РОЗДІЛ 2. Взаємодія природи і суспільства.
Світове господарство - 12 годин
ТЕМА УРОКУ. Земельні, водні, лісові, кліматичні, рекреаційні
ресурси світу. Ресурси Світового океану
МЕТА УРОКУ: охарактеризувати особливості і розміщення природних ресурсів світу, розвивати уміння працювати в малих групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, використовуючи різні джерела географічних знань; виховувати комунікабельність, почуття дружності, толерантності.
ФОРМИ І МЕТОДИ: міні-тренінг, короткочасна письмова робота з тестовими завданнями, інтерактивне навчання (робота в групах з випереджаючими завданнями), прийом «Мікрофон», робота з таблицями, робота з опорно - логічними схемами.
ТИП УРОКУ: комбінований.
КМЗ УРОКУ: політична карта світу, підручник Кобернік С.Г. «Географія» (10 кл.), довідники, атласи «Географія 10 клас», таблиці «Земельні ресурси найбільших землеробських країн світу», діаграми, мультимедійні презентації.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
Міні-тренінг
(використовують учні лише контурні карти з виконаним вдома завданням)
1. У яких країнах зосереджені великі запаси залізної руди? (Росія, США, Китай, Індія, Бразилія, Ліберія, Алжир).
2. У яких країнах зосереджені великі запаси руд алюмінію – бокситів? (Австралія, Ямайка, Сурінам, Франція, Італія, Індія, США, Росія).
3. Який кольоровий метал є найпоширенішим у земній корі? (Алюміній).
4. Які країни мають найбільші родовища мідної руди? (Замбія, Конго, Чилі, США, Канада, Австралія).
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
Короткочасна письмова робота з тестовими завданнями
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Добре, коли країна забезпечена багатьма видами мінеральної сировини, а її технічних можливостей достатньо для того, щоби із максимальною прибутковістю цю сировину використовувати. Але, як ви знаєте, таких країн небагато. Що ж тоді? Чи означає це, що інші країни в умовах нерівних можливостей приречені на низький економічний розвиток?
Зовсім ні. Для розвитку країни потрібні й інші види природних ресурсів, наявність яких може відігравати навіть більше значення для її економіки, ніж багатство мінеральною сировиною. Дізнаємося про земельні, водні, лісові, кліматичні, рекреаційні ресурси світу та ресурси Світового океану з доповідей груп.
V. Повідомлення теми і мети уроку
Викладач оголошує тему уроку (запис на дошці) і пояснює, які питання вони разом з учнями будуть вирішувати на уроці.
VІ. Сприйняття і осмислення учнями нового матеріалу (захист проектів)
Землі, що використовуються в господарській діяльності людини, а також землі, які можуть використовуватися в різних галузях господарства, становлять земельні ресурси світу. Вони належать до відновлювальних природних ресурсів і характеризуються певною територією, якістю ґрунтів, кліматом, рельєфом, гідрологічним режимом, рослинністю тощо.
Земельні ресурси — основа розміщення господарських об’єктів, головний засіб виробництва у сільському, лісовому та інших господарствах, де використовується й відіграє роль родючість ґрунтів.
Земельний фонд (без Антарктиди та Ґренландії) становить 133,9 млн км2 (13,4 млрд га), або 26,3 % загальної площі земної кулі, у тому числі:
• орні землі (рілля, сади, плантації) — 1,45 млрд га (11 %);
• луки й пасовища — 3,2 млрд га (24 %);
• ліси й чагарники — 4,1 млрд га (31 %);
• малопродуктивні землі (болота, пустелі, льодовики) — 4 млрд га(30 %);
• антропогенні забудови (міста, заводи, транспорт) — 0,4 млрд га (3 %).
Земельні ресурси найбільших землеробських країн світу
Всі землі, тис. га |
Орні землі (%) |
|
США |
980,9 |
19,8 |
Індія |
306,5 |
50,6 |
Росія |
1707,5 |
7,6 |
Китай |
958,5 |
9,7 |
Бразілія |
851,2 |
6,1 |
Австралія |
768,2 |
6,1 |
Канада |
997,1 |
4,6 |
Казахстан |
271,7 |
13,1 |
Україна |
60,3 |
54,6 |
Ніґерія |
92,4 |
9,0 |
До водних ресурсів відносять поверхневі та підземні води, які використовуються або можуть бути використані у господарстві. Водні ресурси є відносно невичерпним, оскільки їх загальна кількість на планеті залишається незмінною, однак їхня якість стрімко погіршується.
Загальний об’єм гідросфери Землі — 1,4 млрд. км3, причому 96 % припадає на води Світового океану. Об’єм підземних вод становить понад 23 млн. км3, у льодовиках міститься 24 млн., в озерах — 176 тис., у болотах — 12 тис., у річках — більш ніж 2 тис. км3. Але прісної води наявно тільки 2,5 % від усієї маси води. Реально придатними для освоєння є насамперед води річок, прісних озер та підземних вод неглибокого залягання — це лише 0,03 % усіх водних запасів Землі. Проблема дефіциту прісної води обумовлена насамперед бурхливим розвитком господарства. Основними споживачами прісної води є сільське господарство (63 %), промисловість (27 %), комунальне господарство (7 %) і транспорт. Світове споживання прісної води перевищує 3 800 млрд. м3 на рік.
Запаси доступної прісної води розміщені дуже нерівномірно, що пояснюється кліматичними та рельєфними особливостями території. У Латинській Америці зосереджено 31 % від усього обсягу ресурсів прісної води Землі, у Східній Азії — 22 %. Водночас третина суходолу вже зараз відчуває нестачу води. 700 млн. людей, які живуть у 43 країнах світу, потерпають від постійного дефіциту води, а понад 900 млн. осіб не мають доступу до джерел чистої питної води.
Для раціонального використання водних ресурсів у світі збудовано понад 16000 водосховищ, потужні іригаційні системи. Однак головним шляхом подолання даної проблеми є зменшення витрат води, особливо у сільському господарстві. Також слід зменшувати водомісткість виробництва: запроваджувати маловодні та безводні технології. Одним зі способів одержання прісної води є опріснення морської. Перспективним шляхом подолання водного дефіциту є транспортування айсбергів. Існують проекти територіального перерозподілу річкового стоку.
Лісові ресурси — це ліси певної території, які використовуються або можуть використовуватися для задоволення будь-яких потреб суспільства. Вони складаються з деревних, технічних, харчових, кормових, лікарських ресурсів. Ліси виконують також захисні, водоохоронні, оздоровчі, заповідні функції. Лісові ресурси належать до групи біологічних, тому вони є вичерпними, але відновлювальними.
Головним шляхом подолання проблеми скорочення лісових ресурсів є лісовідновлення, комплексне використання деревини, заміна деревини на синтетичні матеріали.
Біологічні ресурси Світового океану охоплюють різноманітних представників рослинного і тваринного світу, які мешкають у його водах. Біомаса океану налічує 140 тис. видів, а її загальний обсяг оцінюється в 35 млрд. т. Вчені вважають, що цих ресурсів вистачить, щоби прогодувати 30 млрд. осіб. Частка риби становить 80 % усієї морської біомаси. Решта останньої припадає на молюсків (кальмарів, мідій, устриць), ракоподібних (крабів, омарів, креветок), мізерна частка — на водорості. Щорічно виловлюється 85–90 млн. т риби, молюсків та інших морепродуктів; цим людство забезпечує до 20 % своїх потреб у білках тваринного походження. останніми роками поширилося розведення деяких видів організмів на морських плантаціях і фермах (аква- та марикультури).
Людство, експлуатуючи природні ресурси Світового океану, водночас широко використовує його як смітник, скидаючи в океанічні води виробничі та радіаційні відходи. Океан і суходіл — це єдина екологічна система, тож екологічна криза в океані загрожує знищенням усієї біосфери.
Кліматичні ресурси — невичерпні природні ресурси, що містять сонячну енергію, вологу та енергію вітру. Кліматичні ресурси не споживаються безпосередньо в матеріальній та нематеріальній діяльності людей, не знищуються у процесі використання, але можуть погіршуватись або покращуватись (за умови цілеспрямованої діяльності).
Кліматичні ресурси з огляду на їх значення для діяльності людини можна поділити на:
• енергетичні — дають можливість одержувати дешеву екологічно чисту електроенергію;
• сільськогосподарські — певна кількість тепла і світла забезпечує необхідні умови для розвитку с/х культур;
• рекреаційні — відображають зв’язок метеорологічних умов і самопочуття людини.
Поєднання тепла, вологи, водного режиму, ґрунтів певної території, що використовуються в сільському господарстві, називають агрокліматичними ресурсами.
Загальний обсяг світових рекреаційних ресурсів не може бути визначений повністю якісно або кількісно. До основних видів рекреаційних ресурсів належать: узбережжя теплих морів; береги річок, озер і водосховищ; лісові та лучні масиви; передгір’я та гірські країни, окремі природні об’єкти; міста — столичні та історичні центри; міста-курорти або курортні місцевості; релігійно-культові комплекси та окремі споруди, розташовані поза межами населених пунктів; давні міста, фортифікаційні споруди тощо.
Величезні можливості для розвитку туризму мають рекреаційні ресурси океанів і морів. До основних рекреаційно-туристських берегових районів належать: в Атлантичному океані — Середземноморське узбережжя Південної Європи та Північної Африки, узбережжя Біскайської затоки, Північного, Балтійського та Чорного морів, півострова Флоріда, островів Куба, Гаїті, Багамських, райони міст міських аґломерацій Атлантичного узбережжя Північної та Південної Америки; у Тихому океані — Гавайські острови і східне узбережжя Австралії, острів Хайнань (Китай), узбережжя Японського моря, райони міст і міських аґломерацій Тихоокеанського узбережжя Північної та Південної Америки; в Індійському океані — острів Шрі-Ланка, райони прибережних міських аґломерацій Індії, східне узбережжя острова Мадаґаскар.
Використання рекреаційних ресурсів є дуже вигідним бізнесом, бо, не потребуючи значних капіталовкладень, приносить швидкий і значний прибуток. Тому в багатьох країнах до рекреації залучають як приватний, так і державний капітал. Особливого значення для залучення туристів набуває рівень розвитку сфери обслуговування, тому провідні місця у світовому туризмі здебільшого належать розвиненим країнам.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
1. Обмін тестовими завданнями між групами, вирішення, перевірка.
2. Обговорення результатів роботи груп. Прийом «Мікрофон».
VІІІ. Підведення підсумків уроку
• Наслідком господарського використання всіх видів природних ресурсів є виникнення та подальше загострення регіональних та глобальних проблем, від подолання яких залежить добробут ті існування людей у майбутньому.
• У зв’язку з поширенням негативних наслідків екологічних проблем постає необхідність раціонального використання природних ресурсів.
ІХ. Домашнє завдання
1. Підручник, опрацювати § 12,13.
2. Позначити на контурній карті країни, які найкраще забезпечені сільськогосподарськими та лісовими ресурсами.
3. Підготувати повідомлення (за бажанням) на тему «Як Україна використовує ресурси морів».
Додаток 1
Картка 1 1. Земельний фонд світу становить … 2. Найвищий показник земельного фонду мають … 3. Під с./г. угіддя припадає …% земельного фонду. 4. Найбільшу площу під ріллю мають: … 5. Головними проблемами скорочення ріллі є: 1) … 2) … 6. Назвати шляхи вирішення проблем зі скороченням ріллі. |
Картка 2 1. Об’єм гідросфери становить … 2. Прісні води становлять близько … % об’єму гідросфери. 3. Найбільшими споживачами води є с./г., промисловість та … 4. У світі побудовано понад … тисяч водосховищ, найбільше їх у … 5. Головними проблемами дефіциту води є: 1) … 2) … 3) … 6. Назвати шляхи вирішення проблем із дефіцитом води. |
Картка 3 1. Лісовий фонд становить … 2. Найвищі показники лісистості має …, найнижчі … 3. Лісові площі у світі зменшуються на … % щорічно. 4. Легенями планети називають … 5. Головними проблемами скорочення лісових площ є: 1) … 2) … 3) … 4) … 6. Назвати шляхи вирішення проблем скорочення лісових площ. |
Картка 4 1. Чому морську воду називають «рідка руда»? 2. На шельфі океану видобувають … 3. В яких країнах уже розроблені технології видобування залізо-марганцевих руд? 4. Енергія припливів уже використовується у … 5. Продовольчі потреби людства біологічні ресурси забезпечують поки що … %. 6. Назвати головні проблеми економічного використання багатств Світового океану. |
Картка 5 1. Рекреаційні ресурси поділяються на … 2. Назвати приклади (географічні об’єкти) рекреаційних ресурсів морського узбережжя. 3. Назвати приклади (географічні об’єкти) рекреаційних ресурсів приозерних районів. 4. Назвати приклади (географічні об’єкти) рекреаційних ресурсів гірських курортів. 5. Назвати приклади (географічні об’єкти) рекреаційних ресурсів культурно-історичного напрямку. 6. Назвати приклади (географічні об’єкти) рекреаційних ресурсів Черкаської області. |
Додаток 2
Тестові завдання (правильних відповідей декілька)
Кожна правильна відповідь – 1 бал
1. Мінеральні ресурси світу поділяються на:
а) паливні в) лісові
б) рудні г) нерудні
2. Основними паливними ресурсами є:
а) нафта в)кам’яна сіль
б) природний газ г) кам’яне вугілля
3. Найбільші поклади нафти зосереджені в:
а) країнах Перської затоки в) України
б) Росії г) США
4. Найбагатшими на вугілля регіонами світу є:
а) Азія в) Південна Америка
б) Європа г) Північна Америка
5. Найбільші запаси уранових руд розміщені на території:
а) Австралії в) Афганістан
б) ПАР г) Нігер
6. Рудні ресурси є сировиною для:
а) чорної металургії в) будівельних матеріалів
б) кольорової металургії г) благородних металів