Відбірка методичних матеріалів про інклюзивну освіту та особливості інклюзивного навчання в позашкіллі

Про матеріал
В методичних рекомендаціях зібраний матеріал з різних джерел для створення умов інклюзивного навчання у позашкільному закладі.
Перегляд файлу

Мамулькіна Олена Григорівна, методист позашкільного навчального закладу «Міського Палацу дитячої та юнацької творчості» Запорізької міської ради Запорізької області.

 

Відбірка методичних матеріалів про інклюзивну освіту та особливості інклюзивного навчання в позашкіллі

 

У позашкільній діяльності дитина не просто відтворює те, що засвоює. Завдяки своїй унікальності і неповторності, вона розвиває, доповнює знання та навички, вдосконалює їх. Саме в цьому полягає закон творчої поведінки і поведінка методики позашкільного педагогічного процесу, яка будується на обов’язковому заохочені різнобічного творчого самовиявлення дитини, багатстві вражень, створенні оптимальних особистісних стосунків, котрі є джерелом продуктивної творчої діяльності дитячої спільності.

Принципове значення має розгляд позашкільного педагогічного процесу як цілісної системи безперервної освіти, формування її у специфічних умовах життєдіяльності – у сфері дозвілля.

Найхарактернішими особливостями цієї сфери є невимушене, неформальне спілкування і самовираження, вільний вибір форм і засобів діяльності, використання їх на свій розсуд, керуючись внутрішніми мотивами.

Крім того, сама організація дітей, їхньої діяльності у позашкільному закладі досить різноманітна. Уся позашкільна виховна робота спрямована на розвиток творчої особистості, її ініціативи з урахуванням потреб і здібностей. Внаслідок саме такої організації діяльності дітей у позашкільних закладах виникає можливість зацікавити їх творчістю, спонукати їхнє прагнення щодо набуття необхідних прийомів та засобів, які визначають нестандартність, оригінальність.

У позашкільних закладах створені найбільш сприятливі умови щодо розвитку творчого потенціалу особистості, її задатків та здібностей.

Отже, позашкільні навчальні заклади за своїм значенням можуть забезпечити психофізичний розвиток дітей з особливими освітніми потребами у творчості.

Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.

Причина виникнення інклюзивного навчання – це велике зростання народження дітей з особливими потребами. Перед державою постала проблема збільшення спеціальних інтернатів або пошук нових форм реабілітації таких дітей. Тобто інклюзивне навчання влада почала впроваджувати, як альтернативу інтернатній системі, за якою діти з особливими освітніми потребами навчалися в спеціальних закладах освіти та змушені були проживати в інтернатних відділеннях при них. Це надавало збільшення фінансування та зростання проблем отримання цих відділень через їх територіальну розгалуженість. Також виникала проблема соціалізації таких дітей у суспільстві. Багато батьків дітей з особливими потребами вимагали від влади дозволити їх дітям навчатися у звичайних освітніх закладах. Також у позашкільних закладах.

Важливо відмітити, що влада на державному рівні запровадила нормативну базу для цього процесу. Враховуючи інструкції постанови КМУ від 15 вересня 2021 р. за № 957 потрібно зазначити, що: керівник закладу позашкільної освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) вихованця та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається інклюзивно-ресурсним центром, може дозволити організувати інклюзивне навчання в будь-якому гуртку позашкільного закладу з урахуванням рівня підтримки батьків.

Позашкільна освіта надає дітям з особливими освітніми потребами можливість соціалізації, розвитку своїх інтересів і талантів і подальшої інтеграції в суспільство. Навчаючись у гуртку діти з особливими освітніми потребами мають змогу налагодити дружні стосунки з однолітками та моделювати належні способи взаємодії з колективом. В позашкільному закладі можливо в дитячих колективах створити атмосферу спокійного прийняття відмінностей інших людей.

Позашкільні установи мають яскраво виражену специфіку впливу на особистість дитини. Передусім, це добровільність і право вибору занять, різноманітність і альтернативність спілкування як з однолітками, так і з педагогами, керівниками гуртків та секцій, диференційованість за інтересами та захопленнями, унікальні можливості щодо інтелектуального та творчого становлення особистості.

Результативність навчально-виховної, корекційно-реабілітаційної роботи в позашкільному закладі значною мірою залежить від с координованості впливів усіх членів команди (керівника закладу, педагогів, психолога, батьків) на дітей з особливостями психофізичного розвитку, комплексного підходу до планування і реалізації корекційно-розвивальних заходів. Важливо організовувати дружні відносини в групах гуртків з метою створення творчого простору для соціальної реабілітації дітей з особливостями психофізичного розвитку.

Інклюзивне навчання може здійснюватись в позашкільних закладах за однією з форм:

  •      повна інтеграція, за якою дітей із психологічною готовністю до спільного навчання зі здоровими однолітками та рівнем психофізичного розвитку, що відповідає віковій нормі, по 1-3 особи включають до звичайних груп навчального закладу; при цьому вони мають одержувати корекційну допомогу за місцем навчання;
  •      комбінована інтеграція, за якої дітей із близьким до норми рівнем психофізичного розвитку по 1-3 особи включають до звичайних груп навчального закладу; у процесі навчання вони постійно одержують допомогу батьків, присутніх на занятті;
  •      часткова інтеграція, за якої дітей з особливостями психофізичного розвитку, які неспроможні разом зі здоровими однолітками оволодіти позашкільної освітою, включають до груп по 1-3 особи лише на частину дня;
  •      тимчасова інтеграція, за якої дітей з особливостями психофізичного розвитку об’єднують зі здоровими однолітками 2-4 рази на місяць для проведення спільних виховних заходів.

У позашкільних закладах найбільш раціональні форми: повна та комбінована, бо заняття в групах проходять або 2 години, або 3 години – 2 рази на тиждень, або 3 рази на тиждень. Таким чином, діти з особливостями психофізичного розвитку мають змогу бути на заняттях в гуртках, але з присутністю одного з батьків, як асистента.

Інклюзивне освітнє середовище — сукупність умов, способів і засобів для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.

Ефективності навчально-виховного процесу сприяють різні форми роботи: навчальна робота в парах; робота груп кооперативного навчання; робота з індивідуальними інструкціями; незалежні самостійні заняття.

Для досягнення успіху дітей з особливостями психофізичного розвитку в навчальній діяльності необхідно враховувати:

  • час, протягом якого дитина може концентрувати увагу (5-7 хв, 15 хв); зручність (давати дитині можливість визначити, в яких умовах їй зручніше працювати в кабінеті гуртка);
  • відволікання (визначати місце і умови роботи, за яких дитина мінімально відволікається на сторонні подразники; слідкувати, щоб увага була сконцентрована на матеріалах заняття);
  • рівень шуму (визначати робоче місце вихованця поруч з одним із батьків, щоб уникати гамору);
  • вибір матеріалів (розташовувати в центрі тільки ті матеріали, що стосуються теми, завдання; використовувати засоби навчання, які сприяють соціальному та емоційному розвитку дитини);
  • створення сприятливої атмосфери (ранкові зустрічі, святкування досягнень дитини, визначення вихованця «дитиною дня», нагородження призами).

Зміст, форми та методи навчання і виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку мають бути корекційно спрямованими. Це означає, що кожна тема, яка вивчається в гуртку, кожний метод і прийом, використаний педагогом, мають сприяти не лише засвоєнню знань, умінь, навичок, формуванню поведінки, а й виправленню вад психофізичного розвитку (залежно від дефекту).

Дитина з особливостями психофізичного розвитку не повинна займати особливого становища в гуртку, вона має почуватися природно, досягти самостійності, наскільки це можливо. Дуже важливо в гурткової групі створити таку атмосферу взаєморозуміння та взаємодопомоги між вихованцями, щоб забезпечити дитині з особливостями психофізичного розвитку можливість самоствердитися, подолати неадекватні установки та стереотипи, набути певних навичок соціальної поведінки.

Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії. Але будь-яка форма інтегрованого позашкільного навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку може бути ефективною при відповідних умовах:

  • близький до вікової норми рівень психофізичного і мовного розвитку;
  • психологічна готовність дитини та її батьків до навчання спільно зі здоровими однолітками;
  • готовність батьків надавати допомогу дитині у процесі її навчання;
  • створення відповідного навчального середовища, побутових умов;
  • забезпечення матеріально-технічної бази позашкільного навчального закладу.

До таких форм роботи корисно залучати батьків, щоб вони брали як найактивнішу участь у навчально-корекційному процесі.

 

Література

  1. Інноваційні технології в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами: навч.-метод. посібник /за заг. ред. Л. Галенко. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 110 c.

2.     Методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами https://www.youtube.com/watch?v=21s-nVm1_Qs 

 

 

1

 

docx
Додано
17 червня 2022
Переглядів
506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку