Тема. «Вчитель добра і краси». Твори В.О.Сухомлинського для дітей.
Мета: Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського;
навчати учнів оцінювати вчинки головнихгероїв казок,оповідань,
наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення;
формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість,
милосердя,людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього,
розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальнийінтерес,
мовлення учнів;
виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості,
почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
Обладнання. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів В.О.Сухомлинського , тлумачний словник ,конверти із завданнями, презентація.
Девіз уроку
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людина відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра!
I. Організаційний момент
II. Емоційне налаштування на урок
ІІ.1 Привітання.
Ми посміхаємося сонечку:
- Здрастуй , золоте!
- Ми посміхаємось дереву!
- Хай воно росте!
- Ми посміхаємось друзям
- Дружба в нас міцна!
- Ми посміхаємось гостям
- зичимо вам добра!
2. Вправа «Очікування».
Діти, я рада працювати з вами. Хоч на вулиці і зима, але мене будуть зігрівати на уроці ваші теплі посмішки і добрі сердечка. У кожного на парті лежить сердечко і воно вам підкаже, що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку
.
ІІ.3 Вступне слово вчителя.
Кожна людина приходить у світ і вже від першої хвилини свого буття знаходиться між людьми, де є багато правил, законів. Всі ці закони і правила люди складали для того, щоб полегшити життя. Щоб у людському суспільстві панував мир, злагода, добро і щастя. Як цього досягти ми й дізнаємося сьогодні. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І сьогодні на уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами відомого письменника.
ІІ.4 Гра «Подолай лабіринт»
си ль кий нсь
Ва Су мли
хо
В.Сухомлинський.
- хто такий В.О.Сухомлинський ми з вами вже знаємо з уроків літературного читання.Але уявіть собі ситуацію : на урок потрапили люди , які до цього часу нічого не чули про Василя Олександровича Сухомлинського .
-Щоб ви могли розповісти про нього?Щоб розповідь була цікавою і послідовною , в допомозі стануть опорні слова
28 вересня---малювати---бібліотека- Полтавський педагогічний інститут—--Павлиська середня школа--- 1500---с.Павлиш1970
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці на Кіровоградщині. Батько письменника Олександр Омелянович працював столяром і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти, був освіченою і шанованою людиною в селі. Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.
Василь Олександрович був учасником війни. Після поранення повернувся додому, закінчив Полтавський педагогічний інститут, в 1948 році став директором Павлиської середньої школи. Написав багато творів для дітей. Всі його твори носять повчальний характер, виховують справжнього громадянина.
В.О. Сухомлинський написав понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Його твори видані 53-ма мовами світу, в цілому майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу.
У своїх працях письменник створив ідеал справжньої людини, якій притаманні такі риси характеру: відданість рідній землі, рідному народові, обов’язок перед ними, любов до рідної мови, повага до старших, бережливе ставлення до природи, доброта, працелюбність, милосердя. Він був доброю людиною і дуже любив дітей. Помер В.О. Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.
Продовження бесіди.
В.О.Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».
- Як вирозумієте цей вислів? (відповідьдітей)
- А що таке « добро»? З чим воно асоціюється?
ІІ.7.Вправа «Асоціативний кущ»
Перед вами слова.
Уважність, ненависть ,співчуття, злість ,байдужість,піклування, заздрість, милосердя, жадібність, любов,чуйність ,хитрість,щедрість , турбота , допомога,щирість,співчуття,
Знайдіть слова, які символізують добро.
(діти вибирають з слова і створюють асоціативний кущ).
-Засвітимо сонячні промінчики добрими словами , про те, що ж таке добро
У вас ще залишились слова, що символізують вони? (відповіді дітей)
- Яке ж значення слова «добро» за словником.
Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
- Чи може людина сказати ,що вона вже все добре зробила.
(Ні. Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра).
ІІІ. Актуалізація читацького досвіду.
ІІІ.1. Слово вчителя.
- Сьогодні ми продовжимо мандрувати по життєвій стежці добра за творами
В.О. Сухомлинського.
ІІІ.2 Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського.
- Які твори ви прочитали готуючись до уроку? Ви зможете дати відповідь виконавши завдання у конверті під .№1
(Зібрати текст)
-Визначте головну думку твору.
ІІІ.3 Фотоапарат
-Хто ж був головними героями у ваших творах?
Завдання у конверті під №2
-Характерні ознаки головного героя.
ІІІ.4. Народ скаже , як зав’яже
На партах конверти з розрізаними на частини прислів’ями .Кожна група складає прислів’я.
1.Від доброго слова в твоїй доброті (3)
2.Доброго держись, це не робити зла (4)
3.Твоя красота - і лід розтане (1)
4.Перший крок до добра а лихого стережись (2)
Добре ім’я краще від багатства.
За добро добром платять.
Зла людина зліша від вовка.
У лиху годину пізнаєш вірну людину
ІІІ.5.Творче завдання
-читання в особах
-інсценізація
-змінити кінець казки
-переказати за малюнками
8 .Підсумок.
Закiнчується наша подорож до свiту чарівних творів. Хоч вони i маленькi, але в них багато повчального: мудростi, добра, чуйностi, справедливостi, високих почуттiв любовi до рiдної природи, Батькiвщини. Цi твори написанi мудрою людиною з щирим серцем, вiдданим дiтям - такою людиною був Василь Олександрович Сухомлинський.
Читаючи казки, оповідання видатного педагога ми повинні дослухатися до щирих, мудрих порад, що йдуть від серця до серця і породжують розумові, моральні, естетичні почуття.
Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці, нехай залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В.Сухомлинського.
Нехай вам світить сонце і посміхаються зорі. Даруйте людям добро, радість, красиві і добрі діла, не чекайте віддачі. Робіть добро навіть тим, з ким, можливо, більше і не зустрінетесь.
І хочу закінчити урок віршем:
Добрим бути так непросто,
Добро не залежить від зросту.
Добро виростає із серця,
Його не збереш у відерце.
Так потрібно добрим, добрим бути
Одне одного в біді, щоб не забути.
І земля закрутиться скоріше,
Коли будемо з тобою ми добріші.
Бо добро з роками не старіє,
Бо добро від холоду зігріє.
А якщо воно, як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.