1.Кодовий диктант.
Визначити види односкладних речень і записати номери речень, розділивши за видами.
Означено-особові |
Неозначено-особові |
Узагальнено-особові |
Безособові |
Називні |
|
|
|
|
|
1.Україно! Плачу слізьми над тобою (Л.Українка).
2. Лови летючу мить життя! Чаруй, хмілій, впивайся…(О.Олесь).
3. А в степу весняніє, весняніє (О.Гончар).
4. Які степи! (М. Коцюбинський).
5. Аж ось і тин (А. Тесленко).
6.Мене почнуть шукати по різних місцях (М. Коцюбинський).
7.Не звикай утертими шляхами йти за другим сміло, як у дим (І. Франко).
8. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим (Нар. тв.).
9. На вільне слово ковано кайдани (Л.Українка).
10. З ним були ввічливі.
11. Йому було страшенно жарко (В. Винниченко).
12. Вір своїм очам, а не чужим речам (Нар. тв.).
13. Біля річки розкинулось мальовниче село Вишеньки.
14. Сніг і вітер, ніч зимова (В. Сосюра).
2. Пошук-моделювання.
Завдання. 1.Виправити помилки, спричинені наявністю зайвого слова.
2.Виправленні речення спробуйте перебудувати на односкладні та
визначити їх вид .
1)Великдень я святкував на дачі у колеги по роботі. 2) Близнята були так схожі, що навіть батьки ледве розрізняли їх одне від одного. 3) Кожний літературний персонаж має свої індивідуальні риси. 4) Гуманізм і людяність – найголовніші риси героїв Олеся Гончара. 5) Дайте повідомлення в газету про вільні вакансії. 6) Ми пам’ятаємо і не забуваємо ваші поради.
Зразок: Великдень я святкував на дачі у колеги – Великдень святкував на дачі у колеги.
3. Робота біля дошки.
Виконати повний синтаксичний розбір речення і обґрунтувати орфограми:
По радіо повідомляють про готування польоту на Місяць ракети-автомата і про польоти на інші планети (О. Довженко) .
4.Творче конструювання.
Завдання 1. Використовуючи лише односкладні називні речення, складіть текст SMS-повідомлення для вашого однокласника про перенесення літературного вечора на три дні.
Зразок: П’ятниця. Сьомий урок. Літературний вечір. «Олександр Довженко».
Зробіть висновок про використання односкладних називних речень у розмовному стилі.
Завдання 2. За опорними словами утворіть односкладні речення.
1. Україна, сонце, любити. 2. Мова, любити, краса. 3. Мама, весна, свято, усі, вітати. 4. Гори, наближатися, Дніпро. 5. Гай, квіти, пахне.
5.Робота в групах.
Завдання. 1. Доведіть, що це текст. Визначте його стиль. Аргументуйте свою думку.
2. Дайте тексту заголовок, співвідносний з темою.
3. Знайдіть у тексті метафоричні образи, визначте їх функцію.
4. Виписати односкладні речення і визначити їх вид.
Десь за селом, на гонах далеких, гасло сонце. Вилізли тіні з садків, з-під стріх, із-за повіток. Поповзли попідтинню вулицями, затьмарили село легенькою млою. Лише на димарях та на вершках дерев ще промінь останній. За річкою погасав ліс осінній жовтавий, догорало верховіття червонясто. Догоріло і згасло. На дзвіниці бовкнув дзвін до вечірні. Мов хто випускав по одному жовтих птахів. І летіли вони один по одному понад хатами на ліс. І там десь, може, збивались у ключі. Понад хатами ж із степу летіло гайвороння в ліс на ночівлю. З шумом мостилось на дубах. А з гущавини вийшли тіні на узлісся, як табун чорних волів, і лягли вздовж берегів понад річкою…Настає вечір… (А. Головко).