Поданий матеріал дає можливість ознайомити із життєвим шляхом письменника, історією виникнення повісті «Альпійська балада», ознайомити з поняттями «Художній час», «Художній простір», «Пейзаж», допомогти учням усвідомити ідейно – художні особливості твору. Розвивати навички творчо працювати з текстом підручника, вміння виділити головне в наданому тексті, розширювати кругозір, розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою, творчо використовувати інформацію з Інтернету. Сприяти вихованню активної громадянської позиції на прикладі життєвого шляху Бикова В.В., сприяти вихованню морально – етичних якостей : гуманізму, сенсу життя, почуття справедливості, неприйняття насильства, зла, війни.
Василь Володимирович Биков (1924 --2003). «Альпійська балада». Історія створення повісті. Особливості сюжету і композиції твору.
Мета навчальна: ознайомити із життєвим шляхом письменника, історією виникнення повісті «Альпійська балада», ознайомити з поняттями «Художній час», «Художній простір», «Пейзаж», допомогти учням усвідомити ідейно – художні особливості твору.
Мета розвивальна: розвивати навички творчо працювати з текстом підручника, вміння виділити головне в наданому тексті, розширювати кругозір, розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою, творчо використовувати інформацію з Інтернету.
Мета виховна: сприяти вихованню активної громадянської позиції на прикладі життєвого шляху Бикова В.В., сприяти вихованню морально – етичних якостей : гуманізму, сенсу життя, почуття справедливості, неприйняття насильства, зла, війни.
Обладнання: портрет В.В.Бикова, виставка книг його творів, ілюстрації до творів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
Виразне читання віршів про війну напам´ять, висловлювання своїх думок, аналіз позиції авторів віршів.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІУ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя.
В історії кожної країни є особистості, які проходять випробування на міцність поглядів та громадянської позиції. Особливо нелегко тоді, коли протистоять окрема людина і система. Якщо людина публічна (письменник), то на неї покладається ще й відповідальність за формування суспільної думки. Василь Володимирович Биков , білоруський письменник, своєю пронизливою творчістю зумів завоювати велику популярність у читачів не тільки у республіках колишнього СРСР, а й за кордоном.
2. Робота з текстом підручника (Є.Волощук, О. Слободянюк, стор 96 -97)
1). Завдання:
-- Самостійно прочитати текст підручника про В. Бикова.
2). Робота в парах:
Обговорити прочитане . В обговоренні використовувати питання, спрямовані на розуміння авторської позиції в його творах про війну.
(Наприклад:
-- Як ви вважаєте, чому В.Биков поклав квіти біля обеліска над братською могилою, де в переліку загиблих було і його ім´я?
-- Як ви вважаєте, чому в творах письменника відсутні батальні сцени? (Письменник зосереджував свою увагу на дослідженні моральних засад людського життя на війні, сенсу життя взагалі).
3. Ознайомлення учнів з поняттями теорії літератури «Художній час», «Художній простір», «Пейзаж».
4. Повідомлення учнів, які отримали випереджальне завдання.
Приблизний текст повідомлень.
1). Історична довідка. Ще в роки Другої світової війни Йосип Сталін говорив, що серед радянських солдатів (червоноармійців) не може бути полонених – є лише зрадники. Згідно з дослідженнями істориків за час Другої світової війни в полон потрапило близько 5 млн. (!) червоноармійців. Часто причиною цього була безвідповідальність вищого керівництва, командирів на місцях. У полоні люди гинули, не маючи води, їжі, та елементарної медичної допомоги.
Однак ті, кому вдалося вижити серед жахіть концтаборів, не мали особливих приводів для радощів. Чимало колишніх в’язнів, які після закінчення війни, повернулися на батьківщину, було безпідставно засуджено за співпрацю з німецькими окупантами і заслано радянською владою у сибірські табори. За документами НКВС із 1 млн 836 тис. 562 солдат, які повернулися з полону, 233тис. 400 осіб були засуджені на батьківщині.
У повісті «Альпійська балада», написаній у 1964 році, автор висловлює відмінний від офіційного погляд на проблему військовополонених Другої світової війни. У творі письменник одним із перших у радянській літературі зображує полон не як зраду, а як жахливу людську трагедію.
2). Передісторія створення повісті.
В. Биков згадував: «Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху, і тут, як повсюди в його тилу було багато працюючих на війну промислових підприємств, в тому числі всіляких таборів.
Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довжелезна колона артполку завмерла на вулиці. І раптом біля однієї з дальніх машин на очі потрапила дівчина -- худорлява, чорноволоса, в смугастій куртці і темній спідниці, вона перебирала поглядом обличчя бійців і заперечно хитала головою. «Хто є Іван?»-- запитувала вона. Звісно, Іванів у нас було багато, але ні один з них не здався їй тим, кого вона шукала. Ми запитали, якого саме Івана вона розшукує. Дівчина розповіла приблизно таке: її звати Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування воєнного заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні та холодні, перейшли гірський хребет і одного туманного ранку напоролись на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули до табору, а що сталося з Іваном, вона не знає. Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературною діяльністю. І тоді я написав все те, що ви прочитали в «Альпійській баладі»».
5. Слово вчителя
Саме про кохання, яке прокинулось і перемогло в смертоносному вирі, йде мова у творі В. Бикова. Жахливі умови, в яких розквітло це почуття, тільки підкреслюють його могутність, переможність і стоїцизм. «Альпійська балада» -- це гімн коханню, що нерозривно поєднане із моральним стоїцизмом простої людини, солдата, дух якого не зламали найжахливіші умови гітлерівського полону, зради і малодушність деяких його співвітчизників, приниження, фізичні муки і сама смерть, що стала порятунком дорогої тепер людини – ще зовсім недавно незнайомої і чужої іноземки. Іван загинув, але його життя мало великий сенс: він воював заради Батьківщини, в полоні не втратив людську гідність, в найважчих умовах розквітло його почуття, він врятував найдорожчу людину і дав життя іншій.
6. Виразне читання І умовної частини В. Бикова «Альпійська балада»
(Уривки твору, подані в підручнику, слід умовно поділити на 3 частини).
7.Евристична бесіда, виконання творчих завдань
-- Прочитайте початок твору. Як автор вводить читача в атмосферу військового часу?
-- Що нам відомо про головного героя ?
-- Як розкривається характер Івана у двобої з вовкодавом? Які деталі свідчать не тільки про фізичну, а й про моральну перевагу людини над твариною?
-- Ким виявилася випадкова попутниця героя? Яким було перше бажання і перше враження Івана від дівчини?
-- Як зав´язується дружба між утікачами?
8. Слово вчителя.
Спочатку читач захоплюється пригодницьким розвитком подій у творі, яке перероджується у лірико- драматичну розповідь. В цьому є особливість сюжету повісті. Передусім автора цікавить морально – етичний фактор. Осмислюється невичерпна тема кохання і жертовності під час війни. Побудова твору, тобто композиція, створюється автором так, щоб можна було осмислити ідею твору.
ІІІ. Закріплення знань, умінь, навичок
Виконання завдання №5 , стор.103. (Порівняйте опис двобою людини і тварини в повісті В.Бикова та в оповіданні Д. Лондона «Жага до життя». Що змусило героїв протистояти звіру і перемогти?)
ІУ. Підбиття підсумків уроку
«В. Биков застосував нестандартний для Радянського Союзу погляд на війну, який полягає в тому, що...»
У. Домашнє завдання
Розповідати про письменника. Прочитати текст , виділяти олівцем цитати , які стосуються образів Івана і Джулії.