Цикл презентацій містить пояснення тем "Знаки альтерації", "Розміщення нот", "Засоби музичної виразності", "Тривалості нот" та інші. Використала для пояснення мою авторську віршовану Абетку і Словничок. Користуйтесь на здоров'я, якщо вам подобається.
Віршовані історіїЗ музичної теоріїВам допоможуть, діти,У музиці зустріти. Усю її красу й гармонію,І закохатись в кожну оперу й симфонію. Ви зрозумієте закони деякі музичні,Як прочитаєте історії мої незвичні. Отож, знайомтесь, хлопчики й дівчатка,Для Вас – Музична Азбука – Малятко. РОЗМІЩЕННЯ НОТВСТУП
А на першій лінії, повірте, ми саміОселили третю нотку,Тобто нотку МІ.… Тривалість змовчати уже не змогла:«Сестричко, ти права, але й неправа, Важлива ти дуже, та думай сама – Пісень без тривалостей ноток – нема. Тривалість і Ритм прикрашають звучання,Тому ми важливі, кажу без вагання.»
Дівчата, сестрички, чому сперечаєтесь?Ми вже не перше століття всі знаємось. Це Я – Принц Тембр, ваш менший братик,І хочу слово я вагоме теж сказати –Без мене ви також були би нещасні, Бо Я – це забарвлення звуків прекрасне,Послухайте тільки - і скрипка, й тромбон,Сопілочка, арфа, і акордеон,Сопрано і бас – ви ніколи не сплутаєте,Хіба вже ведмідь наступив вам на вуха».
Віршовані історіїЗ музичної теоріїВам допоможуть, діти,У музиці зустріти. Усю її красу й гармонію,І закохатись в кожну оперу й симфонію. Ви зрозумієте закони деякі музичні,Як прочитаєте історії мої незвичні. Отож, знайомтесь, хлопчики й дівчатка,Для Вас – Музична Азбука – Малятко. РОЗМІЩЕННЯ НОТВСТУП
«Вітаю вас по скайпу! Мене всі звуть «Дієз»,-(ви ґуґлили, напевно, у світі ж то прогрес). Я, друзі, функцію важливу дуже маю: Звучання ноток на півтона піднімаю. В ладах, і при ключі, в тональностях блукаю,Я необхідний в музиці, вас щиро запевняю.2 варіант історії про знаки альтерації
Віршовані історіїЗ музичної теоріїВам допоможуть, діти,У музиці зустріти. Усю її красу й гармонію,І закохатись в кожну оперу й симфонію. Ви зрозумієте закони деякі музичні,Як прочитаєте історії мої незвичні. Отож, знайомтесь, хлопчики й дівчатка,Для Вас – Музична Азбука – Малятко. РОЗМІЩЕННЯ НОТВСТУП
Віршовані історіїЗ музичної теоріїВам допоможуть, діти,У музиці зустріти. Усю її красу й гармонію,І закохатись в кожну оперу й симфонію. Ви зрозумієте закони деякі музичні,Як прочитаєте історії мої незвичні. Отож, знайомтесь, хлопчики й дівчатка,Для Вас – Музична Азбука – Малятко. РОЗМІЩЕННЯ НОТВСТУП
Золтан Кодай – композитор и педагог. Головними особливостями педагогічної діяльності Золтана Кодая були незламна ініціатива, невтомний ентузіазм, розуміння, важливість в роботі кожної дрібниці і демократичність основної ідеї, визначала його педагогічне устремління: музика повинна належати всім! Ці чотири риси характеризують його життєвий шлях. Кодай вважав, що дітям слід давати лише досконалий за формою і змістом матеріал. Найкраще і буде тим, що потрібно. За допомогою великих творінь і повинні бути долучені діти до великих творінь. Рідною музичною мовою дитини має стати народна музика. Лише тоді, коли він опанує її, можна звернутися до іншого музичного матеріалу. За допомогою того музичного інструмента, який всього доступніше, - за допомогою людського голосу, співу слід, спиратися на народну музику, поступово освоювати великі музичні твори. По цій дорозі зможуть піти до музики не лише окремі обранці, але і широкі народні маси.
Золтан Кодай – композитор и педагог. Ручні знаки дозволяють наочно зображати звуковисотного рух мелодій з точною передачею ритму і разом з тим виразний характер руху (плавного або чіткого, витонченого або енергійного і т.п.). Таким чином, коли діти співають по руці педагога, перед ними стоїть завдання « розшифровки» лише звуковисотного руху мелодії; ритм і відтінки виконання відтворюються рефлекторно-наслідувальною способом. Ручні знаки є дуже зручним інструментом для різного роду усних слухових диктантів і дитячих мелодійних імпровізацій. Ручні знаки добре запам'ятовуються, оскільки мають два рівня наочності - зоровий образ з'єднується в них з м'язово - моторним почуттям, що дуже важливо для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
Отже, тут слід сказати, що педагогічна концепція Кодая, по суті, склалася не до включення в неї релятивної сольмізації. Релятив їй не суперечить і використовується як методика розвитку внутрішнього слуху, звуковисотного мислення і чистого інтонування. Робота над музично-слуховими уявленнями і буде основою музичного розвитку і музичної освіти школяра.
Чи буває важкою музика?Відразу зізнаємося -- термін цей не із вдалих. Ну, насправді: якщо є легка музика, значить має бути і важка? Але ж такої немає на світі. Буває музика серйозна, похмура, сумна, трагічна-- але тільки не важка. Тому і замість "легкої" краще говорити якось по-іншому. Наприклад – музикарозважальна. Справді: саме розважальна музика і є самою "легкою", доступною за змістом. Вона не викликає глибокихроздумів.
“ Легка" і "розважальна" музика – не синоніми. Однак "легка" і "розважальна" - не синоніми. Адже до легкої музики відносяться оперета, танцювальна музика, естрадні пісні, джазові композиції. А це-далеко не завжди тільки розвага. Та бувають оперети такі, як, наприклад, "Вільний вітер" Дунаєвського, де йдеться про боротьбу за мир проти паліїв нової війни. І естрадні пісні є веселі, а є і дуже серйозні, драматичні, що змушують глибоко задуматися... і джаз -- теж не завжди розважальне мистецтво. Напевно, ви вже прочитали про нього на сторінках книжки з мистецтва. І тим не менш – живе такий термін – легка музика. І доводиться його приймати. Тільки завжди будемо пам'ятати, наскільки він умовний.
Що корисніше людині: легка чи серйозна музика?Питання полягає не в праві на існування того чи іншого типу музики, а в їх кількісному співвідношенні. Більшість людей завжди віддає перевагу тому, що легше, і лідирувати в масових перевагах, мабуть, завжди буде легка музика. Але яким буде її кількісне переважання – залежить від конкретної цивілізації і стану культури суспільства. На даний момент ми маємо підстави вважати, що в Україні процес масового поширення музики низького художнього рівня і придушення нею того, що ми називаємо класикою, приймає, на жаль, загрозливий характер.
Оперета. Оперету називали «легким жанром» ще в ХХ столітті; називають і зараз, але вже скоріше в сенсі: легкий жанр в сімействі серйозних. Оперета (мюзикл) за змістом музики простіше, ніж, наприклад, опера і тим більше симфонія; її інтонаційна і ритмічна організація не «підносить» людини, а «спускається» до нього. Але в порівнянні з естрадною музикою, поп-музикою, роком, репом та іншими сьогоднішніми несерйозними жанрами оперета – складне, серйозне мистецтво.
Джаз. На кордоні серйозної і легкої музики сьогодні знаходиться джаз. У 1930-і – 1950-і рр. минулого століття (а в нашій країні і пізніше) джаз був уособленням музики розважальної. Якщо ж знову провести порівняння з уже згадуваними напрямками популярної музики, то джаз відрізняється від них гармонійною та ритмічною складністю, яка ставить його врівень з класикою. Зараз джаз виконує дві основні функції: гедоністичну і виховну. Перша робить його популярним, а друга визначається тим, що джаз своєю розважальною стороною притягує молодь; в той же час спілкування з ним (слухання, виконання і тим більше імпровізація) розвиває фантазію, привчає слух до сприйняття складних гармоній і ритму, тим самим звужуючи поле для проникнення в свідомість музичного примітиву і готуючи ґрунт для подальшого сприйняття класики.
Музика нашого краю. До легкої музики належать народні пісні й танці . Така музика покликана , передусім, розважити слухачів, створити їм гарний настрій. У давнину в Україні такі свята супроводжувалися грою народних музикантів – троїстих музик. Троїстих тому, що зазвичай музикантів було троє. і виконували вони гру на трьох інструментах: цимбалах, скрипці, бубні. Іноді скрипку заміняла сопілка. Легка музика, що звучала під час свят, розваг і народних, гулянь, завжди захоплювала людину, подавала святкового настрою, створювала особливу радісну атмосферу.
А чи знаєте ви?Вчені, які досліджували феномен музичної свідомості, встановили, що однією з передумов його виникнення є «тілесність» – здатність людського тіла виробляти певні звуки і здійснювати ритмічні рухи. Існує поняття «одягнені» і «роздягнені» народи. «Одягнені», тобто народи, що проживали в холодному кліматі, створювали музику, орієнтовану переважно на зміни висоти звуку. «Роздягнені» – жителі теплих кліматичних зон – воліли руху під ритмічний стукіт ударних інструментів.
При підготовці матеріалу використала такі джерела:http://bibliograph.com.ua/slovar-muzika/103.htm http://moyaosvita.com.ua/muzika/sprijnyattya-serjozno%D1%97-i-legko%D1%97-muziki/http://narodna-osvita.com.ua/6970-suchasna-muzika-stil-ta-napryami.html http://www.subject.com.ua/textbook/music/7klas/16.htmlhttps://life.pravda.com.ua/health/2017/03/7/223007/
Соната – це циклічний сонатно-симфонічний тричастинний твір для одного або двох інструментів. Три частини сонати контрастують між собою, але мають спільний задум. Сонати зустрічають у творчості Моцарта, Бетховена, Гріга, Березовського та інших. Сонатна форма – це така форма, яка побудована на двох контрасних темах (Головна партія і Побічна партія), і ці теми проходять розвиток у трьох розділах: Експозиція;Розробка;Реприза. Інша назва – сонатне allegro. Сонатно-симфонічний цикл – це така форма, яка має декілька контрасних між собою частин (три-чотири), і хоча б одна з тих частин (перша або четверта) має форму сонатного алегро.
Йоганн Себастьян Бах(1756-1791)Німецький композитор, органіст і скрипаль, представник стилю бароко, один із творців світової музичної класики, вважається одним із найвидатніших композиторів світу. Його роботи давали натхнення майже кожному композитору Європейської традиції, від Моцарта до Шенберґа. Він узагальнив досягнення музичного мистецтва перехідного періоду від бароко до класицизму, а в майстерності поліфонії і контрапункту не мав собі рівних серед сучасників. Писав він також тріо-сонати, сонати для солюючих флейти та віоли да гамба, які супроводжуються лише генерал-басом, а також багато канонів та ричеркар, переважно без вказівки інструментів для виконання. Творці сонати
Георг Фрідріх Гендель(1756-1791)Німецький композитор епохи бароко в музиці, який мешкав спочатку в Німеччині, де і народився, а потім у Великій Британії, де скінчив свій життєвий шлях. Найвідоміший твір — «Месія», ораторія на тексти Біблії короля Якова, що звичайно виконується на Різдво Христове. Глибоко вплинув на багатьох пізніших композиторів, включаючи Гайдна, Моцарта і Бетховен. Творці сонати
Йозеф Гайдн(1732-1809)Австрійський композитор та диригент перший представник Віденської класичної школи. Його називають “ батьком симфонії ” , тому що він написав найперші симфонії, і, крім того, у нього в доробку їх 104. Крім того, він написав 80 квартетів, 52 сонати, більше 30 опер і дві ораторії. Творці сонати
Вольфганг Амадей Моцарт(1756-1791)Австрійський композитор, диригент, органіст, клавесиніст, другий представник Віденської класичної школи. Моцарт прожив коротке, але дуже ясне життя. За 35 років свого життя він написав 41 симфонію, 19 опер, 60 сонат, 27 квартетів, 9 квінтетів, концерти. “Реквієм” – це заупокійна месса для хору, солістів і оркестру (переважно виконувана в католицькій церкві). Творці сонати
Людвіг ван Бетховен(1770-1827)Німецький композитор і піаніст. Цей композитор є одним із трьох представників класичної віденської композиторської школи. Бетховен не лише зберіг основні риси класицизму (ясність, монументальність, стрункість композиції), а й значно розширив сферу образів. У цьому значенні Бетховен є послідовником не лише Глюка, Гайдна і Моцарта, а й самого основоположника класичного строю в музиці — француза Люллі. Музиці Бетховена притаманна величезна енергетична напруга, збудженість почуттів, драматизм. Його творчість підсумувала здобутки епохи класицизму. Творці сонати
Роберт Шуман(1756-1791)Німецький композитор-романтик, диригент, музичний критик та громадський діяч. Шуман — один з яскравих представників романтичного мистецтва ХІХ ст. Багато в чому споріднена з поезією Гейне, творчість Шумана кидала виклик духовній убогості Німеччини 1820-х — 40-х рр., кликала у світ високої людяності. Спадкоємець Шуберта і Вебера, Шуман розвивав демократичні і реалістичні тенденції німецького і австрійського музичного романтизму. Його твори тісно пов'язані з традиціями німецької музичної класики. При цьому Шуман увійшов до історії музики як один з найсміливіших новаторів. Творці сонати
Фредерік Шопен(1810-1849)Видатний польський композитор та піаніст. Шопен вразив Париж своїми оригінальними мазурками і полонезами — жанрами, в яких знайшли віддзеркалення слов'янські танцювальні ритми і гармонічна мова, типова для польського фольклору. Ці чарівні, барвисті п'єси вперше принесли в західноєвропейську музику слов'янський елемент. Шопену належить також низка творів для фортепіано з оркестром і нечисленні камерні п'єси. Разом з віолончелістом О. Ж. Франшоммом він склав Великий концертний дует для віолончелі та фортепіано на теми з опери Мейєрбера «Роберт-диявол», сонату соль мінор, інтродукцію і полонез для такого ж складу. Творці сонати