«Я називаю своїх учнів НУШенята та часто говорю, як сильно я їх люблю», – ділиться лекторка Тетяна Цюрмаста, вчитель-дефектолог (тифлопедагог) вищої кваліфікаційної категорії, у межах Інтернет-конференції «Інклюзивна освіта: досвід упровадження в сучасних умовах».

Як створити успішний інклюзивний клас у НУШ? Які риси характеру притаманні вчителю НУШ? Які прийоми варто застосовувати на уроці з учнями з ООП? Розбираймося разом.

Риси ідеального вчителя інклюзивного класу

Покликання вчителя – навчити учнів адаптуватися. Учням з особливими освітніми потребами буває складно пристосуватися до навчання, що вже казати про несподівані зміни. Щоби все вдалося, вчитель має постійно працювати над собою розвивати важливі риси характеру. 

Емоційна відкритість

  • Частіше говоріть про власні почуття («Мені було приємно з тобою працювати», «Я дуже вдячний_а тобі за це» і т.ін.)
  • Обережно встановлюйте правила, намагайтеся домовлятися з дітьми.
  • Розповідайте про те, як ви навчалися у школі, якою/яким ви були у дитинстві.

Гнучкість 

Лекторка каже, що періодично влаштовує «уроки відпочинку», коли бачить, що дітям потрібно розслабитися. У цьому полягає гнучкість вчителя, який може орієнтуватися на загальний настрій класу та відійти від усталеного плану. 

Уміння дивувати

Що більше ви використовуєте розвивальних вправ та ігор, то краще! Пробуйте різне: хтось чудово вивчає числа за допомогою фігурок, комусь потрібна театралізація тощо. Кожна дитина з ООП унікальна та потребує особливого підходу. І щоби його відшукати, потрібно чергувати різні активності.

Прості практичні прийоми 

Школа – не підготовка до життя, а саме життя.

  1. Достеменно розуміти специфіку роботи з ООП.
  2. Навчити дітей з ООП.

Ранкова зустріч або ранкове коло  

Хочете, щоби діти радо бігли до школи? Тож заплануйте ранкові зустрічі, під час яких ви зможете щиро спілкуватися з дітьми та налаштуватися на продуктивний навчальний день. Ось кілька варіантів: зустрічі поза кабінетом, зорова та фізична гімнастика тощо.

Орієнтація у просторі

Зверніть увагу: ледь не кожна дитина з будь-якої інвалідністю має складнощі з орієнтацією у просторі. Покращити цю навичку допоможуть дидактичні ігри. Наприклад, «Хрестики-нулики» з випуклими фігурками, сенсорний планшет із манкою тощо.

Асоціативний кущ

Універсальний прийом на будь-який урок та для будь-якого віку. Лише потрібно адаптувати його під конкретну тему та ускладнювати для старших школярів. Суть гри – назвати асоціації до слова, як-от «математика, цариця, науки, цифри, приклади…». 

Заміна вчителя

Якщо ви втомилися на уроці або просто хочете урізноманітнити навчальний процес, попросіть школярів тимчасово замінити вас на занятті. Запитайте дітей, хто хоче провести мовний диктант, каліграфічну хвилинку тощо. 

Провокація на дискусію

Звісно, без дискусій в інклюзивному класі не обійтися. Головне – органічно вплітати їх в освітній процес. Наприклад, розповідаючи матеріал, умисно припускатися помилок, щоби діти це помітили та виправили. Так, можна неправильно виділити частини речення, прочитати слово тощо.

LEGO для кожного предмета

Діти обожнюють конструювати! Тож використовуйте LEGO, за допомогою якого можна створити предметно-ігрове середовище для школярів, у якому вони навчатимуться через дію. 

Переваги використання LEGO для навчання дітей з ООП:

  • формує вміння розв’язувати проблемні завдання;
  • навчає ставити мету, міркувати про подальшу роботу;
  • навчає розробляти план дій;
  • розвиває творче мислення, мовлення, дрібну моторику;
  • формує вміння співпрацювати, бачити світ цілісно.

Ідея для зворотного зв’язку під час самостійної роботи

 

Ідея для уроку математики

Діти розкладають цеглинки в довільному порядку. Колір кожної цеглинки відповідає за певне число, запропоноване вчителем. Викладач демонструє математичні приклади (на картках чи екрані) в певній послідовності. Діти повинні скласти вежу так, щоби кожна цеглинка відповідала розв’язанню приклада. Завдання виконується на швидкість. Потім виконуємо його ж у парах, але збільшуємо кількість прикладів.

Ідея для уроку української мови

Учитель називає слова, а діти підіймають цеглинки відповідного кольору. Наприклад:

  • червоний: слова, які відповідають на запитання «хто? що?»;
  • зелений: «який? яка? яке?»;
  • синій: «що робить? що робив? що робитиме?».

Запропонуйте школярам скласти невелику усну розповідь чи описати предмет. Також за допомогою LEGO можна складати моделі речень або звукові моделі слів.

І це далеко не всі практичні прийоми, які ми підготували для вас! Щоби дізнатися більше, перегляньте виступ Тетяни Цюрмастої в межах Інтернет-конференції «Інклюзивна освіта: досвід упровадження в сучасних умовах».

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter