ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ

Про матеріал
У статті акцентується увага, що одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Перегляд файлу

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ

 

Анотація. У статті акцентується увага, що одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.

Ключові слова:  комп’ютери і технології , мультимедіа, інтерактивні ігри,         інтерактивна дошка, аспекти використання комп’ютера.

Актуальність теми. ХХІ століття – час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури набувають вирішального значення. Комп’ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери повсякденної діяльності суспільства, тому широке запровадження комп’ютерної техніки у процесі навчання є важливим завданням для педагогів.

Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,        творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Також забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці , сприяє здійсненню                 диференціації та індивідуалізації  навчання, розвитку спеціалізації або загальної                  обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає  можливість покращити якість навчання шляхом пізнавальної активності учнів за допомогою широкого використання в навчальному процесі інформаційних        технологій: мережі Інтернет, комп’ютерів, навчальних програм з української мови та літератури.

Аналіз актуальних досліджень. Огляд педагогічних джерел свідчить про те, що питання проведення уроку із застосуванням ІКТ знайшли відображення в працях Є. Вінниченка, В. Клочка,  І. Лисенко, Г. Михайліна, Ю. Рамського, О. Смалько, О. Співаковського, у віртуальних спільнотах  В. Воробцова та ін. Водночас варто зауважити, що питання проведення уроку української мови і літератури з використанням ІКТ  залишається недостатньо розробленим у науковій літературі. З огляду на   викладене вище, метою цієї статті є визначення нових підходів до планування та проведення уроків з української мови і літератури із застосування інформаційних технологій навчання, мультимедійними засобами для підвищення ефективності навчально – виховного процесу.

Виклад основного матеріалу. Використання ІКТ як засобу активізації пізнавальної діяльності та розвитку творчої особистості учнів, забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини; сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти; сприяє  позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні; збільшує обсяг опрацьованого матеріалу за рахунок заощадження часу; розширює можливості застосування диференційованого підходу в навчанні; робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови і літератури; підвищує    пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета.

На уроці стоїть важливе завдання не тільки навчити спілкуватися рідною мовою, а й донести кожне слово до душі, щоб спонукало  воно дитину до праці, моральних вчинків. Кожен урок повинен виховувати, тобто нести ті цінності, які закладені у творах українських письменників, у культурі нашого народу, у любові до рідного краю. Така мета вимагає нестандартного підходу до проведення уроків. На мою думку, він повинен бути особистісно зорієнтованим, давати можливість кожній дитині самій пізнавати світ, розкрити свій творчий потенціал, розумові здібності, духовні можливості.

 Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ефективним технічним засобом. Ушинський К. Д. говорив: «Педагог, який бажає що -  небудь міцно закарбувати в юнацькій пам’яті, повинен подбати про те, щоб якомога більше органів чуття взяли участь у процесі запам’ятовування…»

Використання ІКТ вносить зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, висуває нові вимоги до професійної майстерності викладання       предмета, чіткої організації роботи з кожним учнем під час навчально – виховного процесу. Орієнтовна структура уроку із застосуванням ІКТ:

  1.               Мотивація діяльності

Етап має на меті зацікавити учнів темою уроку. Використовуються  навчальні проблемні ситуації, наочність, нескладні інтерактивні технології             ( «мікрофон», «криголами» тощо).

  1.               Визначення теми й очікуваних результатів

Доцільно залучити до цієї діяльності учнів. Очікувані результати необхідно       формулювати через відповідні дієслова: «після уроку учні зможуть…»

  1.               Надання необхідної інформації

Це  міні – лекція, знайомство з текстом, випереджальні завдання. Тут можуть бути актуалізовані знання, які учні вже мають.

  1.               Інтерактивна вправа

Це основна частина уроку і за змістом, і за обсягом.

  1.               Підбиття підсумків і рефлексія результатів

Під час цього етапу учні повинні усвідомити, чого вони навчились на уроці,       визначили своє ставлення до роботи й обговорюваної теми, порівняти своє сприйняття з думками та поглядами інших.

Результативність такої роботи полягає в тому, що учні уміють спостерігати,     аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях;             володіють елементарними прийомами запам’ятовування, творчою уявою і         мисленням; мають великий словниковий запас; можуть вільно висловлювати свої думки, можуть співпрацювати в групах і парах, самостійно організувати свою  роботу. Використання ІКТ має багато переваг:

Мультимедіа дозволяє презентувати драматичний твір через гру акторів; учитель має можливість використати необхідний музичний супровід, створити на уроці певний емоційний фон; поетичний твір можна почути у виконанні автора чи   майстрів художнього слова; допомагає використовувати суміжні види мистецтва, наприклад, кіно; застосовувати ігрові елементи (  складання і розгадування      кросвордів ); дидактична гра «Редактор»; візуалізація і логічне структурування полегшує сприйняття понять з теорії літератури; використання великої кількості ілюстрацій до творів сприяє розвитку зв’язного мовлення, формує навички       відтворення описаних епізодів через побачене; дозволяє активно включати в урок дитячі ілюстрації до вивчених творів; школярі вчаться працювати в групі               ( команді) : формується доброзичливе ставлення до опонента , кожна дитина має можливість пропонувати свою думку, створювати «ситуацію успіху»;                 формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою     точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми;  старшокласники беруть активну участь у підготовці уроків, створюють творчо – пошукові власні проєкти. З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах під час проведення            поточного і підсумкового тестування з кожної теми використовую різнорівневі тестові завдання з мови і літератури в електронному вигляді, а також електронні         програми із серії «Готуємось до зовнішнього оцінювання. Українська мова і      література» .

Висновки. Використання ІКТ вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, переконує в необхідності ефективних методів і   засобів комп’ютерного навчання української мови і літератури, яке сприятиме  піднесенню рівня зацікавлення учнів у процесі навчання мови і літератури,       розвиватиме інтерес учнів до предмета, привчатиме ефективно використовувати нові технології під час навчання, створювати широкі можливості для всебічної активізації мислення дітей, дозволяти справжньому мистецтву достукатися до  їхніх сердець.

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Аналіз уроку / [упоряд. Наталія Мурашко].-К.: Шкільний світ, 2008.- 128с.
  2. Воробцова В.В. Використання інформаційних технологій на уроках             української мови і літератури [Електронний ресурс] Режим доступу: http//www.narodnaosvita.kiev/Ua.
  3. Голобородько К. Ю., Ткаченко Н.П. Інтерактивне навчання на уроках           української мови та літератури.- Харків: «Основа», 2007.- 176с.
  4. Інноваційні технології навчання української мови та літератури / Укладач  О.І.  Когут.-Тернопіль: Астон, 2005.-119с.
  5. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. Посібн. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко.- К.: Видавництво А.С.К.,2004.-192с.
  6. Зиньковська З.О. Психолого - педагогічні аспекти використання                  мультимедійних засобів навчання. Класному керівнику для роботи.2013.       № 7(55). С. 6-12.
  7. Голідзора Л. Я. Використання комп’ютерних технологій на уроках                української мови. Обдарована дитина.2004.№10.С.22-25.
  8. Шелехова Г. Використання комп’ютерних технологій на уроках української мови. Українська мова і література в школі.2006.№8.С.4-8. 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 грудня 2021
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку