Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертанні

Про матеріал
поглибити знання учнів про поширені й непоширені звертання, формувати вміння знаходити звертання в тексті, доречно використовувати його в мовленні, правильно ставити розділові знаки при звертанні; виховувати любов до усної народної творчості, прищеплювати естетичні смаки; розвивати логіку мислення, пізнавальні інтереси.
Перегляд файлу

Урок української мови у 8 класі

Звертання поширені і непоширені.

Розділові знаки при звертанні

Проведений учителем української мови та літератури

Гаєвською Світланою Анатоліївною

Мета: поглибити знання учнів про поширені й непоширені звертання, формувати вміння знаходити звертання в тексті, доречно використовувати його в мовленні, правильно ставити розділові знаки при звертанні; виховувати любов до усної народної творчості, прищеплювати естетичні смаки; розвивати логіку мислення, пізнавальні інтереси.

Обладнання: підручник, картки, опорна таблиця (альбом).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф:                                 Наша дума, наша пісня

                                                 Не вмре, не загине.

                                                                    Т. Шевченко

                     ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

1. Поглиблення і поширення відомостей про звертання.

     - Що називається звертанням?

     - Яку роль відіграє звертання у мовленні?

     - Чим звертання української мови відрізняється від російського?

     - Якою частиною мови можуть виражатися звертання?

2. Робота з опорними таблицями.

  Проговорити і прокоментувати таблицю «Звертання» (№ 9).

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Мозковий штурм». Порівняльний аналіз. Визначити звертання поширені й непоширені в поданих реченнях.

 Ой ти, хмелю, хмелю зелененький,

 Де ж ти, хмелю, зиму зимував, що й не розвивався?

  1. Вправа «Мелодія». Прочитати речення, правильно інтонуючи звертання.

Висновок. Звертання на початку речення вимовляється голосно і виділяється паузою, а в середині речення і в кінці пауза ледь відчувається.

  1. «Пісенний калейдоскоп». З народних пісень навести приклади звертань, які були б на початку, в середині, в кінці речень. (За потребою можна скористатися книгою «Пісня – душа народу»)

   Галю молодая, дай води напиться, яка ти хороша, дай хоч подивиться. Чайко, чайко степова, чайко, чайко моя мила, чом ти, моя чайко, світом занудила?Ой чого куєш,  чого жалуєшся, сивая зозуленько?

  1. «Два – чотири – разом». Опираючись на знання, здобуті в 5 класі й на сьогоднішньому уроці, відповісти на питання: «Що впливає на постановку розділових знаків у реченнях зі звертанням?»

(Місце в реченні, емоційне забарвлення та інтонація, поширеність чи непоширеність).

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Пояснювальний диктант.

Ой не шуми, луже, зелений байраче. Добрий вечір тобі, пане господарю. Ой радуйся, ой радуйся, земле, син Божий народився.

  1. Конструювання. Перебудувати речення, щоб підмет став звертанням. (Картки).

Іде, іде дощик, зварю йому борщик.

Чоловік мій завіз мене в чужую сторононьку.

Ой літа ж мої молодії марно з світу йдуть.

  1. «Стилістична школа». Виступ 1 учня.

Звертання до неживих предметів у художніх творах є засобом створення поетичних образів. Наприклад:

                      Ой річечко, голубонько, як хвилечки твої

                      Пробігли дні щасливії і радості мої.

                      До тебе, люба річечко,

                      Ще вернеться весна…

Звертання може передавати й зневажливе ставлення до особи.

     Ви, сонне кодло!  Ти, нещасний комедіанте!

2 учень. Звертання «пан» має 1000-літнє життя.

Українська. Добрий вечір тобі, пане господарю.

Сербська. О зар є морала мой

                  Када се зра, пане мой.

Польська. Цо пан хце. Шта пан желе. (Чого пан хоче).

  1. Робота з підручником.  Прочитати теоретичний матеріал, доповнити знання. (Роль займенників ТИ й ВИ).
  2. Синтаксичний розбір речення.

          Земле, моя земле, надари багато,

          Не роби ти, земле, з орача солдата,

         Дай снаги напиться з голубої чари,

         Хай росте пшениця колосом під хмари.

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання успіхів учнів.

V. Домашнє завдання. І група. Лінгвістичний виступ на тему «Звертання» (2 учні). ІІ група. З українських народних пісень виписати 6 речень зі звертанням. 1 речення (за вибором) розібрати синтаксично.

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку