Розвиток зв’язного мовлення
ВЕЛИЧНА СИЛА УКРАЇНСЬКОГО СЛОВА
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Вид уроку: урок-проект
Тип проекту: інформаційний, творчий.
Основна мета уроку розвитку зв’язного мовлення:
Рівень мовленнєвої підготовки учнів залежить від засвоєння ними лексичного багатства мови, володіння граматичними категоріями, літературними нормами, що забезпечує формування умінь і навичок у різних видах мовленнєвої діяльності. Тому робота з розвитку мовлення учнів на уроці здійснюється паралельно за трьома напрямами:
□ збагачення словникового запасу учнів і розвиток граматичної будови їх мовлення;
□ засвоєння норм української літературної мови; збагачення словникового запасу й розвиток граматичної будови мовлення;
□ формування інтересу та виховання любові до української мови, культури;
□ формування в учнів умінь і навичок сприймати й відтворювати чужі та будувати власні усні й писемні висловлювання (зв'язне мовлення).
І. Актуальність проекту:
Найголовнішою умовою освітнього процесу є його особистісна зорієнтованість, спрямована на те, щоб кожен учень став творчою, самодостатньою, вільною особистістю. А сила впливу українського слова, особливо художнього, сприяє саме цьому. Екскурс у багатий світ краси українського слова та мелодійності української мови покращить знання, сформує комунікативні уміння усіх учасників освітнього процесу.
Місце рідної мови в житті кожної людини незаперечне. Чим досконаліше ми володіємо українською мовою, тим краще засвоюються нами готові знання, швидше налагоджуємо стосунки з іншими людьми.
ІІ. Мета і завдання проекту:
ІІІ. Навчальна мета проекту:
- формування системи знань з теми;
- формування комунікативних умінь та навичок;
- формувати ініціативу і самостійність, здатність оперувати словом у мовленнєвій діяльності;
- розвиток пам’яті та уваги;
- вміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
ІV. Оцінювання презентації проекту проходить за такими параметрами:
1. Повнота розкриття теми і презентації проекту.
2. Аргументованість висновків.
3. Елементи творчості та пошукової роботи.
4. Якість оформлення стінгазет, таблиць або схем.
5. Активність учнів на уроці.
ЕПІГРАФ до уроку:
|
Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється – ожива, Як їх почує!.. ( Тарас Шевченко)
Якою мовою виховуєш дитину, таку країну вона і буде любити … |
Учитель:
На конференції в Римі 1951 року представники різних країн назвали українську мову другою в світі за мелодійністю. Також її визнали третьою найкрасивішою мовою в світі після французької та перської мов на мовному конкурсі у Парижі в 1934 році.
Сьогодні ми будемо говорити про рідну українську мову, про величну силу українського слова. Кожен з нас повинен запам’ятати на все життя: поки звучить у світі рідна мова народу – живий сам народ.
Творча презентація учнів віршів про мову
1. |
Серце народу – це мова, це слово, Нації гордість, культура, престиж. Той, хто цурається рідної мови, Ранить народ в саме серце, як ніж.
|
2. |
Мова чудова і літературна, Без говіркових, спотворених слів. Свідчить про те, що людина культурна. Мова у неї, як пташечки спів.
|
Учитель:
Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і щедрістю, мелодійною та чарівною піснею. Бо завжди в Україні співали всі – дорослі і діти, навіть на старості літ пісня не сходила з вуст людини, бо з нею було легше жити, у ній можна було передати любов, щастя, свої мрії і надії.
Пошукова робота під час підготовки проекту.
Вислови про мову видатних людей. (Учні читають).
Слово – то думка людська. (Л.Українка).
Воно – не світ, а всі світи. (В.Сосюра).
Робота в групах.
Мелодійна, ніжна, свята, рідна, древня, поетична, велика, гарна, приємна, світла, прекрасна, наймиліша, дзвінка, найдорожча, весела, милозвучна, дивна, чарівна, неповторна, крилата, солов’їна, барвінкова, калинова, мила, красива, вишукана, веселкова.
Віщують, розмовляють, теревенять, балакають, щебечуть, лепечуть, гомонять, висловлюються, свідчать, мовлять, речуть…
Цікаві факти про українську мову
Проста, руська, русинська, козацька.
Січень - |
час вирубки лісу. |
Лютий - |
люті морози. |
Березень - |
брали березовий сік. |
Квітень - |
початок цвітіння рослин. |
Травень - |
зеленіє трава. |
Червень - |
червоніють вишні. |
Липень - |
початок цвітіння липи. |
Серпень - |
від слова «серп», що вказує на час жнив. |
Вересень - |
цвітіння вересу. |
Жовтень - |
жовтіє листя. |
Листопад - |
опадає листя з дерев. |
Грудень - |
від слова «груда», мерзлі колії на дорогах.
|
Творчий флешмоб «Я люблю свою мову…»
Діти записують, чому вони люблять українську мову і кожен зачитує біля дошки, де красується усміхнене і красиве слово «МОВА».
УЧИТЕЛЬ:
«Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ.
І дійсно, мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба слідкувати за своєю мовою, намагатися зробити мовлення образним, яскравішим.
Прислів’я та приказки впевнено можна назвати перлинами народної мудрості. Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості, загальної культури.
Презентація пошукової роботи.
Діти розповідають про нові слова в українській мові, які з’явилися за останні 5-7 років.
Спінер – антистресова іграшка. Назва з англійської мови перекладається як «крутилка». Пік продажу припав на червень 2017 року.
Безвіз - 11 червня Президент України Петро Порошенко оголосив про безвізовий режим для туристичних поїздок до Європи.
Кіборги – так назвали у 2014 році захисників Донецького аеропорту.
Портфоліо - це, ніби портфель досягнень людини у професійній та творчій діяльності.
Спонсор – людина, яка надає фінансову підтримку якій-небудь діяльності або окремій особі.
Айфон – сенсорний смартфон, розроблений корпорацією Apple.
Айпед - планшетний комп’ютер від Apple. Заявлений як проміжний варіант між ноутбуками і портативними медіаплеєрами, здатний виконувати певні операції.
Андроїд – операційна система для мобільних телефонів та планшетних комп’ютерів. Мабуть, тільки ця земля, земля нашої України могла народити таку дивну, чарівну і мелодійну мову.
Мова - це наша неоціненна спадщина. З нею ми не розлучаємося протягом усього життя. Ми спілкуємося один з одним, розмовляємо, читаємо книги. Звичайна людина вживає в середньому до 4 тисяч слів. То ж нехай ці слова будуть чисті та красиві!
Коли ти плекаєш слово,
Мов струна воно бринить.
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить.
Коли мовиш, як належить –
Слово чисте, як роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Дмитро Білоус
Щодня ми використовуємо у своєму мовленні багато запозичень. Проте багато людей навіть не здогадуються, що ці слова мають чудові власні українські відповідники. Учитель зачитує—учні відповідають….
Аеропорт – летовище
Карта – мапа
Фотокартка – світлина
Бібліотека – книгозбірня
Журнал – часопис
Аплодисменти – оплески
Фонтан – водограй.
В.О.Сухомлинський неодноразово підкреслював, що слово є могутнім знаряддям виховання любові до рідної землі. На його думку тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич України, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним.
В.Сухомлинський не сприймав ідею про дві рідні мови. У його записнику є рядки про те, що дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері.
З часів Євромайдану українська мова в спілкуванні стала ознакою патріотизму. Навіть російськомовні українці почали відмовлятись вживати російську як мову окупанта. «Мова зникає не тому, що її не вчать інші, а тому, що нею не говорять ті, хто її знає» - ці слова іспанського політика Хосе-Марії Арце розлетілися в соціальних мережах як заклик спілкуватися рідною мовою. Говорити українською стало не просто модою, а потребою для багатьох свідомих громадян. Немає жодних причин сумніватися, що наша рідна мова – модна і сучасна.
Учитель: Ознайомлення учнів з презентацією про новий правопис зі змінами 2019 року…Презентація 2.
Творче завершення уроку: 2-3 учні почергово читають вірш «Гімн українській мові»
Гімн українській мові.
Так багато різних мов існує в світі.
Знають добре навіть це маленькі діти.
Кожна кращою є для свого народу.
Богом українська дана в нагороду.
Всім гостям ми раді, хто повагу має
До традицій наших, мову хто вивчає.
Тим, кому до українського байдуже
Ми не подамо руки з тобою, друже.
Стань поруч і заспіваймо, брате,
Мову батьківську всім треба знати.
Мову держави, в якій живемо,
Прапор якої у світ несемо.
Хто б ти не був і якої віри,
Насамперед ти є – українець,
То ж гідним будь України-неньки
Мову козацьку люби, серденько…
9 листопада – День української
писемності і мови
Урок розвитку зв’язного мовлення
« Велична сила українського слова»
Підготувала Васьків Г.М.
учитель української мови та літератури
Великогрибовицької ЗОШ І-ІІІ ст.
2020