Подорож до світу казок та оповідань Василя Олександровича Сухомлинського

Про матеріал

Урок позакласного читання. "Подорож до світу казок та оповідань Василя Олександровича Сухомлинського". Під час уроку розглянуто три казки та одне оповідання Василя Олександровича Сухомлинського. Кожна група готує повідомлення про творчий та життєвий шлях письменника.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Клас : 3

Тема: «Подорож до світу казок та оповідань Василя Олександровича Сухомлинського.»

Мета:

Ключові компетентності:

  • активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • розвивати творче мислення, мовлення учнів, пізнавальні здібності, бажання вчитися ;
  • вдосконалювати вміння працювати в групі, висловлювати власну думку, робити висновки , працювати над виробленням навичок свідомого читання;
  • збагачувати знання учнів про творчий та життєвий шлях В. О. Сухомлинського, словниковий запас.

Предметні компетентності

  • розпізнає казки серед оповідань, розповідей;
  • аналізує прочитаний текст, редагує його;
  • висловлює власні оцінювальні судження щодо виконаної роботи;
  • уміє робити висновки, висловлювати власну думку;
  • знає основні ознаки казки.

Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, ілюстрації, мапа подорожі, тексти казок, оповідань «Безрідний дятел», «Майже чарівна розмова», «Ледача подушка», таблички з девізом.

 

Тип уроку: урок-подорож.

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку.

1. Вірш.

Лише дзвоник задзвенить –

Тиша в клас приходить вмить.

В нас роботи так багато,

То ж працюємо завзято!

2. Психологічний настрій.

  • А тепер візьміть один одного за руку, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій.

  - Я всміхаюсь сонечку!

  - Здрастуй, дороге!

  - Я всміхаюсь квіточці!

  - Хай  вона росте!

  - Я всміхаюсь дощики!

  - Лийся мов з відра!

  - Друзям усміхаюсь!

  - Зичу всім добра!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Діти, я знаю, що ви любите казки, захоплюєтесь їх щасливим кінцем і благородними вчинками казкових героїв, засуджуєте тих, хто чинить погані справи. Отже, казки – це ( створення асоціативного куща ).

 

  КАЗКИ 

                           Повчають            

                                              ключик до глибокої мудрості

                                                               ……………….

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Ми поїдемо до казки,

Щоб в оцю чудову мить

Зрозуміти, як прекрасно

Нам на світі білім жити.

Хай лине дитинство наше

У маєві літ,

Не забудемо ніколи

Казки дивосвіт.

  • Ми будемо подорожувати по світу казок та оповідань, які написав відомий вам вже В.О.Сухомлинський. Його казки та оповідання вчать висловлювати власні думки, робити висновки з прочитаного, розвивати читацькі вміння. А також будемо розвивати вміння працювати в групах, допомагати один одному.

 

ІV.  Артикуляційна гімнастика. Мовна розминка.

1.-Тренуємо мовний апарат – губи, язичок.

 Скоромовка (в парах, за руки) – «Сонце», «Дощ», «Злива»

2. Гра «Здогадайся про кого або про що я розповідаю».

-Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник - … (хлопчик).

- Чекає, зустрічає, посміхається, піклується, стомлюється - … (мама).

-Іде, капає, ллє, мочить, закінчується - … (дощ).

-Мрійник, вигадник, казкар, поет - … (письменник).

3..Робота з таблицями для розширення кута зору.

C:\Users\Администратор\Pictures\img004.jpg

4. Гра «Закінчіть речення» /

            Байки пише - … (байкар).

            Вірші складає - … (поет).

            Казки вигадує - … (казкар).

            Прозу створює - … (прозаїк).

V.  Усвідомлення нового матеріалу.

1.Бесіда.

  • Прочитайте вислів В.О.Сухомлинського

«ЧИТАННЯ – ЦЕ ВІКОНЦЕ, ЧЕРЕЗ ЯКЕ ДІТИ ЗБАГАЧУЮТЬ І ПІЗНАЮТЬ СВІТ І САМИХ СЕБЕ.»

  • Як ви його розумієте? За допомогою читання, що ми зробимо на цьому уроці?

2. Повідомлення учнів.

1. Перша наша зупинка – це знайомство з життям В.О.Сухомлинського. Для кожної групи було завдання - підготувати відомості про письменника.( Від кожної групи по одному доповідачу розповідають про життя і творчість українського письменника, вчителя.)

C:\Users\Администратор\Downloads\-18-638.jpgC:\Users\Администратор\Downloads\-3-638.jpgC:\Users\Администратор\Downloads\Василь-олександрович-сухомлинський.jpgC:\Users\Администратор\Downloads\sukhomlynskii_v.jpg

 

3.Опрацювання казок, оповідань в групах.

- Подивіться, кожна група має свій девіз, що він означає ви скажете в кінці уроку:

         * «МІЙ СЛІД НА ЗЕМЛІ- КРАСА ЖИТТЯ.»

         * «ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА.»

         * «УСІ БЛАГА І РАДОЩІ ЖИТТЯ СТВОРЮЮТЬСЯ ПРАЦЕЮ.»

 

  1. Кожна група повідомляє з яким оповіданням, казкою знайомляться і передбачають про що будуть читати.
  2. Робота з текстами:

1група – «Пелюстка і квітка»

2група – «Добре слово»

3група – «Байдужий пеньок»

  • Читання самостійно;
  • Відповісти на питання в кінці тексту ( в групі);
  • Скласти сенкан на головного героя оповідання (в групі).

3.Фіз.хвилинка.(Проводять діти під музичний супровід)

4.Гра «Респондент».

    Переказ оповідань, казок з кожної групи, якщо учень щось пропустив, то йому підказують мімікою, жестами.

5.Гра «Кореспондент».

    З кожної групи виходить учень, який є в ролі головного героя, а всі учні задають питання герою, який відповідає від імені головного героя.

6.Конкурс «Найкраща казка».

- Цю незакінчену казку В.О.Сухомлинський давав своїм учням, щоб вони дописали, завершили її. Уявіть собі, що ви на уроці у нашого великого учителя й письменника і спробуйте свої сили.

Найрадісніше й найсумніше

   Учитель сказав дітям:

  • Намалюйте найрадісніше й найсумніше.

Микола розгорнув зошит і задумався. Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював квітку конюшини і над нею бджолу.

  • Це і є найрадісніше, - сказав він.
  • Чому? – питає вчитель.
  • Бо…

 

V. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

- Так чому навчили нас казки та оповідання?

-Що ж означають девізи кожної групи? 

-Чим, якими знаннями ми збагатили свій світ?

 2. Висновки.

 Найголовніше – це  жити для  інших,  допомагати  їм , підтримувати  в  горі  і в  радості .

-Я всім бажаю добра .

 І на згадку дарую наказ В.О.Сухомлинського до вас.

Читайте і втілюйте в життя!

 

 

   Хай тепло ваших сердець зігріває всіх — і рідних, і друзів, і   навіть незнайомих людей.  І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість! Я творю  красу  словом  і  вчинком ».

Додаток 1

Пелюстка і квітка

 

C:\Users\Администратор\Downloads\Пелюстка-і-квітка-В.-Сухомлинський.png

На грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над нею бджоли й джмелі, беруть нектар.

У квітці сорок дві пелюстки. І ось одна з них загордилася:

– Я найкраща. Без мене і квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму й піду – що мені?

Напружилася, вилізла з квітки, скочила на землю. Сіла в кущі шипшини й дивиться, – що ж квітка робитиме? А квітка байдужки собі, усміхається сонцю, згукує до себе бджіл і джмелів.

Пішла собі Пелюстка. Аж зустрічає Муравлика.

– Ти хто? – питає Муравлик.

– Я Пелюстка. Найкраща. Найголовніша. Без мене квітка не квітка.

– Пелюстка? Знаю пелюстку я в квітці, а на двох тоненьких лапках не знаю.

Ходила Пелюстка, ходила до вечора й засохла. А квітка цвіте.

 Ось така, бачте, казка. Квітка і без однієї пелюстки квітка. А пелюстка без квітки – ніщо.

Добре слово

C:\Users\Администратор\Downloads\dobre-slovo.jpg

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота".

Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка.

Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

– Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти.

Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.

Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

– Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.

Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.

– Ось чого не вистачало Олі,– сказав дід Опанас.– Доброго слова.

Байдужий пеньок

C:\Users\Администратор\Downloads\bajdyschuj-penjok.jpg

Стоїть у лісі старий-престарий Пеньок. Мохом обріс, гріється на сонечку.

Поселився під Пеньком Їжак. Клопочеться собі в нірці, а Пеньок мружиться, крекче, гріється на сонечку.

– Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз його Їжак.

– Добре, – відповідає байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

По другий бік під Пеньком поселилася Гадюка.

– Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз вона.

– Добре, – відповідає байдужо Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється на сонечку.

Та ось якось Їжак побачив, що поруч із ним живе Гадюка. Напав на неї і в кривавій сутичці переміг. Виповз, ліг на Пеньок. Відпочиває.

– Що це у вас там за шум був? – питає Пеньок.

– Це я Гадюку вбив, – відповідає Їжак.

– Добре, – каже байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паркалабова Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
5481
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку