Нові підходи у роботі над скоромовкою
Для формування правильності читання учнів особливо важливою є цілеспрямована робота над дикцією. Дикція характеризує ступінь чіткості вимови слів, складів, звуків під час розмови, співів, художнього читання.
У початкових класах робота над дикцією має на меті формування у молодших школярів чистоти і якості вимовляння окремих звуків, складів, слів, оволодіння артикуляційною вимовою. Останніми роками спостерігається прихід до школи все більшої кількості дітей з вадами мовлення і тому вчителеві слід
добирати до уроку систему вправ на корекцію та розвиток артикуляційного апарату. Така артикуляційна хвилинка має місце на кожному уроці читання. В ній значне місце відводиться роботі над скоромовкою.
Однією із вимог сьогодення є використання ігор та інтерактивних вправ, що мають на меті не лише відпрацьовувати дикцію, а й зацікавлюють дітей, вводять їх у світ звуків, сприяють розвиткові пам’яті, творчості, формують загальнокультурну компетентність. У власній практиці застосовую такі види роботи над скоромовкою :
Учні промовляють скоромовку за вчителем повільно, вслухаючись і вимовляючи чітко кожен звук.
Промовляння окремих слів скоромовки, за вчителем.
Захар …. на перелаз. (заліз)
Зумів залізти, знай, як…. (злізти)
Летів ... , (малюнок горобчика)
Сів на … . (малюнок стовпчика)
Прийшов … ,малюнок (хлопчика)
Утік …. . (малюнок горобчика)
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
Учитель ставить перед учнями запитання за змістом скоромовки. Учні промовляють її, роблячи логічний наголос на слові, яке є відповіддю на запитання:
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
Бурі бобри брід перебрели,
забули бобри забрати торби.
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
Учень, якого викликає вчитель, обирає собі напарника, з яким промовляють скоромовку в один голос.
1)Яка / шубка/ в хом’/яка?
В хом’/яка вона /м’яка.
2) Яка шубка / в хом’яка?
В хом’яка / вона м’яка.
3) Яка шубка в хом’яка?/
В хом’яка вона м’яка.
1) повільно;
2) швидше;
3) швидко;
Учням пропонується уявити себе в певній ситуації та промовити скоромовку з відповідною інтонацією, наприклад:
Ви з’їли кислий лимон;
Ви отримали довгоочікуваний подарунок;
Ви ненароком поламали улюблену іграшку;
Ви зустріли свого друга (подругу)
«Лідер – групі»
«Учасники групи - лідеру»
«Ланцюжок у групі»
«Скоромовимо разом»
Вправа виконується одночасно всіма учнями по рядах. Діти, які виконують роль «річечки» розповідають вивчену скоромовку сусідові по парті. По команді вчителя (хлопку в долоні) вони сідають до наступного учасника, який сидить за партою попереду і так до тих пір, поки не повернуться на своє місце. Таким чином, якщо в ряду чотири парти, то кожен учень відповідно чотири рази промовляє скоромовку, вдосконалюючи себе у її промовлянні. Діти, які виконують роль «бережка», вислуховують всіх дітей ряду, виправляють їх, якщо ті допустили помилки, після чого визначають кращих скоро мовників, висловлюючи оцінні судження (прийом взаємооцінювання).