Яка основна функція навчальних завдань? Звісно ж, стимулювати мислення! Навчальні завдання можуть виконувати мотиваційну, розвивальну, інформаційну, контролюючо-оцінювальну та рефлексивну функції. В освітньому процесі найбільше не вистачає саме мотиваційних цікавих вправ. Про те, як зробити навчання цікавішим, говорила у своєму вебінарі «Використання нестандартних завдань у навчанні природничих дисциплін» Галина Ягеньска.
Лекторка ділиться практичними вправами, які навчать аналізу та синтезу, сформують розуміння ієрархічної організації систем та навчать укладати послідовність. До вашої уваги приклади нестандартних завдань, які сприяють розвитку мислення.
«Хто зайвий?»: знаходимо приховане у відомому
Здавалося, б просте завдання, що знайоме кожному: треба встановити зайвий об'єкт у запропонованому рядку. Але не все так однозначно! Давайте підійдемо з іншого боку.
Лекторка радить починати створення таких завдань не з об'єктів, а з критеріїв. Тож запропонуйте учням декілька критеріїв до одного ряду та попросіть виділити об'єкт. Розглянемо такий приклад:
Презентація лекторки. Приклад завдання з біології.
Що відрізняє один плід від інших? Попросіть дітей взяти за критерії такі фактори:
- колір;
- на чому росте (дерево, кущ тощо);
- кількість насіння (одне чи багато);
- географія зростання.
Шанс дати правильну відповідь є у кожної дитини. Головне – аргументувати та мислити креативно.
Три шляхи застосування завдань «Так чи Ні?»: діємо за алгоритмом, конструюємо, творимо
Лаконічне та дієве завдання! Для того, щоб успішно з ним упоратися, треба зробити вибір і дати відповідь на запитання. Вправу можна виконувати за трьома схемами.
Готове завдання.
Даємо готове завдання та очікуємо відповідь.
Наприклад: Японія. Країна Європи? – Ні. – Острівна держава? – Так. – Є членом G7? – Так. – Значить, Японію записуємо під літерою Д.
На це завдання дітям потрібно не більше п'яти хвилин. Можна навіть влаштувати інтелектуальні перегони.
Також цей формат завдання можна спростити, зменшити кількість блоків і використати для молодших школярів на курсі «Я досліджую світ».
Презентація лекторки. Приклад завдання з географії.
Конструктор.
Візьміть за основу попередню схему, залишивши деякі комірки порожніми. Заздалегідь підготуйте запитання, оформіть їх у маленькі картки та просіть учнів розкласти картки по своїх місцях.
Конструктор навчить дітей розуміти ієрархію запитань, бачити головне: суть і модель. Для виконання цієї роботи учні мають відокремити більш загальні питання від локальних. Наприклад, «плід коробочка» локальніше за «плід багатонасінний», тому його слід розташувати нижче за ієрархією.
Як учителю скласти таке завдання:
- Пишемо перше запитання.
- Надаємо об'єкти розв'язків.
- Позначаємо перший та останній об'єкт.
Презентація лекторки. Приклад завдання з біології.
Склади завдання.
Запропонуйте дітям скласти такий конструктор самостійно, працюючи у парі. Буде дуже цікаво, але непросто! Учні мають поставити запитання, яке дозволить розподілити 8 об'єктів на 2 групи. Потім обрати власну стратегію для правильного наповнення завдання.
У чому користь такої вправи для дітей? Окрім вдосконалення знань із предмета, школярі навчаться формулювати влучні чіткі запитання та бути лаконічним!
Цікаво дізнатися більше авторських вправ з біології, географії та курсу «Я досліджую світ»? Хочете розібратися в алгоритмах створення цікавих завдань? Запрошуємо на вебінар, приємного перегляду!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.