстрацію до цієї казки на дошці.

  • Яку ж назву має ця казка?

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4326.JPG

Українська народна казка «Кривенька качечка»

V.  Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання української народної казки «Кривенька качечка»

     1. Словникова робота

Щоб гарно читати,                                                                                                                                                   Треба всі слова

розуміти і знати.

  • Познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися в казці.

Пряжа – матеріал з якого виготовляють нитки.

 Починочок   – пряжа, намотана на веретено.

 Веретенце    – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.

Кужілочка    – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують  пряжу.

Пряля – людина, яка пряде.

Галочка          лагідне, пестливе звертання до дівчинки.

Іва – діва      – звертання до дівчини.

Полинули     – полетіли.

Жалувати   – жаліти, шанувати.

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4264.JPG D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4255.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4260.JPG

  1. Читання казки (аудіо запис) 

        - Хто головні герої цієї казки?

       -  Чи сподобалась вам ця казка? Чим?

  • В чому її незвичайність та чарівність?
  • Прочитайте зачин казки. Які ще казки мають такий початок? (Івасик-Телесик, Колобок, Лисичка-сестричка та Вовк-панібрат, Солом’яний бичок, Коза-Дереза).
  • Як закінчується казка?

Фізкультхвилинка ( музичний супровід)

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4274.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4277.JPG

3. Читання учнями казки за логічно – завершеними частинами.

1-а частина – до слів «…а самі знов пішли по грибки».

  • Читання «вчителем», кращими учнями
  • Чому дід і баба сумували? (Вони були самотні)
  • Що вони знайшли у лісі? (Незвичайну знахідку - качечку)
  • Що трапилося у лісі із качечкою? (У неї була пошкоджена лапка)
  • Давайте складемо 1 пункт плану.(Усно)
  1. Незвичайна знахідка у лісі

2-а частина – до слів «Так і зробили»

  • Читання Гра «Небо і земля»

-   З чого дивувалися дід і баба?( Хто їм їсти зварив, прясти почав)

-  Кого помітили сусіди? (Сусіди помітили дівчину)

-   Давайте складемо 2 пункт плану.

      2. Таємнича помічниця.

 3-а частина – до слів «Не плач, галочко!».

  • Читання «ланцюжком»

-   Кого побачили дід з бабою біля своєї хати? (Гарну дівчину, тільки кривеньку)

-  Де взялася ця кривенька дівчина? (Перетворилася з качки)

-  Як ви думаєте, чому дід та баба спалили гніздечко? (Вони були жадібні,нерозсудливі)

-   Давайте складемо 3 пункт плану.

        3. Спалене гніздечко

4-а частина

  • Гра «Пір᾿їнка»

Читає той учень кому на стіл впаде пір᾿їнка.

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4285.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4286.JPG

-   Як, по-вашому, треба читати пісеньку каченят? ( Наспівно, заклично).

 А дівчини? (Із почуттям образи, із запевненням).

-   Давайте складемо 4 пункт плану.

       4. Дід і баба знову самотні

 

4. Гра «Художник - ілюстратор» Метод порушеної послідовності.

- Поки ми з вами працювали, подув вітерець та розкидав наші малюнки ілюстрації до цієї казки . Давайте встановимо правильну послідовність та проілюструємо цю казку, як справжні художники.

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4388.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4402.JPG

VI. Систематизація і узагальнення набутих знань

1 . Робота в групах. «Метод шести капелюхів мислення»

Білий капелюх

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4291.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4300.JPG

 

   Завдання

  • Розгляньте у підручнику малюнки. До якої частини немає                                         малюнка. Що ви могли намалювати, читаючи цю частину.

 

 

 

 

     Червоний капелюх

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4290.JPG D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4307.JPG

        Завдання

  • Як на вашу думку, чи правильно зробила дівчинка, покинувши                                          діда і бабу. Доведіть свою думку.

Зелений капелюх

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4294.JPG   D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4296.JPG

   Завдання

  •  Яку знахідку знайшли баба з дідом в лісі?
  • Що було не так?
  • Що можете сказати про діда та бабу на початку казки?

Чорний капелюх

    Завдання

  • Чому дівчинка не схотіла залишитися у діда з бабою? (Образили, спаливши  гніздечко)
  • Що у цій казці схвалюється, а що – засуджується? (Схвалюється працьовитість, засуджується нерозважливість, необдуманість вчинків)

Жовтий капелюх

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4292.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4306.JPG

     Завдання

  • Знайдіть в тексті опис дівчинки. Прочитайте.
  • Що ви можете сказати про характер дівчинки?

Синій капелюх

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4289.JPG

     Завдання

  • Яке з прислів’їв більше підходить до змісту казки:
  • Слово чемне кожному приємне
  • За добро добром платять.
  • Хочеш їсти калачі,  не сиди на печі
  • Чи виражає воно головну думку казки?
  • Кому з головних героїв воно могло б бути порадою?

Учитель вивішує на дошку прислів’я до казки.

  1. Презентація роботи груп.

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4310.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4302.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4314.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4318.JPG

  1. Гра «Пофантазуємо»
  • Чому у качечки була поламана ніжка?
  • Як би могли  розвинутися події, якби дід з бабою не поквапилися б спалити гніздо качечки?

VIІ. Підсумок уроку.

  • До якої групи казок можна віднести цю казку?
  • Які ознаки чарівності є у ній?
  • Чим сподобалась вам казка?
  • Чого вас навчила казка, над чим примусила замислитись.
  • Що на уроці найбільше сподобалось?
  • Що було незвичайним?

D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4320.JPG  D:\Фото 2\Відкрит. урок Читання 3 кл\DSCN4321.JPG

 

docx
Додано
20 жовтня
Переглядів
158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку