Розширити знання учнів про життя Лесі Українки, ознайомити з відомостями про дитинство поетеси, її ранню творчість; викликати почуття гордості за велику силу волі і нескореність у важких ситуаціях, формувати вміння відчувати і передавати «музику» Лесиного слова, його мелодійність, розвивати музичний слух. Виховувати любов та повагу до безсмертного імені Лесі Українки, виховувати творчу особистість учнів.
Розробка інтегрованого уроку з позакласного читання та розвитку мовлення
підготувала Волошенко В.В., вчитель початкових класів
КЗ «Лисичанська ЗОШ І-ІІІ ст. №5»
Тема: Життя і творчість Лесі Українки. Вірші – поетичні картини природи.
Складання твору про дитинство Лесі.
Мета: Розширити знання учнів про життя Лесі Українки, ознайомити з відомостями про дитинство поетеси, її ранню творчість; викликати почуття гордості за велику силу волі і нескореність у важких ситуаціях, формувати вміння відчувати і передавати «музику» Лесиного слова, його мелодійність, розвивати музичний слух. Виховувати любов та повагу до безсмертного імені Лесі Українки, виховувати творчу особистість учнів.
Завдання:
Вид уроку. Інтегрований урок з позакласного читання та розвитку мовлення.
Обладнання. Презентація, наочність, ілюстрації до уривків віршів, слова-картки, відеофізкультхвилинка, музичний відеоролик «Стояла я і слухала весну», відеокліп вірша Лесі Українки «Була весна»
Хід заходу
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація діяльності. Емоційний настрій учнів
Звучить музика з відеоролика «Стояла я і слухала весну» Лесі Українки
( https://www.youtube.com/watch?v=L8U7cbm970g)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Дорогі діти! Сьогодні до нас у гості завітала маленька дівчинка Леся.
( вчитель показує ляльку в національному одязі)
Ви познайомитеся з творчістю великої поетеси України. Ви багато чули про неї, але на нашому уроці ми торкнемося більш ширше її життєвого шляху та творчості.
- Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-телепередача. На уроці ми будемо працювати у таких студіях.
І. Студія науковців
ІІ. Студія театральна
ІІІ. Студія народної творчості
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.
1.Вступне слово
Ти себе Українкою звала.
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
3.Перегляд презентації
Так дійсно в цьому вірші говориться про Лесю Українку.
25 лютого 1871 року у сім’ї Косачів народилась синьоока білява дівчинка із душею гордою ніжною, серцем лагідним і чистим, волею незламною.
і
Леся була привітною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх.
Маленька Леся була така ж, як і ви. Любила бігати лісами і луками, плела віночки, співала пісні, заслуховувалась казками і переказами.
Леся Українка (справжнє її ім’я Лариса Петрівна Косач) народилася в місті Звягелі (Новоград – Волинський) на Волині.
Мати її – українська письменниця Олена Пчілка, батько - юрист.
З шести дітей Косачів Леся була другою і найстаршою з чотирьох дочок.
ІV.Робота в групах
1.Студія науковців.
- Зараз уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «науковці», подумайте, що з почутого ви ще не знали, а що для вас було уже відомим.
- Як батьки відносились до виховання дітей?
Батьки дуже цікавилися життям своїх дітей, особисто займалися їхнім вихованням, освітою, формуванням світогляду. Наслідки були блискучі. Серед дітей Косачів не було жодного, хто б змарнував життя.
- Коли Леся навчилася грамоти?
Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре читала. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі та за кордон до дядька.
- Яке лихо трапилося з Лесею, коли їй було 11 років?
Життя Лесі Українки складалося нелегко. Коли їй було 11 років і вона була сповнена райдужних мрій, підкралася страшна хвороба – туберкульоз кісток - і все життя не відпускала Лесю, завдаючи їй невимовних страждань. Через хворобу дівчинку до школи не віддали. Однак під наглядом матері вона здобула дуже добру освіту, навчаючись дома з приватними учителями.
- Якою особистістю була Леся?
Леся була надзвичайно обдарованою дитиною. Вона гарно малювала, грала на фортепіано. Чула в собі покликання до музики. Леся була цікава до всього. Співала народні пісні, любила слухати казки, легенди. Але туберкульоз кісток і спричинена ним операція руки змусила її покинути заняття музикою. Перемагаючи хворобу, Леся Українка багато вчилася. І хоч дівчина не закінчила жодного навчального закладу, але вона належала до найосвіченіших людей свого часу. Особливо успішно вивчала іноземні мови, і це давало можливість читати в оригіналі твори кращих письменників світу. Загалом вона добре володіла десятьма мовами світу. Леся була кмітливою дівчинкою, мала добре серце. А коли виросла, стала прекрасною українською поетесою.
- В якому віці з’явилися перші твори Лесі Українки?
Першого свого вірша дівчина написала, коли їй було 9 років. Називався він „Надія” і був присвячений тітці. Коли їй було тринадцять років, з’явився її перший друкований вірш „Конвалія”, підписаний псевдонімом – Леся Українка. Тяжка хвороба, що з кожним роком загострювалась, вимагала частих поїздок на лікування в Одесу, Ялту, Тифліс, Кутаїсі та за кордон – в Німеччину, Італію, Египет. Незважаючи на хворобу Леся багато і плідно працювала.
- Коли з’явився цикл поезій «В дитячому круїзі»?
В 16 років Леся Українка написала поезії для дітей, які об‘єднала в цикл “В дитячому крузі”. Тут вміщено твори для дошкільнят і молодших школярів. Починається цикл поезіями, що добре сприймаються навіть маленькими.
-У якому журналі друкувала свої вірші та казки Леся Українка?
Свої вірші та казки друкувала в журналі «Дзвіночок». Дбала про розвиток дитячої літератури, редагувала матеріали, які надходили до журналу. А також залишила дітям власні поезії, казки, записи фольклорних творів.
- Де жила Леся Українка останні свої роки?
12 Останні роки Леся Українка жила в Грузії та Єгипті. Невблаганно прогресувала хвороба. Перемагаючи тяжкі страждання, вона знаходила силу працювати. На Кавказі все частіше згадувала волинське дитинство, перед нею поставали картини задумливої поліської краси. Леся Українка померла 1 серпня 1913 року в грузинському містечку Сурамі. Ця сильна жінка і талановита письменниця залишила дітям невичерпний скарб – чудові вірші та казки.
2. Студія театральна
Знайомимося з її творчістю
1.Слухання вірша Лесі Українки «Була весна» (Відеокліп https://www.youtube.com/watch?v=_xnV5z6-pIA )
2.Декламування вірша Лесі Українки учнями«Літо краснеє минуло…»
«Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна… шкода волі!
Діти нудяться в хатині,
Нудять, нарікають:
«І нащо зима та люта? –
Все вони питають. –
Он все поле сніг завіяв,
Хоч не йди із хати!
У замкнуті дивись вікна,
Ніде й погуляти!
Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти…
Десь зима та не скінчиться!»
Нарікають діти.
Ждіте, ждіте, любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мила годинонька,
Як зима та згине;
І заквітне наше поле,
І зазеленіє, –
Знов його весна прекрасна
Квіточками вкриє.
3.Створення калейдоскопу творів Лесі Українки.
Кожен вірш Лесі, це поетичні картини природи. Вслухайтесь в кожен рядок уривка, хай в ваше маленьке сердечко увійде велика любов до рідного краю.
Діти читають уривки із творів, розглядають ілюстрації.
1.Казка Лесі Українки "Про Оха-чародія" - зі збірки поезій "В дитячому крузі"
"В тридев’ятім славнім царстві,
де колись був цар Горох,
є тепер на господарстві
мудрий пан, вельможний Ох..."
"Якби нам хата тепла та люди добрі,
казали б ми казку,
баяли байку
до самого світу..."
"Тішся, дитино, поки ще маленька" - вірш Лесі Українки зі збірки "В дитячому крузі"
Тішся, дитино, поки ще маленька,
Ти ж бо живеш навесні,
Ще твоя думка літає легенька,
Ще твої мрії ясні..."
Леся Українка - вірш "Співець", збірка "В дитячому крузі".
Пишно займались багрянії зорі
Колись навесні,
Любо лилися в пташиному хорі
Пісні голосні;
Грала промінням, ясним самоцвітом
Порання роса,
І усміхалась весняним привітом
Натури краса..."
Вірш "Вишеньки" - зі збірки Лесі Українки "В дитячому крузі"
"Поблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким..."
"На зеленому горбочку", "Мені снились білі лелії" - зі збірки Лесі Українки "В дитячому крузі"
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати..."
"У маленькій хатинці, у тихім куточку" (Уривок з поеми «Місячна легенда») - Леся Українка
"У маленькій хатинці, у тихім куточку
Мати спить і дитина маленька.
У віконце одчинене линуть з садочку
Урочисті пісні соловейка."
Леся Українка. "Вечірня година" (коханій мамі) - зі збірки "В дитячому крузі"
Уже скотилось із неба сонце,
Заглянув місяць в моє віконце.
Вже засвітились у небі зорі,
Уже заснуло, заснуло й горе..."
Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Про що нам и доводять прочитані вірші.
3.Фізкультхвилинка.
4. Студія народної творчості
Прийшов час всім учням попрацювати в студії народної творчості. Кожен з вас напише замітку у шкільну газету «Олімп» про дитинство Лесі.
1.Вправа "Продовж речення"
У родині Косачів народилася ….
Дівчинку назвали …
Леся в дитинстві любила …
Вона була дівчинкою…
Залюбки грала на…
Покинула займатися музикою, бо…
Леся знала…
Дівчинка навчилася читати…
Перший вірш Леся написала..
Він називався…
В тринадцять років з’явився …
Коли виросла Леся стала…
Свої твори вона підписувала…
2.Словникова робота.
Серцем лагідним і чистим, туберкульоз кісток, одинадцять, чотири роки, друкований вірш, фортепіано, іноземні мови, десятьма.
3.Складання твору за планом
(План у кожного учня на карточці.)
1. Народження Лесі .
2. Улюблені заняття дівчинки.
3. Чудові здібності Лесі
4. Українська поетеса.
4. Самостійний запис твору.
5. Заслуховування декількох текстів.
V.Підсумок уроку. Вправа "Мікрофон"