Урок з української мови у 8 класі
Федоревська Наталя Григорівна,
учитель української мови та літератури
НВК «Ерудит» міста Києва.
Вища категорія
Тема. Звертання, вставні слова. Розділові знаки у простому ускладненому реченні.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення, удосконалювати вміння виділяти їх у реченнях інтонацією і розділовими знаками; розвивати творчі вміння складати синтаксичні конструкції зі вставними реченнями, звертаннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розвиткові мовної й мовленнєвої особистості восьмикласників; виховувати почуття поваги і шани до рідного слова, українських традицій.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: рівневі картки, комп’ютерна програма, мультимедійна презентація.
Епіграф:
Слова покличні - прості й величні.
(Д. Білоус)
Хід уроку
I.Організаційний момент
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чарує, збагачує мову.
Отже, у нас сьогодні, діти, урок-подорож. Ми з вами будемо милуватися краєвидами України і виконуватимемо різноманітні завдання. А щоб наша подорож була цікавою і результативною, девізом уроку будуть слова:
Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
Щоб тему засвоїли всі на відмінно
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Тема нашого уроку «Звертання, вставні слова, словосполучення, речення». На уроці ми закріпимо знання про звертання, вставні слова, словосполучення, вживання розділових знаків при них.
Розпочну наш урок поезією Д. Білоуса «Слова покличні – прості і величні ». Уважно прослухайте поезію.
Учитель читає поезію, звучить музика.
В джерелах слова — душі криниця,
А рідна мова — як чарівниця.
Звичайний приклад візьму навмисне,
Краса ж така в нім, що серце стисне.
Дивися — в кличнім простім відмінку:
«Ой не стелися, зелен барвінку...»
Звертання щире, душевне, щедре —
Василю, Павле, Іване, Петре:
І так сердечно, і так ласкаво —
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
А найсвятіше душа приємле —
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,—
миліших серцю звертань не знаю.
Тема це і не нова, та для всіх цікава.
Будуть в нас нові слова,буде і забава.
І в скарбничку вашу власну до цієї теми
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо!
Тож будьте уважні, діти!
У зошит дату й тему запишіть.
III. Актуалізація опорних знань
- Розпочинаємо нашу подорож.
Перша зупинка Ерудит». Для щасливого повернення нам потрібно виконати всі заплановані завдання.
Перевірка теоретичних знань.
А зараз ми перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал. І зробимо це ми за допомогою чарівного капелюшка. (Учитель починає говорити, а потім одягає комусь капелюшок на голову. Той, у кого на голові капелюшок, повинен завершити те, про що почав говорити вчитель
Звертання – це слово або....... сполучення слів, що називає того, до кого звертаються
Звертання може стояти......... на початку, у середині або в кінці речення.
Звертання виражається.......... іменником у формі кличного відмінка.
Звертання бувають................непоширені (при таких немає залежних слів) та поширені (залежні слова при них є).
Звертання не є .............членом речення.
Вставними називаються слова………….., які виражають ставлення мовця до сказаного.
Вставні слова належать до таких груп за значенням…………….
Вставні речення на письмі виділяються…………….комою, дужками, тире.
Якщо вставлене речення виділяється підвищеним тоном……………..то воно виділяється дужками.
Молодці! Теоретичний матеріал ви засвоїли, вирушаємо в подорож на зустріч із практичними завданнями.
Виконання вправ на закріплення теоретичного матеріалу.
Наступна зупинка «Зупинка звертань»
1.Прочитати вірш. Виділити звертання, визначити їх будову, розставити розділові знаки. (На фоні слайда звучить пісня)
Росте черешня в мами на городі.
Стара-стара, а кожен рік цвіте,
Щоліта дітям ягодами годить,
Хоча вони не дякують за те.
Мамо Мамо Вічна і кохана.
Ви пробачте, що був неуважний.
Знаю, Ви молилися за мене
Дні і ночі сива моя нене
(М.Луків)
Вдома ви мали знайти уривки з поезій про матінку, батька, родину, в яких би зустрічалися звертання. Прочитати уривки з поезій, вказати звертання, визначити їх будову. Пояснити розділові знаки.
1.Є в нашій мові звертання прекрасні,
Добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю.
2.Я і до тата вмію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло!
4.Татку, татусечку, татоньку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти –
Ти мій порадник, заступник і друг!
3.Я й до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабусю, бабуню моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
Та відчуваю в них лагідність я.
4.І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
5.Слово чарівне! Яка в тебе сила!
Скажеш з любов’ю – і радість росте!
Слово ласкаве народжує крила –
Ви не забудьте ніколи про те!
Донечко, синку, сестрице, братусю, -
Дружна, велика, весела сім’я!
Мамочко, татку, бабусю, дідусю, -
Мій оберіг і родина моя!
Гра – змагання «Хто більше?»
Пригадайте поезії із звертаннями і запишіть у зошит.
Наприклад: Дозвольте і мені, панове, річ держать (Л.Глібов).
Мамо, іде вже зима (Л.Українка).
Грицю, Грицю, до роботи (Нар.тв.)
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
І водила мене у поля край села…( А.Малишко)
Як побачу рідну хату – завеснію, наче цвіт:
Здрастуй, мамо! Здрастуй, тату! (А.Демиденко)
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину (В.Симоненко)
Гра «Конструктор».
Зобразіть схематично речення із звертаннями.
Рідна мати моя ти ночей не доспала, ти водила мене у поля край села…
Йди в тисячоліття рідна мово до сердець і душ людських доходь. Мамо чого зажурились? Дайте тепло ваших рук. О мово рідна Їй гаряче віддав я серце не дарма. Без мови рідної юначе й народу нашого нема.
Робота з індивідуальними картками.
1) Розставте пропущені розділові знаки.
І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.
Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину.
Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.
2) Запишіть речення, визначте в кожному з них звертання. Які звертання є риторичними? Свою думку доведіть.
Мій синку, ти би менш балакав, сам над собою менше плакав! ( І. Франко).
Прекрасні квіти пести, охороняй,юначе! ( І. Драч).
Цвітіть, сади! Лани, ростіть! ( М. Рильський).
Небо, небонько, мерщій посилай на нас дощі! (О. Орач).
Наступна зупинка «Гумористична»
Вибірковий диктант.
Послухайте байку Л. Глібова «Зозуля і Півень», випишіть звертання.
— Як ти співаєщ, Півне, веселенько…
—А ти, зозуленько, ти, зіронько моя,
Виводиш так і жалібненько,
Що іноді аж плачу я…
Як тільки що почнеш співати,
Не хочеться й пшениченьки клювати, -
Біжиш в садок мерщій…
—Тебе я слухала б довіку, куме мій,
Аби б хотів співати…
—А ти, голубонько, ти, кралечко моя,
Поки співаєш на калині,
То й весело мені, і забуваю я
Свою недоленьку, життя своє погане
Та безталанне…
…як гляну я на тебе – така ти невеличка,
Моя перепеличко,
А голосок-то який!
Тонесенький, малесенький такий…
Куди той соловей годиться?
—Спасибі, братику, за добре слівце,
Як не кохать тебе за це?..
Наступна зупинка Вставні слова»
«Біг із бар’єрами»
Завдання: прочитайте подані речення, вкажіть вставні слова і розділові знаки при них.
1. Київ без усякого сумніву – історична і сучасна столиця України, її політичний, культурний і релігійний центр.
2. Ось уже понад п'ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ дійсно столиця нашої духовності.
3. Звичайно рукотворна краса храмів западає в серце.
4. Безперечно з глибокою шаною і гордістю вимовляє цю назву кожен українець.
5. До речі у Києві є також музеї і театри, і кінотеатри, і стадіони – все це осередки культури.
6. У столиці зрозуміло багато парково- дослідних інститутів, Академія наук України, безліч вузів, у тому числі університет імені Тараса Шевченка.
7. У місті як відомо багато старовинних пам’яток історії та архітектури: Золоті ворота, Видубецький монастир, Києво- Печерська Лавра, славнозвісний Поділ – все це духовні символи нашого народу.
8. Взагалі сади і парки, Дніпро і Володимирська гірка створюють неповторну атмосферу цього тисячолітнього міста.
9. Отже Київ – одне з найкращих міст світу, що вабить численних туристів.
Наступна зупинка «Тренувальні вправи»
Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.
1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).
2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).
3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).
4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).
5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).
6. Пізня весна… дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).
Графічний диктант
Слухаючи речення, накресліть схеми.
1. Повідомляють, до першого грому земля не розмерзається. 2. Високо і швидко пливуть у небі хмари – на гарну погоду, говорять. 3. Весняний день, до речі, рік годує.
4. Весна, кажуть, ледачого не любить. 5. Весною літає багато павутиння – на спекотне літо, між іншим. 6. Пам’ятайте, у березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, рве, зверху ллє, знизу мете.
«Диво в решеті»
Випишіть спочатку ті словосполучення, у яких треба виділити комами вставні слова, потім ті, де немає вставних слів і, отже, не потрібні жодні розділові знаки.
Усе – таки зроблю; стовбичив майже годину; ощадливості на жаль немає; щось мабуть станеться; навіть не подумав про це; дно здавалось поглибшало; деколи буває задумуюся; кмітливість отже потрібна; стало нібито тихо; може прийду; огріхів до речі було чимало; дивним здавалось те мовчання; слово кажуть не впіймаєш; всіляко кажуть люди; щоправда були не всі; збиралися очевидно давно; тяжко буває часом.
Ключ. У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову американського письменника Марка Твена: «Очевидячки, на світі немає нічого…(що не могло б статися)».
І. Ощадливості, на жаль, немає; щось, мабуть, станеться; дно, здавалось, поглибшало; деколи, буває, задумуюся; кмітливість, отже, потрібна; може, прийду; огріхів, до речі, було чимало; слово, кажуть, не впіймаєш; щоправда, були не всі; збиралися, очевидно, давно.
ІІ. Усе-таки зроблю; стовбичив майже годину; навіть не подумав про це; стало нібито тихо; дивним здавалось те мовчання; всіляко кажуть люди; тяжко буває часом.
Зупинка «Творча»
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Наша подорож закінчилася. Щоб нас не спиняли в подальшій дорозі ніякі кордони і перешкоди, виконаємо останнє завдання.
Зупинка «Повторення»
Запишіть слова у дві колонки: 1) з буквою і; 2) з буквою и.
Вдал…ну, кипар…с, арх…в, в…заві, локомот…в, пом…дор, параз…тство, фар…сеї, к…лометри, абр…кос, ж…рафи, крокод…л, комб…нат, ч…нари, маг…страль.
Ключ. З останніх букв прочитаєте закінчення вислову німецького філософа Людвіга Фейєрбаха: «Людина тільки тоді чогось досягне, коли…».
(вірить у свої сили)
І. архів, візаві, помідор, кілометри, комбінат, магістраль;
ІІ. Вдалину, кипарис, локомотив, паразитство, фарисеї, абрикос, жирафи, крокодил, чинари.
Домашнє завдання
А зараз запишіть домашнє завдання: виписати з підручників хімії, фізики, геометрії або алгебри текст зі вставними словами і словоспоученнями. Визначити, що вони виражають. Підготуватися до контрольної роботи. Повторити тему «Прислівник».
Підсумки уроку
Метод «Продовж речення»
*На сьогоднішньому уроці ми вивчали …
* Звертання це …
*Поширені звертання це…
*Вставні слова у реченні виступають …
*На уроці найбільше мені сподобалось …
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
1.Як мені вас не любити,
Любий мій татусю,
Поцілую я вас щиро
Й низько поклонюся.
Так вклонюся вам низенько
За вашу турботу,
За велику вашу ласку.
За важку роботу.
2.Я по собі давно вже знаю сам,
Як часто маму стомлюють печалі.
За все, що ти зробив чи не зробив.
І знаю я, яка вона щаслива,
Коли високу гордість у собі
Вона несе за чесну долю сина!
Ти за нас, матусю, не журися
На славу й чесність благослови синів.
Будь певний, батьку, весело всміхнися –
Ми ще повернем славу козаків!
3.Батько розуму навчає,
Мама приголубить.
Ніхто мене так на світі,
Як вони, не любить.
Дай же, Боже, щоб я виріс,
В школі гарно вчився,
Щоб я таткові і мамці
Добре пригодився.
4.Місяць чарівник
Зорі розсипа...
Із далеких снів
Ангел приліта,
З білими крильми
Біля мене сів.
Дуже я прошу тебе,
Ангел дорогий,
Щастя з неба принеси
Матінці моїй
І від горя захисти
Матінку мою,
Ангелочок дорогий,
Маму я люблю!
6.Ой, дубе, мій дубе, дубе мій, дубочку,
Одягну на тебе батькову сорочку,
Ту, що вишивала моя рідна мати,
Ту, що не прийшлося батькові вдягати.
Хай сяйне до мами у пригаслі очі
Батькова сорочка крізь зимові ночі,
Тож прийми від мене вишиту сорочку,
Нагадай нам батька, дубе мій, дубочку.
7.Вишийте, мамо, сорочку
Цвітом травневих садів,
Так, щоби в кожнім листочку
Вік мій, як сад, молодів.
8.Полюбляю вечорами я не просто засинать,
Я прошу своєї мами якусь казку зачитать,
Закриваючи я очі, прислухаюся до слів,
Скоро прийде фея ночі та моїх солодких снів.
Мамо,Ти мене до казки запроси!
Мамо,Скільки у тобі краси!
Мамо,Поведи у світ дитячих мрій
І своєю ласкою зігрій!
9.Спіть, матусю, спіть, татусю,
Вам потрібно відпочити.
Я тихенько помолюся
І не буду Вас будити.
Спіть, матусю, спіть, татусю,
День турботи Вам готує.
Я одна не забоюся,
Нічку-дрімку намалюю.
Спіть, матусю, спіть, татусю,
Натомились Ваші ніжки.
Я й сама не забарюся,
Побіжу хутенько в ліжко.
Я до шибки притулюся —
В небі місяць золотиться.
Спіть, матусю, спіть, татусю,
Хай Вам донечка присниться...
10.Вона мене, маленького, хрестила,
Як сина рідного, увесь свій вік любила,
Учила вірити, терпіти і прощати -
Завжди розсудлива, моя хрещена мати.
Хрещена мати, до тебе, ненько,
Летить на крилах моє серденько,
До тої хати, у той садочок,
До того дуба, де той горбочок.
11."Дозвольте Вас,бабусю,
колись намалювати.
У Вас красиві очі
І руки вузлуваті".
"Авжеж, - бабуся мовить,-
Малюй, моя дитино!
Дивилась в небо довго -
Та й маю очі сині..."
1.Є в нашій мові звертання прекрасні,
Добрі і щирі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю.
2.Я і до тата вмію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло!
Татку, татусечку, татоньку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти –
Ти мій порадник, заступник і друг!
3.Я й до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабусю, бабуню моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
Та відчуваю в них лагідність я.
4.І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
5.Слово чарівне! Яка в тебе сила!
Скажеш з любов’ю – і радість росте!
Слово ласкаве народжує крила –
Ви не забудьте ніколи про те!
Донечко, синку, сестрице, братусю, -
Дружна, велика, весела сім’я!
Мамочко, татку, бабусю, дідусю, -
Мій оберіг і родина моя!
1) Розставте пропущені розділові знаки.
І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.
Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину.
Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.
2) Запишіть речення, визначте в кожному з них звертання. Які звертання є риторичними? Свою думку доведіть.
Мій синку, ти би менш балакав, сам над собою менше плакав! ( І. Франко).
Прекрасні квіти пести, охороняй,юначе! ( І. Драч).
Цвітіть, сади! Лани, ростіть! ( М. Рильський).
Небо, небонько, мерщій посилай на нас дощі! (О. Орач).
1) Розставте пропущені розділові знаки.
І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.
Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину.
Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.
2) Запишіть речення, визначте в кожному з них звертання. Які звертання є риторичними? Свою думку доведіть.
Мій синку, ти би менш балакав, сам над собою менше плакав! ( І. Франко).
Прекрасні квіти пести, охороняй,юначе! ( І. Драч).
Цвітіть, сади! Лани, ростіть! ( М. Рильський).
Небо, небонько, мерщій посилай на нас дощі! (О. Орач).
1) Розставте пропущені розділові знаки.
І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.
Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину.
Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.
2) Запишіть речення, визначте в кожному з них звертання. Які звертання є риторичними? Свою думку доведіть.
Мій синку, ти би менш балакав, сам над собою менше плакав! ( І. Франко).
Прекрасні квіти пести, охороняй,юначе! ( І. Драч).
Цвітіть, сади! Лани, ростіть! ( М. Рильський).
Небо, небонько, мерщій посилай на нас дощі! (О. Орач).
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.
Завдання: кожне друге з поданих речень усно переробіть на вставлене і виділіть його потрібними розділовими знаками (при потребі речення можна переробляти).
1. Вранці ми зібралися біля школи, щоб їхати на екскурсію в Ботанічний сад. Це було недавно, в березні.
2. Чекали Петра і розмовляли про се, про те. У Петра погана звичка завжди запізнюватись.
3. Раптом Сергій згадав, що забув фотоапарат удома на столі. І треба ж таке.
4. Складав усе в сумку, а от фотоапарат забув покласти. Поки щось десь знайдеш, то знаєте, як воно буває!
5. Отак завжди у нас: готуємось до чогось цілий місяць, а коли доходить до діла, то нам бракує простої зібраності. Скільки про цю підготовку розмов буває, скільки метушні!
6. Після екскурсії зробили висновки. Висновків виявилося чимало.