Вальтер Скотт «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря»

Про матеріал
Урок- дослідження з використанням методів та прийомів візуалізації: «Хмарки тегів», пантбук, «Діаманта», «Шкала часу», «Пазли»
Перегляд файлу

Тема. Вальтер Скот «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря»

Мета: закріпити знання учнів  з теми; формувати вміння характеризувати образи персонажів, виявляти у них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст, порівнювати образи героїв, виявляти схожість та відмінність; розвивати творчі здібності учнів, уміння працювати у спільній діяльності задля досягнення мети; виховувати любов до ближнього, патріотизм, полікультурну компетентність, культуру відповіді, уміння обстоювати власну точку зору

Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, підприємливість і фінансова грамотність

Обладнання: презентація, пантбук, скрайб -презентація, роздатковий матеріал для роботи в групах, ілюстрація лицаря, відеофрагмент

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок

Форма уроку : урок - дослідження

  Методи та прийоми: «Хмарки тегів», пантбук, «Діаманта», «Шкала часу», «Пазли», «Асоціативний кущ», «Знаю – хочу дізнатися- дізнався», рефлексія «осінні листочки»

Хід уроку

Картка- уроку

Етап уроку

Час

Методи і прийоми

Робота вчителя

Робота учня

Організація початку роботи

3

Об’єднання в групи.

Метод «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»

 

Об’єднує в групи

Повідомляє тему уроку.

Бесіда 

 

Мета

 

 

Заповнення Знаю _ хочу дізнатися

Актуалізація знань, умінь, навичок, необхідних для творчого застосування.

 

7

«Асоціативний кущ»

 

Літературна гра: «Хто є хто»

Скрайб – презентація. Притча «Скульптор і камінь»

 

Слова «лицар»

 

Головні герої

 

Показ

Підбирають слова

Поєднують слова

 

Прослуховування

Робота над темою уроку. Застосування знань, умінь, навичок

 

10

 

 

1.Метод «Лего» робота в групах

«Хмарки слів»

«Шкалу подій з героєм»

 «Діаманта»

Скласти пазли, виконати завдання

Керує роботою, перевіряє роботу кожної групи

Виписують слова характеристику героя

Розташовує події

Складає образи Айвенго та Ровени

Розташовують послідовність, пояснюють «Чому саме в центрі твору герой Айвенго?»

15

ІІ. Робота  з пантбуком

 

Відеофрагмент

Пояснення

 

Обговорення.

Виконання 1-4 питання

Виконання 5

 

Додаткові 6-7

Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

5

«Осінні листочки»

Метод «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»

 

 

Висловлюють, про що дізнались

Розташовують листочки

Інформація про домашнє завдання

Оцінювання.

 

5

Закінчити пантбук.    Порівняти образи Айвенго та Бріана де Буагільбера

Картка оцінювання.

 

Пояснення

Записують

 

Виставляють оцінки

 

 

 

Хід уроку

І. Організація початку роботи: створення психологічної атмосфери уроку, включення учнів у діловий ритм; формування мети й завдань уроку, очікуваних результатів.

 

Добрий день діти! Я рада з вами познайомиться, мене звати Галина Василівна  і ці 45 хвилин уроку  проведу з вами

Що ж за вікном осінь, яка нас зачаровує красою, а буває і навіває сум. Оберіть собі яскравий листочок, який вам знадобиться протягом уроку.

Об’єднання в групи.

Запис дати та теми уроку «Вальтер Скот «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря»

Метод «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»

Давайте пригадаємо, що ми знаємо з даної теми. Запишіть на листочку та розташуйте на гілочках дерева. А щоб ви хотіли дізнатися?

А ось,  які знання ви отримали, скажете наприкінці уроку.

Мета нашого уроку: повторимо та закріпимо знання   з теми; навчимось характеризувати образ Айвенго, виявляючи   ключові риси та порівняємо  цей образ з іншими  героями, виявляючи схожість та відмінність; розвиватимемо творчі здібності, працюючи з пантбуком; будемо працювати у спільній діяльності задля досягнення мети.

Пояснення роботи з пантбуком та карткою оцінювання

ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок, необхідних для творчого застосування.

  1. Тож Хто такий лицар? «Асоціативний кущ»  Дібрати слова, словосполучення до слова «лицар».

( воїн, захисник, справжній чоловік, вірність законам лицарства, шляхетність,  милосердя, честь, гідність, порядність, повага, відданість, участь у лицарських турнірах)

  1. Пригадаємо з вами героїв твору. Літературна гра: «Хто є хто»

Айвенго

Локслі

Седрик Сакс

Леді Ровена

Ребакка

Бріан де Буагільбер

Ричард Левове Серце

король Англії

саксонський тан

йомен

рицар Храму

дочка Ісаака

вихованка Седрика

рицар Desdichado


Виставити бали за активність

Скрайб – презентація. Притча «Скульптор і камінь»

ІІІ. Застосування знань, умінь, навичок

  1.                                        Метод «Лего»

Тож ми з вами скульптори , а камінь –  це графічний конструктор образу головного героя Айвенго, який повинні побудувати. Задля побудови ставлю проблемне питання:

Чи є в образі Айвенго утілення кодексу лицаря?

1 група виконує завдання  щодо розкриття портрету героя та інформації про родину. Виписати слова із запропонованого матеріалу  та скласти теги «Хмарки слів» на мечі - опис героя.

 

2 група виконує завдання  щодо розкриття образу на основі дій персонажу. Складають «Шкалу подій з героєм», на якій відображають етапи життя героя до поєдинку, під час поєдинку та після.

 

3 група виконує завдання,  щодо розкриття образу, роблячи акцент на рисах характеру героя, використовуючи прийом «Діаманта», в якому повинні паралельно розкритися образи Айвенго та Ровена

4 група. Скласти пазли та виконати завдання. На щиті

Встановіть послідовність подій роману, щоб з’ясувати важливість образу головного героя.

  1.                            Лицарський турнір в Ашбі (3).
  2.                            «У тій мальовничій місцевості веселої Англії…» (1).
  3.                            Айвенго захищає Ребеку від страшної кари  (7).
  4.                            Вечеря непроханих гостей у Седріка Сакса (2).
  5.                            Леді Ровена – королева краси і кохання (4).
  6.                            Викрадення Ребеки Бріаном де Буагільбером (6).
  7.                            Сакси у полоні Фрон де Бефа (5).

Виступ дітей. Презентація роботи

Виставити оцінку за роботу в групі 

 

Вчитель. Як бачимо в центрі роману – доля шляхетного, відважного, сміливого лицаря Айвенго.  Так слова, які розкривають значення «Лицар»  належать до Айвенго.  Усім своїм життям, вчинками, ставленням до людей Айвенго підтверджує своє звання справжнього лицаря.

У Середньовіччі і лицарі, і дами серця завжди проходили випробування. Тож у вас лицарі та шановні королеви випробування продовжуються.

ІІ. Робота  з пантбуком, використовуючи підручники

  1. Самостійне виконання завдань- відповіді на питання з лівого боку:
  1.                Ким є Вальтер Скотт за походженням? (шотландець)
  2.                Що є джерелом творчості письменника? (фольклор)
  3.                Намалюй щит Айвенго, поясни зображення.
  4.                Що зображено на малюнку?

 Взаємоперевірка. Кожна відповідь 1 бал.

Тож є в образі Айвенго утілення сміливості, шляхетності, милосердя, гідності та патріотизму. Пропоную переглянути фрагмент .

Відеофрагмент.

Бесіда

-Яким зображений Айвенго?

-Він є втіленням якого образу? З ким би ви порівняли Айвенго у сучасності? Ким він працював би?

5)Перекладіть цей образ на сучасність.

Самоперевірка. (2 бали) 

 

     Додаткові 6) Пояснення символіки атрибутів.  Робота в парах

Поєднати  назву з поясненням.

Кожен з цих лицарських атрибутів грав особливу символічну роль:

шолом -                           фортеця розуму

 лати -              недоступність серця їх носія до різних пороків

 шпори -                                невтомність у справах

меч -                                      правосуддя

щит -                                    захист і опіка  всіх, хто потребує цього,

спис -                                    перемога правди над брехнею

7)Словникова робота. Закріплення термінів. Розмальовка

Історичний роман- складний за побудовою,  місткий за обсягом прозорий твір, який побудований на історичному сюжеті та відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії

Епоха  Середньовіччя- зображення  подій ХІІ ст.., коли в Англії утверджувалися феодальні відносини та завершувався процес закріпачення  селянства. Цей процес ускладнювався вторгненням норманів.

Сакси - корінне населення Англії

Нормани – загарбники

 

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. «Осінні листочки»

Метод «Знаю – хочу дізнатися – дізнався».

Що ви сьогодні дізналися?

Що вам найбільше запам’яталося?

Оцінювання. Картка оцінювання.

-Чи пам’ятаєте ви, який подарунок подарувала Реббека леді Ровені? Так скриню з коштовностями. А як ви гадаєте це символ чого ? Символ вдячності. Тож у мене теж є скриня з коштовностями, бо я вам вдячна за активність, старанність на уроці.

    V. Інформація про домашнє завдання.

Закінчити пантбук.  

 

Додаток 1

Середньовічне лицарство та його закони

У VII-VIII століттях поширювалися форми феодального землеволодіння. При передачі землі в його жалователь ставав сеньйором, а одержувач - васалом, що передбачало військову службу. В умовах боротьби за землі васальна служба ставала необхідністю. До цього періоду відноситься зародження лицарства.
Зазвичай молодшого сина одного лицаря чи феодала віддавали на навчання до іншого лицаря на період з 14 до 21 року. Він був зброєносцем. Зброєносця називали «есквайр». Це слово походить від латинського scutarius - «щитоносец».
Після досягнення 21 року, юнак , який успішно пройшов усі випробування,  ставав лицарем. Дату посвяти призначав сеньйор. Зазвичай вона відбувалася напередодні якихось важливих подій: укладення миру, весіль титулованих осіб або церковних свят. Після сповіді і причастя, майбутнього лицаря одягали в білий одяг - символ непорочності. Потім він вирушав до церкви, де проводив ніч у молитвах. На світанку приходили за ним старі заслужені лицарі,  і вели юнака в лазню. Потім йому надягали на шию перев'язь з мечем і укладали в ліжко, покриваючи білою або чорною тканиною, що символізувало очищення від гріхів.
Потім кандидата в лицарі вели до церкви, де він давав урочисту клятву, захищати віру, допомагати слабким і знедоленим тримати дане слово, бути мужнім і вірним сеньйору, уникати гордості, марнославства, сріблолюбства, марнотратства і скупості. Посвячуваний ставав на коліна і сеньйор ударяв його мечем навзнаки три рази, старші лицарі надягали юнакові шолом, лати і золоті шпори, давали меч, щит і спис. Кожен з цих лицарських атрибутів грав особливу символічну роль:

шолом означав фортецю розуму,

 лати - недоступність серця їх носія різним порокам,

 шпори - невтомність у справах,

меч - правосуддя,

щит - захист і опіку всіх потребують цього,

 спис - перемогу правди над брехнею .

        Такий був обряд посвячення в мирні дні. Але під час війни лицарське звання часто давалося серед табору або на полі битви. У цьому випадку все обмежувалося трьома ударами по плечу посвячуваного і прочитанням над ним молитви.

       Лицарські традиції складалися століттями. В основі кодексу честі лежав принцип вірності сюзерену і богу. До числа лицарських чеснот відносили військову відвагу і презирство до небезпеки, гордість, благородне ставлення до жінки. Засудженню підлягали скнарість і скупість, не прощалася зрада.

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
20 грудня 2019
Переглядів
2358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку