Узагальнення і систематизація вивченого про складне речення з різними видами зв'язку

Про матеріал

систематизація і узагальння знань учнів про СР з різними видами зв'язку; удосконалення вмінь і навичок знаходити складні синтаксичні конструкції в тексті, правильно розставляти розділові знаки у СР; складати схеми СР; виховання любові до природи, гуманності, доброзичливості, шанобливого ставлення до народних звичаїв.

Перегляд файлу

Відділ освіти Зміївської районної державної адміністрації               Таранівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

імені Героїв – широнінців                                                                                     Зміївськой районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку  української мови у 9 класі

на тему: «Узагальнення і систематизація вивченого про складне речення»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          Учителя української мови та літератури                          

                                                             першої кваліфікаційної категорії ,                                                     

                                                  Караван Людмили Іванівни

 

 

Таранівка 2018

 

 

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про складне речення.

Мета: систематизувати   і  узагальнити знання учнів про СР з різними видами зв’язку; удосконалювати вміння і навички, знаходити складні синтаксичні конструкції в тексті, правильно розставляти розділові знаки у СР; складати схеми СР; виховувати любов до природи, гуманність, доброзичливість, шанобливе ставлення до народних звичаїв.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Методи і прийоми : пунктуаційний практикум, бліцопитування,творча робота, робота з наочним матеріалом.                                      

Обладнання: проектор, презентація з музичним супроводом, карточки. Очікувані результати:  учень розрізняє структурні відмінності ПР і СР;  правильно розставляє розділові знаки у СР,обґрунтовує їх правилами; уміє виконувати синтаксичний розбір СР з різними видами зв’язку.

 

Хід уроку:

О весно, іди!Всі ждуть тебе, кохана:

І небо жде, і жде земля приспана,

І ліс, і степ, і скована вода.

Б. Грінченко

Любить людей мене навчала мати

І рідну землю, щоб там не було.

А. Малишко

І. Організаційно - психологічний етап.

 1. Слово вчителя про сьогоднішній день (інформація  з народознавства: весняний Новий рік, Василя – Плаксивця (13.03), Явдохи – Плющихи (14.03).

 2. Символічне сонечко – побажання учнів собі на урок (використовуючи СР); побажання вчителя учням (акровірш зі словом ВЕСНА на слайді).

 3.Робота з епіграфом (ключові слова уроку-весна і доброта).

     4. Слово вчителя про весну, походження назви місяця «березень», про народні звичаї та традиції зустрічі весни.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Прочитайте текст, визначте СР у ньому: Тануть сніги. Біжать гомінливі струмки. Видзвонюють краплинками бурульки. Повертаються з вирію птахи. Першими в Україну прилітають жайворонки, бо вважаються благовісниками весни, а на крилах з вирію приносять весну лелеки, вони ж вважаються у нас птахами щастя. В синяву неба глянули сині проліски. Стрепенулась білокора берізка. До тепла і сонця потяглись комахи і рослини. Ось-ось буйно розквітнуть садки. Весна!!!
  2. Визначте вид СР, намалюйте схему, звірте із слайдом.
  3. Слово вчителя про тему, мету, завдання і актуальність уроку.

ІІІ. Узагальнення  й систематизація теоретичних положень з теми

  1. Бліцопитування
  • Яке речення називається СР?
  • Які види СР?
  • Яке речення називаємо ССР?
  • Які  смислові відношення між частинами  ССР?
  • Розділові знаки у ССР?
  • Яке речення називаємо СПР?
  • Які бувають за значенням і будовою підрядні частини у СПР?

(схеми СПР на слайді)

  • Розділові  знаки у СПР?
  • Яке речення називаємо БСР?
  • Смислові відношення між частинами і розділові знаки у БСР?

        (схеми БСР на слайді)

  • СР з різними видами зв’язку, види, розділові знаки.
  • В яких стилях мовлення використовують СР?
  1. Лінгвістична  «снігова куля»

IV. Повторення, узагальнення понять у відповідній їм системі знань.

  1. Орфографічна хвилинка. Розподільний диктант з ключем(повторення написання складних прикметників).

Разом                                                                      Через дефіс

східнослов’янський                                            світло - зелений

            доброчинний                                                      осінньо – зимовий

            очевидний                                                            темно – синій

            червоногарячий                                                  озерно – болотний

                                                                сніжно – білий

багряно – червоний

сталево – сизий

кисло – солодкий

Перевірка на слайді. Ключ: “ Добре того вчити, хто хоче все знати ” (Народне прислівя) .Накресліть схему, визначте вид СР.

  1. Дослідження – характеристика (метод «Прес»)

Пояснювальний диктант

(вказати орфограми, пояснити пунктограми, виділити ГЧР, вказати вид речення, смислові відношення між частинами СР, накреслити схеми))

Потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть.( Т. Шевченко). (ССР, протиставлення, схема).

Коли хочеш зробити добро, поспішай зробити його швидше. (Б. Грінченко). (СПР з підрядним умови, схема).

Пташки заспівали, комашня заметушилась, ліс загомонів, природа знову ожила. (М. Коцюбинський). (БСР, послідовність, схема).

Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі. (СР з безсполучниковим і сурядним звязком , схема).

  1. Графічний диктант (запишіть СР схемами)

Весна іде полями і гаями, вітер виє, і цвіте блакить.(А. Малишко).

В лісі цвіли проліски, пахло торішнім листям.

Співали струмки,що збігали з гір, і кожен з них мав свій голос.

У верби листя округле, квітки зібрані в суцвіття-сережки, що в народі називають “котиками”.

Взаємоперевірка за слайдом.

  1. Робота з підручником, впр.2, ст 113 (розставити розділові знаки у СР).

Робота в парах по варіантах за текстом вправи. Перевірка.

  1. Гра “Знайди пару”, склади прислів’я , визнач вид СР.

1. З  добрим поживеш, то добро переймеш,

2 . Як прийде Хома,

3.  Посієш впору -

4. Сійте доброту,

1.то не страшна вже зима.

2. а з лихим зійдешся - того й наберешся.

3.  бо вона потрібна людям.

4.збереш зерна гору.

Взаємоперевірка, перевірка на слайді.

  1. Творча робота.

Переглянувши слайди,написати твір-мініатюру на тему: «Весна в обрядах і традиціях українців» або «Весняний настрій».

C:\Documents and Settings\Vika\Рабочий стол\аааааааааа.jpg

Творчу роботу за ілюстрацією (етюд, есе, твір – асоціацію) пишуть під супровід  музики Вівальді «Пори року».

Перевірка робіт. Учні зачитують творчу роботу повністю або найкращі речення.

 

  1. Пунктуаційний практикум вправа 4, ст. 114 (випишіть СР з різними видами зв’язку, зробіть синтаксичний розбір за зразком ст.115)
  2. Асоціативний кущ

 

 

 

 

 

Утворити від словосполучення СР, згадати прислів’я про добро.

V .Інформація про Д/З .

(різнорівневе, диференційоване, інструктаж)

Середній рівень

Матеріал за підручником про СР, впр.2 ст.115

  Достатній рівень

З творів Т.Шевченка, Л.Українки виписати СР різних видів

 Високий рівень

Твір-мініатюра “Даруйте людям добро” або “Весняний промінчик”

VI. Підбиття підсумків уроку.

1. Тести.

1.  СР з різними видами зв'язку називається…

А)СПР

Б)ССР

В)Складною синтаксичною конструкцією

2.  На світі у кожного сонце своє; любенько живеться, як сонечко є.

А)ССР

Б)СПР

В)СР з різними видами зв'язку

3.  СР, яке складається з кількох рівноправних ПР ,об'єднаних сурядними сполучниками.

А)ССР

Б)СПР

В)СР з різними видами зв'язку

4.  СР, яке складається з двох і більше частин, одна з яких – головна,

інша – залежна.

 А)ССР

Б)СПР

В)СР з різними видами зв'язку

5.  Найбільша мета життя людини – збільшувати добро в тому, що нас оточує.

А)ССР

Б)СПР

В)СР з різними видами зв'язку

6.  Сіються над землею жайворонкові пісні, соловейки прославляють весну, віщують врожай і достаток.

А)ССР

Б)СПР

В)БСР

Взаємоперевірка.

  1. Творче конструювання (робота в міні-групах) .На карточках записані ПР, з якими треба скласти СР, зробити синтаксичний розбір.

Група 1(Струмок дзюрчить. Роса блищить,і вогнище палає. І ліс гілками верховіть у неюесах витає.)

Група 2(Смеркається. Крила ночі розсипали пітьму глуху, неначе орел. Він ронить перо на своїм шляху.)

Група 3 (Думав я. Все на світі тонко з’єднанє у світі. Все на світі творить в зладі неперервний колобіг.)

VII. Рефлексія.

  1. Вірш про доброту Л.Забашти
  2. Народні прикмети, прислів’я та приказки, спостереження за погодою на сьогоднішній день з етноекологічного календаря природи.
  3. Інтерпретація зображень, оцінити емоційний стан учнів – на зворотньому боці символічного сонечка намалювати смайлик уроку.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Прокопенко Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Богдзієвич Світлана
    Дякую за розробку! Цікавий урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5039
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку