Первомайська ЗОШ І-ІІІ ст.№:6.
Топчій З.Л.
Літературне читання,3 клас
ТЕМА . Дружба — то найбільший скарб. Всеволод Нестайко «Просто Олесь друг» (скорочено)
Мета
:формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із бібліографічними відомостями про Всеволода Нестайка;його оповіданням, продовжити формувати читацькі навички; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; розвивати образне мислення, творчу уяву, мовне чуття; виховувати товариськість.
Формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися :формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії ,контролювати і оцінювати свої результати;
Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування;
Соціальної: формувати здатність роацювати в парі ,груп і,з усіма в колективі;
Загальнокультурної :навчати дотримання норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці;
Громадянської: навчати екологічно мислити, дбайливо ставитися до людей, до самого себе;
Інформаційної: удосконалювати вміння здобувати необхідну інформацію з різних джерел.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: збірки творів В.Нестайка, 6 капелюшків, картки для роботи в групах, презентація до уроку,фонохрестоматія «літературне читання, 3 клас»
Хід уроку
I. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться,
Одне одному всміхніться.
Чули, вже почавсь урок.
Поверніться до гостей і привітайтеся.
-Що ми бачимо на дошці? (капелюшки)
-За допомогою цих капелюшків ми скажемо тему уроку.
-У мене є для вас цікаве завдання .У кожного з вас є капелюшок .напишіть на ньому—чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і поставте в стороні.
-А як саме ми будемо працювати? Пригадайте ,як ми повинні думати і що робити, одягаючи капелюшок певного кольору?
* Коли ми одягаємо білий капелюшок – ми отримуємо інформацію.
* Коли ми одягаємо чорний капелюшок - ми думаємо
чи правда це ?
які недоліки? ,тобто шукаємо щось негативне.
Ітак, починаємо працювати..
Я одягає білий капелюшок .Що ми отримуємо? (інформацію). Відкрийте підручники на с.137.Отримуємо інформацію
А).Слідкуємо. Читає автор
Б)читання ланцюжком. (одягаю кожному білого капелюшка)
II. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Складіть прислів’я із слів. Поясніть, як ви його розумієте.
Багатство, дружба, та, найбільше, братство —
(Дружба та братство — найбільше багатство.)
— Сьогодні ми ознайомимося із творчістю дитячого письменника Всеволода Нестайка, який поділиться з нами своїм рецептом дружби.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Біографічна довідка……(фото)
— Всеволод Зіновійович Нестайко народився 30 січня 1930 р. в м. Бердичеві на Житомирщині в сім’ї службовця. Коли Всеволоду було три роки, разом з іншими січовими стрільцями, загинув його батько. Йшов страшний 1933 р. і сім’я, рятуючись від голоду, переїхала до родичів у Київ. Тож все своє свідоме життя Всеволод Нестайко прожив у Києві. Як пише сам письменник: «І хоч би де мені доводилось побувати, хай навіть у найцікавішій подорожі, коли я повертаюсь до Києва, серце у мене б’ється від радісного хвилювання зустрічі з рідним містом». Коли Всеволод Нестайко був маленьким хлопчиком, він страшенно хотів швидше вирости і стати великим та дорослим. «Може тому, що я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. “Малий, худий та ще й рудий”. Як вогонь червоний. Мене дражнили “Море горить!”, “Пожежна команда”. А ще в класі мене називали Рудий африканський їжачок»,— згадує письменник. І щоб швидше вирости, Всеволод годинами стояв під дощем і спати лягав о сьомій. Отак у сні і нетерплячці В. Нестайко і не зогледівся, як несподівано виріс майже під два метри і перестав бути рудим. «І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство — найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад — у дитинство. Та нема у часу дороги назад»,— зізнається він. І все ж таки Всеволод Зіновійович Нестайко знайшов цю дорогу. А пролягла вона через уяву і фантазію. Він почав подумки повертатися у дитинство — почав писати для дітей веселі і мудрі книги.
Майже п’ятдесятилітній шлях у дитячій літературі він засвідчив виданням близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єc. Найвідоміші з них «В Країні Сонячних Зайчиків» (1959), «Супутник ЛІРА-3» (1960), «Космо-Натка» (1963), «Робінзон Крузо» (1964), «Тореадори з Васюківки» (1973), «Одиниця з обманом» (1976), «Незвичайні пригоди в лісовій школі» (1981), «Загадка старого клоуна» (1982), «П’ятірка з хвостиком» (1985), «Незнайомка з Країни Сонячних Зайчиків» (1988), «Слідство триває», «Таємничий голос за спиною»(1990), «Неймовірні детективи» (1995) та інші непересічні твори. Книги В. З. Нестайка перекладено двадцятьма мовами
.(Показую виставку книг)
2. Опрацювання першої частини оповідання Всеволода Нестайка «Просто Олесь друг» (с. 137–139)
1) Виразне читання оповідання автором.
2)Читання ланцюжком – одягвю дітям білий капелюшок
3)відповіді на запитання:
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Хто є його головними персонажами?4
4) Словникова робота.***
— Прочитайте слова одне одному, правильно наголошуючи, напівголосно. За потреби, виправте помилку товариша.
Кирпатий- має задертий догори ніс
Всміхнувся – засміявся
Збагнув – зрозумів
Мешкають - живуть
Просувається - йде
Враження- відношення інших про щось
Вищенький- має вищій зріст.
Штурман –фахівець з водіння кораблів.
— Як ви розумієте слово кирпатий?
Кирпатий — говорять про людину, у якої короткий задертий догори ніс—
Хто такий штурман?
Штурман — фахівець з водіння корабля
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Якими ви уявляєте хлопчиків?
— Як довго вони дружать?
Що автор говорить про їх дружбу?
— Як ви розумієте виділений вислів?
Водою не розіллєш – завжди разом.
3.Відповіді на запитання.
— У чому поклялись одне одному Олесь і Костик?
— Яку професію вони собі обрали?
— Чому вирішили бути штурманами, а не капітанами?
— Де провели літо хлопчики?
— Який подарунок приготували їм батьки?
— Чому хвилювалися хлоп’ята?
Ми працювали з білим капелюшком,а зараз ми ми працюватимемо в групах,але спочатку ми повторимо правила роботи в групах.
:Правила роботи в групах
-У кожного на парті є конверт. У конверті – завдання для групи. Починаємо працювати : (Діти читають завдання, обговорюють.)
Всі групи готові звітувати.
1.Група чорного капелюшка: Що пеоганого було в оповіданні? Які недоліки були у вчинках хлопчиків?
-Яка неприємність трапилась у Костика?
2.Група жовтого капелюшка .Що позитивного ми дізнались?
3.Група зеленого капелюшка. Проявляємо творчість .Придумайте кінцівку до оповідання.
— Як ви гадаєте, чи одягне Олесь форму 1 вересня ?
4.Група червоного капелюшка.
- Які емоції виникають у вас при читанні?
VІ.Синій капелюшок : підсумок уроку.
—1. Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
- А хочете бачити мій настрій?
- А знаєте, чому він такий? (Мої дітки були активні, вони гарно працювали, були творчими.
Я хочу вам побажати, щоб у вашому житті було багато справжніх, вірних друзів, а ви в своєму житті робили тільки добрі вчинки.
VІІ. Домашнє завдання
Переказувати 1-шу частину оповідання (с.137–138).
Ковальчук Н. О., Настенко А. І.
Літературне читання. 3 клас. IІ семестр (за підручником В. О. Науменко). — Х. : Вид. Група «Основа», 2014. — 157, [3]