Доброго дня шановні колеги! Сьогодні хочу познайомити вас з системою своєї роботи.
В основі цієї системи - є поєднання традиційних методів навчання англійській мові, з елементами технології критичного мислення. Бо саме ця технологія, на мою думку, надає можливість навчати предмету, формуючи життєво важливі компетентності.
Зазвичай ми ставимося до процесу мислення так, ніби це щось саме собою зрозуміле та природнє – як дихати чи кліпати очима. При цьому більшість з нас майже не використовують можливості, які закладені в цій дивовижній людській здатності. Я вважаю, що мислення можна і навіть необхідно постійно вдосконалювати та тренувати, так як це роблять спортсмени чи музиканти. Бо людина – єдина істота в світі, яка може мислити критично. На мою думку, саме школа – це ідеальне середовище для навчання та розвитку такого мислення.
Що ж таке критичне мислення?
Щодня життя підкидає нам чимало питань і проблем, які вимагають наших відповідей та ефективних, швидких рішень. Деякі з них прості, а деякі – не зовсім:
Як заощадити, не втрачаючи якості життя?
За якого політика варто проголосувати?
У який банк краще покласти гроші на депозит?
Де і як знайти гідну роботу?..
Щоб обрати найкраще з рішень, слід увімкнути критичне мислення – це особливо результативний спосіб.
Я намагаюся ставити перед учнями гострі проблеми, суперечливі та дискусійні питання. Це допомагає подолати і традиційну незацікавленість учнів, що пов'язано з поширеним нині у школи викладанням нейтральної інформації, стимулювати застосування аналізу актуальних проблем.
Н мою думку, людина, яка володіє критичним мисленням:
– легко знаходить потрібну й важливу інформацію, може її перевірити;
– уважно вивчає усі можливості;
– прискіпливо оцінює кожен варіант й робить власний вибір;
Для чого ж це потрібно?
Критичне мислення дає інструменти, щоб зробити власне життя більш осмисленим і успішним.
Критично мислячі люди:
– інтелектуально незалежні;
– чесні самі з собою;
– ними неможливо маніпулювати;
Вони уміють:
– перемагати сумніви;
– ставити правильні запитання;
– шукати і бачити зв’язки між явищами і вчинками людей;
– вибудовувати судження на доказах;
Для чого ж потрібно розвивати критичне мислення? Що воно дає людині:
1. Відчуття свободи власної волі.
2. Розширення горизонтів (бачення світу стає ширшим, глибшим, цікавішим).
3. Можливість знаходити та приймати певні важливі істини для себе.
4. Глибоке розуміння себе, своїх цінностей та потреб.
5. Сміливість приймати рішення.
6. Гнучкість та краща адаптація до змін.
7. Врівноваженість та спокій (людина, яка мислить критично, має більше шансів зрозуміти свої потреби та робити те, що не суперечать її внутрішнім переконанням, а відповідно – менше жаліти та розчаровуватися у зробленому).
8. Здатність протистояти інформаційному тиску – не брати на віру все, що читаєш, а перевіряти, аналізувати й приймати зважені рішення.
9. Вміння знаходити та знешкоджувати маніпуляції.
10. Толерантність до думок іншого.
На мою думку, всі перелічені пункти можуть збагатити життя як вчителя, так і учня. Звісно, для їхнього досягнення потрібна щоденна практика для нашого мислення. При цьому для учнів потрібні свої інструменти для розвитку критичного мислення, а для вчителя – свої.
Для кожного з етапів формування критичного мислення використовуються свої інструменти. Їх можна легко знайти у методичній літературі, на сайтах для вчителів, або ж придумати самостійно.
Створений лінгафоний кабінет у нашій школі сприяє розвитку критичного мислення під час уроків англійської мови, які я із задоволенням проводжу у цьому кабінеті. На мою думку сучасне звукотехнічне, комп’ютерне, мультимедійне обладнання та програмне забезпечення підвищують ефективність вивчення англійської мови та створює умови комунікативного середовища з урахуванням індивідуальних потреб учнів.
Усі ми знаємо, що діти –допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому моє головне завдання яу учителя на уроці –бути першою чергою помічником, який стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей. Перелік методів розвитку критичного мислення достатньо великий. Добирати їх учителю слід з огляду на мету, завдання та зміст уроку. Крім того, слід зважати на особливості цих методів, адже на певних етапах уроку вони є ефективнішими, а отже, доречнішими. Учитель має опанувати якомога більше методів розвитку критичного мислення й бути обізнаним з особливостями їх ефективного застосування.