Інтегрований урок з читання та природознавства спрямований на вдосконалення навичок виразного читання, збагачення словникового запасу учнів, на виховання бережливого ставлення до корисних копалин.
ТРИМАЙ ЯЗИКА НА ПРИПОНІ. ЗАХАРІАС ТОПЕЛІУС «КАЗКА ПРО СТАРОГО ГНОМА» (продовження). НАВІЩО ЛЮДЯМ ПОТРІБНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ?
Інтегрований урок з літературного читання та природознавства у 3 класі
І.В.Дерев’янко
вчитель початкових класів Вороновицького НВК
Кельменецького району
Мета: продовжити роботу над «Казкою про старого гнома» Захаріаса Топеліуса; вдосконалювати навички виразного читання; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати образне мислення; закріпити вивчений матеріал про корисні копалини, ознайомити із коштовним камінням, його значенням в житті людини; виховувати почуття відповідальності за дане слово, бережливе ставлення до корисних копалин.
Обладнання: підручник «Літературне читання», зошит з природознавства з друкованою основою (Природ-во. Роб.зош.для 3 кл/Л.Мечник, І.Жаркова.-вид. 2-ге, переробл. –Тернопіль, 2017. – 80с.), портрет З.Топеліуса, картки-блискавки, таблиця «Корисні копалини», виставка корисних копалин, коштовного каміння, прикрас, малюнки гнома, ілюстрації до казки, картки з фразеологізмами.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНІ МОМЕНТИ
2.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
2.1.Робота над чистомовкою
Ок-ок-ок – розпочався вже урок.
Ний-ний-ний - урок буде незвичайний.
Ння-ння—ння - урок літературного читання.
Ства-ства-ства – ще урок природознавства.
2.2.Робота над скоромовкою
Гном в гаю гуляв годину,
Назбирав грибів корзину.
Йшла Ганнуся в гастроном,
Крокував назустріч гном.
Ніс з грибами він корзину,
Дав Ганнусі половину.
3.Підсумок фенологічних спостережень
3.1.Побажання усім присутнім
За даними гідрометеоцентру у Вороновицькому НВК, а зокрема в 3 класі очікується такий прогноз погоди:
-температура +10- +12 балів;
-безхмарне небо на уроці;
-сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань;
-опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів.
А всім присутнім бажаємо:
-Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди!
3.2.Вправа «Погода» - виступ чергового учня в ролі гномика
4. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
4.1.Бесіда
Чи сподобалася вам казка Захаріуса Топеліуса? ? Який герой зацікавив вас найбільше? Чи справедливо вчинив гном? Які коштовності супроводжують наше життя?
Сьогодні ми закріпимо вивчену казку «Казка про старого гнома» Захаріаса Топеліуса та вивчену тему з природознавства «Корисні копалини».
4.2.Зустріч казкового героя (правнучки Матса Мюрстена)
Звучить мелодія з казки
-Хто ти і звідки до нас завітала?
-Яка ти красива! І корона на голові , і сережки, і коштовне намисто.
-Хто тобі все це подарував?
5.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
5.1. Гра «Блискавка»
Метушня, засклені, весілля, келихи, чудувалися, невидимий, перемовлялися, заблищало, опинилися, щабель, іржавого.
5.2.Робота в групах.
- Потрібно описати героїв твору, І група – гнома, ІІ група – Матса Мюрстена
Гном |
Матс Мюрстен |
Старий-старезний |
Сторож у замку |
Довга сива борода |
Постарівся |
Сімсот років |
80 років |
Найстаріший |
Мав гарненьку правнучку на виданні |
Добрий домовик |
Бідний |
Мав свої примхи |
|
Щедрий |
|
добрий |
|
злий |
|
Горбатий дідусь |
|
Багатий |
|
5.3. Читання зашифрованого тексту
- Отже, якщо гном був багатий, яке ж у нього було багатство? Пригадаєте, якщо розшифруєте слова і правильно прочитаєте уривок казки
мГно кнуввідім засновані тиннямпаву іржаві рідве, какиць стрилабну туди й освітила своїми іскристими маочи лотозо, лосріб, цвітисамо та інші ностікоштов.
(Гном відімкнув засновані павутинням іржаві двері, кицька стрибнула туди й освітила своїми іскристими очима золото, срібло, самоцвіти та інші коштовності.)
5.4. Розповідь вчителя про коштовне каміння
-Золото, срібло, самоцвіти, різні дорогоцінні камінці - все це також корисні копалини.
Коштовне камі́ння — природні та штучні (синтетичні) мінерали в сировині, необробленому та обробленому вигляді (виробах).
Використовують у ювелірній справі, буровій техніці, оптиці тощо.
До коштовного каміння відносять і такі мінеральні тіла органічного походження як перли, бурштин, корали.
Але на жаль, у пошуках коштовного каміння люди переривають нашу планету, залишаючи після себе пустинні місця.
5.5.Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання
-Як гном довів свою відданість другові Матсу?
-Прочитайте,
як він допомагав готуватися до весілля, як змінився замок,
які дива відбувалися за столом,
найбільше диво під час вінчання
кому належала подарована корона
-Що наказав гном сторожу Матсу?
-У якій ситуації сторож проговорився?
-Як гном покарав тітку молодого, її сина й сторожа? Чому?
Інтерактивний метод «Прес»
На дошці розміщена таблиця міркування:
1) Позиція: «Я вважаю, що …»;
2) Обґрунтування : «Тому, що …»;
3) Приклад: «Наприклад …»;
4) Висновки: «Отже (тому) я вважаю… .»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (під музичний супровід)
В підземелля ми підем,
Павутиння обійдем.
-Здраствуй, добрий щирий гном,
Поділись і ти багатством.
Ось найшли шматок вугілля – в кошик його покладем.
Ось залізная руда – теж з собою заберем.
Щось виблискує ось там, самоцвіти і алмази.
Прихопили ще ми срібло, золото, сапфір, топази.
-Дякуємо щиро, гномик, що ти ввічливий до нас.
5.6.Закріплення вивченого про корисні копалини
1)Фронтальне опитування
- Якими бувають корисні копалини?Оберіть зайве
Тверді, рідкі, желейні, газоподібні.
-З назв корисних копалин виберіть лише тверді
Вугілля, торф, природний газ, сіль, глина, нафта, залізна руда, вапняки
-Назвіть види корисних копалин відповідно до використання
(роб. зош. з природознавства с.30)
-Запишіть приклади корисних копалин
2)Гра «Утвори пару»
-Яке значення мають корисні копалини в житті людини?
-Вам потрібно уворити пару «корисну копалину і речовину, яку виготовля-ють з цієї копалини»
Пісок - скло , залізна руда – чавун, вапняки – крейда
Природний газ – паливо, нафта – пластик, глина – цегла
3)Розгадування кросворда (робочий зошит з природ-ва с.30)
5.7.Подарунок для гномика
1)Виставка ескізів корон (домашнє завдання учнів)
2)Декламування вірша І.Жиленко «Вечір гномів»
5.8. Складання продовження казки
Як ви гадаєте, чи допомагатиме він після цього Матсові?
Чи зможуть гном і сторож знову стати друзями?
5.9.Робота над фразеологізмами
-Як ви розумієте значення вислову тримати язика на припоні?
-Які фразеологізми означають мовчати?
Гра «Мовчанка» (так – підняти руку, ні – закрити обличчя руками)
Справляти мовчанку, пекти раків, грати в мовчанку, клювати носом, ні пари з уст, і рота не роззявити, замкнути рот, зарубати на носі, ані мур-мур, тримати язик за зубами
6.ПІДСУМОК УРОКУ
Чи сподобалася вам казка?
Хто з її персонажів викликав у вас симпатію?
Чий учинок ви засуджуєте?
Чого нас навчає ця казка?
Як потрібно ставитись до видобування корисних копалин?
7.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Стисло переказувати улюблений уривок казки, намалювати ілюстрацію.