Урок української мови у 8 класі
Звертання поширені і непоширені.
Розділові знаки при звертанні
Проведений учителем української мови та літератури
Гаєвською Світланою Анатоліївною
Мета: поглибити знання учнів про поширені й непоширені звертання, формувати вміння знаходити звертання в тексті, доречно використовувати його в мовленні, правильно ставити розділові знаки при звертанні; виховувати любов до усної народної творчості, прищеплювати естетичні смаки; розвивати логіку мислення, пізнавальні інтереси.
Обладнання: підручник, картки, опорна таблиця (альбом).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине.
Т. Шевченко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
1. Поглиблення і поширення відомостей про звертання.
- Що називається звертанням?
- Яку роль відіграє звертання у мовленні?
- Чим звертання української мови відрізняється від російського?
- Якою частиною мови можуть виражатися звертання?
2. Робота з опорними таблицями.
Проговорити і прокоментувати таблицю «Звертання» (№ 9).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ой ти, хмелю, хмелю зелененький,
Де ж ти, хмелю, зиму зимував, що й не розвивався?
Висновок. Звертання на початку речення вимовляється голосно і виділяється паузою, а в середині речення і в кінці пауза ледь відчувається.
Галю молодая, дай води напиться, яка ти хороша, дай хоч подивиться. Чайко, чайко степова, чайко, чайко моя мила, чом ти, моя чайко, світом занудила?Ой чого куєш, чого жалуєшся, сивая зозуленько?
(Місце в реченні, емоційне забарвлення та інтонація, поширеність чи непоширеність).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Ой не шуми, луже, зелений байраче. Добрий вечір тобі, пане господарю. Ой радуйся, ой радуйся, земле, син Божий народився.
Іде, іде дощик, зварю йому борщик.
Чоловік мій завіз мене в чужую сторононьку.
Ой літа ж мої молодії марно з світу йдуть.
Звертання до неживих предметів у художніх творах є засобом створення поетичних образів. Наприклад:
Ой річечко, голубонько, як хвилечки твої
Пробігли дні щасливії і радості мої.
До тебе, люба річечко,
Ще вернеться весна…
Звертання може передавати й зневажливе ставлення до особи.
Ви, сонне кодло! Ти, нещасний комедіанте!
2 учень. Звертання «пан» має 1000-літнє життя.
Українська. Добрий вечір тобі, пане господарю.
Сербська. О зар є морала мой
Када се зра, пане мой.
Польська. Цо пан хце. Шта пан желе. (Чого пан хоче).
Земле, моя земле, надари багато,
Не роби ти, земле, з орача солдата,
Дай снаги напиться з голубої чари,
Хай росте пшениця колосом під хмари.
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання успіхів учнів.
V. Домашнє завдання. І група. Лінгвістичний виступ на тему «Звертання» (2 учні). ІІ група. З українських народних пісень виписати 6 речень зі звертанням. 1 речення (за вибором) розібрати синтаксично.