Відкритий урок з української мови у 5 класі на тему : "Урок - подорож до країни Граматики. Поставте наголос на місце"

Про матеріал
Відкритий урок з української мови у 5 класі у формі казкової подорожі до країни Граматики на тему "Поставте наголос на місце!"
Перегляд файлу

1

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК –ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ГРАМАТИКИ «ПОСТАВТЕ НАГОЛОС НА МІСЦЕ!!!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                   План-конспект відкритого  уроку

 в 5 класі                                                                                                                   Підготувала

вчитель української мови

та літератури

Крегул Марина Василівна

                                                                

 

 

 

 

Тема: Урок- подорож до країни Граматики «Поставте наголос на місце!»

 

Герасенкова Галина Где поставить ударение Газета "Начальная школа" 32/2003C:\Users\Public\Pictures\99689_AScentoTwitter.jpgМета: поглибити знання учнів про наголос, його роль в усному мовленні; ознайомити з поняттям орфоепічна помилка, логічний наголос, навчати користуватися орфоепічним словником, удосконалювати вміння правильно наголошувати слова, відтворювати їх у фонетичній транскрипції, розвивати культуру усного мовлення,виховувати допитливість, прищеплювати любов до рідної мови.

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=8b77cde8f2a1d739a96680ca3b2486bd&n=21 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Мотивація навчання.

2. Узгодження цілей уроку з учнями.  Очікувані результати:

  • пригадати   роль наголосу в українській мові;
  •        поглибити вміння виразного читання;
  •        запам’ятати слова з подвійним наголосом;
  • розвивати культуру мовлення.

 

ІІ. Актуалізація   опорних знань.

*Бесіда.

  •        Що називається складом?
  •        Від чого залежить кількість складів у слові?
  •        Який склад називається закритим, а який відкритим?
  •        Який склад називається наголошеним?

 

      ІV. Казкова подорож до країни Граматики

 

Джмелик ще солодко спав, коли голосно теленькнув телефон — прийшло смс-повідомлення. Спросоння натиснувши на кнопку, він прочитав: "Терміново! Допоможи! Потрібен новий замок".

Автор цього дивного повідомлення Грамотійко зазвичай висловлювався більш чемно, тож Джмелик зрозумів, що справа серйозна, і мерщій почав збиратися. Він уже кинувся до дверей, аж раптом розгублено зупинився:

 Що ж саме потрібно Грамотійкові? Новий за́мок? Чи новий замо́к? Одна справа купити новий замо́к і привезти його другові, й зовсім інша — побудувати новий за́мок.

Джмелик швидко зметикував, як дізнатися, що його друг мав на увазі.

  • А що зробили б у такому випадку ви?

За мить у телефоні вже звучав схвильований голос:

https://jmil.com.ua/articles/2018-7/images/lit.jpg

- Алло! Звісно, мені потрібен замо́к! Хоча якщо не розв'язати проблему негайно, може знадобитися й новий за́мок для королеви Граматики! Наголос перестав слухатися і робить, що заманеться. Слова на нього за це ображаються. Привези, будь ласка, новий замо́к, щоб закріпити Наголос там, де потрібно.

Джмелик поспішив купити замо́к і щодуху помчав на моторолері у Країну Граматики. Йому не терпілося не лише допомогти другові, а й побачити, що ж там накоїв той бешкетник Наголос.

 

      Проблемне  запитання: У  чеській, естонській, фінській мовах наголос падає на перший склад, у французькій, вірменській – на останній, у польській – на передостанній. Є мови, у яких наголос є не силовим, а музичним, що ми чуємо як підвищення чи зниження тону (в′єтнамська, китайська).

       На який склад падає наголос в українській мові? Чому важливо правильно наголошувати слова?

 

       *Лінгвістичне дослідження.

1.  Прочитати слова відповідно до норм української орфоепії. Що є предметом вивчення орфоепії? Виділені слова записати фонетичною транскрипцією (звернувши увагу на обовязкове позначення місця наголосу).

   Випадок, український, донька (але дочка), перепустка, дрова, сільськогосподарський, квартал, листопад, котрий (котра, котре), щедрота, цемент, обіцянка,  каталог, ворота, центнер, фартух, спина.

     2.Поділіть ці слова на склади. Назвіть наголошені й ненаголошені склади. Як вимовляються літери е, и в ненаголошених складах?

 3.В українській мові наголос вільний, не закріплений за тим чи іншим складом.

  *За допомогою наголосу змініть частину мови: дорога, гірка, склади, дзвони.

  *Виділіть у реченні слова, значення яких розрізняємо з допомогою   наголосу.

  Отож, немає дива  у тому, що правильне наголошення слова творить дива. Воно проникає і в неприступні замки, і в маленькі замки.

      4.Наголос в українській мові  рухомий, з його допомогою розрізняють значення та граматичні форми  слів, визначають належність слова до тієї чи іншої частини мови.

         *Виділіть слова, переставляючи наголос із першого складу на останній.    Вкажіть число і відмінок цих слів.

        Ріки, спини, сови, труби, струни, кози, вівці, сироти, стіни.

          Результати дослідження:

                              

       

       

   

 

 

 

 

 

 

      

          Вибрики Наголосу

Біля вхідної брами Країни Граматики юрмилися ображені дівчатка та хлопчики, які вимагали покарати Наголос за те, що він зіпсував їхні імена.

  • Промовте ці імена, неправильно  і правильно ставлячи наголос.

Захар, Оля, Максим, Андрій, Марійка, Діана, Івасик, Катерина.

  • Скільки варіантів наголосу є у двоскладових словах? Скільки у трискладових? Уявіть, що витівник Наголос пожартував з іменами ваших друзів. Промовте всі варіанти їх неправильного наголошення. Чи легко вимовляти ці слова? Чому?

https://jmil.com.ua/articles/2018-7/images/names.jpg

Грамотійко просив вибачення у дітей і запевняв їх, що все виправить. Побачивши Джмелика, страшенно зрадів:

- Дякую, що так швидко прибув! Тепер треба знайти Наголос!

Друзі поквапилися на пошуки. Дорогою Грамотійко розповідав, із чого все почалося:

 У нашого українського Наголосу непроста робота. В кожному слові він має займати правильне місце: на першому складі, чи на другому, чи на останньому. Спробуй запам'ятай! От у французькій мові все дуже просто: Наголос завжди стоїть на останньому складі слова. Якщо ви чуєте, як діти промовляють: "мама́", "папа́", — будьте певні, що перед вами маленькі французи.

 

- Не розумію, в чому проблема, - здивувався Джмелик. - Хіба хтось каже "мо́локо" чи "сметана́"?

Грамотійко похитав головою:

- Зазвичай більшість слів ми вимовляємо правильно. Але бувають випадки, коли сумніваємося, тож припускаємось помило́к. Чи по́милок? Чи, може, поми́лок? Я й сам заплутався вже! А тут іще хтось сказав, що не має значення, де стоїть Наголос, бо, мовляв, і так зрозуміло, про що йдеться!

Отут наш Наголос і розлютився! Він зламав замок, який тримав його на правильному місці, й заявив, що тепер ставатиме там, де йому заманеться. І бачиш, до чого дійшло?

Щоб поставити наголос на місце ми з вами виконаємо завдання і розкажемо віршики –запамяталочки

 

Віршики –запамяталочки

ВіднестИ

Всіх просили два коти
Їх додому віднестИ.
Чи хоча б покласти в тінь,
Бо на них напала лі-і-і-інь.

 

ДІАЛОГ З ПОДРУГОЮ


Розмовляли ми удвох.
Склався гарний діалОг:
Я і пОдруга щосили
Одна одну так хвали-и-и-или!

 

 

ЗРАННЯ, ДОПІЗНА, ГОРІЛИЦЬ


Була робота різна
Сьогодні в нас допІзна:
Лежали зрАння ниць,
З обіду — горілИць.

 

 

ПЕРЕЛЯК



— Чогось у цьому домі все не так, —
Бурчав собі під ліжком перелЯк. —
Дітей — і тих не можу налякати!
Піду, напевно, геть з цієї хати!

 

 

ДОЧКА ТА ДОНЬКА



Попросила молочка
Старша мамина дочкА,
А маленька дОнька
Плеснула в долоньки:
— І мені ковточок,
Почастуй-но дОчок.

 

ЖИТЛО


В світі так завжди було —
Є у кожного житлО:
В когось нірка чи гніздечко,
Чи кошара у овечки...
А у мене — рідний дім.
Дуже добре жити в нім.

Мені погано спАлось нині,
Бо спала я на горошИні.
І навіть крізь м’яку перинку
Вона так муляла у спинку!
На ранок знала вся сім’я,
Що є принцеса в них. Це — я.

 


 

   Завдання 1  *Робота з орфоепічним словником. Оскільки наголос в українській мові вільний і рухомий, часто виникає потреба перевірити його за словником. До якого словника ми звернемося? Яка наука вивчає правильну вимову слів?

  Учні знайомляться з орфоепічним словником і словником наголосів.

Завдання 2 * Знайдіть у словнику подані слова і поставте наголоси. Запишіть у ліву колонку слова, які ви знали, як наголошувати, у праву – які ні.

 Ненависть, наклеп, каталог, урізнобіч, поголос, донька, дочка, знІтитися, вчення, жадібний, помилка, хаос, центнер, навчання, квартал, мережа, диспансер, кілометр, некролог, полонений, псевдонІм, симетрІя, безготівковий, нафтопровІд, сирокопчений, щодобовий, олень, кропива, русло, решето, завдання, читання.

 

*Запам′ятай:   віддієслівні іменники мають наголос на суфіксі -  анн- !

                 Виникає запитАння:         (Юліан)

                 Що усім дає читАння?

                 Це найкращий вид навчАння,

                 ТренувАння, виховАння.

                 З ним розвяжем всі завдАння.

 

 

    Крім словесного, існує ще й логічний наголос у реченні.

Завдання 3 *Робота з підручником.   Спробуйте сформулювати визначення логічного наголосу. При потребі скористуйтеся матеріалом підручника §26. (с. 96).

   Виконайте вправу 208.

 

       В`іршами сповнене серце,

       В`іршами квітне душа.

       Правильний наголос – в`ірша,

       Та аж ніяк не вірш`а.

 

 

 V. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок.

 Завдання 4 *Диктант. Записати слова, позначити в кожному місце наголосу.  Які слова мають подвійний наголос? (Їх підкреслено) Перевірити себе за словником. У яких словах наголос слугує для розрізнення значення слів? (Їх виділено курсивом). Чи можна неправильне наголошення слова вважати офроепічною помилкою?

http://www.kupinafilm.rs/bioskop/wp-content/themes/Tersus/images/shadow-a.png     Барвінок, читання, заголовок, запитання, Батьківщина, апостроф,дефіс, арахіс, атлас, документ,  шофер, заробіток, мабуть, якось, гаряче , загадка, дарунок, користь,  деревце, помилка, музика ,маячити, назавжди,  яровина.

Складні слова, крім основного, можуть мати побічний наголос: аерофОтознімАння, ОвочесхОвище, дванАдцятитОнний.

       У деяких словах може бути подвійний наголос: апОстрОф, пЕрвІсний, тАкОж, прОстИй, веснЯнИй.

       Складні слова, крім головного, мають ще побічний наголос: сільськогосподарський, вельмишановний, багатомільйонний.

Завдання 5  *Робота в парах. Запишіть тлумачення слів, , Атлас – атлАс, зАмок – замОк. За потреби скористайтеся словником наголосів.

  Чи згодні ви із коментарем В.Русанівського?

 

  Іноді про наголос говорять, що це паспорт слова. Справді. За допомогою наголосу можна розрізняти слова, що складаються з однакових звуків. Словесний наголос називають «биттям серця» в слові.

 Погодимося із таким порівнянням: наголос зумовлює звукове обличчя слова (В. Русанівський).

 

     Завдання 6 *Робота в групах. Поставте наголоси у словах. Перевірте себе за словником.

  1) Феномен, хапати, циган, часу, черпати, черствий, шляху, дві верби, відтінок, дефіс, загадка множина, однина, ознака, предмет, приказка, розбору, автори, кілометр, запитання, довідник, чотирнадцять, листопад;

  2) новий, обруч, ознака, олень, отаман, Покрова, Харківщина, порядковий, предмет, приятель, ремінь, решето, ринковий, рідкий, сироватка, одинадцять, середина, сімдесят, старий, текстовий, терези, успіх, фартух, фаховий;

  3) беремо, босий, було, валовий, везти, верба, українець, випадок, виразний, вісімдесят, вітчим, гостей, граблі, дошка, дросят, вітчим, гостей, граблі, дошка, дрова, залоза, ідемо, кидати, котрий, кропива, курятина, кухонний, легкий, малий, ненавидіти.

 

 

 

 \/І. Підсумки уроку. Рефлексія.

   1.

Чи вдалося нам поставити неслухняний наголос на місце?

2.Заповнення таблиці «Мої досягнення з теми»

Основні поняття

Осмислення/додаткове опрацювання

Бали

 

 

 

 

 

   3.Самоцінювання

\/ІІ. Домашнє завдання

1.Вивчити § 26, виконати вправу 204.

2. Виписати слова з подвійним наголосом.

 

http://gokhalemarathe.com/indira_moreshwar/images/slider-shadow.pnghttp://gokhalemarathe.com/indira_moreshwar/images/slider-shadow.pnghttp://www.businessactiononpoverty.org.hk/wp-content/uploads/2013/06/bottom-left-shadow.png

                 Виникає запитАння:

                 Що усім дає читАння?

                 Це найкращий вид навчАння,

                 ТренувАння, виховАння.

                 З ним розвяжем всі завдАння

 

 

       В`іршами сповнене серце,

       В`іршами квітне душа.

       Правильний наголос – в`ірша,

       Та аж ніяк не вірш`а.

 

docx
Додав(-ла)
Крегул Марина
Додано
29 березня 2020
Переглядів
2052
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку