Забезпечити повторення та узагальнення вивчених раніше відомостей про інтеграл; навчити учнів застосовувати інтеграл до розв'язування задач практичного змісту; показати зв'язок з іншими загальноосвітніми предметами; розвинути логічне мислення; виховати почуття колективізму ‚ відповідальності.
Застосування інтеграла до розв’язування прикладних задач
Мета: забезпечити повторення та узагальнення вивчених раніше відомостей про інтеграл; навчити учнів застосовувати інтеграл до розв’язування задач практичного змісту; показати зв'язок з іншими загальноосвітніми предметами;
розвинути логічне мислення;
виховати почуття колективізму ‚ відповідальності.
Тип уроку: урок вивчення нової теми.
Обладнання: ноутбук ‚ проектор, картки-завдання. , листки само, взаємо-оцінювання, кросворд, тест.
План уроку
1.Організаційний момент(1хв.)
2. Актуалізація опорних знань(7 хв.)
3.Вивчення нової теми(18 хв.)
4.Закріплення вивченого матеріалу(15 хв.)
5. Підсумок уроку. Домашнє завдання(4 хв.)
Хід уроку
Перевірка відсутніх.
Сьогодні ми з вами розширимо знання про практичне застосування інтеграла. Записуємо тему уроку в зошити.(слайд №1) Повторимо вивчений раніше матеріал про інтеграл.
2.Актуалізація опорних знань.
Працюючи разом, я сподіваюсь на вашу увагу і підтримку, і кожному з вас хочу побажати успіху, щоб ви були…(учні називають слова , які починаються на кожну букву слова успіх. Ті слова, які найкраще характеризують їх, для того щоб досягти успіху на уроці).
У –уважними;
С- сміливими;
П- повними сил;
І- інтелектуальними;
Х- хоробрими;
У – усміхненими;
А зараз хочу вам запропонувати смайлики, які ви в кінці уроку виберете, в залежності від того який настрій матиме кожен з вас на кінець уроку. Якщо посмішок в кінці уроку буде більше, то урок досяг мети.
☺ - гарний настрій ;
☺ - середній настрій;
☻ - поганий настрій;
Завдання. Встановити відповідність між визначеними інтегралами та їх значеннями.(картки на столі у кожної групи), (додаток 1)
Після виконання завдань, учні обмінюються розв’язками з сусідніми групами для перевірки і виставляють оцінку за роботу.(слайд № 2)
3.Вивчення нового матеріалу.
З попереднього уроку ви вже можете розповісти про застосування інтеграла. Де саме застосовувався інтеграл?
- для обчислення площ плоских фігур та об’ємів тіл.
Інтеграл виник з практичної потреби знаходити площі неплоских фігур.(слайд №3) Найбільший внесок у вивченні інтегрального числення вніс Архімед. Одного разу, прийшовши з рибалки, Архімед захотів визначити найбільш точно площу поверхні риби. Розбивши поверхню риби на прямокутники, він знайшов їх площі, причому чим більшою була кількість прямокутників, тим точнішим було значення площі.(слайд №4)
Зараз ви розгляните застосування інтеграла в інших галузях. Опрацьовуємо матеріал підручника «Алгебра і початки аналізу. 10,11 класи» в групах по 3-4 учні у кожній. (10 хв.) Учні між собою розподіляють ролі: керівник групи ‚ секретар ‚ посередник. Керівник групи вибирає учня з групи ‚ який пояснює опрацьований матеріал перед всіма учнями. Кожна мікрогрупа отримує різні завдання: «Обчислення пройденого шляху за відомим законом зміни швидкості», «Обчислення роботи змінної сили», «Обчислення маси неоднорідного стержня», «Обчислення кількості електрики», «Застосування інтеграла в економіці», «Застосування інтеграла в техніці». «Застосування інтеграла в хімії», «Застосування інтеграла в біології». Учні інших груп записують в зошити матеріал, який опрацьовувала їхня група і решта груп. Керівник групи слідкує за роботою кожного учня в їхній групі і виставляє оцінки за кожен вид роботи на уроці у листок самооцінювання. В кінці уроку зачитує оцінки і аргументує їх, а вчитель за потреби корегує виставлені оцінки. Листок самооцінювання має такий вигляд. (додаток 2)
1 група. Обчислення пройденого шляху за відомим законом зміни швидкості. Раніше було встановлено, що закон руху s=s(t) є первісною для функції, яка виражає закон зміни швидкості. Оскільки шлях, який пройде тіло за проміжок часу від t1 доt2 є приростом функції s=s(t) (приріст первісної),який виражається через інтеграл за формулою Ньютона-Лейбніца, то s= за умови , що функція є неперервною. Наприклад. Тіло рухається прямолінійно зі швидкістю, яка змінюється за законом (м/с). Знайти шлях, який пройшло тіло за проміжок часу від t1=1 с доt2=3с.
Розв’язання. S==(2)31=(9+3-(1+1))+10 (м).
2 група.Обчислення роботи змінної сили. Нехай тіло, що розглядається як матеріальна точка, рухається під дією змінної сили F(x), направленої вздовж осі Ох. Знайдемо формулу для обчислення роботи при переміщенні тіла з точки х=а у точку х=в. Нехай А(х) – робота при переміщенні тіла з точки а у точку х. Надамо х приросту ∆х. Тоді А(х+∆х)-А(х)- робота , яка виконується силою F(х) при переміщенні тіла з точки х у точку х+∆х. За умови ∆х→0 силу F(х) на відрізку[х;х+∆х] вважатимемо сталою і такою, що дорівнює F(х). Тому А(х+∆х)-А(х)≈F(х)∆х, звідки F(х). Тоді F(х), або за означенням похідної Аꞌ(х)=F(х).Остання рівність означає, що А(х) є первісною для функції F(х). Тоді за формуло Ньютона-Лейбніца,оскільки А(а)=0. Отже, робота, що виконується змінною силою F(х) при переміщенні тіла з точки а в точку в, дорівнює А=
Наприклад. Обчислити роботу, яку треба виконати, щоб викачати воду з ями 4м завглибшки, що має квадратний переріз зі стороною 2м. Густина води 103 кг/м3.
Розв’язання. Спрямуємо вісь Ох вздовж діючої сили. Значення сили F(х), що діє на переріз прямокутного паралелепіпеда площею 4 м2, визначають вагою шару води, що знаходиться вище цього перерізу. Отже, F(х)=4
хє[0;4], =9,8 м/с 2 . Тоді А== 4 =440 =4(16-8)=32103 9,8=313,6103(Дж)≈3,1105(Дж).
3 група. Обчислення маси неоднорідного стержня.
За означенням лінійна густинанеоднорідного стержня дорівнює похідній функції m=m(l), що виражає масу стержня як функцію його довжини. Отже, mꞌ(l), тобто функція m=m(l) є первісною для . Звідси випливає, що масу стержня на відрізку [l1;l2] можна обчислити за формулою m=.
Наприклад. Знайти масу стержня завдовжки 35 см, якщо лінійна густина змінюється за законом 4+3 (кг/м).
Розв’язання. m==(22+3)00,35=1,295≈1,3 (кг).
4 група. Обчислення кількості електрики.
За означенням сила струму є похідною від кількості електрики q=q(t), де t-час, тобто I(t)=qꞌ(t). Тоді функція q=q(t) є первісною для функціїI=I(t), і кількість електрики, що проходить через поперечний переріз провідника за час від t1 до t2 можна знайти за формулою q=.
Наприклад. Знайти кількість електрики, що проходить через поперечний переріз провідника за 10 с, якщо сила струму змінюється за законом I(t)=(4t+1) (A).
Розв’язання.q==(2t2+t) 100=210 (Кл).
5 група. Застосування інтеграла в економіці.
Інтеграл широко застосовується не тільки при розв’язанні фізико-технічних задач різного характеру, а й задач економічного змісту.
Наприклад. Експериментально встановлено, що продуктивність праці робітника наближено виражається функцією f(t)=-0,0033t2-0,089t+20,96, де t- робочий час робітника у годинах. Обчислити обсяг випуску продукції за квартал, вважаючи робочий день восьмигодинним, а кількість робочих днів у кварталі 62.
Розв’язання. Обсяг випуску продукції протягом зміни є первісною від функції, що виражає продуктивність праці. Тому V=. Протягом кварталу обсяг випуску продукції становитиме
V=62=62= 62(-0,0033 - 0,08980=62(-0,001512-2,848+167,68)=62164,27≈10185 (од.).
6 група. Застосування інтеграла в техніці
Наприклад. Експериментально встановлено, що залежність витрати бензину автомобілем від швидкості на 100 км шляху визначається формулою Q=18-0,3+0,0032, де. Визначити середню витрату бензину при швидкості руху 50-60 км/год.
Розв’язання. Середня витрата бензину
m= =5060=(1860-0,31800+0,00372000-1850+0,31250-0,00341667)=(1080-540+216-900+375-125)=10,6 (л). Отже, автомобіль на 100км шляху, рухаючись зі швидкістю 50-60 км/год, витрачає в середньому 10,6 л бензину.
7 група. Застосування інтеграла в хімії. Швидкість зміни концентрації речовини, що вступила в реакцію, виражається функцією v=3t+1, t –час(с),v- швидкість (моль/с(м3)). Як зміниться концентрація речовини за час t1=0 до t2=5 с?
Розв’язання. Задача розв’язується методом безпосереднього інтегрування. Оскільки , v(t)=C(t), тоC(t) – концентрація речовини і первісна дляv(t) , томуC(5)-C(0)==()|05=()=42,5 (моль/м3)/
8 група. Застосування інтеграла в біології. Швидкість зростання популяції пеніцилінових грибів при необмеженості ресурсів живлення описується експотенціальним закономv=aekt. Знайдіть приріст чисельності популяції∆P за проміжок часу∆t=t-t0.
∆P==t0t==P(t)-P(t0).
4.Закріплення вивченого матеріалу.
Кожна група отримує задачу, але не з своєї теми, розв’язок якої перевіряє інша група і виставляє оцінку.
№1Знайти масу неоднорідного стрижня, довжина якого 40 см, якщо його лінійна густина змінюється за законом 2 l2+ 1 (кг/м).
Розв’язання.m==(2+)|00,4=(2+0,4)=0,443 (кг).
№2 Знайти кількість електрики, яка проходить через поперечний переріз провідника за 20 с, якщо сила струму змінюється за законом I(t)=(2t+1) (A).Розв’язання.q==(t2+t)|020=400+20=420 (Кл).
№3. Обчислити роботу, яку потрібно затратити, щоб викачати воду з циліндричної цистерни, радіус основи якої дорівнює 3 м, а висота 4м.
Розв’язання. А==(4х-)|04=1039,83,149(44-)=2,2(МДж)
№4.Обчислити роботу, яку потрібно затратити, щоб розтягнути пружину на 0,06м, якщо сила 12Н розтягує її на 0,01 м.
Розв’язання. За законом Гука, сила пропорційна розтягуванню або стисканню. З умови задачі можна знайти к. Оскільки при х=0,01 м сила дорівнює 12Н, то k=, k==1200. Отже F=kx=1200x. А=dx=120000,06=1200=2,16( Дж).
№5.Експериментально встановлено, що залежність витрати бензину автомобілем від швидкості на 100 км шляху визначається формулою Q=18-0,3+0,0032, де. Визначити середню витрату бензину при швидкості руху 60-80 км/год.
Розв’язання. Середня витрата бензину
m= =6080=(1880-0,33200+0,003170667-1860+0,31800-0,0037200)=(1440-960+512-1080+540-216)=11,8(л). Отже, автомобіль на 100км шляху, рухаючись зі швидкістю 60-80 км/год, витрачає в середньому 11,8 л бензину.
№6. Тіло рухається прямолінійно зі швидкістю (t)(м/с). Обчислити шлях, який пройшло тіло за проміжок часу від t1до t2, якщо (t)=5t -3, t1=0, t2=3.
Розв’язання. S==(5)|03=(5)=13,5 (м).
№7. Завод випускав за рік 15000 верстатів, а потім збільшив їх випуск на 55 верстатів щорічно. Визначити суму амортизаційних відрахувань за 10 років при нормі амортизації 5%, якщо вартість одного верстата становить 175грн. Вказівка випуск верстатів можна виразити формулою v=1500+55t, де t- кількість років.
Розв’язання.
V=|010=150000+2750=152750(грн.). Від одержаної суми знаходимо 5%, що становитиме 7637,5 грн.
№8.Точка рухається прямолінійно з прискоренням a(t)=cos. Знайдіть закон руху точки, якщо в момент часуt= швидкість становить м/с, а координата дорівнює 2м.
Розв’язання.=; =2(-sin)+C=-2sin+C;
=; =-2sin+C; C=+2sin; C=+2; C=2.
=-2sin+2; s(t)=; s(t)=dt=-22(-cos)+2+C=4cos+2+C.
4cos +2+C; 2=4cos++C; 2=4+4+C; C=-. S(t)=4cos-
Розв’яжемо кросворд(на слайдові №5). По вертикалі ви відгадаєте термін, з яким пов'язаний наш урок.(інтеграл). Учні мають роздрукований кросворд на партах. Коли відгадають(4 хв.), то правильність виконання перевіряє інша група і виставляє оцінки.
1.Система наук, об’єктами вивчення якої є живі організми і їх взаємодія з оточуючим середовищем – біологія.
2.Комплекс суспільних наукових дисциплін про господарство, а саме – про організацію та управління матеріальним виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і споживання товарів та послуг- економіка.
3.Фізична величина, що визначає енергетичні затрати при переміщенні фізичного тіла, чи його деформації –робота.
4.Сукупність засобів, створених людством для обслуговування своїх потреб виробничого і невиробничого характеру – техніка
5.Розділ математики(вимірюю, землеміряння), наука про просторові форми, відносини і їхні узагальнення- геометрія
6.Фізична величина, яка характеризує здатність тіл створювати електромагнітні поля та приймати участь в електромагнітній взаємодії- заряд.
7.Фізична величина, яка є однією з основних характеристик матерії, що визначає її інерційні, енергетичні та гравітаційні властивості –маса.
8.Довжина кривої, що задає траєкторію руху тіла- шлях.
9.(по вертикалі) Одна з наук про природу, яка вивчає перетворення матерії, коли в результаті хімічних реакцій з одних речовин утворюються інші, що мають відмінний склад чи будову, а також інші хімічні властивості- хімія. Додаток 3
4.Підсумок уроку. На слайді №6 таблиця формул, з допомогою яких ви розв’язували задачі на обчислення інтеграла. Роздруковану таблицю вклейте в робочий зошит. Вправа’’ Незакінченеречення. ’’
На уроці я :
- дізнався…
- зрозумів…
- не зрозумів…
- навчився…
- не навчився…
- на наступномууроці я хочу дізнатися про…
Керівники груп оголошують оцінки на основі листка саооцінювання, аргументує їх. Вчитель корегує оцінки (за необхідності).
5.Домашнє завдання.
1 Опрацювати матеріали
2.Так як ви навчаєтесь з професії «Водій автомобіля категорії «В» і «С»» , то вам розв’язати таку задачу. Експериментально встановлено, що залежність витрати бензину автомобілем від швидкості на 100 км шляху визначається формулою Q=18-0,3+0,0032, де. Визначити середню витрату бензину при швидкості руху 100-110км/год. Розв’язавши дану задачу, і проаналізувавши розв’язані задачі на уроці, зробіть висновок.
3.Підготувати реферат «Застосування інтеграла».
Додаток 1
Визначений інтеграл |
|
Значення інтеграла |
|
1. |
В |
|
|
2. |
Е |
2 |
|
3. |
А |
|
|
4. |
Д |
1 |
|
5. |
Г |
3 |
|
6. |
Б |
6 |
|
Додаток 2
П.І.П.
|
Актуалізація опорних знань.(мах.6 бали) |
Вивчення нової теми (мах.10 балів) |
Закріплення вивченого матеріалу |
Всього отримано балів за урок
|
Переведення балів у 12 бальну оцінку
|
|||
Розв’язування задач (мах.11 балів) |
Розгадування кросворда (мах.9 бали) |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
Всього отримано балів за урок |
Отримана оцінка за урок |
1-9 |
1-3 |
10-18 |
4-6 |
19-27 |
7-9 |
28-36 |
10-12 |
Додаток 3
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|||
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
|
||||||||
|
8 |
|
|
|
|||||||||