Життя і творчість Лесі Українки. Вірші – поетичні картини природ.Складання твору про дитинство Лесі.

Про матеріал

Розширити знання учнів про життя Лесі Українки, ознайомити з відомостями про дитинство поетеси, її ранню творчість; викликати почуття гордості за велику силу волі і нескореність у важких ситуаціях, формувати вміння відчувати і передавати «музику» Лесиного слова, його мелодійність, розвивати музичний слух. Виховувати любов та повагу до безсмертного імені Лесі Українки, виховувати творчу особистість учнів.

Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку з позакласного читання та розвитку мовлення

підготувала Волошенко В.В., вчитель початкових класів

КЗ «Лисичанська ЗОШ І-ІІІ ст. №5»

 

 Тема: Життя і творчість Лесі Українки. Вірші – поетичні картини природи.

              Складання твору про дитинство Лесі.

Мета: Розширити знання учнів про життя Лесі Українки, ознайомити з відомостями про дитинство поетеси, її ранню творчість; викликати почуття гордості за велику силу волі і нескореність у важких ситуаціях, формувати вміння відчувати і передавати «музику» Лесиного слова, його мелодійність, розвивати музичний слух. Виховувати любов та повагу до безсмертного імені Лесі Українки, виховувати творчу особистість учнів.

Завдання:

  1. формувати творче мислення учнів засобами складання творів.
  2. розвивати інформаційну компетентність, впроваджуючи елементи міжпредметних зв’язків;
  3. формувати комунікативну компетентність через застосування інтерактивних технологій.

Вид уроку.  Інтегрований урок з позакласного читання та розвитку мовлення.

Обладнання. Презентація, наочність, ілюстрації до уривків віршів, слова-картки, відеофізкультхвилинка, музичний відеоролик «Стояла я і слухала весну», відеокліп вірша Лесі Українки «Була весна»

Хід заходу

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація діяльності. Емоційний настрій учнів

Звучить музика з відеоролика «Стояла я і слухала весну» Лесі Українки

 ( https://www.youtube.com/watch?v=L8U7cbm970g)

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Дорогі діти! Сьогодні  до нас у гості завітала маленька дівчинка Леся.

( вчитель показує ляльку в національному одязі)

Ви познайомитеся з творчістю великої поетеси  України. Ви багато чули про неї, але на нашому уроці ми торкнемося більш ширше її життєвого шляху та творчості.

- Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-телепередача. На уроці ми будемо працювати у таких студіях.

             І.   Студія  науковців

             ІІ.  Студія  театральна

            ІІІ. Студія народної творчості

ІІІ Актуалізація   опорних знань учнів.

1.Вступне слово

Ти себе Українкою звала.

І чи краще знайти ім’я

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як Вітчизна велика твоя.

 

2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

  • Про кого говориться у цьому віші?
  • Хто вона?
  • Яке її справжнє ім’я?

3.Перегляд презентації

 

Так дійсно в цьому вірші говориться про Лесю Українку.

 

25 лютого 1871 року у сім’ї  Косачів народилась синьоока білява дівчинка із душею гордою ніжною, серцем лагідним і чистим, волею незламною.

 і

 

Леся була привітною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх.

 

Маленька Леся була така ж, як і ви. Любила бігати лісами і луками, плела віночки, співала пісні, заслуховувалась казками і переказами.

     Леся Українка (справжнє її ім’я Лариса Петрівна Косач) народилася в місті Звягелі (Новоград – Волинський) на Волині.

Мати її – українська письменниця Олена Пчілка, батько - юрист.

            

З шести дітей Косачів Леся була другою і найстаршою з чотирьох дочок.

ІV.Робота в групах

1.Студія  науковців.

- Зараз  уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «науковці», подумайте, що з почутого ви ще не знали, а що для вас було уже відомим.

 

- Як батьки відносились до виховання дітей?    

Батьки дуже цікавилися життям своїх дітей, особисто займалися їхнім вихованням, освітою, формуванням світогляду. Наслідки були блискучі. Серед дітей Косачів не було жодного, хто б змарнував життя.

- Коли Леся навчилася грамоти?

     Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре читала. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі та за кордон до дядька.

- Яке лихо трапилося з Лесею, коли їй було 11 років?

     Життя Лесі Українки складалося нелегко. Коли їй було 11 років і вона була сповнена райдужних мрій, підкралася страшна хвороба – туберкульоз кісток - і все життя не відпускала Лесю, завдаючи їй невимовних страждань. Через хворобу дівчинку до школи не віддали. Однак під наглядом матері вона здобула дуже добру освіту, навчаючись дома з приватними учителями.

- Якою особистістю була Леся?

     Леся була надзвичайно обдарованою дитиною. Вона гарно малювала, грала на фортепіано. Чула в собі покликання до музики. Леся була цікава до всього. Співала народні пісні, любила слухати казки, легенди. Але туберкульоз кісток і спричинена ним операція руки змусила її покинути заняття музикою. Перемагаючи хворобу, Леся Українка багато вчилася. І хоч дівчина не закінчила жодного навчального закладу, але вона належала до найосвіченіших людей свого часу. Особливо успішно вивчала іноземні мови, і це давало можливість читати в оригіналі твори кращих письменників світу. Загалом вона добре володіла десятьма мовами світу. Леся була кмітливою дівчинкою, мала добре серце. А коли виросла, стала прекрасною українською поетесою.

- В якому віці з’явилися перші твори Лесі Українки?

    Першого свого вірша дівчина написала, коли їй було 9 років. Називався він „Надія” і був присвячений тітці. Коли їй було тринадцять років, з’явився її перший друкований вірш „Конвалія”, підписаний псевдонімом – Леся Українка. Тяжка хвороба, що з кожним роком загострювалась, вимагала частих поїздок на лікування в Одесу, Ялту, Тифліс, Кутаїсі та за кордон – в Німеччину, Італію, Египет. Незважаючи на хворобу Леся багато і плідно працювала.

- Коли з’явився цикл поезій «В дитячому круїзі»?

         В 16 років Леся Українка написала поезії для дітей, які об‘єднала в цикл “В дитячому крузі”. Тут вміщено твори для дошкільнят і молодших школярів. Починається цикл поезіями, що добре сприймаються навіть маленькими.

    -У якому журналі друкувала свої вірші та казки Леся Українка?

    Свої вірші та казки друкувала в журналі «Дзвіночок». Дбала про розвиток дитячої літератури, редагувала матеріали, які надходили до журналу. А також залишила дітям власні поезії, казки, записи фольклорних творів.

- Де жила Леся Українка останні свої роки?

    12 Останні роки Леся Українка жила в Грузії та Єгипті. Невблаганно прогресувала хвороба. Перемагаючи тяжкі страждання, вона знаходила силу працювати. На Кавказі все частіше згадувала волинське дитинство, перед нею поставали картини задумливої поліської краси. Леся Українка померла 1 серпня 1913 року в грузинському містечку Сурамі. Ця сильна жінка і талановита письменниця залишила дітям невичерпний скарб – чудові вірші та казки.

  2.  Студія  театральна

Знайомимося з її творчістю

1.Слухання вірша Лесі Українки «Була весна» (Відеокліп https://www.youtube.com/watch?v=_xnV5z6-pIA )

2.Декламування вірша Лесі Українки учнями«Літо краснеє минуло…»                           

 «Літо краснеє минуло,

Сніг лежить на полі;

Діти з хати виглядають

В вікна… шкода волі!

Діти нудяться в хатині,

Нудять, нарікають:

«І нащо зима та люта? –

Все вони питають. –

Он все поле сніг завіяв,

Хоч не йди із хати!

У замкнуті дивись вікна,

Ніде й погуляти!

Сніг з морозом поморозив

Всі на полі квіти…

Десь зима та не скінчиться!»

Нарікають діти.

Ждіте, ждіте, любі діти!

Літо знов прилине,

Прийде мила годинонька,

Як зима та згине;

І заквітне наше поле,

І зазеленіє, –

Знов його весна прекрасна

Квіточками вкриє.

3.Створення калейдоскопу  творів Лесі Українки.

Кожен вірш Лесі, це поетичні картини природи. Вслухайтесь в кожен рядок уривка, хай в ваше маленьке сердечко увійде велика любов до рідного краю.

Діти читають уривки із творів, розглядають ілюстрації.

1.Казка Лесі Українки "Про Оха-чародія" - зі збірки поезій "В дитячому крузі"

"В тридев’ятім славнім царстві,
де колись був цар Горох,
є тепер на господарстві
мудрий пан, вельможний Ох..."        

2.Казка Лесі Українки: "З казочки дядька Лева" (Уривок з драми-казки «Лісова пісня»). Збірка поезій "В дитячому крузі"

"Якби нам хата тепла та люди добрі,

казали б ми казку,

баяли байку

до самого світу..."

 

"Тішся, дитино, поки ще маленька" - вірш Лесі Українки зі збірки "В дитячому крузі"

Тішся, дитино, поки ще маленька,

Ти ж бо живеш навесні,

Ще твоя думка літає легенька,

Ще твої мрії ясні..."

 

Леся Українка - вірш "Співець", збірка "В дитячому крузі".

Пишно займались багрянії зорі

Колись навесні,

Любо лилися в пташиному хорі

Пісні голосні;

Грала промінням, ясним самоцвітом

Порання роса,

І усміхалась весняним привітом

Натури краса..."

 

Вірш "Вишеньки" - зі збірки Лесі Українки "В дитячому крузі"

"Поблискують черешеньки

В листі зелененькім,

Черешеньки ваблять очі

Діточкам маленьким..."

 

"На зеленому горбочку", "Мені снились білі лелії" - зі збірки Лесі Українки "В дитячому крузі"

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов маленькая дитинка

Стиха вийшла виглядати,

Чи не вийде її мати..."

 

"У маленькій хатинці, у тихім куточку" (Уривок з поеми «Місячна легенда») - Леся Українка

"У маленькій хатинці, у тихім куточку

Мати спить і дитина маленька.

У віконце одчинене линуть з садочку

Урочисті пісні соловейка."

 

Леся Українка. "Вечірня година" (коханій мамі) - зі збірки "В дитячому крузі"

Уже скотилось із неба сонце,

Заглянув місяць в моє віконце.

Вже засвітились у небі зорі,

Уже заснуло, заснуло й горе..."

  • Якою ви побачили Лесю Українку в цих віршах?

Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Про що нам и доводять прочитані вірші.

3.Фізкультхвилинка.

 4. Студія народної творчості

Прийшов час всім учням попрацювати в студії народної творчості. Кожен з вас напише замітку у  шкільну газету «Олімп» про дитинство  Лесі.

1.Вправа "Продовж речення"

У родині Косачів народилася ….

Дівчинку назвали

 Леся в дитинстві любила …

Вона була дівчинкою…

Залюбки грала на…

Покинула займатися музикою, бо…

Леся  знала…

Дівчинка навчилася читати…

Перший вірш Леся написала..

Він називався…

В тринадцять  років з’явився …

Коли виросла Леся стала…

Свої твори вона підписувала

2.Словникова робота.

Серцем лагідним і чистим, туберкульоз кісток, одинадцять, чотири роки, друкований вірш, фортепіано, іноземні мови, десятьма.

3.Складання твору за планом

(План у кожного учня на карточці.)

1. Народження Лесі .

2. Улюблені заняття дівчинки.

3. Чудові здібності Лесі

4. Українська поетеса.

4. Самостійний запис твору.

5. Заслуховування декількох текстів.

V.Підсумок уроку. Вправа "Мікрофон"

  • Кому був присвячений сьогоднішній урок?
  • Що ви розкажете про поетесу своїм рідним?

 

docx
Додано
23 травня 2018
Переглядів
4149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку