ЗАПАЛІТЬ СКОРБОТНУ СВІЧКУ…
Виховний захід в 4-а класі
Мета. Ознайомити учнів початкових класів із жахливими роками голодомору в Україні. Допомогти зрозуміти душевний стан авторів творів про голодомор. Викликати в учнів співчуття до долі людей, які жили в ті тяжкі часи. Виховувати прагнення зберігати в пам'яті історію рідного народу, повагу до історичного минулого свого народу, який вистояв і проніс свої традиції через різні випробування.
ЗАПАЛІТЬ СКОРБОТНУ СВІЧКУ…
Виховний захід в 4-а класі
Мета. Ознайомити учнів початкових класів із жахливими роками голодомору в Україні. Допомогти зрозуміти душевний стан авторів творів про голодомор. Викликати в учнів співчуття до долі людей, які жили в ті тяжкі часи. Виховувати прагнення зберігати в пам'яті історію рідного народу, повагу до історичного минулого свого народу, який вистояв і проніс свої традиції через різні випробування.
Обладнання. Малюнки на дошці, відеопрезентація «Спогади очевидців», література про голодомор, музика
Хід заходу
Вступне слово вчителя.
- Чи знаєте ви, як пахне життя?
Давайте на хвильку відчуємо цей запах... Заплющіть очі!
(Проношу поміж рядами хлібину.)
- Що ви відчули?
- Так, це пахне хліб…. Як тепло пахне хліб!
Є тільки одне слово рівноцінне слову „ хліб". Це слово - життя. Що може бути цінніше хліба? І ніякий шмат золота не переважить крихту хліба!
1 учень. Хліб усьому голова.
Так в народі кажуть.
Хліб - мир, любов, життя,
Хліб - це наша радість.
Мама зранку подає
Молочка поживного
І смачний окраєць хліба.
Теплого пшеничного.
Хліб - багатство найцінніше,
Гість жаданий в хаті
З тих часів, коли навчились
Його виробляти.
2 учень. Йшли роки, мінялись люди,
Цінності губились.
Тільки хліб — незгубна цінність,
В ньому наша сила.
Хліб — усьому голова.
Хліб — як сонце, кажуть,
Хліб - це спокій, мир, життя.
Хліб - це справжня радість.
3 учень. А був на нашій землі, у рідній Україні рік, коли хліб людям тільки снився. Лише в мареннях приходив. Рік, коли такі хлопчики й дівчатка, як оце ви, не бачили хліба у вічі.
- Мова сьогодні йтиме про рік 1933...
Рік пам'ятний. Рік незабутній. Рік страшний. Найчорніший рік в історії України: ГОЛОДОМОР
4 учень. Багато років тому нам хотіли винести вирок смерті. Багато років тому мільйони синів і доньок України, мільйони невинних людей, мільйони наших рідних і близьких були без жалю винищені Голодомором. Тоталітарний комуністичний режим свідомо спланував і здійснив терор нашого народу голодом.
5 учень. Багато років тому наш народ пережив катастрофу, яка могла зупинити життя всієї нації. Голодомор приніс не лише страждання і смерть. Він посіяв страх серед людей. Тільки правда про геноцид українського народу і чиста пам'ять про всіх полеглих здатна звільнити нас від мороку минулого.
Розповідь вчителя:
Голодомор - бо голод був штучний, тобто організований тодішнім керівництвом для того, щоб зламати опір українських хліборобів, знищити український народ. Історики називають різні цифри жертв голодомору. Але всі вони страшні. У світі не зафіксовано голоду подібного тому. Тільки вдумайтеся: вимерло в нашому краї до 10 млн. людей. Традиційне українське село зі своїми звичаями було зруйноване.
( розгляд ілюстрацій та літератури про голодомор Скрізь, як говорив Т. Шевченко, „село неначе погоріло, неначе люди подуріли". Від голоду помирали і дорослі, і малі діти, промовляючи своє останнє слово в житті - „хліб". Матері божеволіли, бо не могли порятувати своїх дітей від голодної смерті. Шматок хліба коштував стільки ж, як і саме життя. І зараз кожен, хто пережив цей страшний голод, ніколи до кінця своїх днів, не кине і крихти хліба на землю, бо перед ними завжди будуть очі тих, хто помер від голоду у ті страшні часи.
- Послухайте розповіді про ці трагічні сторінки історії українського народу.
(Перегляд відеоролика «Спогади про голодомор)
Вчитель. Страшний час ... Замучені голодом, люди мерли, і їх не було кому ховати. Їх просто вивозили за місто чи село, складали у ями і закопували... їм не ставили поминальних свічок і хрестів, їх не проводжали рідні...
- Горить свічка пам' яті...
- Підведімося, схилімо голови й пом'янімо тих, кого забрав з життя голод.
Читання учнями напам'ять віршів
Під музику « Мелодія Скорика»
Учень. Як глухо повсюди! Як мертво, як тихо!
З лопатою ходить обідране лихо.
В двори заглядає, до кожної хати.
Голосить над вмерлими дітками мати.
Учень. Квилить, ніби чайка, і руки ламає.
Ой, горе зловісне, ой, горе безкрає!...
Ні ляльки в селі, ні малого хлоп'яти...
Лиш там, на горі, вітряки розіп'яті.
(Микола Щербак)
Учень. Це остання хлібина, остання..
Очі горем налиті вщерть.
Батько і діти не їли зрання
Це остання хлібина, остання…
Після неї голодна смерть.
Плаче й крає, мов соломинку.
Пильно дивиться дітвора.
Тату, їжте ось цю шкуринку,
Майте жалю до нас краплинку
Умирати вже вам пора...
Учень. Взяв шкуринку дідусь і плаче,
І стареча рука тремтить...
Сиве око, сліпе, незряче.
Але серце його козаче
Б'ється рівно і хоче жить...
Стали кожному крихти в горлі.
Спазми в горлі. Немає слів.
А над хатою - клекіт орлій,
А на вигоні - трупи чорні,
Там, де саваном сніг білів...
Учень. Пекельні цифри та слова
У серце б'ють, неначе молот.
Немов прокляття ожива
Рік тридцять третій…
Голод... голод...
В історії ж пером швидким
Писались гімни і хорали,
А ці пекучі сторінки...
В руках, що виростили хліб,
Не залишили і зернини.
Учень. Ні, рід наш в горі не осліп –
Ти все згадаєш, Україно,
Згадай усе ти, щоб воздать
Близьким і дальнім людоморам. ...
Хоч радість легше пам'ятать.
Та треба пам'ятать і горе.
«АМЕНО» (танок із свічками)
Сценка «Хочу жити» (Під супровід пісні «На вікні свіча)
Сидить за столом зажурена мати, на ослоні сидять діти з протягнутими руками.
Дитина. Мама, хочу їсти.
Дитина. Мама, животик болить.
Дитина. Мамочко, ріднесенька, дай хоча крихту хліба.
Мати дивиться на них, підходить , обіймає.
Мати. Давайте я вам казочку розкажу, ви і забудете про їжу.
Дитина. Мамо, в очах темніє.
Мати. Закрий очі і поспи, і перестане в очах темніти.
Дитина. Мамочко, я помираю, останній раз прошу, дай хлібця.
Мати.(голубить дитину) Прости, моя рідна кровиночка, нічим мені тебе погодувати. Спи ,ріднесенька, іди до раю…..(схиляється і цілує в останній раз дитину)
Учень. Нестерпне горе, біль і розпука матерів, які у відчаї страчували своїх дітей. Так, за спогадами очевидців, жінка помила дітей, натопила маковинням, закрила лядку, «і до ранку всі діти померли».
Учениця. А. Листопад «Остання колискова»
Спіте, дітки, спіте, любі.
І не просинайтесь!
Вже не буде мучить згуба.
Забере Вас пташка райська.
Спіте міцно, спіте, діти…
Янгол божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітись.
І не будуть пухнуть нозі.
Спи, синочку, горе – паску.
Засинай, навіки, доню.
То моя остання ласка
З материнської долоні.
Натопила маковинням.
Затулила лядку й комин.
І в тумані темно – синім
Заспівала колискову.
Спіте міцно, спіте, діти…
Янгол божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітись.
І не будуть пухнуть нозі.
Спи, синочку, горе – паску.
Засинай, навіки, доню.
То моя остання ласка
З материнської долоні.
Ще пограймось навперейми.
В піжмурки з бідою.
Лельки!
Заховаємось од неї.
У сиру земельку…
Хлопчик
Я ще не вмер…
Ще промінь в оці грає.
В четвер мені пішов десятий рік.
Хіба в такому віці помирають?!
Ви тільки поверніть мене на бік.
До вишеньки.
В колиску ясночолу…
Я чую запах квітів. Я не вмер…
А небо стрімко падає додолу.
Тримайте хтось,
Хоча б за коси верб.
Куди ж ви, люди, людоньки, куди?!
Окраєць ласки.
Чи хоч з печі диму?
В клітинці кожній – озеро води.
Я ще не вмер.
…Усі проходять мимо.
…А житечко моє таке густе.
…А мамина рука іще гаряча.
Вам стане соромно колись за те.
Та я вже цього не побачу.
Дівчинка
Молитва Катерини Мотрич за убієнних голодом у 1932-1933 рр.
Хто се? Чий голос щоночі просить: «Хлібця! Хлібчика дай! Мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця». «Сину Божий! Ісусе Христе! Спасителю наш! Порятуй від голодної смерті народ мій, у якого дика саранча забрала все до зернини. Богородице! Матір наша небесна! Покрово, покровителько люду святоруського! Куди ж ви всі відійшли? Чого ж залишили мою землю і нарід мій на поталу червоних дияволів? Чи ж не бачите, що вони доточують кров із могутнього українського дерева? Чи ж не бачите криниці, повної українських сліз? Чи ж не бачите, що то не Україна вже, а велетенська могила? Де ж ви, сили небесні? Господи! Страждання, муки й горе мого народу до Всевишньої скорботи зарахуй, і біди, і погибель від землі й народу сущого відверни. Нині, прісно й на віки вічні відведи. Амінь!»
Учень. Тож пом’янімо хоч сьогодні, із запізненням у кілька довгих десятиліть, великомучеників нашої історії. Пом’янімо і знайдемо в собі сили пройти за ними дорогою їхнього хресного путі. Не їм це потрібно, а нам. Все, що вони могли сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга.
Підсумок
Вчитель.
Озиратися в минуле треба кожному. Людина не живе в одному часі, а у трьох часових вимірах: у минулому, сьогоденні та майбутньому. Дорога у майбутнє пролягає через минуле. Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його, бо історія повторюється. І коли люди не зроблять сьогодні висновків, то вони будуть ходити по колу. Отож, озиратися треба, щоб поплакати, бо це каяття. А головне – щоб зрозуміти.
Нехай у ваших душах залишиться цей маленький вогник свічечки, як спомин про тих, кого сьогодні немає серед нас, які померли страшною смертю, дай, Боже, щоб це ніколи більше не повторилось!
Будемо з вами жити надією і робити в своєму житті все для того, щоб страшні сторінки історії і справді ніколи не повторились.
А український народ, щоб жив, багатів, процвітав і славився по всьому світу своїм розумом, своєю красою, щедрістю, добротою, силою.
Молитва за Україну
(читають учні)
На Дніпрових кручах
У полоні мрій
Бачу я квітучий
Рідний образ твій.
На зелених схилах
Стародавня Русь
Україно мила.
За тебе молюсь.
Я молюся Богу
За дітей своїх.
За батьків стареньких.
За усіх святих.
Боже мій єдиний,
Я, Твоє дитя.
Прошу Україні
Кращого життя.
На Дніпрових кручах
У полоні мрій
Бачу я майбутній
Світлий образ твій -
Вільна і багата,
Горда, наче птах,
Україна - мати
Знана у світах.
Краю, мій краю,
Земле нащадків.
Бога благаю
За твоє щастя.
За свою долю –
Зоряну днину.
Богу молюся
За Україну!