Еко-вікторина «Земля-наш спільний дім»
+ конкурс моди «Природа-чарівниця»
Підготувала: Бабіч Людмила Михайлівна – педагог-організатор Святогірської ЗСШІ № 12.
|
ЕКО-ВІКТОРИНА
« ЗЕМЛЯ – НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ»
МЕТА: формування у учнів усвідомлення себе як невід’ємної частки природи; розвиток екологічного вектора у формуванні особистості учня; розвиток пізнавальної активності вихованців з одночасним позитивним впливом на емоційно-вольову сферу їх особистостей; виховання допитливості і зацікавленості.
Хід заходу:
Ведучий. Доброго дня вам, любі друзі!
Сьогодні ми запрошуємо всіх до нашої еко-вікторини «ЗЕМЛЯ – НАШ СПіЛЬНИЙ ДІМ», щоб поговорити про природу, про нашу рідну планету Землю, про наших друзів - її мешканців.
Людина-найрозумніша істота на землі. Так, саме істота. Адже ми з вами часточка природи. А грайливі тварини, щебетухи-пташки, різнокольорові квіти і задумливі діброви, веселі грибочки і сріблясті рибки - це все наші брати і сестрички. Всі ми живемо на блакитній планеті Земля, дихаємо одним повітрям, п’ємо одну воду, ходимо по одним ґрунтам. Наша планета живе по законам космосу. Але це і наша спільна домівка. І поки що невідомо,чи є ще десь у Всесвіті життя.
Але люди не завжди пам’ятають що вони - частина природи. Ми збудували заводи, атомні електростанції, залізниці, порти, їздимо на незчисленних автомобілях, запускаємо численні ракети у космос. Ми вирубаємо ліси, бо нам треба будувати будинки. Ми розорали степи, бо треба вирощувати продукти харчування. Ми зливаємо в річки, моря і океани брудну воду, від якої гине риба і водяна рослинність. Наша рідна планета, наша затишна домівка, все більше перетворюється на брудний смітник. Але ж у власному домі ми прибираємо, робимо його затишним і привітним. То ж чому люди так поводяться з Землею? Прийшов час задуматись.
Ведучий. Ось і сьогодні ми з вами пригадаємо все, що можна пов’язати з тваринами, птахами, природою та її охороною. Але щоб почати нам треба дві команди. Зустрічайте учнів команди «Захисники природи » та учнів команди «Червона книга».
Вихід учасників.
Представлення суддів.
Ведучий. Одним із найяскравіших куточків світу є Україна. Це наша з вами рідна земля. Природа надарила її великими багатствами - тут є і моря, і ріки, і красиві озера, і високі гори, і безкраї степи, тут шумлять соснові гаї, гудуть під вітром високі смереки, поважно спостерігають за нами віковічні дуби.
1 КОНКУРС-РОЗМИНКА «ІСТОТА - НЕІСТОТА»
Ведучий. Починаємо еко-змагання. Завдання. Зараз звучатимуть загадки, а ви на аркушах паперу повинні написати відповіді у два стовпчики – назви істот - у перший , назви неістот – у другий.
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадали, хто вона,
Ця красуня чарівна.
Весна.
Здається, світ укриє цілий,
Все падає, все наростає.
На села сиплеться й міста,
На гори , на сіли, на ниви –
Пухнастий, легкий, блескітливий.
Лягає майже нам до ніг,
Із вати клим? Ні, це - …
Сніг
Сидить звір у кожусі,
Біля тічки гріється,
Без водички миється.
Котик
Сів на воротях у червоних чоботах.
Лелека
В срібнім жупані,
а на тім жупані –
латка на латці.
Риба
Червона птаха висить.
Калина
Вся закутана в хустках
Капуста
Стоїть на місці.
Лічить людський вік,
А не чоловік.
Годинник
Душить кури та індики.
Ліс
Сонце ясне ,золоте,
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь його не гріє.
Соняшник
Довгий хвіст пухнастий має.
Й на місці не сидиться,
А кличуть її …
Лисиця
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку нас везуть.
Санчата.
З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
Редиска.
В саду на подвір’я
Котиться колютина
В яблука закутана.
Їжак.
Вінки в них білі,золоті .
Лілії
Виступ журі з результатами 1 конкурсу
2 КОНКУРС «ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ»
Сучасна молодь вступає в життя в епоху не тільки бурхливого розвитку науки й техніки, а й негативних наслідків науково-технічної революції та демографічного вибуху.
Неконтрольоване зростання населення Землі, кількість якого вже перевищила критичну межу, дедалі більше забруднення атмосфери, гідросфери та літосфери, накопичення величезних обсягів відходів людської діяльності при одночасному виснаженні майже всіх видів природних ресурсів призвели до розвитку глобальної екологічної кризи. Людству загрожує загибель найближчими десятиліттями, якщо воно не змінить свого ставлення до природи, своєї діяльності й існування, не переоцінить життєвих цінностей. Для людства характерна ідея панування над природою. Але це не так. Людина є однією зі складових частин природи. Недарма наші предки з пошаною ставилися до всього, що їх оточувало. Наприклад, древні індіанці сіу стверджували: «Земля не належить нам. Це ми належимо Землі».
Завдання. Командам по черзі задаються питання, на які треба правильно відповісти через 10 секунд.
1. Яка болотна рослина може замінити вату та йод? (Сфагнум.)
2. Пташенята якого птаха не знають рідної матері? (Зозулі.)
3. За назвою якого дерева названо місяць року? Це дерево цвіте
найпізніше. (Липа — липень.)
4. Що птахам страшніше взимку: голод чи холод? (Голод.)
5. Як називається певна територія, на якій охороняються рослини
і тварини? (Заповідник.)
6. Рослинний світ ще інакше називають... (Флора.)
7. Зверху кругленьке та зелененьке, а всередині червоненьке. (Кавун.)
8. Літом одежу одягає, а на зиму скидає. (Дерево.)
9. Стоїть, коливається, як торкнеш, то кусається. (Кропива.)
10. Вірно людям я служу, їм дерева стережу, дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним здобуваю. (Дятел.)
11. Довгі ноги, довгий ніс. Прилетів — обід приніс: смачних жабеняток для своїх маляток. (Журавель.)
12. У зеленому кашкеті галасує в очереті. Хоч і плавати мастак, та не риба і не рак. (Жаба.)
13. Ссавці, у яких зуби ростуть продовж усього життя? (гризуни)
14. Нежуйна світська тварина з ряду парнокопитних? (Свиня)
15.Яка тварина носить ім’я Пржевальського? (Кінь)
16. Предок собак. (Вовк).
Виступ журі з результатами 2 конкурсу
3 КОНКУРС «ЗАШИФРОВАНЕ ПРИСЛІВ’Я»
Ведучий. Нам з вам повезло. Ми живемо у прекрасному краю - Святогір’ї. Наша природа настільки чарівна і різноманітна, її значення для України настільки велике, що було прийнято рішення організувати тут Національний природний парк святі Гори». Згідно з Указом Президента України він розпочав свою роботу у 1997 році. Серед рівнинних національних парків України він, безсумнівно, має наймальовничішу природу і є еталоном поєднання природної та культурної спадщини. Головне завдання всіх національних парків світу,в тому числі і нашого,- збереження природних комплексів у їх первісному вигляді. І саме це наше завдання – завдання народу. Саме народ спостерігає за природою та її екологією та складає про це прислів’я та приказки. Знаєте ви їх чи ні, ми зараз перевіримо.
Завдання. Треба знайти загублені прислів’я та з’єднати їх.
1 КОМАНДА
2 КОМАНДА
4 КОНКУРС «ХТО ПЕРШИЙ»
"Земля - наша мати всіх годує", - говорить українське прислів’я. Мені здається, що в ньому відбито ставлення українського народу не тільки до землі, а й взагалі до всього навкiлля: рослин i тварин, до річок i степів, до підземних багатств i повітря. Щиро шануючи все це, навіть складаючи певні ритуали, присвячені життю довкілля, наш народ ніби доводив свою невiд'ємнiсть від природи, залежність від неї. Минають століття. Життя суспільства не стоїть на мiсцi, розвивається, вдосконалюється. Але це вдосконалення чомусь інколи йде лише на користь людині, завдаючи невиправної шкоди природі. Виходить, утворюється замкнене коло: людина залежить від природи, але, прагнучи поліпшити своє буття, вона цю природу нищить!
Тому зараз у нашому суспiльствi так гостро постає проблема екологічного захисту, стрімко зростає інтерес до екологічних питань. Все доступнішою стає тривожна iнформацiя про забруднення навкiлля. Люди намагаються перебудувати свої взаємини з природою, бо екологічна криза охопила практично вже увесь світ.
Кожен повинен розуміти, що він - частка великої сім’ї, яка, потрапивши у біду, намагається вижити i продовжитись у майбутніх поколіннях. Тому-то так важливо плекати в серці любов до своєї Батьківщини, ділитися нею з іншими, передавати нащадкам. Я вбачаю в цьому щире покликання кожного сина або дочки Землі, бо "Земля багата - народ багатий", - вчить нас народна мудрість.
Завдання. Перед кожною командою лежать прапорці. Хто знає правильну відповідь, повинен швидко підняти прапор до гори і дати правильну відповідь. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.+ І так , починаємо. 1.Самий кращий пернатий співак країни? (соловей) 2. Сама музична квітка? (дзвіночки) 3. Самий красивий птах в світі? ( пава) 4. Якою водою треба поливати кімнатні рослини? (теплою, відстояною, дощовою) 5. Назвіть кращий час для пересаджування рослин ? (весна) 6. Яка тварина завжди при грошах? (свиня, у неї завжди є п’ятачок) 7. Назвіть рослини, які знають и обожнюють всі банкіри? (золототисячник, золоте дерево, золотисті водорості) 8. Підземна частина рослин? (корінь) 9. Книга-каталог рослин і тварин, що під охороною? (Червона книга) 10. Круглий, овальний чи квадратний квітник? (клумба) 11. Який гриб носить назву лісної хижої тварини? (лисичка) 12. Наочне сприйняття дітьми об’єктів и явищ природи (спостереження) 13. Ялинка, сосна, береза, верба – це одним словом… (дерева) 14. Хто на собі ліс носить?(олень) 15. Скільки треба взяти «а», щоб отримати птаха? (сорок-а)
Виступ журі з результатами 4 конкурсу
Ведуча: Якою прекрасною і величною ти є... ЗЕМЛЯ — рідна і близька, дорога і українська, батьківська, улюблена, велика, родюча, багата , тепла і щедра, холодна, пахуча і прекрасна, квітуча і неозора, наша, неосяжна і весняна, осіння, убога, добра і плодюча, свята, зелена, чудова, життєдайна, урожайна, запашна, миролюбна, приваблива, найкраща, сіра, сумна, годувальниця; земля предків.Так, наша Земля різнобарвна та красива. І ви про це всі вже знаєте, але іноді ми всі про це забуваємо. Тому зараз я хочу вам про це нагадати. Поки наші команди відпочинуть, на нашій сцені ви зараз маєте змогу побачити шоу, яке продемонструє всю красу нашої природи. Тому я оголошую конкурс моди « Природа-чарівниця».
5 конкурс «Збери врожай»
Ведуча. Ми з вами живемо на родучій землі, яка дає нам все необхідне для існування. Весь наш сьогоднішній добробут, наш поступ у завтра передусім залежить від землі. Від її щедрості, її безсмертя. Як зберегти нам живу силу землі, її вічну родючість? Як примножити плоди землі, досягти того, щоб нива наша завтра була багатішою? Це складне питання стоїть перед нами і вимагає його розв'язання. Кожен з вас, напевно, кожного літа збирає врожай у себе на городі, а зараз я хочу перевірити,як ви гарно це вмієте робити. Виступ журі з результатами 5 конкурсу
Про вплив людства на довкілля свідчать факти:
— 1 000 людей умирають від отруєння водою;
Кожної хвилини:
1. ….. вважати, що у медузоподібних тварин голуба кров? Так
10. ... вважати синього кіта найважчою твариною? (33 тони)Так
Виступ журі з результатами 6 конкурсу
Так, ми ще вважаємося малими, бо лише вчимося у школі. Та вже зараз ми можемо багато чого зробити! I починати треба з захисту дерева біля рідного будинку, птахів у скрутний для них час. Здається, це зовсім просто: не дозволяти собі забруднювати річку або ставок, не засмічувати землю, якою ходиш. Але це "просто", мені здається, є своєрідним тестом на людяність, на твоє право називатися частиною природи. I перлина цієї природи, Україна, як ніколи, саме зараз потребує нашого дбайливого ставлення i захисту. Я вірю, що українці, які завжди славилися своєю працездатністю, дбайливістю i любов'ю до природи, зможуть запобігти подальшому руйнуванню найсвятішого - рідної землі. Треба тільки серцем пам'ятати, що ми - одна славна родина i земля у нас, як i мати, - на всіх одна! Та щоб закріпити всі знання, про які ми сьогодні дізнались про природи, я пропоную за допомогою гри «Охорона природи», розробити правила поведінки на природі. Та команда, яка зможе причепити більш листочків з правилами поводження на природі за 2 хвилини, поки грає музика, та команда і перемогла. За перемогу в останньому конкурсі команда отримає 3 бали.
Завдання: Діти по черзі біжуть до дерев та наклеюють листя з правилами поводження на природі. |
|
Виступ журі з результатами всіх конкурсів
Ведучий.
Я хочу, щоб усі ви долучилися до покращення екологічної ситуації на планеті. Адже ми, як і рослини та тварини, є частинкою природи, її невід'ємною складовою. Тому хочеться звернутися до всіх людей на Землі зі словами:
Людино! Ти — не цар природи,
ти — тільки часточка її.
Добром чи болем обернуться
тобі ж завжди діла твої!
Люди добрі! Живіть, творіть.
Всім я зичу і щастя, й долі.
Додатки:
Природа одному мати, другому — мачуха.
На небо не скочиш,
а в землю не закопаєшся.
З гори вскач,
а на гору хоч плач.
Рада б зірка зійти —
чорна хмара заступає.
Чим темніша ніч,
тим ясніші зорі.
Світить місяць, та не гріє, тільки в бога хліб їсть.
Сонце блищить,
а мороз тріщить.
Не скрізь там вода,
куди хилиться верба
Заступи природу дверима,
то вона тобі вікном ввійде.
Чисте небо не боїться
ні блискавки, ні грому.
Де високі гори,
там глибокі доли.
Хто полю годить,
тому жито родить.
Місяць —
козацьке сонце.
Місяць — батько, звізда — мати,
сонце — їх дитятко.
Тиха вода людей топить,
а швидка тільки лякає.
Трапляється і такий год,
що на день по сім погод.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Не бери з собою до лісу чи в парк навесні або на початку літа собак. Це час розмноження тварин. Собаки інстинктивно руйнують гнізда, лякають і знищують молодняк!
2.Не зачіпай пташиних гнізд, не підходь до них близько!
3.Не торкайся пташенят ні у гнізді, ні на землі!
4.Не лови диких тварин і не принось їх додому!
5.Не ламай гілок на деревах!
6.Не розривай павутину і не знищуй павуків – вони корисні!
7.Не вбивай жаб, змій – вони корисні!
8.Обережно і тихо ходи лісовими стежками
9.Не галасуй!
10.Не знищуй птахів!
11.Не кидай у водойми сміття і різний непотріб!
12.Не руйнуй мурашників!
13.Не лови гарних комах!
14.Не залишай після себе сміття!
15.Не розпалюй вогнище!
16.Не рубай дерев
не можна нічого ламати і рвати без потреби;
слід дбайливо ставитися до чагарників, деревам, тваринам, птахам і комахам;
для багаття необхідно збирати тільки сухостій;
не можна зривати недостиглі плоди;
потрібно зрізати гриби тільки ножем, не пошкоджуючи кореневу систему;
не можна забруднювати водойми, річки (кидати в них сміття, каміння і залишки їжі);
заборонено руйнувати джерела і колодязі;
не можна калічити живі дерева (рубати, робити написи);
не залишати сміття і залишки їжі; не руйнувати боброві греблі;
не чіпати змій, а також дитинчат звірів і птахів.