систематизація і узагальння знань учнів про СР з різними видами зв'язку; удосконалення вмінь і навичок знаходити складні синтаксичні конструкції в тексті, правильно розставляти розділові знаки у СР; складати схеми СР; виховання любові до природи, гуманності, доброзичливості, шанобливого ставлення до народних звичаїв.
Відділ освіти Зміївської районної державної адміністрації Таранівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
імені Героїв – широнінців Зміївськой районної ради Харківської області
Розробка уроку української мови у 9 класі
на тему: «Узагальнення і систематизація вивченого про складне речення»
Учителя української мови та літератури
першої кваліфікаційної категорії ,
Караван Людмили Іванівни
Таранівка 2018
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про складне речення.
Мета: систематизувати і узагальнити знання учнів про СР з різними видами зв’язку; удосконалювати вміння і навички, знаходити складні синтаксичні конструкції в тексті, правильно розставляти розділові знаки у СР; складати схеми СР; виховувати любов до природи, гуманність, доброзичливість, шанобливе ставлення до народних звичаїв.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Методи і прийоми : пунктуаційний практикум, бліцопитування,творча робота, робота з наочним матеріалом.
Обладнання: проектор, презентація з музичним супроводом, карточки. Очікувані результати: учень розрізняє структурні відмінності ПР і СР; правильно розставляє розділові знаки у СР,обґрунтовує їх правилами; уміє виконувати синтаксичний розбір СР з різними видами зв’язку.
Хід уроку:
О весно, іди!Всі ждуть тебе, кохана:
І небо жде, і жде земля приспана,
І ліс, і степ, і скована вода.
Б. Грінченко
Любить людей мене навчала мати
І рідну землю, щоб там не було.
А. Малишко
І. Організаційно - психологічний етап.
1. Слово вчителя про сьогоднішній день (інформація з народознавства: весняний Новий рік, Василя – Плаксивця (13.03), Явдохи – Плющихи (14.03).
2. Символічне сонечко – побажання учнів собі на урок (використовуючи СР); побажання вчителя учням (акровірш зі словом ВЕСНА на слайді).
3.Робота з епіграфом (ключові слова уроку-весна і доброта).
4. Слово вчителя про весну, походження назви місяця «березень», про народні звичаї та традиції зустрічі весни.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми
(схеми СПР на слайді)
(схеми БСР на слайді)
IV. Повторення, узагальнення понять у відповідній їм системі знань.
Разом Через дефіс
східнослов’янський світло - зелений
доброчинний осінньо – зимовий
очевидний темно – синій
червоногарячий озерно – болотний
сніжно – білий
багряно – червоний
сталево – сизий
кисло – солодкий
Перевірка на слайді. Ключ: “ Добре того вчити, хто хоче все знати ” (Народне прислів’я) .Накресліть схему, визначте вид СР.
Пояснювальний диктант
(вказати орфограми, пояснити пунктограми, виділити ГЧР, вказати вид речення, смислові відношення між частинами СР, накреслити схеми))
Потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть.( Т. Шевченко). (ССР, протиставлення, схема).
Коли хочеш зробити добро, поспішай зробити його швидше. (Б. Грінченко). (СПР з підрядним умови, схема).
Пташки заспівали, комашня заметушилась, ліс загомонів, природа знову ожила. (М. Коцюбинський). (БСР, послідовність, схема).
Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі. (СР з безсполучниковим і сурядним зв’язком , схема).
Весна іде полями і гаями, вітер виє, і цвіте блакить.(А. Малишко).
В лісі цвіли проліски, пахло торішнім листям.
Співали струмки,що збігали з гір, і кожен з них мав свій голос.
У верби листя округле, квітки зібрані в суцвіття-сережки, що в народі називають “котиками”.
Взаємоперевірка за слайдом.
Робота в парах по варіантах за текстом вправи. Перевірка.
1. З добрим поживеш, то добро переймеш, 2 . Як прийде Хома, 3. Посієш впору - 4. Сійте доброту, |
1.то не страшна вже зима. 2. а з лихим зійдешся - того й наберешся. 3. бо вона потрібна людям. 4.збереш зерна гору. |
Взаємоперевірка, перевірка на слайді.
Переглянувши слайди,написати твір-мініатюру на тему: «Весна в обрядах і традиціях українців» або «Весняний настрій».
Творчу роботу за ілюстрацією (етюд, есе, твір – асоціацію) пишуть під супровід музики Вівальді «Пори року».
Перевірка робіт. Учні зачитують творчу роботу повністю або найкращі речення.
Утворити від словосполучення СР, згадати прислів’я про добро.
V .Інформація про Д/З .
(різнорівневе, диференційоване, інструктаж)
Середній рівень
Матеріал за підручником про СР, впр.2 ст.115
Достатній рівень
З творів Т.Шевченка, Л.Українки виписати СР різних видів
Високий рівень
Твір-мініатюра “Даруйте людям добро” або “Весняний промінчик”
VI. Підбиття підсумків уроку.
1. Тести.
1. СР з різними видами зв'язку називається…
А)СПР
Б)ССР
В)Складною синтаксичною конструкцією
2. На світі у кожного сонце своє; любенько живеться, як сонечко є.
А)ССР
Б)СПР
В)СР з різними видами зв'язку
3. СР, яке складається з кількох рівноправних ПР ,об'єднаних сурядними сполучниками.
А)ССР
Б)СПР
В)СР з різними видами зв'язку
4. СР, яке складається з двох і більше частин, одна з яких – головна,
інша – залежна.
А)ССР
Б)СПР
В)СР з різними видами зв'язку
5. Найбільша мета життя людини – збільшувати добро в тому, що нас оточує.
А)ССР
Б)СПР
В)СР з різними видами зв'язку
6. Сіються над землею жайворонкові пісні, соловейки прославляють весну, віщують врожай і достаток.
А)ССР
Б)СПР
В)БСР
Взаємоперевірка.
Група 1(Струмок дзюрчить. Роса блищить,і вогнище палає. І ліс гілками верховіть у неюесах витає.)
Група 2(Смеркається. Крила ночі розсипали пітьму глуху, неначе орел. Він ронить перо на своїм шляху.)
Група 3 (Думав я. Все на світі тонко з’єднанє у світі. Все на світі творить в зладі неперервний колобіг.)
VII. Рефлексія.
1