Мета: Ознайомити учнів з тим, як з'явилися перші тварини, ознайомити з природним відбором. Розширити знання дітей про те, яке значення мають тварини для життя людей. Продовжувати формувати поняття « звірі», «птахи», плазуни», «земноводні», «риби», «комахи». Вчити порівнювати, робити висновки. Виховувати любов до природи, гуманне ставлення до природи, тварин.
Тема: Який чудовий та загадковий тваринний світ!
В. Бондаренко «Як розмовляють тварини»
Мета: сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів; розвивати уміння орієнтуватися в тексті; збагачувати словниковий запас дітей; сприяти засвоєнню нових знань, формуванню інтересу до знань; розширити т та доповнити знання дітей про тварин; виховувати любов до живого світу природи.
Тема: Різноманітність тварин у природі.
Мета: Ознайомити учнів з тим, як з'явилися перші тварини, ознайомити з природним відбором. Розширити знання дітей про те, яке значення мають тварини для життя людей. Продовжувати формувати поняття « звірі», «птахи», плазуни», «земноводні», «риби», «комахи». Вчити порівнювати, робити висновки. Виховувати любов до природи, гуманне ставлення до природи, тварин.
Обладнання: Тематичні малюнки тварин, зразки слідів тварин, фонограма тексту.
Хід уроку
1.Організація класу.
--- Діти, наша читанка знову відкриває перед нами все нові та нові сторінки-стежини, які ведуть нас до пізнання чарівного світу. А щоб впенено ними крокувати, ми повинні гарно читати і міркувати.
2. Гра « Незвичайний поїзд»
--- У кожний вагон «посадіть» представників певного класу.
У 1 вагон — клас птахів.
У 2 вагон — клас риб.
У 3 вагон — клас звірів.
У 4 вагон — клас комах.
У 5 вагон --- клас плазунів.
У 6 вагон ---клас земноводні.
--- А чому саме цих сусідів ви взяли з собою в вагон?
( На столі малюнки вовка, голуба, їжака, оленя, ляща, синиці, кози, оси, сома, кішки, мухи, хом'яка, вужа, корови, півня, тюлень, ведмедя.)
3. Оголошення теми і мети.
--- Сьогодні у нас буде незвичайний, загадковий урок. Загадковий тому, що ми з вами багато цікавого дізнаємося про братів наших менших. А незвичайним цей урок буде тим , що в нашому уроці сьогодні об’єднаються зразу два уроки.Це урок з читання і з природознавства. Отже на урок сьогодні буде мати дві теми. Отже тема нашого уроку: В.Бондаренка «Як розмовляють тварини». Різноманітність тварин у природі.
--- Дивізом нашого уроку будуть ось це речення. Якщо правильно складете розсипанку.
льСкіки воцігока кривідєтьсява муто, отх ємів стеспогаріти, дивпритисяля. ( Скільки цікавого відкривається тому, хто вміє спостерігати)
4. Мотивавція навчальної діяльності.
( Наочність грудочок - хижаків)
— Ось так живі істоти розділились на рослини і тварини. Так продовжується і досі. Рослини отримують їжу з того, що їх оточує, а тварини віддають перевагу готовому. Так ось качались на хвилях ці живі грудочки і не знали, як ходити по землі, бо для цього їм перш за все потрібні були ноги. Вони перепробували тисячу варіантів, щоб одного разу із первісного океану вилізло на берег отаке чудо-юдо, схоже одночасно і на рака, і на скарпіона (Наочність чудо-юда)
— І ось таке собі чудо-юдо зрозуміло, що може ходити сушею. Але для існування на суші потрібний скелет, підтримувати тіло, яке тяглося по землі. А ще потрібно було навчитися дихати повітрям. І уявіть собі яку величезну роботу потрібно було здійснити природному відбору, щоб із крихітної живої грудочки, яка ледве ворушилася вийшла працелюбна мураха, або легка і стрімка бабка, або хитра лисиця. Адже перші первісні тварини зуміли не тільки вийти на сушу, але й злетіти у повітря. І відбулося це завдяки тому, що в природі відбувається постійна боротьба за існування.
Тобто виживає лише той, хто зумів вижити. Закон суровий,але необхідний. Адже у боротьбі за існування виживає найсильніший, краще пристосований. Природний відбір не дає життю зачахнути і зупинитись. Якщо б його не було, в океані, можливо б, і до цієї пори качалися на хвилях безформні живі грудочки.
5. Проблемне запитання
--- А чи вдалося вам підслухати їхню розмову?
--- А може, вони й не розмовляють між собою?
--- Усі наші сумніви розвіються після того, як ми з вами ознайомимося з твором Володимира Бондаренка «Як розмовляють тварини».
6 Слухання в аудіозапису твору «Як розмовляють тварини»
7 З'ясування лексичного значення слів.
- Прочитайте в лівій колонці тлумачення і доберіть з правої колонки відповідні слова.
повторювати чиїсь дії чи рухи ......... настороженість
занепокоєння, стривоженість............. спілкування
наперед щось знати чи бачити........... наслідувати
розмова між істотами ........... передбачити
8 Фізкультхвилинка
Шумить вітер, шумить ліс Тихо лісом ходить лис.
Заховався зайчик в кущ,
Із куща піднявся хрущ.
Не чіпайте ви куща,
Не лякайте но хруща.
Хай росте угору ліс,
Не чіпа хай зайця лис.
Тільки вітер шу-шу-шу
9. Самостійне читання твору учнями.
--- За допомогою чого тварини спілкуються між собою?
10. Опрацювання тексту з елементами вибіркового читання
--- Так за допомогою чого тварини спілкуються між собою? ( прочитайте)
--- Від чого залежить сила і чистота звуків? (прочитайте)
--- Що розуміють більшість тварин?
--- Які птахи здатні наслідувати голоси інших тварин? Назвіть їх.
--- Які вигуки переважають у тваринній мові? (прочитайте)
---Коли звірі вчаться розпізнавати безпечні та небезпечні звуки? (прочитайте)
--- Що викликають незнайомі звуки у тварин?(прочитайте)
--- А навіщо людям знати й розуміти голоси тварин?
11 Вправи для розвитку швидкості читання
Гра «Знайди мову»
--- Учитель показує малюнки тварин, про яких згадується в тексті. Діти знаходять і читають слова, що передають голоси цих тварин. (жаба, білка,
бобер, олень, заєць, кабан, лось, лисиця)
Гра «Закінчи речення»
« Тварини спілкуються …»
«Якщо, наприклад, жаб'яче ….»
« Подаючи звуковий сигнал …»
«Вовки розуміють …»
«Знати голоси тварин …»
Гра « Добери дієслово»
--- Прочитайте слова у лівій колонці і доберіть дієслова із правої колонки. З’єднайте їх так, щоб утворені словосполучення відповідали змісту тексту.
білка ---- форкає
бобер ---- хрокає
олені ---- стукотять
кабан ---- ляпає
лось ---- б’є ногами
зайці ---- скреготять
12 Підсумок уроку
--- Так скільки ж «мов» у тварин?
--- Цей текст це:
А) казка.
Б) вірш.
В) науково – популярний твір.
--- Доведіть.
--- Уявіть собі, що в природі зникли тварини. До чого це може призвести?
--- А ви знаєте до речі яких птахів найбільше на світі? (горобців)
Але виявилось, що навіть незлічених горобців можна винищити. Послухайте, яка сумна історія трапилась 50 років тому в Китаї із звичайнісінькими горобцями. Люди раптом вирішили, що від цієї скромної сіренької пташки немає ніякої користі. А шкода— велика. Вони не полінились і вирахували, що щорічно кожен горобець краде з поля у селян більше, ніж півкілограма зерна. І ніхто не підрахував, що вигодовуючи пташенят пара горобців щодня відлов лює приблизно 400 шкідливих комах. Тобто щодня горобець з'їдає жучків і гусені більше, ніж важить сам. Та бідній тпашині оголосили війну. Вся біда в тому, що горобець не може так довго, як наприклад колібрі, літати в повітрі. Він політає трохи і стомлюється, йому треба перепочити. І от люди зібравшись у великий натовп біля полів почали бити в барабани, тріскотіти тріскачками, кричати, словом, якнайголосніше шуміти. Перелякані горобці здіймались у повітря і літали, доки не падали на землю замертво. За 2 роки таким способом було винищено велику кількість горобців. А потім прийшла розплата. Коли пропали горобці, на полях і в садах розплодилась сила силенна шкідників і чим далі, тим їх ставало усе більше. Урожаї почали пропадати і врешті — решт, довелося китайцям завозити ло себе горобців з інших країн.
--- Тварини, рослини, люди – всі вони діти матінки – Природи. Ми повинні берегти і піклуватися про братів наших менших.
13 Читання дітьми віршів про тварин
Ніжна матінка – Природа,
Ніби казка, оживає,
І тварини, і людина
Знов розмову починають.
Хай у ваших серценятах
Звуки ніжності проснуться,
Забринить хай спільна мова
Між тваринами й людьми,
Хай вони почують звуки
Ніжності та доброти.
ПтахиД риби, і звірі нам серця відкрили.
їх не вбивайте, люди, вас заклинаю я.
Бо море без риб-не море!
А без звірів земля не земля!
У Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний.
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі господарі природи,
То ж збережемо її вроду
--- Але Червона книга не зможе врятувати тварин. Адже потрібно, щоб не тільки держава турбувалася про тварин, а й кожна людина, тобто кожен з нас.
Інтегрований урок
з читання і природознавства
«Який чудовий та загадковий тваринний світ! В. Бондаренко «Як розмовляють тварини». Різноманітність тварин у природі»
Вчитель початкових класів
Годинець Тетяна Олексіївна