Авторська розробка
на тему: «Завдання з використанням кубиків LEGO на уроках навчання грамоти.»
Виконала: Мисник Марина Миколаївна
вчитель початкових класів
Мелітопольської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 24
група № 3
Гра - це іскра, яка запалює вогник допитливості.
В.О. Сухомлинський
Світ дитинства яскравий та різнобарвний. На відміну від дорослих, дитина сприймає навколишній світ через призму своїх асоціацій та вражень. Більшу частину свого життя малюки проводять у грі. Саме граючись, вони відтворюють різні життєві ситуації і, таким чином, здобувають свій перший життєвий досвід.
Потрапляючи до школи, першокласники переживають стрес не тільки від повної зміни діяльності, а і від свого нового статусу. Постійне нагадування батьків та вчителів про те, що вони вже дорослі і прийшов час вчитися, потребує від дітей постійної розумового та психічного напруження.
Саме тому в основу НУШ закладено використання різноманітних ігр, що дозволяє перетворити процес навчання у захоплюючу та цікаву подорож, із якої кожна дитина обов’язково вийде переможцем. Вірним помічником у цьому може стати конструктор LEGO та шість чарівних цеглинок, які у вересні отримали всі першокласники України. На уроках навчання грамоти їх можна використовувати по-різному. Це залежить від індивідуальності та винахідливості вчителя.
Об’єкт – використання кубиків LEGO на уроках навчання грамоти.
Предмет дослідження – завдання з використанням кубиків LEGO як засіб розвитку мовленнєвої та читацької компетентності молодших школярів.
Мета - розробити завдання з використанням кубиків LEGO на уроках навчання грамоти.
Відповідно до об’єкта і мети дослідження визначено ряд завдань:
Завдання 1 «Склади башту»
Діти вчаться: запам’ятовувати та відтворювати римовані рядки; розрізняти кольори; розвивати асоціативне мислення; працювати синхронно в команді.
Основні завдання
На зеленому горбочку
Синя річечка тече.
Підняли червоні личка
Й помаранчеві іще
Квіти рідної країни
Під блакиттю ясних хмар.
І яскравий жовтий промінь
Всі взяли як Божий дар.
Завдання 2 «Ми актори»
Діти вчаться: виражати різні емоції за допомогою інтонації; запам’ятовувати голосні звуки та правильно їх називати; розвивати критичне мислення; працювати в парі.
Основні завдання
показаний ведучим на цеглинці.
При цьому виражаючи різні емоції:
Вправу рекомендується проводити і при роботі в парі.
Завдання 3 «Вчимося читати»
Діти вчаться: утворювати злиття приголосних та голосних звуків; розвивати асоціативне мислення; вирішувати проблемне завдання; розвивається мілка моторика.
Основні завдання
Вправу використовують на уроках навчання грамоти під час мовної розминку та для закріплення вивченого матеріалу.
утворює та прочитує злиття.
Наприклад: ма, мо, му, ми, ме, мі.
зворотні злиття. Наприклад: ам, ом,
ум, им, ем, ім. Пізніше вводимо я,ю, є, ї.
Завдання 4 «Я знаю!»
Діти вчаться: вибирати правильний варіант відповіді із запропонованих; працювати швидко; здійснювати самооцінку
Основні завдання
Дуже вдало використовувати цеглинки при
різноманітних тестових перевірках. Наприклад,
для перевірки первинного розуміння
тексту, після читання його вчителем.
а варіанти відповідей позначені певним
кольором.
варіанти відповідей.
Завдання 5 «Юний архітектор»
Діти вчаться: запам’ятовувати та відтворювати зовнішній вигляд букв, які позначають голосні звуки; розвивати образне мислення; вирішувати проблемне завдання.
Основні завдання
на поверхні викласти букви А, О, У, И, І, Е.
проводиться взаємоперевірка в парах.
викладати ту букву, яку вивчили на уроці.
Завдання 6 «Словобудівельники»
Діти вчаться: застосовувати набуті знання про ділення слів на склади; проявляти індивідуальність; швидко працювати; збагачувати словниковий запас.
Основні завдання
Діти повинні утворити спочатку
двоскладове, а потім трискладове.
Наприклад:
у вигляді піраміди.
Завдання 7 «Збери речення»
Діти вчаться: застосовувати отримані знання про речення; правильно будувати зв’язні висловлювання; розвивати мовлення; вирішувати проблемне завдання; працювати в команді.
Основні завдання
«слова-цеглинки» таким чином, щоб
утворилось речення.
так і при роботі в парі.
бути «живими словами» і утворити
речення, ставши в правильному порядку.
Завдання 8 «Редактор»
Діти вчаться: працювати з текстом; встановлювати послідовність подій; будувати зв’язне висловлювання; працювати в команді; відстоювати власну думку; розвивати критичне мислення.
Основні завдання
у якому речення переставленні місцями.
відповідають номерам речень.
будують башту.
вигляді змагання. Перемагає та команда,
яка першою збудує правильну башту.
Завдання 9 «Встав пропущену букву»
Діти вчаться: використовувати отримані знання на практиці; робити правильний вибір; швидко реагувати та відповідно діяти; самостійно оцінювати свої знання.
Основні завдання
Вправу доцільно використовувати при словарній роботі та на закріплення вивчених орфограм.
у яких пропущені букви на вивчене правило.
Наприклад, велика маленька М, м; о, а та інші.
та демонструють відповідну цеглинку.
відповідь, зафарбована відповідним кольором.
Завдання 10 «Слухняний язичок»
Діти вчаться: правильній артикуляції звуків; дикції; розвивати швидкість читання; розширювати словниковий запас; працювати синхронно в команді.
Основні завдання
вимовляють запропоновані злиття та римовані
рядки, які вчитель пропонує їм у вигляді
чистомовок.
різноманітними рухами з цеглинками. Наприклад: побудувати башту правою рукою. З цеглинкою на голові зробити повний оберт навколо себе та ін.
ВИСНОВОК
Сучасні вимоги нової української школи неможливо реалізувати без ігрових та діяльнісних методів навчання. А башта із шести цеглинок – це прекрасний інструмент для досягнення цієї мети. Такі форми, вдало інтегровані у навчальний процес, сприяють розвитку мовлення, мислення, уваги. Крім того, механізм покращення самоконтролю, оперативної пам’яті та ментальної гнучкості виростає врази. А це вкрай необхідно не тільки для успішного навчання в школі, а й для всього подальшого життя.
Отримавши завдання та усвідомивши, за допомогою вчителя-наставника конкретні питання, діти самі шукають способи їх вирішення. При цьому міркують нестандартно та пропонують досить оригінальні рішення, розвивають при цьому здатність критично мислити.
Отже, шість цеглинок – це безмежна можливість придумувати все нові та нові види завдань, які стимулюють дітей робити власні відкриття, досліджувати свої можливості та навколишній світ, експериментувати. А пошук нових ідей та особистих відповідей на різноманітні проблемні ситуації, дає можливість творити та імпровізувати.
Список використаних джерел