Вікторина «Джерело духовної культури»
для учнів 5-9 класів
Мета: викликати інтерес до скарбниці української та світової літератури, розвивати пізнавальні інтереси, логічне мислення, спонукати до читання художньої літератури та самовдосконалення.
Обладнання: виставка творів українських письменників
Хід вікторини
Бібліотекар: Добрий день усім присутнім в шкільній бібліотеці! Радо вас вітаю і запрошую взяти участь у вікторині «Джерело духовної культури», де ви будете відповідати на запитання в галузі української літератури, світової літератури, а також – народної творчості.
Знайомство з правилами вікторини
Бібліотекар: І тур: «Цитата – твір - автор».
-
«А ми тую червону калину, гей, гей, та піднімемо. А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!» («Розлилися круті бережечки», українська народна пісня)
-
«А коли світала субота, почали виступати війська половецькі, як бори» (Літописна повість про похід Ігоря)
-
«В тих хмарах, мов голос небесної кари, за громом громи гуркотять» («Човен» Є.Гребінка)
-
«Реве, лютує Візантія, руками берег дістає…» («Гамалія» Т.Шевченка)
-
«Дай вам Бог з моєї легкої руки зробитися мільйонером» («Сто тисяч» І.Карпенка – Карого)
-
«Жив у Києві в неволі ханський син, малий хлопчина, половецького б то хана найулюбленіша дитина» («Євшан – зілля», М.Вороного)
-
«Шляхи мої неміряні, гори мої неважені, звірі мої ненаджені, води мої неношені»(«Україна» Т.Осьмачки)
-
«А ранок стрівав їх холодним дощем, і плакав десь вітер в саду за кущем» («Айстри» Олександра Олеся)
ІІ тур: «Літературознавчий»
-
Народні пісні, пов’язані з трудовою діяльністю людини (календарно – обрядові)
-
Народні пісні, в яких відтворено всі важливі вияви сімейного життя (родинно – побутові)
-
Народні пісні, що відтворюють стосунки між людьми різних прошарків суспільства (соціально – побутові)
-
Твори, де події викладено за роками (літописи)
-
Співчутливе, доброзичливе висміювання негативних явищ життя (гумор)
-
Глузливе висміювання негативних явищ життя (сатира)
-
Мова автора в п’єсі (ремарка)
-
Слова в окремому висловлюванні одного персонажа, на які відповідає інший персонаж у драматичному творі (репліка)
-
Зупинка голосу під час читання (пауза)
-
Опис внутрішнього вигляду приміщення (інтер’єр)
-
Роздуми персонажа вголос (монолог)
-
Основна думка твору (ідея)
-
Перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності (метафора)
ІІІ тур: «Книга – твій друг»
-
Дерево – не дерево, а листки має (книга)
-
Заклад, в якому зберігаються та видаються для тимчасового використання книжки (бібліотека)
-
Як називають людину, яка працює в бібліотеці? (бібліотекар)
-
Як називається папір зі шкіри (козячої або телячої) (пергамент)
-
З якого матеріалу виготовлено першу книгу (з каменя)
-
Хто автор казки «Рукавичка» (народ)
-
Малюнок у книзі (ілюстрація)
-
Як називаються книги, за якими учні вивчають навчальні предмети? (підручники)
-
Як називаються словники, у яких пояснюється написання слів? (орфографічні)
-
Хто автор казки «фарбований лис»? (І.Франко)
-
Картка, у яку записуються дані читача і ведеться облік книг (формуляр)
-
Який матеріал використовували на русі для написання книги крім пергаменту? (берест)
-
Автор «Пісні про рушник» (А.Малишко)
-
Що означає слово «енциклопедія» («коло знань)
-
Видання систематичного зібрання географічних карт (атлас)
-
Вигадане ім’я, яким автор підписує свій твір (псевдонім)
-
Скорочене написання слова або групи слів (абревіатура)
-
Хто був засновником першої на Русі бібліотеки (Ярослав Мудрий)
-
Хто автор слів Гімну України (П.Чубинський)
-
Книга на офіційні та сенсаційні теми, видана великим тиражем; ходовий товар (бестселер)
-
Вічна книга (Біблія)
-
Книга, в якій зібрано надзвичайні події, факти (Книга рекордів Гіннесса)
-
Дослівний вираз (цитата)
-
Цінна рідкісна книга (раритет)
ІV тур: «Самостійна робота»
5 клас – назвіть казки, в назви яких входять імена людей. («Попелюшка», «Котигорошко», «Морозко», «Іван – царевич і сірий вовк»)
6 клас – назвіть казки, в назви яких входять числа. («Троє поросят», «Вовк і семеро козенят», «12 місяців»)
7 клас – назвіть твори, назви яких складаються лише з імені головного героя («Катерина» Т.Шевченка, «Пилипко» А.Головка, «Дюймовочка» Г.Х.Андерсена)
8 клас – назвіть твори , назви яких складаються з імені та прізвища головного героя («Микола Джеря» І.Нечуя – Левицького, «Тарас Бульба» М.Гоголя)
9 клас – назвіть твори письменників, до назв яких увійшли цифри та числа («Три мушкетера» О.Дюма, «П’ятнадцятилітній капітан» Ж.Верна)
Оголошення результатів вікторини