Тема. Задачі на ділення. Знаходження числа за його дробом (відсотками)
Мета: закріпити знання про види і способи розв'язування задач, що передбачають ділення дробів; відпрацювати навички розв'язування задач; провести діагностику засвоєння знань і формування навичок.
Тип уроку: застосування вмінь і навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Учням пропонується тестове завдання, складене за вправами домашнього завдання (формулюються завдання і надаються 3—4 варіанти відповіді, серед яких одна правильна, а інші складені з урахуванням найбільш типових помилок). Учні вибирають варіант і заповнюють бланки відповідей.
Після цього учні здають заготовлені бланки, і відповіді перевіряються фронтально. Під час цієї роботи учні повторюють основні алгоритми, що їх треба було вивчити.
II. Відпрацювання навичок
Головна мета уроку — відпрацювання навичок застосування алгоритму знаходження числа за його дробом (відсотками). Тому бажано розв'язати якомога більше завдань подібного змісту середнього і достатнього рівнів.
Усні вправи
-
Виконайте ділення і порівняйте частку з діленим.
1:3; :3; :; :9 3:1; :2; :; :3.
-
Розв'яжіть рівняння: 2х = 3; 8х = 2; 12 : х = 5; 4 : х = 10.
-
Запишіть відсотки десятковим (звичайним) дробом:
1%; 10%; 20%; 25%; 50%; 39%; 47%; 1%.
-
У книзі 180 сторінок, з яких Петрик прочитав .
а) Яку частину книги залишилось прочитати Петрику?
б) Скільки сторінок він прочитав? Скільки йому залишилось прочитати?
-
Виконайте дії: ; ; ; .
Письмові вправи
Рівень А
-
Фабрика, одержавши замовлення, виготовила 120 столів, що становить необхідної кількості. Скільки столів залишилося виготовити,
щоб виконати замовлення?
-
Цукровий пісок у процесі переробки на рафінад втрачає своєї маси.
Скільки треба взяти цукрового піску, щоб одержати 52 ц рафінаду? (Бажано обговорити ключовий момент: невідоме число можна прийняти за одиницю).
Нехай маса цукрового піску 1.
1) — становить маса рафінаду від маси цукрового піску.
2) (ц) — цукрового піску.
Рівень Б
-
Дорога до міста складається з підйомів, спусків та горизонтальних ділянок. Підйоми становлять 30 % усього шляху, спуски — 70 % підйомів, а решта 24,5 км — горизонтальні ділянки. Знайдіть довжину дороги. (Як і в попередній задачі — довжина дороги 1 або 100 %.)
-
Трактор зорав поле за 3 дні. За перший день було зорано площі поля, за перший і другий разом — площі поля, а за третій день — 20 га. Скільки гектарів поля зорав трактор за перший і другий дні окремо?
-
Задача на складання рівняння. Після того як учень прочитав кількості сторінок книжки, виявилося, що та частина, яку йому залишилося прочитати, на 140 сторінок більша від прочитаної. Скільки сторінок у книжці?
Додаткові вправи
-
Знайдіть число, якщо 20 % його становить значення виразу .
-
За чотири дні на завод привезли 1 200 кг металобрухту. Першого дня привезли усього металобрухту, другого 35 % решти, а третього в раза менше, ніж другого. Скільки металобрухту привезли впродовж четвертого дня?
III. Діагностика засвоєння
Самостійна робота
Варіант 1
-
Знайдіть значення величини, якщо:
а) 0,8 її становить 576 г; б) — 36 г; в) 24 % — 57, 6 км.
-
Учні молодших класів становлять 45 % усіх учнів школи. У старших
класах навчаються 385 учнів. Скільки всього учнів у школі?
-
У фермерському господарстві 40 % землі займають луки, а — засіяно пшеницею. Яка площа всієї землі в господарстві, якщо луки займають на 240 га більше від площі, засіяної пшеницею?
Варіант 2
-
Знайдіть значення величини, якщо: а) 0,85 її дорівнює 340 г; б) її дорівнюють 120 см3; в) 36 % дорівнюють 75,6 м.
-
За першу годину автомобіль проїхав 12 % усього шляху, після чого
йому залишилось проїхати 440 км. Яка довжина шляху?
-
Першого дня на млині змололи 30 % усього привезеного зерна, другого — усього привезеного зерна. Скільки зерна привезли на млин,
якщо другого дня змололи на 570 кг більше, ніж першого?
V. Підсумки уроку
Після завершення виконання самостійної роботи учні здають зошити; перевіряється і аналізується стан виконання завдань (правильні відповіді і коротко записані пояснення вчитель заздалегідь може записати за дошкою або підготувати на плівках для застосування на графопроекторі).
VI. Домашнє завдання
-
Після того як туристи пройшли запланованого шляху, їм залишило
ся пройти ще км. Знайдіть запланований шлях.
-
До магазину завезли яблука, груші й сливи. Маса яблук становить
60 % завезених фруктів, маса груш — 25%, а решта 45 кг — сливи.
Скільки кілограмів яблук і груш окремо завезли до магазину?
-
У парку першого дня посадили 96 дерев. Це становить відповідно 80 %
і 75 % від кількості дерев, посаджених другого і третього дня. Скільки
дерев посадили за три дні?
-
Знайдіть значення виразу:
а) ; б) .