Урок звя*зного мовлення "Велична сила українського слова"

Про матеріал
Найголовнішою умовою освітнього процесу є його особистісна зорієнтованість, спрямована на те, щоб кожен учень став творчою, самодостатньою, вільною особистістю. А сила впливу українського слова, особливо художнього, сприяє саме цьому. Екскурс у багатий світ краси українського слова та мелодійності української мови покращить знання, сформує комунікативні уміння усіх учасників освітнього процесу. Місце рідної мови в житті кожної людини незаперечне. Чим досконаліше ми володіємо українською мовою, тим краще засвоюються нами готові знання, швидше налагоджуємо стосунки з іншими людьми.
Перегляд файлу

Розвиток зв’язного мовлення

ВЕЛИЧНА  СИЛА  УКРАЇНСЬКОГО  СЛОВА

Тип   уроку:    розвиток зв’язного мовлення

Вид   уроку:     урок-проект

Тип проекту: інформаційний, творчий.

Основна мета уроку  розвитку зв’язного мовлення:

Рівень мовленнєвої підготовки учнів залежить від засвоєння ними лексичного багатства мови, володіння граматичними категоріями, літературними нормами, що забезпечує формування умінь і навичок у різних видах мовленнєвої діяльності. Тому робота з розвитку мовлення учнів на уроці здійснюється паралельно за трьома напрямами:

□ збагачення словникового запасу учнів і розвиток граматичної будови їх мовлення;

засвоєння норм української літературної мови; збагачення словникового запасу й розвиток граматичної будови мовлення;

  формування інтересу та  виховання любові до української мови, культури;

□ формування в учнів умінь і навичок сприймати й відтворювати чужі та будувати власні усні й писемні висловлювання (зв'язне мовлення).

І. Актуальність проекту:

 Найголовнішою умовою освітнього процесу є його особистісна зорієнтованість, спрямована на те, щоб кожен учень  став творчою, самодостатньою, вільною особистістю. А сила впливу українського слова, особливо художнього, сприяє саме цьому. Екскурс у багатий світ краси українського слова  та мелодійності української мови покращить знання, сформує комунікативні уміння усіх учасників освітнього процесу.

 Місце рідної мови в житті кожної людини незаперечне. Чим досконаліше ми володіємо українською мовою, тим краще засвоюються нами готові знання, швидше налагоджуємо стосунки з іншими людьми.

ІІ. Мета і завдання проекту:

  • поглибити знання учнів про історію та розвиток рідної мови;
  • показати її красу та багатство;
  • розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей  учнів;
  • розкрити необхідність української мови в житті людини, розвивати                   комунікативну компетентність учнів з даної теми;
  • виховувати любов і повагу до рідного слова;
  • проект є пошуковий, творчий, частково дослідницький та інформаційний.

ІІІ.  Навчальна мета проекту:

           - формування системи знань з теми;

           -  формування комунікативних умінь та навичок;

           - формувати ініціативу і самостійність, здатність оперувати словом у                         мовленнєвій діяльності;

           -  розвиток   пам’яті та уваги;

           -  вміння орієнтуватися в інформаційному  просторі;

ІV.  Оцінювання презентації проекту проходить за такими параметрами:

             1. Повнота розкриття теми і презентації проекту.

             2. Аргументованість висновків.

             3. Елементи творчості та пошукової роботи.

             4. Якість оформлення стінгазет, таблиць або схем.

             5. Активність  учнів на уроці.

                                                                                       ЕПІГРАФ до уроку:

 

Ну що б, здавалося, слова…

Слова  та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!..          ( Тарас Шевченко)

 

Якою мовою виховуєш дитину, таку країну вона і буде любити …

         

 

 

 

Учитель:

          На конференції в Римі 1951 року представники різних країн назвали українську мову другою в світі за мелодійністю. Також її визнали третьою найкрасивішою мовою в світі після французької та перської мов на мовному конкурсі у Парижі в 1934 році.

        Сьогодні ми будемо говорити про рідну українську мову, про величну силу  українського слова. Кожен з нас повинен запам’ятати на все життя: поки звучить у світі рідна мова народу – живий сам народ.

Творча презентація учнів віршів про мову

1.

Серце народу – це мова, це слово,

Нації гордість, культура, престиж.

Той, хто цурається рідної мови,

Ранить народ в саме серце, як ніж.

 

2.

Мова чудова і літературна,

Без говіркових, спотворених слів.

Свідчить про те, що людина культурна.

Мова у неї, як пташечки спів.

 

Учитель:

 Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і щедрістю, мелодійною та чарівною піснею. Бо завжди в Україні співали всі – дорослі і діти, навіть на старості літ пісня не сходила з вуст людини, бо з нею було легше жити, у ній можна було передати любов, щастя, свої мрії і надії.

Пошукова робота під час підготовки проекту.

Вислови про мову видатних людей.   (Учні  читають).

  • Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. (П.Мирний).
  • Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить. (О.Гончар).
  • Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в неї що не звук, то подарунок, все  крупно, зернисто, як самі перла. (М.Гоголь).
  • Слово –то мудрості промінь,

Слово – то думка людська.  (Л.Українка).

  • Яке прекрасне рідне слово!

Воно – не світ, а всі світи.  (В.Сосюра).

  • Мова – духовне багатство народу. (В.Сухомлинський).
  • Мова – коштовний скарб народу. (І.Франко).
  • Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна. (О.Олесь).
  • Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. 

 

Робота в групах.

Мелодійна, ніжна, свята, рідна, древня, поетична, велика, гарна, приємна, світла, прекрасна, наймиліша, дзвінка, найдорожча, весела, милозвучна, дивна, чарівна, неповторна, крилата, солов’їна, барвінкова, калинова, мила, красива, вишукана, веселкова.

  • Підібрати якомога більше синонімів до слова  ГОВОРИТИ,  ГОРИЗОНТ.

Віщують, розмовляють, теревенять, балакають, щебечуть, лепечуть, гомонять, висловлюються, свідчать, мовлять, речуть…

Цікаві факти про українську мову 

  1. Сучасна українська мова має близько 256 тис. слів. Найдавніша згадка про українську мову датується 858 роком.
  2. Найбільш близькою мовою до української є білоруська – 84 відсотки спільної лексики, далі йдуть польська – 70 відсотків, сербська  - 68 відсотків.
  3. Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера «еф». Найбільша кількість слів починається на літеру «пе» - це найбільш вживана літера.
  4. Українську мову в різні історичні періоди називали по-різному:

Проста, руська, русинська, козацька.

  1. Українська мова багата на зменшувальні та пестливі  форми. Назвіть такі форми до  слів «вороги» - «вороженьки», горизонт, сльоза, калина, дівчина, мати, козак.

 

  1. За даними українська мова займає 26 місце за кількістю носіїв серед найпоширеніших мов у світі.
  2. Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 році у Львові першодрукарем Іваном Федоровим.
  3. Вірш «Заповіт» Тараса Шевченка перекладено на 147 мов народів світу.
  4. Найчастіше вживаються слова (що?) -  рука, (який?) - великий, (що робити?) -  бути, і слово «він».
  5.  В українській мові  й донині  збереглися назви місяців з давньослов’янського календаря.

Січень      -

час вирубки лісу.

Лютий      -

люті морози.

Березень  -

брали березовий сік.

Квітень    -

початок цвітіння рослин.

Травень   -

зеленіє трава.

Червень   -

червоніють вишні.

Липень    -

початок цвітіння липи.

Серпень   -

від слова «серп», що вказує на час жнив.

Вересень  -

цвітіння вересу.

Жовтень   -

жовтіє листя.

Листопад -

опадає листя з дерев.

Грудень   -

від слова «груда», мерзлі  колії на дорогах.

 

                    Творчий флешмоб    «Я люблю свою мову…»

 Діти записують, чому вони люблять українську мову і кожен зачитує біля дошки, де красується усміхнене і красиве слово «МОВА».

  1. Я люблю українську мову, бо знайома з нею з самого  народження.
  2. Я люблю українську мову, бо вона найкрасивіша і наймелодійніша. Я пишаюся, що я – українка.
  3. Я люблю свою мову, бо мені бабуся співала колискові пісні українською мовою.
  4. Я люблю мову мого народу і бажаю, щоб вона розквітала.
  5. О мово, ти українське диво! Я люблю тебе!
  6. Я люблю українську мову, бо вся моя родина говорить цією мовою.
  7. Українська мова – це  безмежний океан слів. Я люблю свою мову!
  8. Я люблю українську мову, бо нею говорять всі мої друзі.
  9. Я люблю українську мову, бо в ній багато цікавих слів.
  10.  Я люблю українську мову, бо народилась і живу в Україні!

 

УЧИТЕЛЬ:

 «Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ.

І дійсно, мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба слідкувати за своєю мовою, намагатися зробити мовлення образним, яскравішим.

Прислів’я та приказки  впевнено можна назвати перлинами народної мудрості.  Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості, загальної культури.

  1. Учні  називають (зачитують)  прислів’я.
  • Дав слово – дотримай його.
  • Умієш говорити – умій слухати.
  • Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам.
  • Більше діла, менше слів.
  • Шабля ранить голову, а слово – душу.
  • Гостре словечко коле сердечко.
  • Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
  • Народ скаже, як зав’яже.
  • Від теплого слова і  лід розмерзає.
  • Слово до слова – зложиться мова.
  • Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
    1. Учні  називають правильні відповідники в грі «Говори українською!»

Світлина від Українська мова та література.

 

Презентація пошукової роботи.

 Діти розповідають про нові слова в українській мові, які з’явилися за останні 5-7  років.

Спінер – антистресова іграшка.  Назва з англійської мови перекладається як «крутилка». Пік продажу припав на червень 2017 року.

Безвіз  - 11 червня Президент України Петро Порошенко оголосив про безвізовий режим для туристичних поїздок до Європи.

Кіборги – так назвали у 2014 році захисників Донецького аеропорту.

Портфоліо  - це, ніби портфель досягнень людини у професійній та творчій діяльності.

Спонсор – людина, яка надає фінансову  підтримку якій-небудь діяльності або окремій особі.

Айфон – сенсорний смартфон, розроблений корпорацією Apple.

Айпед -  планшетний комп’ютер від  Apple. Заявлений як проміжний варіант між ноутбуками і портативними медіаплеєрами, здатний виконувати певні операції.

Андроїд – операційна система для мобільних телефонів та планшетних комп’ютерів. Мабуть, тільки ця земля, земля нашої України могла народити таку дивну, чарівну і мелодійну мову.

Мова -  це наша  неоціненна спадщина. З нею ми не розлучаємося протягом усього життя. Ми спілкуємося один з одним, розмовляємо, читаємо книги. Звичайна людина вживає в середньому до 4 тисяч слів. То ж нехай ці слова будуть чисті та красиві!

Коли ти плекаєш слово,

Мов струна воно бринить.

Калиново, барвінково

Рідна мова пломенить.

Коли мовиш, як належить –

Слово чисте, як роса…

І від тебе теж залежить

Мови рідної краса.

                                                       Дмитро Білоус

 Щодня ми використовуємо у своєму мовленні багато запозичень. Проте багато людей навіть не здогадуються, що ці слова мають чудові власні українські відповідники.      Учитель зачитує—учні відповідають….

Аеропорт – летовище

Карта – мапа

Фотокартка – світлина

Бібліотека – книгозбірня

Журнал – часопис

Аплодисменти – оплески

Фонтан – водограй.

 

В.О.Сухомлинський неодноразово підкреслював, що слово є могутнім знаряддям виховання любові до рідної землі. На його думку тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич України, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним.

В.Сухомлинський не сприймав ідею про дві рідні мови. У його записнику є рядки про те, що дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері.

 З часів Євромайдану українська мова в спілкуванні стала ознакою патріотизму. Навіть російськомовні українці почали відмовлятись вживати російську як мову окупанта. «Мова зникає не тому, що її не вчать інші, а тому, що нею не говорять ті, хто її знає» - ці слова іспанського політика Хосе-Марії Арце розлетілися в соціальних мережах як заклик спілкуватися рідною мовою.  Говорити українською стало не просто модою, а потребою для багатьох свідомих громадян. Немає жодних причин сумніватися, що наша рідна мова – модна і сучасна. 

Учитель:     Ознайомлення учнів з презентацією про новий правопис зі змінами 2019 року…Презентація 2.

Творче завершення уроку: 2-3 учні почергово читають вірш  «Гімн українській мові»

                                             Гімн українській мові.

Так багато різних мов існує в світі.

Знають добре навіть це маленькі діти.

Кожна кращою є для свого народу.

Богом українська дана в нагороду.

 

Всім гостям ми раді, хто повагу має

До традицій наших, мову хто вивчає.

Тим, кому до українського байдуже

Ми не подамо руки з тобою, друже.

Стань поруч і заспіваймо,  брате,

Мову батьківську всім треба знати.

Мову держави, в якій живемо,

Прапор  якої у світ несемо.

Хто б ти не був і якої віри,

Насамперед ти є – українець,

То ж гідним будь України-неньки

Мову козацьку люби, серденько…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу українська моваКартинки по запросу українська мова

 

9 листопада – День української

писемності і мови

 

 

Урок розвитку зв’язного мовлення 

         « Велична сила українського слова»

 

 

 

 

                                                                                                          

                                 Підготувала   Васьків Г.М. 

                                учитель української мови та літератури

                                Великогрибовицької ЗОШ  І-ІІІ ст.

 

 

                2020                 

Завантаження...
docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
23 січня 2021
Переглядів
1312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку