Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття №5-6 на тему: «Прості числа. Нескінченність множини простих чисел» до програми факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики».
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв’язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Тема 1. Подільність і прості числа
Заняття 5-6
Прості числа. Нескінченність множини простих чисел
Історія математики знає імена вчених, які чимало працювали над складанням таблиці простих чисел. Перші спроби робились ще в Стародавній Греції.
Те, що найбільшого простого числа не існує, ще в 4ст. до н.е. довів давньогрецький математик Евклід. Він сформулював це так: «Простих чисел існує більше від будь-якої запропонованої кількості. Поняття простого і складеного числа виникло ще в 5ст. до н.е. у піфагорійців. Прості числа вони ще називали «першими», складені – «другими». Складені числа, які є квадратами натуральних, називали «квадратними», інші складені числа – «прямокутними». Ці назви пов’язані з тим, що піфагорійці зображали числа за допомогою точок, які утворювали певну фігуру.
Для знаходження простих чисел давньогрецький учений Ератосфен запропонував певний спосіб. Він виписував усі числа від 1 до якогось числа а. Викреслював число 1, яке не є простим. Підкреслював число 2 і викреслював усі числа, які діляться на 2, тобто числа 4, 6, 8,… Наступне закреслюване число 3 є простим. Ератосфен підкреслював це число і викреслював усі числа, які діляться на 3. Підкреслював наступне не викреслене число, яке є простим, і т.д. У такий спосіб серед чисел, що не перевищують а, можна «висіяти» всі прості числа.
Якщо «висіяти» всі прості числа, що не перевищують 30, то одержимо: 2,3,5,7,11,13,17,19,23,29 - перші 10 простих чисел.
Метод Ератосфен «висіювання» простих чисел називають ще «решетом Ератосфен». Це пов’язано з тим, що давні греки писали на папірусах або табличках, покритих воском, і числа не викреслювали, а виколювали голкою, після чого папірус або табличка нагадували решето.
Число 1 і прості числа не можна подати у вигляді добутку простих чисел. А от кожне складене число можна подати у вигляді добутку кількох простих множників.
Основна теорема арифметики:
Кожне відмінне від одиниці натуральне число можна розкласти на прості множники єдиним способом.
Теорема ЕВКЛІДА.
Множина простих чисел нескінченна.
Розв'язування задач і вправ.
Розв'язання.
Розглянемо суму трьох послідовних натуральних чисел (п-1)+п+(п+1)=3п. Вираз 3п ділиться на 3, тому не може бути простим числом.
Розв'язання.
. Кожний з множників відмінний від 1 і самого числа. Отже, число складене.
Розв'язання.
Розкладемо числа 24 та на множники:
24=3∙8,
.
Розглянемо добуток послідовних цілих чисел. Одне з них обов’язково ділиться на 3. За умовою - просте, тому не ділиться на 3. Це означає, що або ділиться на 3, або ділиться на 3. В обох випадках ділиться на 3. Оскільки і – просте число, то воно непарне. А і – послідовні парні числа. Одне з них обов’язково ділиться на 2, а інше – на 4, а їх добуток – на 8. Тоді ділиться на 3∙8=24.
Використана література