Урок "Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше. Л. Глібов «Лебідь, Щука і Рак», «Коник-стрибунець».

Про матеріал

Ознайомить дітей із новим літературним жанром - «байкою», розширить знання про життя і творчість Л. Глібова, розвине способи і види читання байки, навчить передавати в інтонації характери дійових персонажів, удосконалить вміння читати діалоги; Розвине образність мовлення, уміння визначати повчальний висновок, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного.

Перегляд файлу

УРОК ЧИТАННЯ

 

 ТЕМА.     Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше. Л. Глібов «Лебідь, Щука і Рак», «Коник-стрибунець».

МЕТА.    Ознайомити дітей із новим літературним жанром - «байкою», розширити знання про життя і творчість Л. Глібова, розвивати способи і види читання байки, навчати передавати в інтонації характери дійових персонажів, удосконалювати вміння читати діалоги;

Розвивати образність мовлення, уміння визначати повчальний висновок, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; Виховувати в дітей товариськість, допитливість, любов до праці.

ОБЛАДНАННЯ; мультимедійна система, слайди до кожного етапу уроку, портрет Л.

Глібова, предметні малюнки, картки для роботи в парах й групах, ілюстрації до байок, виставка книг поета.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

До уроку кожен з вас приготувався, На перерві постарався. Зараз сядуть всі дівчатка, А за ними і хлоп'ята.

II. Мовна розминка. Робота в парах.

- Із букв, що лежать на парті спробуйте скласти слово.

УСПІХ Успіх приходить до того, хто у нього вірить.

Виберіть одну із літер та підберіть відповідно на цю букву слово, ЯКИМ Я ХОЧУ БУТИ НА
УРОЦІ, ЩОБ ДОСЯГТИ УСПІХУ.
У - усміхненим, уважним...
С - старанним, спостережливим...
П - працьовитим, правдивим, пильним...
І - інтелектуальним...
X - хоробрим, хорошим...
НІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу. Основні жанри літератури.
Ми зібрались в класі дружно ч

Щоб добре читати , І про літературні жанри Цікаве пізнати. • Робота в групах.

1. Українська народна пісня «Ходить гарбуз по городу».
-Розташувати «гарбузових родичів» в певному порядку.

(гарбуз, жовта диня, огірочки, морковиця, буряки, бараболя, квасоля, старий біб)

Пісня - невеликий твір, написаний у віршованій Формі.

2. Літературна казка «Для чого людині серце» Анатолій Дімаров.

Вставити пропущені слова. З якого твору цей уривок? До якого літературного жанру він належить?

У густому- прегустому___, де майже ніколи не появлялися____, жило

поміж корінням дерев_____ дерев'яних чоловічків. Весь свій вік - а жили вони дуже

______ - чоловічки оті нічого________, бо їм не треба було_______,

__________ані зодягатися.

Літературні казки — казки . що мають автора.

3.   П'єса- казка «Бабусина пригода» Олександр Олесь.

Дібрати слова — рими. З якого твору цей уривок? До якого літературного жанру він

належить?

Пасіться , любі___________,

скубіть собі м'яку_________,

купайте в сонечку_________

та поринайте у____________.

Ловіть метеликів та
але наставте добре _
там, бачите, синіє 

Живе в тім лісі хитрий_______.

П'єса - це твір, який призначений для театральної вистави.

4. Оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою».

З'єднайте рядки, щоб утворилися порівняння. З якого твору ці порівняння? До якого
літературного жанру він належать ?
Хустинка, як пух.

Очі блимають, як терен- цвіт.

Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка.

Припечений ніс, як світлячки.

Біле волосся , як яблуко.

Оповідання - розповідь про один випадок із життя героя.

5. Вірш «Соловейко застудився» Ліна Костенко.

Розташувати рядки в певному порядку. З якого твору ці рядки ? До якого літературного жанру він належить?

___соловейко застудився.

___     Плаче груша, плаче слива.

___А тепер лежить під пледом,

___Дощик, дощик, ти вже злива!

___  п'є гарячий чай із медом.

___Ти періщить заходився,

Вірш - невеликий твір, написаний у віршованій формі.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром літератури - БАЛКОЮ. Будемо вдосконалювати вміння читати діалоги, інтонувати речення й передавати характери дійових персонажів, визначати головну думку твору.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Прочитайте на с. 129 підручника тлумачення слова байки?

БАЙКА — невеликий, віршований твір повчального змісту.

У байці в образах тварин, предметів, різних природних явищ відображаються людські стосунки і характери. Таке відображення називається АЛЕГОРІЄЮ.

ЛИС ЛЕВ ЗАЄЦЬ

ХИТРІСТЬ СИЛА, БОЯГУЗТВО

ЦАР ЗВІРІВ

ЛЕБІДЬ, ЩУКА РАК

ВПЕРТІСТЬ, НЕПОРОЗУМІННЯ

КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ МУРАХА

ЛІНЬ, БАЙДУЖІСТЬ, ПРАЦЬОВИТІСТЬ

БЕЗТУРБОТНІСТЬ

У більшості байок є повчальний висновок, з якого читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. ЦЕ МОРАЛЬ.

Людину, яка складає байки називають БАЙКАРЕМ.

2. З історії минулого.

- Байка належить до найстаріших літературних жанрів. Вона виникла в ті часи, коли, за образним висловом І. Франка, «звірі ще вміли говорити». Головне завдання байки виправляти вади людей, повчати їх.

Для того байка штрика під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І похвалять красу й добро. Першозасновником (родоначальником) байки вважають давньогрецького раба Езопа. Він був розумніший від своїх сучасників, свої корисні поради й настанови давав без суворості та владності, вигадував дивні і цікаві притчі. За гостре, дотепне слово і був покараний.

Байки в Україні писали Л. Глібов, П. Глазовий, Олена Пчілка.

3. Розповідь про Л. Глібова.

Народився Л. Глібов у с. Веселий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 р. Його батьки були добрими, освіченими, культурними людьми. Іван Назарович, батько письменника, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Мати, Ольга Гаврилівна, виховувалась у родині пана Трощанського. Вона і стала першою вчителькою Глібова.

У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий кролику». Любив слухати казки баби Одарки. Льоликові настільки виразно вимальовувались риси вдачі і звички тих лисиць, вовків, левів та інших звірів, що йому навіть здавалося, ніби тварини насправді думають і говорять, що серед них теж є добрі і злі, бідні й багаті.

Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопець так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон».

Л. Глібов любив дітей. Якийсь час працював учителем історії і географії.

Але хвороба серця і легень підірвала здоров'я Леоніда Івановича. Втративши зір, він
продовжував писати під лінійку з лупою. Залишив Л. Глібов великий доробок: байки,

віршовані загадки і казки, акровірші, жарти. Вони принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, айв усьому світі.

VI. Опрацювання байки «Лебідь, Щука і Рак».

1. Робота над змістом ілюстрацій до байки.

Скільки героїв байки зображено? Біля яких предметів вони трудяться?

2. Бесіда про поведінку тварин, що є дійовими особами.

Що ви можете сказати про особливості життя і поведінки лебедя? ЛЕБІДЬ — гарний білосніжний птах, який живе переважно на воді, може жити і на суші. Перелітній птах.

Що ви знаєте про щуку? ЩУКА - хижа риба, живе у глибоких річках, озерах.

Яким намальовано Рака? Що ви знаєте про Рака? РАК - тварина, яка живе в ставках, річках, любить замулені заглибини біля берегів, незвично пересувається з одного місця на друге — « задом наперед».

-    Чи є щось спільне у всіх цих персонажів? (Усі вони різні за способом життя, зовнішніми

і внутрішніми ознаками.)

3. Словникова робота. З'єднати тлумачення зі словом.
БЕЗЛАДДЯ - непорядок

ХУРА - віз КАТМА - немає

МОРОКА - клопіт

4. Слухання твору.

Ми детально розібралися у змісті ілюстрації. А тепер послухайте байку, де діють ці

персонажі.

Скажіть, що вам нагадує цей твір? (Віршовану казку.)

5. Робота над ідейним спрямуванням тексту.

а) Читання тексту самостійно.

- Що вирішили зробити тварини?

б) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Чому їм не вдалося зрушити хуру? Можливо, багаж був великим?

( Ні, на малюнку показано, що там неповні мішки. А в тексті про це сказано, що «невелика, бачся, штука...».) То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.

Чи були герої в байці працелюбові? (Так.) (Кожен з них згодився тягнути хуру. Але кожен виконував цю роботу по своєму.)

Якими словами передано дії кожного персонажа? Зачитайте. (Лебідь рветься підлетіть, Рак упирається, а Щука тягне в воду.) .   - Чи могли діяти персонажі в одному напрямку? (Ні.)

  • Чого їм бракувало? ( Причина невдачі криється у непогодженості дій, непорозуміння один одного, були вперті. Автор підібрав таких персонажів, що не могли порозумітися, бо були дуже різні.)
  • Як ви думаєте, ці слова стосуються тільки тварин, чи автор мав на увазі когось іншого? ( Людей.) Таке відображення в байці називається АЛЕГОРІЄЮ.

ЛЕБІДЬ. ЩУКА. РАК (впертість, непорозуміння) Яке ставлення автора до такого підходу справи? ( Він висміює цей підхід, засуджує.) Прочитайте. (« І діло, як на гріх, не діло - тільки сміх».) На що схожі ці слова? ( На прислів я.) Чого вони нас вчать?

- Запам'ятайте цей вислів, користуйтесь ним при нагоді в своєму житті. Він допоможе вам
влучно оцінити зміст роботи та її результати, коли немає погодженості між діями виконавців.
Остерігайтесь бути учасниками таких дій.

6.   Робота над вдосконаленням техніки читання.

а) Гра «Вчусь інтонувати». Робота в парах.

У товаристві лад - усяк тому радіс;

дурне безладдя лихо діє,

і діло, як на гріх,

не діло - тільки сміх.

б) Колись- то Лебідь, Рак та Щука

приставить хуру узялись. (радію, запитую, дивуюсь, гніваюсь)

в) Відшукайте та зачитайте питальні речення.

г) Виразне читання байки.

- Яка мораль байки? Які поради ви дали б героям байки?

VII. Хвилинка відпочинку.

VIII. Опрацювання байки «Коник - стрибунець».
1. Підготовка до сприймання байки.

Герої наступної байки, на відміну від попередньої, мають спільну
ознаку - вони комахи. А які - дізнаєтесь, відгадавши загадки.
Стрибає пружинка —
Зелена в неї спинка —
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку. (Коник-стрибунець.)

Тисяча тисяч бондарів Роблять хату без дворів.     (Мурахи.) Чи доводилось вам бачити цих комах? Послухайте цікаву інформацію про цих комах. МУРАШКА - дуже трудолюбива тварина. Практично немає місця, яке б не відвідували мурашки в пошуках їжі. Мурашки одного мурашника за рік знищують понад 20 мільйонів комах. Від кожного мурашника в усі боки тягнуться ледве помітні стежки, якими вони виходять на пошуки їжі. Ці стежки пахучі. Мурашки погано бачать і зовсім не чують, а додому повертаються безпомилково.

КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ - дуже спритна комаха. Його можна зустріти у траві на. луках., лісових галявинах, на узбіччі доріг. У нього довгі вуса, які більші за тіло і спрямовані назад. На них розміщені органи нюху, які допомагають шукати їжу, а от вуха в коника розміщені не на голові, а на ногах. Отже, слухає він передніми ногами. Вони сюркочуть від ранку до вечора, труть крильцями одне об одне. Якщо не чути їхньої пісні - жди дощу, а голосно сюркочуть — на хорошу погоду,

2. Слухання байки.

Ці комахи є героями байки Л. Глібова «Коник-стрибунець».

Послухайте байку і скажіть, з яким проханням звернувся Коник до Мурав'я. Хто був працьовитим? А хто — безтурботним?

3. Словникова робота.

Вдатний спритний

Проворний швидкий

Розкошував жив у розкошах, багатстві

Розгулявся розважатися

Байдуже не звертати уваги

Гопак український народний танець

Непереливки скрутно, дуже погано

4. Повторне читання байки мовчки.

Простежте, як і чому змінилась поведінка Коника? З чим це пов'язано?
ЛІТО ЗИМА

розкошував плаче

співав мліє

розгулявся просить допомоги

5. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
Яким був Коник? Прочитайте його опис.

Яким було його життя влітку?

Які риси характеру притаманні Конику? (Байдужість, безтурботність, лінь.)

Прочитайте, що просив Коник Мурав'я? Що відповів йому Муравей?

Як, по-вашому, провів літо Муравей?

Хто вам сподобався? А чию поведінку засуджуєте? Від яких рис характеру застерігає нас

байкар?

В образах цих комах відображаються людські риси характеру. Яка ж алегорія в байці?

МУРАШКА КОНИК

працьовитість лінь

байдужість безтурботність Знайдіть слова, в яких передано головну думку байки (МОРАЛЬ).

6. Робота над виразністю читання байки.

Знайдіть речення, в яких є звертання. (Дядьку, земляче, небоже, небораче). Чи однаковим тоном ви будете їх читати? (Перші два речення треба читати благальним, тремтячим голосом, а наступні - впевнено, повчальним тоном.) Прочитайте питальні речення.

  1. Читання байки в особах.
  2. Гра «За    проти». Робота в групах.

ПРОКУРОРИ -учні, які повинні звинувачувати Коника - Стрибунця, знайти негативні риси.

Стрибунця, знаходять позитивне у

АДВОКАТИ -учні, які виправдовують Коника вчинках.

СУДДІ - виносять остаточне рішення.

У суддів завалялась Стрибунця заява, Що, бач, на нього йде через Мурав'я неслава. А він цінує надто думку люду, То й чесного жадає суду.

Читайте, пане прокуроре,

Яке ж там трапилось із Коником горе.

В суддів поважних ми хочем попросити Нашого підсудного на волю відпустити. 0, Ваша честь! Послухайте нас! Коник- стрибунець є прогностиком погоди: Коли не чуть пісень веселих - буде дощ, А голосно сюркоче - на гарную погоду.

У класі тиша!

Вирок судді мають зачитати!

Ми - найгуманніший у світі суд,

У справі цій постановили:

Стрибунця винним визнати -

Віддати Мурав'ю у найми на рік чи два.

Щоб навчився працювати,

А коли і треба, то тоді відпочивати.

Бо народна мудрість так говорить:

«Праця годує, а лінь марнує».

Давно сміявся Глібов у байках, Та ми живем не в тих уже роках. І сподіваємось, що в залі суду Випадків отаких повік не буде.

ГХ. Домашнє завдання.

Вивчити байку «Коник-стрибунець» напам'ять. Скласти діафільм, намалювавши кілька кадрів до байки, яка сподобалась вам найбільше.

X. Підсумок уроку.

Ми навчились... (виразно читати байки, визначати мораль,

алегорію байки)

Ми дізнались... (про тварин, якими вони показані в    байках)


Ми цінуємо...

                                                                                                                   (кращі риси характеру людини)

 

 

doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку