Інтегрований урок з читання і природознавства «Який чудовий та загадковий тваринний світ! В. Бондаренко «Як розмовляють тварини».

Про матеріал

Мета: Ознайомити учнів з тим, як з'явилися перші тварини, ознайомити з природним відбором. Розширити знання дітей про те, яке значення мають тварини для життя людей. Продовжувати форму­вати поняття « звірі», «птахи», плазуни», «земново­дні», «риби», «комахи». Вчити порівнювати, роби­ти висновки. Виховувати любов до природи, гуманне ставлення до природи, тварин.

Перегляд файлу

Тема: Який  чудовий  та  загадковий  тваринний  світ!

          В. Бондаренко  «Як  розмовляють тварини»

Мета: сприяти  розвитку  пізнавальних  інтересів  учнів; розвивати  уміння  орієнтуватися  в  тексті; збагачувати  словниковий  запас  дітей;  сприяти  засвоєнню  нових  знань,  формуванню  інтересу  до  знань;  розширити т та  доповнити  знання  дітей  про  тварин;  виховувати  любов  до  живого  світу  природи.

Тема: Різноманітність тварин у природі. 

Мета: Ознайомити учнів з тим, як з'явилися перші тварини, ознайомити з природним відбором. Розширити знання дітей про те, яке значення мають тварини для життя людей. Продовжувати форму­вати поняття « звірі», «птахи», плазуни», «земново­дні», «риби», «комахи». Вчити порівнювати, роби­ти висновки. Виховувати любов до природи, гуманне ставлення до природи, тварин.

Обладнання: Тематичні малюнки тварин, зразки слідів тварин, фонограма  тексту.

                                      Хід  уроку

1.Організація  класу.

---  Діти,  наша  читанка  знову  відкриває  перед  нами  все  нові  та  нові  сторінки-стежини,  які  ведуть  нас  до  пізнання  чарівного  світу.  А щоб  впенено  ними  крокувати,  ми  повинні  гарно  читати  і  міркувати.

2. Гра « Незвичайний  поїзд»

---   У кожний вагон «посадіть» представників  певного  класу.

У  1  вагон   клас  птахів.

У  2  вагон   клас  риб.

У 3  вагон   клас  звірів.

У  4  вагон   клас  комах.

У  5  вагон ---   клас  плазунів.

 У  6  вагон  ---клас земноводні.

---  А  чому  саме цих  сусідів  ви  взяли  з  собою  в  вагон? 

( На  столі  малюнки вовка,  голуба, їжака, оленя, ляща, синиці, кози, оси, сома,  кішки, мухи, хом'яка, вужа, корови, півня, тюлень, ведмедя.)

  •                                         Як узагальнюючим словом можна назвати всі утворені слова? !Тварини)
  •                            Мабуть, не знайдеться у світі такої людини, яка б не любила при­роду. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші красою квітів, дехто прислухається до голосів весняного лісу. Любити природу — це означає вивчати її, спостерігати й знати.

3. Оголошення  теми  і  мети.

--- Сьогодні у нас буде незвичайний, загадковий урок.  Загадковий тому, що ми з вами багато цікавого дізнає­мося про братів наших менших. А незвичайним цей урок буде тим ,  що  в  нашому  уроці  сьогодні  обєднаються  зразу  два  уроки.Це  урок  з  читання  і  з  природознавства.  Отже  на  урок  сьогодні  буде  мати  дві  теми. Отже  тема  нашого  уроку:  В.Бондаренка  «Як  розмовляють  тварини». Різноманітність  тварин  у  природі.

--- Дивізом  нашого  уроку  будуть  ось  це  речення.  Якщо  правильно  складете  розсипанку.

льСкіки воцігока кривідєтьсява муто, отх ємів стеспогаріти, дивпритисяля. ( Скільки цікавого  відкривається  тому, хто  вміє спостерігати)

    4.  Мотивавція  навчальної  діяльності.

  •         А ви знаєте, як з'явилися перші тварини на нашій планеті?
  •         Спочатку у первісному океані з'явились крихітні грудочки живої речовини.      (Наочність грудочок) Бовтались вони собі у теплій воді, а на Землі тоді було дуже жарко, і всмоктували ці живі грудочки всим тілом усе, що їм здавалося смачненьким. І ось через деякий час  сталася  найважливіша подія  в  історії життя  на Землі. А полягала вона в тому, що деякі з цих живих грудочок   продовжували   харчуватися   тим,   що   могли всмоктати   з   води,   а   ось   інших   потягло   вже   на готовеньке.  Вони  стали  харчуватися  тими,  які  воду всмоктували, тобто вони стали першими хижаками.

( Наочність грудочок - хижаків)

 Ось так живі істоти розділились на рослини і тварини. Так продовжується і досі. Рослини отримують їжу з того, що їх оточує, а тварини віддають перевагу готовому. Так ось качались на хвилях ці живі грудочки і не знали, як ходити по землі, бо для цього їм перш за все потрібні були ноги. Вони перепробували тисячу варіантів, щоб одного разу із первісного океану вилізло на берег отаке чудо-юдо, схоже одночасно і на рака, і на скарпіона                                     (Наочність чудо-юда)

 І ось таке собі чудо-юдо зрозуміло, що може ходити сушею. Але для існування на суші потрібний скелет, підтримувати тіло, яке тяглося по землі. А ще потрібно було навчитися дихати повітрям. І уявіть собі яку величезну роботу потрібно було здійснити природному відбору, щоб із крихітної живої грудочки, яка ледве ворушилася вийшла працелюбна мураха, або легка і стрімка бабка, або хитра лисиця. Адже перші первісні тварини зуміли не тільки вийти на сушу, але й злетіти у повітря. І відбулося це завдяки тому, що в природі  відбувається постійна  боротьба  за  існування.

Тобто виживає лише той, хто зумів вижити. Закон суровий,але необхідний. Адже у боротьбі за існування виживає найсильніший, краще пристосований. Природний відбір не дає життю зачахнути і зупинитись. Якщо б його не було, в океані, можливо б, і до цієї пори качалися на хвилях безформні живі грудочки.

                    5.  Проблемне  запитання

      ---  А чи вдалося вам підслухати їхню роз­мову?

      --- А може, вони й не розмовляють між собою?

   --- Усі наші сумніви розвіються після того, як ми з вами ознайоми­мося з твором Володимира Бондаренка «Як розмовляють тварини».

6  Слухання  в  аудіозапису  твору  «Як  розмовляють  тварини»

7  З'ясування лексичного значення слів.

- Прочитайте в лівій колонці тлумачення і доберіть з правої колонки відповідні слова.

повторювати чиїсь дії чи рухи ......... настороженість

занепокоєння, стривоженість............. спілкування

наперед щось знати чи бачити........... наслідувати

розмова        між       істотами ...........  передбачити

  8  Фізкультхвилинка 

Шумить вітер, шумить ліс Тихо лісом ходить лис.

Заховався зайчик в кущ,

Із куща піднявся хрущ.

Не чіпайте ви куща,

Не лякайте но хруща.

Хай росте угору ліс,

Не чіпа хай зайця лис.

Тільки вітер шу-шу-шу 

9.  Самостійне  читання  твору  учнями.

---  За  допомогою  чого  тварини  спілкуються  між  собою?

10. Опрацювання  тексту  з  елементами  вибіркового  читання

---  Так  за  допомогою  чого  тварини спілкуються між  собою? ( прочитайте)

---  Від  чого  залежить сила і чистота звуків?  (прочитайте)

--- Що  розуміють більшість  тварин?

---  Які птахи здатні наслідувати голоси інших тварин? Назвіть їх.

--- Які вигуки переважають у тваринній мові? (прочитайте)

---Коли звірі вчаться розпізнавати безпечні та небезпечні звуки? (прочитайте)

--- Що викликають незнайомі звуки у тварин?(прочитайте)

--- А  навіщо  людям  знати  й  розуміти  голоси  тварин?

11  Вправи  для розвитку  швидкості  читання

Гра  «Знайди  мову»

--- Учитель показує малюнки тварин, про яких згадується в тексті. Діти знаходять і читають слова, що передають голоси цих тварин. (жаба, білка,

бобер, олень, заєць, кабан, лось, лисиця)

Гра «Закінчи речення»

« Тварини спілкуються …»

«Якщо, наприклад, жаб'яче ….»

« Подаючи звуковий сигнал …»

«Вовки розуміють …»

«Знати голоси тварин …»

Гра « Добери  дієслово»

---  Прочитайте слова  у  лівій  колонці  і  доберіть  дієслова  із  правої  колонки.  Зєднайте  їх  так,  щоб  утворені  словосполучення  відповідали  змісту  тексту.

  білка   ----   форкає

  бобер  ----   хрокає

  олені   ----   стукотять

  кабан  ----   ляпає

  лось    ----   бє  ногами

 зайці    ----   скреготять

12  Підсумок  уроку

---  Так  скільки  ж  «мов»  у  тварин?

---  Цей текст це:

А) казка.

Б) вірш.

В) науково – популярний твір.

--- Доведіть.

--- Уявіть  собі,  що  в  природі  зникли  тварини.  До  чого  це  може  призвести?

--- А ви знаєте до речі яких птахів найбільше на світі? (горобців)

Але виявилось, що навіть незлічених горобців можна винищити. Послухайте, яка сумна історія трапилась 50 років тому в Китаї із звичайнісінькими горобцями. Люди раптом вирішили, що від цієї скромної сіренької пташки немає ніякої користі. А шкода— велика. Вони не полінились і вирахували, що щорічно кожен горобець краде з поля у селян більше, ніж півкілограма зерна. І ніхто не підрахував, що вигодовуючи пташенят пара горобців щодня відлов лює приблизно 400 шкідливих комах. Тобто щодня горобець з'їдає жучків і гусені більше, ніж важить сам. Та бідній тпашині оголосили війну. Вся біда в тому, що горобець не може так довго, як наприклад колібрі, літати в повітрі. Він політає трохи і стомлюється, йому треба перепочити. І от люди зібравшись у великий натовп біля полів почали бити в барабани, тріскотіти тріскачками, кричати, словом, якнайголосніше шуміти. Перелякані горобці здіймались у повітря і літали, доки не падали на землю замертво. За 2 роки таким способом було винищено велику кількість горобців. А потім прийшла розплата. Коли пропали горобці, на полях і в садах розплодилась сила силенна шкідників і чим далі, тим їх ставало усе більше. Урожаї почали пропадати і врешті — решт, довелося китайцям завозити ло себе горобців з інших країн.

--- Тварини, рослини, люди – всі вони діти матінки – Природи.  Ми  повинні  берегти  і піклуватися  про  братів  наших  менших.

13  Читання  дітьми  віршів  про  тварин

Ніжна матінка – Природа,

Ніби казка, оживає,

І тварини, і людина

Знов розмову починають.

 

Хай у ваших серценятах

Звуки ніжності проснуться,

Забринить хай спільна мова

Між тваринами й людьми,

Хай вони почують звуки

Ніжності та доброти.

 

  ПтахиД риби, і звірі нам серця відкрили.

їх не вбивайте, люди, вас заклинаю я.

 Бо море без риб-не море!

 А без звірів земля не земля!

 

 

У Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний.

 Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

 Ми всі господарі природи,

То ж збережемо її вроду

---  Але Червона книга не зможе врятувати тварин. Адже потрібно, щоб не тільки держава турбувалася про тварин, а й кожна людина, тобто кожен з нас.

 

 

 

 

 

              Інтегрований урок

   з  читання  і  природознавства

 

 

      «Який  чудовий  та  загадковий  тваринний  світ! В. Бондаренко  «Як  розмовляють тварини».                 Різноманітність тварин у  природі»

 

 

                                                                         Вчитель  початкових  класів

                                                                       Годинець  Тетяна  Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
996
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку