«Година Землі» – наймасштабніша екологічна акція в історії людства, організована Всесвітнім фондом дикої природи (WWF). У ній щорічно бере участь 188 країн. Суть – мільйони людей о 20:30 на годину вимикають електроенергію, щоби показати свою небайдужість до майбутнього планети. Акція проводиться в останню суботу березня. Завдяки їй невелика кількість природних ресурсів дійсно економиться, але не це її головна мета. Головна – нагадати людству про необхідність дбайливого ставлення до природи та її ресурсів, а також про локальні та глобальні екологічні проблеми. Акція навіть має власний логотип у вигляді числа «60+»: це було зроблено, щоби заохотити людей вимикати електроенергію не лише на годину, а й більше.
Пропонуємо ознайомитися із завданнями для виховної години, присвяченої Годині Землі!
Напередодні акції поспілкуйтеся з учнями про те, що це за подія та який її головний меседж. Заохотьте дітей обговорити її важливість разом зі знайомими та рідними, щоби вони теж долучилися до флешмобу та вимкнули в суботу на годину всі електроприлади. Нагадуванням про акцію може стати браслет, зроблений власноруч.
Як проводять акцію Години Землі у світі?
Для додаткового залучення уваги спільноти до акції у світі на одну годину вимикають освітлення архітектурних пам'яток. Так минулого року світло вимкнули у 102-поверховому Empire State (Нью-Йорк), Колізеї (Рим), Ейфелевій вежі (Париж), Біг-Бені (Лондон) та на багатьох інших об'єктах. У соцмережах компанії теж шукають способи для популяризації флешмобу. Наприклад, логотип у Соса-Cola стає практично чорно-білим.
Запропонуйте учням об'єднатися в групи та створити інфографіку або презентацію на одну з тем: «Як у світі долучаються до акції?», «Навіщо потрібно економити електроенергію?» або «Як я можу зберегти природу?».
Приклад інфографіки:
Запитання для дискусії:
- Який, на вашу думку, різновид відновлюваної чи невідновлюваної енергії був би кращим для Землі? Чому?
- Що трапиться, якщо ресурси для виробництва електроенергії закінчаться?
- Як вимкнення світла може вплинути на природні ресурси планети?
- Яких заходів людство може вжити, щоб зменшити використання природних ресурсів?
- Як ви плануєте використовувати отримані знання у повсякденному житті?
За бажанням ви можете організувати загальношкільну виставку інфографік.
Екологічний кодекс мешканців Землі
Ця вправа допоможе сформувати в дітей екологічний світогляд та скоригує способи взаємодії з природою. Що для цього потрібно? Учасники мають провести «мозковий штурм» та спільно створити «Екологічний кодекс Землі».
Спершу учні об'єднуються в команди та записують на аркушах усі запропоновані ідеї. Потім дискутують та обирають з-поміж пунктів найпріоритетніші. Обов'язково потрібно відшліфувати формулювання речень, щоби якомога точніше передати суть кодексу. Насамкінець групи презентують класу свої роботи.
Екологічна обізнаність
Часто люди не помічають, як багато ресурсів витрачають щодня. І дарма! Наприклад, економити електроенергію не так і складно. Достатньо вимикати побутову техніку та світло, коли в них немає потреби, та не залишати зарядні пристрої увімкненими в розетку. А чи знали ви, що зекономити допоможуть зарядні пристрої з позначками А, А+ та А++? Нехай і ваші учні дізнаються про способи збереження природи. Для цього вони мають об'єднатися в групи та створити мініпам'ятки на наступні теми: «Речі, які засмучують Землю» та «Речі, які подобаються Землі». Так діти дослідять, як можна запобігти знищенню природи та мінімізувати негативні наслідки недостатньо дбайливого ставлення до екосистеми.
Якості еколога
Ця вправа формує в учнів відповідальне ставлення до природи та розвиває навички групової взаємодії. Спершу діти об'єднуються в команди по 3 особи. Кожна з команд має обговорити та скласти список із 6-7 якостей, необхідних людині, яка любить природу та піклується про неї. Наприклад: відповідальність, спостережливість, активність, освіченість, зацікавленість, надійність, цілеспрямованість і так далі. Кожна група зачитує класу свій список.
Аналіз виконання вправи:
- Чи виникали у вас труднощі під час вибору якостей?
- Чи мали ви проблеми, коли працювали в команді? Якщо так, то які саме?
Вправа «Чесно кажучи...»
Покладіть перед класом на парту картки, на яких записані незакінчені речення. Далі кожен із учнів має по черзі виходити та брати по одній картці. Суть – потрібно відразу, як у бліці, завершити фразу.
Приблизні написи на картках:
- Чесно кажучи, коли я думаю про природу…
- Чесно кажучи, коли я замислююся про екологічні проблеми…
- Чесно кажучи, коли я вмикаю телевізор і бачу програму про тварин…
- Чесно кажучи, коли я бачу афіші з анонсами циркових шоу…
- Чесно кажучи, коли я бачу новини про екологічні катастрофи…
Аналіз вправи. Запитайте учнів, чи складно їм було вигадувати для речень закінчення. Що могло стати причиною?
Лист-протест
Учні об'єднуються у 3 команди. Кожна з них має написати «Лист-протест» від імені будь-якого природного об'єкта (тварини, рослини, річки абощо). Йдеться про аргументи стосовно надмірного втручання людини в природу. Усі листи зачитуються класу. Далі проводиться дискусія.
Запитання для дискусії:
- Що вдалося у спільній роботі? У чому не збігалися погляди?
- Що ще можете зробити особисто ви, щоби переконати людство в тому, що природа потребує дбайливого ставлення?
Сподіваємося, виховна година вкотре нагадає учням, що природу можна та потрібно оберігати. І це мають бути не прості лекції, які діти слухатимуть та не чутимуть, а повноцінна робота над інформацією про наслідки людської діяльності. Лише так виховання майбутнього покоління матиме позитивні результати!
А для того, аби закріпити набуті знання, запропонуйте учням узяти участь у новому неймовірному конкурсі від освітнього проєкту «На Урок» – «Година Землі». До участі запрошуються учні 5-11 класів. Реєстрація триватиме з 20 березня по 22 квітня, в цей же період буде відкритим доступ до завдань. Долучайтеся!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.