Тема тижня. Моє довкілля.
Інтегруються предмети: я досліджую світ, музика, дизайн і технології, математика.
Дослідницькі запитання
• Що мене оточує?
• Які «таємниці» має шкільне подвір’я?
• Які рослини ростуть на шкільному подвір’ї?
• Як поводитись у довкіллі?
Завдання дня:
1. Ознайомити дитину з поняттям «довкілля».
2. Навчити дитину розрізняти об’єкти природи (жива/ нежива) і рукотворні тіла.
3. Навчити взаємодії в парах та групах.
4. Навчити правил безпечної поведінки в довкіллі.
5. Допомогти учням засвоїти норми етичного ставлення до природи.
Очікувані результати :
На кінець дня учні знатимуть:
• що таке довкілля;
• назви рослин, які ростуть на шкільному подвір’ї;
• правила поведінки в довкіллі;
• чому потрібно зберігати довкілля.
вмітимуть:
• розпізнавати природне і створене людиною довкілля;
• пояснити важливість довкілля в житті людини;
• досліджувати предмети за допомогою органів чуттів;
• працювати в парах та групах;
• наводити приклади бережливого ставлення до довкілля;
• дотримуватися правил безпечної праці та поведінки в довкіллі.
І.Етап організації. Мотивації діяльності.
1. Ранкова зустріч
( проводиться на вулиці)
Визначте стан неба, напрямок вітру, температуру повітря.( все це діти фіксують паличкою на майданчику)
Гра «Вірю / не вірю».
-висловлення правдиве чи хибне?
– Влітку падає сніг
– У пустелі випав дощ
– Взимку дощить
– У морі сухо
– Навесні пожовтіло листя
– Взимку заквітли квіти
– Камінь – це предмет живої природи
– Рослина – це предмет живої природи
– Взимку буває холодно
– Влітку буває холодно
– Влітку буває спекотно
– Кульбаби зацвітають навесні
– Кульбаби зацвітають пізньою осінню
– Ліс навесні наповнюється пташиним співом
– Ліс восени замовкає і т.д.
2. Складання правил поведінки у природі
• -що треба зробити, щоб зберегти довкілля й не зашкодити собі, наприклад, у лісі, куди ми дуже любимо ходити на відпочинок.
•Обговорення в групах цієї проблеми й зафіксуйте запропоновані правила на папері, позначаючи кожне правило символічним малюн ком (напр., перекреслений вогонь – не розпалювати багаття).
• Створення Пам’ятки «Як треба поводитися в лісі». ©
• - чому потрібні ці правила?
Як воно допомагає зберегти життя людині і не зашкодити довкіллю.
«Що ти побачив дорогою до школи?»
Правила поведінки серед природи
Не залишати сміття після себе серед довкілля.
Не викидати сміття у водойми.
Не розводити багаття у невстановленому місці.
Не ламати гілок дерев і кущів.
Не пошкоджувати кору дерев і кущів.
Не зривати квітучих рослин.
Не ловити комах, не знищувати павуків, жаб.
Не ловити диких тварин та не забирати їх додому.
Не руйнувати гнізда птахів і не зачіпати їх.
Не вмикати голосно музики.
Не кричати без потреби серед довкілля.
Не виривати кущики ягід із корінням.
Не виривати з корінням гриби.
Не зачіпати мурашники.
Голосно в довкіллі не розмовляти.
Нічого незнайомого не куштувати.
Робота в парах «Що я побачив дорогою до школи?»
• Поділіться враженнями про те, що цікавого ви побачили дорогою до школи.
– Чий співрозмовник побачив щось цікаве дорогою до школи?
Діти, світ навколо нас дуже цікавий, тому його потрібно досліджувати. І цьому будуть присвячені наші заняття, а всі учні стануть справжніми дослідниками світу, що нас оточує.
Перша ознака дослідника – спостерігати і ставити запитання. Тому наступне наше завдання буде присвячене саме цьому.
ІІ. Етап цілепокладання.
•Ідучи до школи, ви бачите навколишній світ, можливо, у вас виникають запитання, пов’язані з тим, що ви бачите. А спробуйте самостійно поставити таке запитання, яке вас цікавить (намалюй, розкажи і поклади у скриньку).
• Наприклад: – Чому пташки літають?
– Чому вранці в погожий день на траві випадає роса?
– Чому з’являється веселка?
ІІІ. Етап цілереалізації
2. Дослідження: що означає слово «довкілля»
• Розшифруйте таємне слово, без якого сьогодні на заняттях нам ніяк не обійтися. Це слово означатиме «те, що довкола нас», «світ, що довкола нас».
Намалюйте схематично людину й обведіть її колом.
• Скажіть, що це слово має аж 8 букв і ми мусимо їх відгадати. Слово починається на «Д» (це перша буква) і закінчується на «Я» (це восьма буква). Д _ _ _ _ _ _ Я
1. Друга буква цього слова схожа на коло/ обруч (О).
2. Передостанні букви цього слова схожі на дашок будиночка, якщо писати друкованими літерами (Л).
3. У цьому слові є літера, схожа на паличку (І).
4. У цьому слові є буква, схожа на половину літери Ж/ або з якої починається слово «Котик».
5. У цьому слові є така сама літера, з якої починається ім’я дівчинки, що сидить за першою партою (Валя).
– Чи знаєте ви, що означає слово довкілля?
– Від якого слова походить назва довкілля?
• Замініть це слово іншим словом, яке означає те саме (світ / навколишній світ / оточення / середовище).
3. Розпізнавання природних і рукотворних тіл. Слухання вірша «Гімн довкіллю» (Є. Кукуяшна, О. Смага) Лічба
• Послухати уважно вірш «Гімн довкіллю» й опишіть настрій вірша.
• Знайдіть ті малюнки про які згадувалось у вірші.
• Розкладіть малюнки у 3 конверти:
у перший – предмети живої природи,
у другий – неживої природи,
у третій – предмети, створені людиною.
– Скільки малюнків у кожному конверті?
– У якої групи малюнків більше/ менше і на скільки?
– Які групи одержали рівну кількість предметів?
3.Вправа (розпізнавання природних і рукотворних тіл)
• Робота у 3 групи :
1-ша група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети живої природи;
2-га група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети неживої природи;
3-я група має плеснути в долоні, коли називатимуть рукотворні предмети.
• Назви об’єктів довкілля (сонце, квітка, комп’ютер, білочка, місяць, книжка, камінь, «яйко-сподівайко» (кіндер-сюрприз) тощо),
Гра «Квіткова галявина» (для групової роботи)
Малюнок квіткової галявини
Завдання:
• Полічіть комах, запишіть кількість у віконечках.
• Яких комах більше?
• Чи кожна комашка відшукає квітку?
• Скільки сонечок має долетіти, щоб їх стало стільки ж, як і метеликів?
4. Слухання вірша В. Чуба «Що таке довкілля?» та казки В.О. Сухомлинського «Горобчик і вогонь».
Знаходження слів на позначення живої і неживої природи
-Зверніть увагу на те, чи у вірші будуть слова на позначення предметів живої чи неживої природи.
Що таке довкілля!
Довкілля – це Місяць, і Сонце, веселка і грім, І вітер, що хмари приносить. Земля, на якій твій збудований дім, Зірки в синім небі і роси. Туман у дібровах, пташині пісні У долах духмяного зілля. Дитинства щасливого сонячні дні – Усе це, мій друже, довкілля.
Казку Василя Сухомлинського,
ГОРОБЧИК І ВОГОНЬ
Стара горобчиха дозволила нарешті своєму маленькому синочку виле- тіти із гнізда. Зрадів Горобчик, вилетів, пурхає та все матір питає: „А це що? А то що таке?”. Пояснила йому мати, що таке земля, трава, дерева, кури, гуси, ставок. Та ось Горобчик побачив у небі величезну кулю й питає матір:” А це що?” „Це Сонце”, – каже Горобчиха, – „Воно світить і пече”. „А що таке Сонце?” – знову питає невгамовний Горобець. „Ну, навіщо тобі все це знати?” – буркотливо відповідає мудра Горобчиха. – „Це вогонь”. „А мені хочеться знати, що таке Вогонь”, – зацвірінчав Го- робчик і полинув усе вгору і вгору – до Сонця. Линув, поки аж не обпа- лив тоненьке пір’я своїх крилець. Наполохався й повернувся додому. Мати чекала вже на нього ні жива, ні мертва. „Ну, тепер я знаю, що таке Вогонь”, – сказав Горобчик.
Дидактична гра «Упізнай рослину за вказаними ознаками»
Малюнок культурної та дикорослої рослини
– Які рослини зображені на малюнку?
• Культурні рослини позначте кружечком зеленого кольору, а дикорослі – синього.
– Чи всі рослини однакові за висотою та будовою?
– Скільки карток одержали групи?
– Чи є серед цих зображень ті, що позначають предмети неживої природи?
– Чи знаєте ви ці рослини?
Створення проблемної ситуації.
Робота в групах
Малюнок дерева,кущі,трав’янистої рослини
• Як розподілити подані тут рослини на три групи? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
Дерево – має один міцний дерев’янистий стовбур.
Кущ – має кілька тонших дерев’янистих стебел.
Трав’яниста рослина – має тонке, гнучке, соковите стебло
Слухання пісні «Чорнобривців засіяла мати»
(https://www.youtube.com/watch?v=KoXdxprF2dc)
Чому чорнобривці?
Виготовлення знаків для охорони природи
• Кожен із нас може сам дотримуватися правил збереження довкілля (напр., не смітити, сортувати сміття, заощаджувати воду) або ж захистити дерево чи тваринку, а може, окрім цього, зробити знак, який буде нагадувати про те, що важливо берегти природу.
– Які знаки, щоб зберегти природу, ви б поставили у школі та біля школи?
Робота в парах
• Оберіть геометричну фігуру для виготовлення знака
• Намалюйте знаки (наприклад: Не сміти! Сортуй сміття! Бережи воду!..).
• Виготовте знаки.
• Розмістіть їх у школі та на шкільному подвір’ї.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
5. Рефлексія.
Перегляд та обговорення мультфільму «Пригоди лісових друзів. Охорона природи»
• що ми разом робили впродовж дня?
– Що найбільше сподобалося?
– Що вважаєте найважливішим спільним досягненням цього дня? (Що вам вдалося?)
• Перегляд мультфільм «Пригоди лісових друзів. Охорона природи» https://www.youtube.com/watch?v=JZL8EqG7YoI
• Як ви вважаєте чому його треба показувати і дітям, і дорослим?