Майстер клас. «Використання ігрових форм (технологій) на уроках зарубіжної літератури як засіб формування креативної, соціально адаптованої особистості»

Про матеріал
Розробка майстер класу для учителів зарубіжної літератури. Мета: поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу інноваційних методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно з учасниками опрацювати тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми.
Перегляд файлу

МАЙСТЕР  КЛАС 

Тема. Використання ігрових форм (технологій) на уроках  зарубіжної літератури як засіб формування креативної, соціально адаптованої особистості

Мета: поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу  інноваційних  методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно опрацювати запропоновану тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми, поставленої перед учасниками.

Очікувані результати: (що очікують слухачі) збагатити досвід  із розвитку творчих здібностей, розширити теоретичні і практичні знання учасників.

Цільова аудиторія. Слухачі майстер класу: учителі зарубіжної літератури.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал.

                                                     ХІД  МАЙСТЕР КЛАСУ

І. Організаційний етап.

 Шановні колеги, вітаю вас на  зустрічі  креативних і творчих людей!   Творча особистість! Усього два слова, але вони містять в собі глибокий зміст. Це людина, яка має оригінальне мислення, багатий духовний зміст,  створює щось нове, неповторне. І всі ці слова безпосередньо стосуються нас, учителів зарубіжної літератури. 

          Вашій увазі хочу запропонувати послухати притчу.

 В одному з найбільших  міст Китаю жив пихатий і гордий імператор. Йому поклонялися жителі  найближчих провінцій.

          Почув якось імператор про мудрого старця, до якого в дощ і спеку  йшли за порадою, поділитись горем і радістю. 

 Наказав імператор привести мудреця в палац. Коли слуги привели старця, імператор стиснув у руці метелика й гордо запитав : «Що у мене в руці ? Живе чи мертве?».  

 Імператор подумав, що якщо чоловік скаже  «живе», то він міцніше стисне долоню і задушить метелика. Якщо скаже  «мертве», то імператор розіжме  долоню і випустить метелика. Таким чином покаже, що старець не настільки мудрий як про нього говорять. 

 Глянув  старець в очі гордому імператору і сказав «Усе в твоїх руках».  Наші життя, бажання, мрії теж у наших руках. Наші професійні навички, уміння їх  ефективно використовувати  на благо дітей – це і є вияв нашої професійної майстерності.

ІІ. Повідомлення теми і мети майстер класу.

Сьогодні я хочу поділитися своїм досвідом із теми «Використання ігрових форм на уроках  зарубіжної літератури як засіб формування креативної, соціально адаптованої особистості». 

             Ігрові  форми  роботи  залишаються актуальними, адже :

üзабезпечують не лише цілеспрямоване, а й ненав’язливе  засвоєння учнями навчального матеріалу;

üдають можливість нестандартного підходу до структури уроку, де домінуючими є творчість, новаторський пошук;

üзабезпечують умови для розвитку особистості;

üнадають можливість кожній дитині спробувати себе в літературній творчості, виявити рівень художнього обдарування;

üдопомагають учням отримати практичні навички роботи зі словом.

 

Мета досвіду:  

üформування освіченої, творчої особистості, 

üзалучення дітей до творчості, розвитку їх умінь та навичок, творчих здібностей, образного та асоціативного мислення, уяви, художньої мови, високих моральних принципів.

 

 

ІІІ. Презентація  досвіду роботи.

 

                                                    Гра –  гігантська комора дійсної творчої думки                                           майбутньої людини.

                                                                                             Д. Ельконін

          Як же побудувати сучасний урок літератури так, щоб він цікавим, вчив розмірковувати , відстоювати свої погляди, думки? 

 Я вважаю, що одним із можливих шляхів розвитку творчих здібностей дітей, їхньої фантазії є використання під час занять різноманітних ігрових матеріалів, адже гра допоможе учням познайомитися з оточуючим світом, наблизитись до «дорослої» дійсності. Гра  – це той засіб, завдяки якому виховання людини будь – якого віку трансформується у самовиховання.  

  Широко використовую ігрові методи навчання і виховання, які впливають і на пізнавальну, і на емоційно - особистісну  сферу учнів. Ігри розвивають увагу, пам'ять, уяву, вміння знаходити залежності та закономірності, класифікувати та систематизувати матеріал, знаходити помилки. Застосовуючи ігрові моменти, реалізую дидактичний принцип зацікавленості. Гра може бути складовою уроку або окремим уроком. 

 

 

 

ІV. Презентація практичної роботи.

 

1.   Поділ на групи.  Вправа «Кольори». 

 Шановні колеги! Перш ніж розпочати працювати, оберіть з - поміж усіх кульок  той колір, який відповідає вашому настрою на даний момент. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання  істини; синій колір  - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на  заняття.

          Але кульки  нам також допоможуть об'єднатися у групи для подальшої співпраці.

 Сподіваюсь, що кожен із вас  активно включиться в роботу і збагатиться новими - старими ідеями .

 

2.   Подобається дітям і дає певні результати інтелектуальна  розминка «входження» в урок.  Так, при вивченні твору «Мандри Гуллівера» Даніеля Дефо, клас поділяю на три групи . Відповідно вони отримують завдання: за першими літерами імені головного героя твору треба записати слова – асоціації, які виникають під час читання.(Гуллівер, Чоловік Гора, Квінбус Флестрін). 

Г – гуманний

У – ув’язнений

Л –  лояльний

Л – людяний

І –  іноземець

В – веселий

Е – ентузіаст Р  – рішучий.

  За учнями залишається право на запитання до іншої групи, якщо підібране слово комусь незрозуміле.

 

 

Шановні колеги! Ви також отримаєте завдання. Я пропоную кожному з вас дібрати асоціації . 

По ліву сторону до кожної літери доберіть слова, які б характеризували бажаний вами майстер - клас, по праву сторону  – яким хотіли б бачити учителя на занятті. 

 

           

ЗАНЯТТЯ

 

М - модернізованим

А - актуальним

Й - інформаційним

С - систематизованим

Т - трансформованим

Е - емоційним

Р - результативним

К - комплексним

Л - легким 

А - асоціативним

С - спонукальним

УЧИТЕЛЬ

 

М - мислячим, мобільним 

А - активним

Й - інтерактивним, індивідуальним

С - спокійним, самоорганізованим

Т - толерантним

Е - енергійним, ерудованим

Р - радісним, розумним

К - креативним

Л - люблячим, людяним

А - артистичним, адаптованим

С - самореалізованим

 

 

3. Літературне лото.  Вправа «Віднови речення».   

Група 1. Розум, а, книги, створилися, від, не, книги, розуму, від, Григорій Сковорода. (Не розум від книги, а книги від розуму. Григорій Сковорода) Група 2. Шматочки, це, книги, думки, переносні, цікаві, Сьюзен Зонтаг.

          (Книги – це цікаві переносні шматочки думок. Сьюзен Зонтаг)

Група 3. Новини, ніколи, як, література, не, старими, це, стануть, Езра Паунд.

 (Література – це новини, які ніколи не стануть старими. Езда Паунд) Літературне лото - універсальна  гра, яку можна використати на різних етапах уроку.

           

 2. Прийом. Гра «Буриданів віслюк».  Ця гра створює проблемну ситуацію на уроці.

Буриданів віслюк — вислів, що характеризує людину, яка перебуває у крайній нерішучості та не знає, яке прийняти рішення.

Ще грецький філософ  Аристотель висловив думку, що людина, зіткнувшись з проблемою вибору між рівноцінними речами або подіями, довго вагається і не знає, чому віддати перевагу. Пізніше французький філософ Жан Буридан  розвинув цю теорію і для наочності навів приклад віслюка, який, перебуваючи на рівній відстані між двома однаковими оберемками сіна, наражається на небезпеку померти з голоду, бо через свою нерішучість не може віддати перевагу одному із них.

Так, простоявши на одному місці й ані на крок не зсунувшись у той або інший бік, віслюк одержав «заслужену нагороду» — голодну смерть.

Ліворуч та праворуч від віслюка стоять два ясла із сіном. До котрих підійде зголоднілий віслюк? До правих? Але чим кращі вони за ліві, якщо


вони зовсім однаковісінькі? Та зморений і приголомшений сумнівами віслюк помирає від голоду перед повними яслами, не підійшовши до жодних із них.

Ми помирати не збираємося. Нам потрібно лише пояснити свій вибір. Наприклад:

 

Група 1. Хто такий, на ваш погляд, барон Мюнхаузен? Виберіть правильну відповідь і аргументуйте.

 

         Ліворуч.              

          Найправдивіша людина на            світі.

         Праворуч.

Вигадник, веселун, хвалько.

 

 Група 2. Хто такий, на ваш погляд,  пикт із балади Р. Л.Стівенсона ? Виберіть правильну відповідь і аргументуйте.

 

                   Ліворуч.                                                                Праворуч.

                   Герой.                                                                Синовбивця.

 

 Група 3. Хто такий, на ваш погляд, Дон Кіхот із роману Сервантеса?  Виберіть правильну відповідь і аргументуйте.

     

                   Ліворуч.                                                                Праворуч.

                   Божевільна  людина.                                         Мрійник  - ідеаліст.                

 

 3. Урок - гра стимулює інтерес учнів до певної теми і активізує їхню навчальну діяльність через прагнення позмагатися, перевірити власні сили. Біографії  письменників не  викликають особливої зацікавленості в учнів. 

 Під час виконання цікавих завдань виникає додаткова мотивація, за умови, якщо учень усвідомлює й розуміє спосіб своєї діяльності. Дитина дістане задоволення від самого процесу навчання. Це перегляд фрагментів кінофільму із наступним обміном враженнями від прочитаного і побаченого, порівняльний аналіз літературного твору та твору кіномистецтва, складання «Анкети героя», криптограм, головоломок.  Зараз ми з вами опинимося в ролі учнів. 

Перед тим як познайомитися із життям і творчістю поки що невідомого  письменника, дітям пропоную розв’язати криптограми. Ключ – український алфавіт. 

 

Група 1. Розшифрувати справжнє  ім’я американського письменника, гумориста, сатирика, публіциста, автора улюбленого твору для дітей та про дітей.

5

 

22

7

17

32

7

16

 

 

16

7

18

4

26

19

21

18

15

16

7

17

7

18

22

 

 

Відповідь: Семюель  Ленхорн Клеменс.

Саме так звучить справжнє  ім’я американського письменника. А Марк Твен – це лише його літературний псевдонім (від грецьк. — той, хто носить вигадане прізвище; ними користуються письменники, актори, художники та  інші замість власного).

Група 2. Розшифрувати назву роману відомого письменника  з серії  «Пригоди Тома Сойєра». Цей твір написаний у вигляді пародії на пригодницькі романи Жуля Верна.

23

19

17

22

19

14

8

21

 

 

 

10

1

 

 

 

15

19

21

6

19

18

19

17

 Відповідь: «Том Сойєр за кордоном»

Група 3. Розшифрувати назву роману відомого письменника  з серії

 «Пригоди Тома Сойєра». Написана у стилі пародії на детектив.

 

23

19

17

22

19

14

8

21

 

 

 

*

*

 

 

 

6

7

23

7

15

23

11

3

Відповідь: «Том Сойєр – детектив».

Висновок. Такого виду завдання спонукають  учнів до пошукової роботи, зацікавлюють детальніше познайомитись з біографією письменника, прочитати інші твори , про які вони навіть і не чули. Крім цього - це весело.

 Після вивчення теми, наприклад, за творчістю В.Шекспіра  пропоную учням гру «Три в одному» . Ця вправа дає можливість не лише згадати відомості про письменника, героїв твору , але й створює ситуацію успіху.  Завдячуючи цій технології, навіть слабкі учні відчують себе переможцями. Якщо учень не може впоратись із завданням, він має змогу відкрити «Конверт допомоги».   

 Група 1. Створіть психологічний портрет Вільяма Шекспіра, використовуючи прийом «Гронування».

   

 Створення грона «Вільям Шекспір»

 

image

 

Група 2: Складіть сенкан до слова Шекспір. Використовувати  сенкани  можна на різних етапах заняття : під час мотивації, рефлексії, закріплення вивченого.

Шекспір 

Блискучий, незрівнянний Творить, захоплює, досягає Для нього - світ театр  Драматург.

Група 3 Складіть акровірш до слова Шекспір. 

Довідка.  Акровірш – вірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють  слово або речення, найчастіше — ім'я того, кому присвячується акровірш.

5.   Робота з образами - персонажами займає ключове місце в системі опрацювання літературного твору.       

«Педагогічна провокація»  або  категоричне твердження, що спонукає до дискусії. Наприклад:  

«Крихітка Цахес – жертва, його треба пожаліти». 

«Гобсек – тип філософа та ощадливої людини. Неважливо яким чином він  збагачується».

 «Гренуй  –  геніальний майстер. Пошук неперевершеного аромату виправдовує усі його  вбивства.»

        Такі інтерактивні прийоми допомагають учням розкривати стійкі психологічні якості героя, спонукають  вільно думати й відкрито висловлюватися, сприяють розвитку творчого мислення.

6.   Використовую ігрові вправи, які  активізують й урізноманітнюють навчальний процес, знімають напруженість дітей на уроці, створюють стабільну ситуацію успіху в навчанні. Ця гра - пінг - понг. 

Застереження! У кожному класі є «всезнайки». Щоб упередити вигуки - використовуємо м’яч (тощо) для передачі ходу.         «Пінг – понг»: назвати пару літературному герою. 

 

     Група 1.                                  

 

Група 2.

 

     Малюк –              Карлсон      

 

Оксана –      

Вакула

     Том Сойєр –        Гек Фінн     

 

Евеліна – 

Петро

     Пігмаліон –         Галатея        

 

Одіссей – 

Пенелопа

     Майстер –            Маргарита 

 

Паріс –        

Єлена

     Кай –                    Герда           

                                         

     Група 3.

           

     Робінзон –  П’ятниця

     Шерлок Холмс – доктор Ватсон

 Гамлет –  Офелія  Ромео –  Джульєтта

     Орфей  –              Евридіка

           

 

 

Дон Кіхот – 

Санчо Панса

6. Предметні тижні завжди насичені  цікавими завданнями. У нашому ліцеї вже стало традицією проводити літературні брейн - ринги. Деякі із завдань пропоную вашій увазі.

 

Гра «Літературна дуель». 

Правила. Учень викликає суперника і задає йому питання. У разі правильної відповіді суперник отримує право викликати іншого, в разі неправильної, той , хто задає, повинен сам відповісти .

                   Група 1. Завдання: Відгадати хто  заховався за  описом.

 

   Він був сином найчеснішого з нотаріусів, одним із кращих учнів    правничого ліцею. Географ, математик, біолог, лінгвіст, хімік, астроном.

                   Ці науки він опанував досконало. Але й це ще не все.

   Передбачив появу підводного човна, вертольота, комп’ютера, ксерокса,  факса.

   Передбачив подорож людей на Місяць, космічні подорожі та спуск         в надра землі.

   Він – засновник науково - фантастичної літератури.

   Він зробив так, що школярі полюбили географію.

                                                                                             (Жуль Верн)

    Група 2. Завдання: Назвати предмет. Вказати  якому герою  належить. Назвати автора.  Увага ! Чорна скринька.  

«… той з п'ятьох був шарів шкіряних, а поверх він багато Вирізьбив різних оздоб, до дрібниць все продумавши тонко. Землю на нім він зобразив майстерно, і небо, і море, Сонця невтомного коло, і срібний у повені місяць, І незліченні сузір'я, що неба склепіння вінчають…».               (Шит Ахілла)

Висновок. Такі ігри сприяють  засвоєнню змісту вивченого матеріалу, вчать дітей користуватись вже набутими знаннями.

Урок літератури ефективний тоді, коли на ньому немає жодного пасивного учня.

Ілюстрації не тільки конкретизують текст, але є й самостійним джерелом знань. Робота з ілюстраціями сприяє  закріпленню вивченого матеріалу.

 

7. На різних  етапах уроку  ефективною є вправа  «Незавершені фрази».        

Метод «Незавершені фрази» - найбільш вдалий для підсумку уроку.      На вибір пропоную закінчити речення: 

   це заняття відбувалося в атмосфері …;

   найбільш значимим для мене сьогодні на занятті було …;

   способи роботи на цьому занятті були для мене…   8.  «Домашні завдання – це ліки, якими у нас намагаються лікувати симптоми, а не саму хворобу»,–  такий вирок виніс Олексій Греков,  співзасновник та директор стратегічного розвитку , приватна школа «Афіни» (Київ) у статті «Домашні завдання у школі як імітація навчання».

Стараюсь задавати завдання творчого характеру:

      Змінити  закінчення твору (долю героя).

      Намалювати ілюстрацію.

      Скласти запитання до прочитаного.

      Скласти кросворд, криптограму.

      Намалювати карту(острова скарбів, подорожі Діка Сенда)

 

Висновок. Провідна наукова ідея використання ігрових  технологій у процесі навчання зарубіжної літератури сприяє  активізації навчальнопізнавальної діяльності, спонукає  зростанню активності, реалізації творчого потенціалу особистості. 

Проте варто пам’ятати ,  що навчання - це  праця. 

«Праця - це все те, що ми зобов’язані робити, а гра - все, що ми робити не зобов’язані». Перефразовуючи вислів Марка Твена, хочу побажати нам з вами працювати - граючись!  

 

 

 

pdf
Додано
19 травня 2023
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку