Урок зарубіжної літератури у 5 класі. "Китайська народна казка "Пензлик Маляна". Поетизація мистецтва й уславлення образу митця у творі"

Про матеріал

Мета даного уроку - розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями про Китай, його культуру, з текстом народної казки "Пензлик Маляна"; розкрити силу мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізувати твори літератури та живопису, вчинки героїв, поповнити словниковий запас учнів; розвивати мислення та творчу уяву учнів, усне мовлення, навички виразного читання; виховувати доброту, наполегливість, стійкість характеру, естетичний смак. Родзинкою даного уроку є компаративне порівняння (відповідно до вікових особливостей) китайської казки із творами українських письменників.

Перегляд файлу

Дячок Світлана Олександрівна –

учитель-методист української мови і літератури

та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Чортківського району Тернопільської області

 

КИТАЙСЬКА НАРОДНА КАЗКА «ПЕНЗЛИК МАЛЯНА».

ПОЕТИЗАЦІЯ МИСТЕЦТВА Й УСЛАВЛЕННЯ

ОБРАЗУ МИТЦЯ У КАЗЦІ

Урок восьмий

За чорно-синьою горою, на схилку радісного дня,

Малює хмари пурпурові якесь веселе чортеня

«За чорно-синьою горою, на схилку радісного дня» Ліна Костенко

Мета: розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями про Китай, його культуру, з текстом народної казки; розкрити силу мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізувати твори літератури та живопису, вчинки героїв, поповнити словниковий запас учнів; розвивати мислення та творчу уяву учнів, усне мовлення, навички виразного читання; виховувати доброту, наполегливість, стійкість характеру, естетичний смак.

Обладнання: карта світу, фішка із зображенням пензлика, фотоматеріал про Китай,  компас, папір, сувій шовку, пачка чаю, ваза із сухим гіллям, паперові квіти із білих аркушів, олівці, панно.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Озвучення епізоду про потяг малого Тараса Шевченка до малювання (Степан Васильченко «Широкий шлях». Розділ  «Малий маляр»).

- Часто те, що є так званим «забороненим плодом», стає причиною наступних дій людини, своєрідним стимулом до праці.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми разом із героями казки «Пензлик Маляна» помандруємо у дивовижну країну Китай, пізнаємо, чим закінчилося велике бажання хлопчика Маляна, як і малого Тараса, малювати. Дізнаємося про особливості живопису китайців, про ієрогліфи, якими написана казка, – невеликі малюнки, які означають склади і цілі слова у китайській літературі.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 1. Розповідь учителя біля карти світу про Китай з використанням фотоматеріалів, предметів під китайську музику.

Китай одна з найстародавніших держав на земній кулі. Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східнокитайського і Південнокитайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Це територія найдивовижніших природніх умов: є дуже високі гори, ріки і пустелі. Люди вирощують рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино-Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря

У давнину в Китаї панували багатії, яких називали поміщиками, а правив країною імператор. Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів. Стародавні китайські художники малювали тушшю. Це чорна або кольорова водяна фарба для малювання. У країнах Сходу нею користувались ще й для письма. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя.

Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями: компасом, папером, порохом, шовком, чаєм.

Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна, довжиною 9 тис. км, яку можна побачити навіть з космосу.

Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.

 2. Читання казки «Пензлик Маляна» вчителем.

– Наскільки вдало розкриті національні особливості цієї країни у казці «Пензлик Маляна» дізнаємося, послухавши казку. Відзначте простим олівцем слова, які вам будуть незрозумілими.

3. Бесіда.

- Зауважте, що дякуючи перекладачеві Іванові Чирку ми прочитали китайську народну казку. Які ваші враження від прочитаної казки?

– Чим сподобалась вам казка? Чому?

– Якому виду мистецтва присвячена казка?

– Справді, це не випадково, бо ще з давніх-давен у Китаї сформувалося особливе уявлення про мистецтво малювання. Живопис, поезія, каліграфія (уміння гарно писати) китайці розглядали як єдиний світ, відтворений за допомогою ієрогліфів – знаків китайського письма, які в давнину виконували пензликом.

 4. Робота з ілюстраціями художника Олени Михайлової-Родіної до казки «Пензлик Маляна» итайські народні казки: Для мол. шк. Віку /Упоряд., вступ слово та переказ з кит. І.К.Чирка.- К.: Веселка, 1991. – С.106-111).

– Який епізод казки відображено художником? Зачитайте відповідну цитату із казки. (С.51).

– Який фон ілюстрації? Чому саме такі фарби використав художник?

– Хто зображений на малюнку?

– Що символізує птах?

– Як художник передала злий характер правителя?

 5. Робота за словником іншомовних слів.

– Відшукаємо, що означають відзначені вами невідомі слова.

Імператор ( від лат. повелитель). Титул глави держави у монархічних країнах.

Реманент -

Мотика – знаряддя сільськогосподарської праці для спушування землі.

Обійстя

Панно (від фр. шматок тканини). Частина стіни або стелі, обрамлена ліпленням, орнаментом і прикрашена живописом чи скульптурним зображенням.

Туш – чорнило. Рідина для малювання чи креслення.

Фенікс – міфічний птах, повелитель вітрів. У Китаї птах Фенікс – символ імператриці

  1. Руханка

– Візьміть уявно в руки пензлик Маляна, заплющіть очі і намалюйте в повітрі те, про що ви зараз думаєте.

 7. Вибіркове читання казки «Пензлик Маляна».

– Зачитайте епізоди, які свідчать про велике бажання хлопчика малювати. («Із самого малечку він мріяв про те, щоб навчитися малювати»).

– Хлопчик талановитий і ніщо не змогло притупити у ньому мрію малювати, навіть образа вчителя: «Злидар». Яким чином Малян отримав жаданого пензлика?

– Як використав чарівного пензлика хлопчик? («… малював бідним селянам усілякий реманент: у кого плуга немає – тому плуга, кому мотика потрібна – тому мотику»).

– У чому проявилась твердість характеру хлопчика? («Вислухавши зухвалі вимоги поміщика, Малян відповів, що він не буде малювати»).

– Як допомагав пензлик Маляну? Чому наміри поміщика приборкати непокірного хлопця холодом і голодом не мали сенсу? (Пензлик допоміг Маляну вибратися із замкнутої стайні поміщика. С.51).

– Хто ще захотів скористатися малюнками та пензликом Маляна? («Дійшли чутки й до самого імператорського двору»).

  • Чи виконав наказ імператора Малян? Чому?
  • Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахи? (Мистецтво і злочин несумісні).

– Що змусило імператора випустити Маляна на волю? (Неправильне застосування пензлика).

– Як загинув імператор? Чи вважаєте ви заслуженою його смерть? (Через свою ненажерливість, захланність, жадібність. Малян намалював корабля для імператора…)

– Які людські риси засуджуються у казці на прикладі поміщика та імператора, а які прославляються, на прикладі вчинків Маляна?

V. Підсумок уроку

1. Творче завдання

- Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б намалювали ви? Чому?

2. Гра «Розмалюй квітку»

– Зараз ви отримаєте білі паперові квітки, які розмалюєте олівцями.

(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)

– Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва. Як ви вважаєте, чи залежить талант людини від її соціального стану?

3. Підсумкова евристична бесіда

– Які риси характеру притаманні юному художнику?

– Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.

– Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?

– Чого вчить ця китайська народна казка?

Що спільного у поведінці та характерах поміщика та імператора?

Яких героїв інших казок, схожих характером на імператора, ви знаєте? (Баба із «Казки про рибака і рибку»).

4. Прикріплення фішки-пензлика

– Як ви вважаєте, куди на карті світу ми прикріпимо фішку із зображенням пензлика? Чому? (До території Китаю).

VI. Мотивація та виставлення оцінок

VIІ. Домашнє завдання

Скласти план до казки «Пензлик Маляна», заповнюючи читацький щоденник. Навчитися переказувати казку. Опрацювати матеріал на сторінці 53. Намалювати пензликом Маляна малюнки-подарунки для своїх однокласників.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 11
Оцінки та відгуки
  1. Смаглій Ольга Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Довгань Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Михайляк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Василюк Марія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Маркіна Ірина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Ковальчук Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Коземчук Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Махно Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Возна Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Ходоровська Христина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Кострець Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 8 відгуків
doc
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
6824
Оцінка розробки
5.0 (11 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку