Використання інтерактивних форм роботи на уроках англійської мови для розвитку творчих здібностей особистості.

Про матеріал
Методична розробка на тему : "Використання інтерактивних форм роботи на уроках англійської мови для розвитку творчих здібностей особистості".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст
Вступ

Розділ 1. Комунікативний підхід

  1.      Навчання іноземної мови з використанням комунікативного методу.
  2.      Формування комунікативної компетенції учнів.

 

Розділ 2. Інтерактивні методи навчання.

  1.      Поняття інтерактивності та роль інтерактивних ігор.
  2.      Інтерактивні технології.
  3.      Використання методу проектів.

 

Висновки

Список використаної літератури

Додатки                                                                                                                                                 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                      Іноземна мова є важливим засобом міжкультурного спілкування , вона сприяє вербальному порозумінню громадян різних країн, забезпечує такий рівень їхнього культурного розвитку, який дозволяє вільно орієнтуватись і комфортно почуватись у країні , мова якої вивчається. У зв’язку з цим стає актуальною позиція, за якої здатність зрозуміти представника іншої культури залежить не тільки від правильного використання мовних одиниць, але й від особливих умінь розуміти норми його культури, у тому числі мовленнєвої поведінки у різноманітних ситуаціях спілкування. Це зобов’язує розглядати іноземну мову не лише як засіб міжкультурного спілкування, але і як своєрідний інструмент пізнання іншої культури та пропаганди власної, що сприяє духовному взаємозбагаченню,підвищує роль гуманітарної освіти.

 

      Важливим успіхом вивчення англійської мови є розуміння того, що мова найкраще засвоюється тоді, коли учням пропонується індивідуальна методична увага й участь, які ґрунтуються на аналізі особистісних навчальних потреб і відповідальності, забезпечення навчального процесу видами і типами діяльності, що сприяють використанню мови. Основною метою навчання англійської мови є формування в учнів комунікативної компетенції, що означає оволодіння мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу, а також використання інтерактивних методів, як приклад сучасного методу навчання.

 

     Інтерактивність від латинської inter-між, і actio-дія-це одна з характеристик діалогових форм процесу пізнання. В наш час інтерактивність набуває все більш вагомого значення. Використання прийомів інтерактивного навчання в практиці та досвіді роботи з учнями переконують в тому, що ці форми при їх систематичному застосуванні дійсно дозволяють кожному учню відчувати себе в контексті спільної роботи, формують комунікативну готовність до спілкування в малій групі на уроках з англійської мови, сприяють розвитку особистісної рефлексії, діють на становлення активної позиції у навчальній діяльності.

 

    Міжнародні обставини сучасного періоду зумовили нові потреби до характеру володіння іншомовного мовлення і тим самим детермінували деякі принципи і параметри нових методів навчання іноземної мови, а саме-застосування інтерактивних методів навчання.

 

    Практична цінність роботи полягає в подальшому застосуванні інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови.

    Робота складається зі вступу, розділу 1, розділу 2, висновків, списку використаних джерел та додатків,де вказані різноманітні вправи і уроки з використанням інтерактивних методів і технологій.

 

 

 

Розділ 1. Комунікативний підхід.

  1.     Навчання іноземної мови з використанням комунікативного методу.

      Комунікативний підхід передбачає органічне поєднання свідомих і підсвідомих компонентів у процесі навчання іноземної мови, тобто засвоєння правил оперування іншомовними моделями відбувається одночасно з оволодінням їх комунікативно-мовленнєвою функцією. З позицій комунікативного підходу процес навчання англійської мови будується адекватно реальному процесу мовленнєвого спілкування, тобто процес навчання є моделлю процесу мовленнєвої комунікації. Проте процес навчання не може повністю співпадати з процесом комунікації,який має місце в реальному житті, оскільки навчання англійської мови в навчальних закладах відбувається в умовах рідномовного оточення. Тому йдеться тільки про максимальне зближення процесів навчання і реального спілкування за такими найважливішими параметрами як комунікативно-вмотивована мовленнєва поведінка вчителя та учнів і предметність процесу спілкування, що забезпечується ретельним відбором комунікативно-мовленнєвих намірів, тем, ситуацій, які віддзеркалюють інтереси та потреби учнів.

     Прийнятий у сучасній методиці комунікативний підхід до навчання іноземних мов зумовлює вибір цілей, згідно з якими визначаються принципи, зміст, методи, прийоми та засоби навчання.

 

 

                                                                                                                                                    1.2. Формування комунікативної компетенції учнів.

     Володіння іноземною мовою передбачає не тільки набуття знань, тобто знань граматичних, лексичних та інших форм, а й розвиток навичок та вмінь використання мовних форм з комунікативною метою. Отже, знання методики комунікативного підходу до викладання і вивчення англійської мови має дуже велике значення. Комунікативно орієнтоване викладання мов має на меті не тільки дати учням практичні знання з граматики та лексики мови, а й розвинути в них розуміння того, як відповідна мова використовується в спілкуванні. Формальні аспекти мови слід подавати в комунікативних контекстах для того, щоб в учнів формувалося розуміння того, як ці форми вживаються у мовленні.

  1. Учні стимулюють когнітивні процеси.
  2. Учні беруть активну участь у процесі навчання.
  3. Учнів заохочують висловлювати свої думки, виражати почуття і використовувати свій досвід. Для того, щоб учні могли висловлюватися англійською мовою, їх необхідно зацікавити в цьому і створити можливості для ефективного спілкування між собою. Учні вже знають один одного, але для активної практики доцільно давати завдання, що передбачають отримання додаткової інформації.
  4. Учні беруть активну участь у навчальній діяльності, яка імітує або створює реальні чи реалістичні ситуації. Так, вивчаючи the Present Perfect Tense, можна запропонувати учням організувати опитування однокласників про їхній життєвий досвід, створюючи реальну ситуацію отримання докладної інформації про них. Учням дуже подобається така невимушена атмосфера в класі, коли вони можуть вільно пересуватися класом і ставити запитання всім по черзі.
  5. Учнів заохочують працювати разом. Усі комунікативно орієнтовані навчально-методичні комплекси постійно заохочують учнів працювати у парах та групах. Цікавими є завдання на перехід учнів від імітованих уявних ситуацій до реальних, що стосуються їхнього особистого досвіду.
  6. Учнів заохочують брати на себе відповідальність за власне навчання і розвивати вміння вчитися.

     Ці принципи відображають важливі аспекти комунікативно орієнтованого викладання мов і необхідні для досягнення високого результату в навчанні англійської мови під час парної та групової роботи на уроках. Парна робота й робота у групах –це прийоми, що активізують навчальну діяльність:двоє або кілька учнів працюють разом над виконанням завдання. Адже якщо учням дозволяють працювати над розвитком уміння спілкуватися у парах чи групах, кожен учень має більше часу для говоріння, аніж якби він відповідав тільки вчителю. Робота в парах допомагає учням практикувати невимушене говоріння без остраху, що може супроводжувати усну відповідь перед усім класом.

Рекомендації для розвитку продуктивних умінь на уроці:

  1. Ретельно підготуйте завдання.
  2. Використовуйте схожі прийоми навчання, щоб учні звикли до них.
  3. Не кваптеся з поясненням завдань. Робіть усе повільно.
  4. Пропонуйте учням брати участь у демонстрації прикладу.
  5. Поділіть клас на пари. Якщо в класі непарна кількість учнів, то одна група може складатися з трьох учнів.
  6. Поясніть завдання. За допомогою кількох учнів продемонструйте приклад усьому класу.
  7. Гамір свідчить про те, що учні працюють. Але їхня діяльність має бути цілеспрямованою.
  8. Уважно стежте за тим, як учні виконують завдання.

    Виконання цих простих порад зведе до мінімуму ризик зриву дисципліни й тиші у класі. Потрібно давати чіткі інструкції, щоб учні розуміли, що вони мають робити, і короткі завдання, щоб діти не втрачали інтересу.

   Дуже важливо давати учням теми для спілкування. Одним з ефективних прийомів у цьому плані є «інформаційний пропуск»  , який також можна назвати комунікативним пропуском. Цей прийом реалізується через завдання, які, як правило, виконуються в парах. Зміст інформаційного пропуску в тому, що один учень володіє інформацією, яка потрібна іншому учневі для того, щоб мати повну картину про когось або щось.

    Отже, на кожному уроці необхідно давати учням можливість якомога більше спілкуватися англійською мовою. Організація парної та групової роботи є дуже ефективною для досягнення цієї мети. Це допомагає учням не ставитися до англійської мови як до нудного обов’язку, вона для них стає засобом спілкування і розваги. Вони можуть експериментувати з мовою як з чимось реальним.

 

 

Розділ 2. Інтерактивні методи навчання.

2.1.Поняття інтерактивності та роль інтерактивних ігор.

    Нині приділяють належну увагу інтерактивним методам навчання, в яких процес навчання поєднується із процесом спілкування, а активність учнів перевершує активність вчителя. Основна характеристика «інтерактиву» - це спеціальна форма пізнавальної діяльності; навчальний процес організовано так, що практично всі учні заохочені до процесу пізнання, вони мають можливість розуміти і рефлектувати з приводу того, що вони знають і про що думають; має бути атмосфера доброзичливості, взаємопідтримки - форма кооперації та співпраці; на уроці організовується індивідуальна, парна, групова робота; застосовуються дослідницькі проекти, рольові ігри, робота з документами, різними джерелами інформації, використовуються творчі форми роботи.

    Принципи інтерактивної роботи.

Одночасна взаємодія-всі учні працюють в один і той же час.

Однакова участь-для виконання завдання кожному учневі дається однаковий час.

Позитивна взаємодія-група виконує завдання при успішній роботі кожного учня.

Індивідуальна відповідальність-при роботі у групі у кожного учня своє завдання.

 

     Шляхи інтеграції інтерактивних методів у навчальний процес практично необмежені. На уроках англійської мови використовують широкий спектр інтерактивних форм навчання.

     Гра-найбільш доступний для дітей вид діяльності, спосіб переробки отриманих із зовнішнього світу вражень. У грі яскраво проявляються особливості мислення та уяви дитини,її емоційність, активність, розвиваюча потреба в спілкуванні.

   На молодшому рівні навчання англійської мови використовується рольова гра. Застосування рольової гри сприяє формуванню позитивного психологічного клімату на уроці, реалізації міжособистісного спілкування,забезпеченню зацікавленості. Використання рольової гри сприяє підсиленню комунікативної направленості процесу навчання усного мовлення на іноземній мові.

    Рольова гра має три етапи:

1-засвоєння діалогічних сполучень;

2-опанування мікродіалогів;

3-складання діалогів залежно від програмних вимог.

  Рольова гра-це особливий вид діяльності, який сприяє розширенню предметного змісту спілкування,дозволяє учням передбачувати свій майбутній власний досвід через програвання ролей людей різних професій,схильностей, характерів, уподобань, віку, тощо;позитивно впливає на емоційно-чуттєву сферу учнів, формує сприятливий психологічний клімат на уроці. Рольова гра, що є моделлю міжособистісного спілкування, забезпечує інтерес до участі в спілкуванні іноземною мовою. Рольова гра виконує навчальну функцію. Вона формує у школярів здібності слухати та розуміти співрозмовника.

   Першим кроком у підготовці до рольової гри є опанування граматичними запитальними структурами. Навчивши учнів володіти запитальними структурами , можна переходити до наступного етапу рольової гри-мікродіалогу,визначивши школярам їхні ролі. Наприклад, рольова гра, що передбачає зустріч двох школярів з різних країн. На основі засвоєних граматичних питальних структур будується мікродіалог, учасниками якого є, наприклад, українська дівчинка Оля та американський хлопчик Peter . Пропонується мікродіалог:

Olya: Where do you come from?

Peter: I come from America. What’s your name?

Olya: My name’s Olya. I’m from Ukraine. Where did you spend your summer holidays?

Peter: I was in England. I liked it very much. And what about you? Have you ever been to England?

Olya: Not yet. Last summer I visited my granny in Poltava.

 

   При введенні нового граматичного матеріалу Present Perfect можна пропонувати рольові ігри з метою засвоєння і закріплення цього матеріалу в запитальних і заперечних структурах:

Granny: Have you given any milk to the kitten?

Granddaughter: Nit yet.

Granny: Why not?

Granddaughter: I’ve just come home.

 

           Father: Have the children gone to bed already?

           Mother: Yes,they have. They went to bed at 9 o’clock as               usual. Why?

           Father: I’ve bought some nice books for them.

           Mother: Well, they’ll see them tomorrow.

 

 При необхідності дітям пропонується опора у вигляді підстановочної таблиці, елементи якої відпрацьовуються попередньо.  Кінцева мета рольової гри-складання учнями власних діалогів на рівні програмних вимог. Вправи носять творчий, самостійний характер і вже відносяться до типу мовленнєвих. Це дозволяє практикувати у школярів застосовувати навички та вміння на практиці, демонструвати готовність до творчої діяльності.

       Під час складання діалогів діти часто віддають перевагу таким ролям, як: члени родини, вчитель-учень, казкові герої, друзі, туристи, іноземці, герої комп’ютерних ігор.

 

     Гра має дуже багато різноманітних функцій, але найголовніші два види: навчальна та виховна. Гра має велике значення для розвитку особистості. Успіх навчальної гри визначається можливостями учасників, також їхніми віковими особливостями. Навчальна гра має такі функції:

 Розвиваюча – забезпечує під час навчальної діяльності розвиток творчого потенціалу учнів, їх самостійності в оволодінні методами отримання необхідних знань.

 Комунікабельна – реалізується через організацію спілкування, регулювання міжособистісних відносин, виникнення механізму саморегуляції поведінки.

 Активізуюча – передбачає стимулювання пізнавальних процесів, інтересів, потреб.

  Інформаційна – проявляється у спрямованості змісту гри на соціальні, психологічні, методичні проблеми.

  Під час проведення інтерактивних ігор активізується творчий потенціал особистості.

    Свої функції інтерактивна гра виконує ефективно, якщо відповідає таким вимогам:

   - її змістом є програмний матеріал;

   - вона застосовується у різноманітних формах;

   - правильно узгоджується з іншими дидактичними засобами;

   - забезпечує всебічний розвиток особистості.

 

 

   Інтерактивна гра починається не тоді, коли учні одержують завдання, а коли їм стає цікаво грати.Це означає, що гра викликає приємні емоції і дає роботу їхньому розуму.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Інтерактивні технології.

   Інтерактивні технології навчання можливо розділити на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності:

1) Інтерактивні технології кооперативного навчання.

2) Інтерактивні технології колективно-групового навчання.

3) Технології ситу3ативного моделювання.

4) Технології опрацювання дискусійних питань.

 

 

Інтерактивні технології кооперативного навчання.

   Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань,умінь та навичок.

Ротаційні(змінювані трійці)

      Діяльність учнів є подібною до роботи в парах.Як організувати роботу:

     Розробіть різноманітні питання, щоб допомогти учням почати обговорення нового або роз’ясненого матеріалу. Використовуйте переважно питання , що потребують неоднозначної відповіді. Об’єднайте учнів у трійки. Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку справа і трійку зліва. Разом усі трійки мають утворити коло. Дайте кожній трійці відкрите питання(однакове для всіх). Кожен у трійці має відповісти на це питання по черзі. Після короткого обговорення попросіть учасників розрахуватися від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки, а учні з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці і є постійними членами трійки. Ви можете рухати трійками стільки разів, скільки у вас є питань.

 

 

   Технології колективно-групового навчання.

   До цієї групи можна віднести інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну роботу всього класу. «Мікрофон», незакінчені речення, ажурна пилка, «мозаїка»- найпоширеніші технології.

 

 

   Технології ситуативного моделювання.

   Симуляції або імітаційні ігри.

   Симуляції- це створені вчителем ситуації, під час яких учні копіюють у спрощеному вигляді процедури, пов’язані з діяльністю суспільних інститутів, які існують у справжньому житті. Це своєрідні рольові ігри з використанням чітко визначених ролей та кроків, які повинні здійснити виконавці: судові, громадські слухання, асамблеї, засідання комісій, дебати.

   Імітаціями називають процедури з виконанням певних простих дій, які відтворюють,імітують будь-які явища навколишньої дійсності.

 

 

  Технології опрацювання дискусійних питань.

 

 

 

Висновки

 

    Виходячи з усього згаданого вище, слід зазначити важливість використання інтерактивної моделі навчально-виховного процесу , яка передбачає використання інтерактивних технологій для різних форм організації навчання.

    Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни життя класу, а також значної кількості часу для підготування. Використання інтерактивного навчання- не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтовне навчання.

   Будь-яка інтерактивна технологія повинна відповідати основним критеріям технологічності: системності, керованості, ефективності, відповідальності.

    Інтерактивні методи захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та мотивацію, навчають самостійного мислення та дій. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів залежить від умінь, стилю роботи конкретного вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

Державна національна програма «Освіта». Україна 21 століття.- К.: Райдуга, 2004- 61с.

  1. Демьяненко М.Я., Лазаренко К.А., Мельник С.В. Основы общей методики обучения иностранным языкам.- К.:Вища школа,2004.-225с.
  2. Комунікативні методи та матеріал для викладання англ. Мови//Перекл. З англ.. мови та адаптація Л.В.Биркун.-Oxford University Press,1998.-с.20-48.
  3. Освітні технології.Навч.-метод. Посібник.О.М.Пєхоти.-К.:А.С.К.,2001.-256с.
  4. Хоменко О.В.Зміст навчання англ.мови у 10-11 класах: Автореф.дис.-канд.пед.наук.-К.,2001.-с.10-20.
  5. Forrest T.Technology and the language classroom: Available technology//TESOL Quarterly.2003.vol.27,№2.-p.316-318.
  6. www.teachingenglish.org.uk
  7. http://learnenglish:britishcouncil.org
  8. http://www.osvita.ua.com/en/
  9. Юдкіна Т.І. Використання методу проектів на сучасному уроці англійської мови.-Наук.-метод.журнал Англійська мова та література.-Харків:Основа,2007,№4-с.4-8.

 

 

 

 

 

Додатки

 

Додаток А

Види інтерактивних уроків

  1. Уроки-«Занурення».
  2. Уроки-ділові ігри.
  3. Уроки-прес-конференції.
  4. Уроки-змагання.
  5. Уроки типу КВК.
  6. Уроки-консультації.
  7. Театралізовані уроки.
  8. Уроки-аукціони.
  9. Уроки-конкурси.
  10.                    Уроки-«суди».
  11.                    Уроки-творчі звіти.
  12.                    Уроки-рольові ігри
  13.                    Уроки-екскурсії.
  14.                    Уроки-ігри «Поле чудес».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
1636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку