Корисні матеріали та цікаві вправи для 4 місяця НУШ.

Четвертий місяць другого року навчання – найкращий час для поглиблення набутих знань та здобуття нових з такої важливої теми як «Спільнота». Адже ця тема НУШ охоплює чималу кількість важливих питань: людське розмаїття, об’єднання, охорона природи, спілкування, дискримінація, насилля тощо.

Усе це ми об’єднали в інтерактивні вправи, що допоможуть виховати сильних, свідомих та чуйних дітлахів. Адже це і є учительською метою, чи не так?

Вправа «Спільноти»

Запропонуйте дітям переглянути зображення із розмаїттям людей та спільнот. Попросіть дітей дібрати назву для кожної спільноти та охарактеризувати її представниць і представників. Що між ними спільного, а що відмінне?

Послідовний перелік спільнот: учнівство, жінки, особи з інвалідністю, люди з домашніми улюбленцями, сім'ї, національності, професії.

Повідомте школярам, що кожна людина унікальна та навіть у спільнотах між представниками чимало відмінностей. Із першого погляду зрозуміти приналежність людини до спільноти (наприклад, ЛГБТ+, національність або інвалідність) не завжди можливо, тому вживати толерантну лексику та поважати людське розмаїття потрібно будь-де і будь-коли.

Вправа «Українці»

Повідомте учням, що одними з найчисельніших спільнот у світі є люди, об’єднані за національною ознакою. Однією з таких спільнот є українці. Запитайте у школярів, що спільного в усіх українців, що їх об’єднує. Згодом продемонструйте дітям декілька відео, які у веселій формі зображують те, що робить українців спільнотою.

Українська мова 

Українська земля 

Українська історія 

Надбання українців 

Гра «Не сміття, а вторсировина»

Те, що ми звикли вважати сміттям доволі часто є матеріалом, який може ще знадобитися у побуті. Ми підготували для вас відеороботи, де звичайне “сміття” перетворюється на потрібні речі. Ідеї з відео можна використати для тематичних поробок. А задля більш ефективного засвоєння теми, творчі уроки можна супроводжувати повчальними фактами про проблему сміття та способи її вирішення.

Вправа «Активні права»

Тема насилля тісно пов’язана із особистими кордонами та сексуальною освітою. Уміння захищати власні кордони та визначати, коли їх порушують – найперші кроки попередження дитячого насилля.

Прочитайте дітям короткий виклад Конвенції ООН про права дитини або запропонуйте перегляд повчального відео.


Запропонуйте дітям прослухати різні твердження, що стосуються дитячого насилля. Учні мають вирішити, як вони ставляться до кожного з положень: погоджуються, не розділяють думку чи не впевнені. Запропонуйте школярам самостійно розділити простір на три частини: куди ставатимуть діти, які згодні з твердженням, ті, які не погоджуються та учні, які сумніваються. Під час вправи школярі можуть рухатися та змінювати розташування в залежності від своєї думки.

Список тверджень:

  1. Фізичне покарання можна застосовувати, якщо дитина сильно провинилася, або якщо це допоможе їй засвоїти урок.
  2. Словесні образи (приниження, образливі прізвиська) краще, ніж фізичне насилля.
  3. Люди із надлишковою вагою, бідні люди, темношкірі – гірші за мене.
  4. Дитина, яку ображають та дражнять, має навчитися захищати себе.
  5. Коли мене б’ють, найкращий спосіб вирішення конфлікту – дати здачі.

Для проведення вправи можна запросити шкільного психолога, запропонувавши йому занотувати відповіді учнів, які викликають занепокоєння.

Вправа «Математична природа»

Запропонуйте дітям розв’язати сюжетні задачі, що допоможуть краще зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки у природі.

Кожне деревце виділяє кисень, що є життєво необхідним для нашого дихання. Найбільше кисню виділяє тополя – 40 кг за добу. Липа виділяє на 28 кг менше кисню, ніж тополя, кедр на 2 кг менше, ніж липа, а ялинка на 4 кг менше від тополі. Без підрахунків, скажіть, яке дерево виділяє кисню найбільше, а яке найменше? Скільки кисню за добу виділяють липа, кедр та ялинка разом? 

А ще дерева поглинають вуглекислий газ. Цей газ виділяється в результаті діяльності різних заводів та транспорту, а також є головною причиною глобального потепління та зміни клімату. У літній день дорослий зрілий бук поглинає приблизно 10 кг вуглекислого газу за хвилину. Скільки вуглекислого газу поглинає бук за годину?

Шістьом людям за хвилину потрібно приблизно 1 г кисню. Якщо тополя за хвилину виділяє 27 г кисню, то приблизно скількох людей 2 тополі можуть забезпечити киснем за хвилину? 

84% площі України складає нелісиста місцевість. Скільки площі України займають ліси? 

По завершенню вправи запитайте в учнів: яка мета цієї задачі? Які висновки вони зробили? Як дерева можуть допомогти змінити на краще екологічну ситуацію на планеті?

Вправа «Урок дружби»

Змістовими лініями четвертого місяця другого класу НУШ є правила спілкування, а також робота із текстом. Запропонуйте дітям прочитати оповідання М. С. Пляцковського про дружбу. Перед читанням дайте завдання подумати над можливим змістом твору, орієнтуючися на назву оповідання «Урок дружби». Запитайте учнів: яким має бути справжній друг? Що таке дружба? Які риси характеру ви хотіли б бачити у вашому другові? Як ваш друг має ставитися до вас? (із повагою, розумінням, щирістю)

Жили два горобця: Чік і Чірик. Одного разу Чіку прийшла посилка від бабусі. Цілий ящик пшона.

Але Чік про це ані слова не сказав своєму приятелеві.

«Якщо я пшоно роздаватиму, то мені нічого не залишиться», – подумав він. Так і склював всі зернятка сам. А коли ящик викидав, то кілька зерняток все ж випало на землю.

Знайшов ці зернятка Чірик, зібрав в пакетик акуратно і полетів до свого приятеля Чіка.

– Здрастуй, Чіку! Я сьогодні знайшов десять зерняток пшона. Давай їх поділимо порівну і склюємо.

– Не треба… Навіщо?.. – став відмахуватися крильцями Чік. – Ти знайшов – ти й їж!

– Але ж ми з тобою друзі, – сказав Чірик. – А друзі всі повинні ділитися. Хіба ж не так?

– Ти, мабуть, правий, – відповів Чік.

Йому стало дуже соромно. Адже він сам склював цілий ящик пшона і не поділився з другом, не дав йому жодної зернини. А зараз відмовитися від подарунка приятеля – це означає образити його. Взяв Чік п’ять зерняток і сказав:

– Спасибі тобі, Чірик! І за зернятка, і за урок… дружби…

Після читання твору запропонуйте школярам театралізувати оповідання. Потім попросіть дітей знайти у тексті слова, що зображують емоції. Подискутуйте зі школярами, який урок дружби продемонстрований у творі. Яка мета твору? Чи потрапляли учні у подібні ситуації? Чи були у них інші «уроки дружби»? 

Запропонуйте дітлахам сформулювати свої «правила дружби» та записати їх на дошці або у зошиті. Прикладом можуть слугувати такі правила як повага, довіра, щирість, розуміння, підтримка, відкритість тощо.

Гра «Листування»

Заохотьте дітей долучитися до гри-переписки. Повідомте, що ви будете зачитувати повідомлення, а діти мають «надіслати відповідь», занотувавши її у свій зошит. Школярі повинні надати три відповіді: 

1) якщо зачитане повідомлення від родича;

2) від однокласника;

3) від незнайомця.

Варіанти повідомлень:

  1. Привіт! Як справи? (Відповідати незнайомцю взагалі не варто).
  2. Погода супер! Давай ввечері прогуляємося? Коли ти сьогодні повертаєшся зі школи? (Незнайомцю не варто давати позитивну відповідь, необхідно одразу повідомити про інцидент батькам).
  3. Я дуже погано себе почуваю, а знаходжуся якраз поблизу твого дому. Мені треба полежати, а потім подзвонити у швидку. Я можу взяти ключі, ти не проти? (Ні незнайомцю, ні однокласнику не варто повідомляти інформацію щодо ключей від будинку).
  4. О котрій твої батьки повертаються додому? (Незнайомцю таку інформацію повідомляти не можна та необхідно сповістити про питання родичів, а в однокласника варто запитати, для чого йому ця інформація).
  5. Я чув, що твої батьки сварилися. Чому? Як ти? (Родичам, однокласникам, а тим паче незнайомцям варто повідомляти про особисті переживання тільки у тому випадку, якщо ви самі цього хочете. Уміння говорити «Ні» – важлива навичка)

По завершенню вправи подискутуйте з дітлахами про те, як відрізняються їх особисті переписки з різними людьми. Запитайте учнів, про що не можна розказувати незнайомцям? А про що не можна розказувати однокласникам? І у яких випадках потрібно одразу звертатися до батьків, учителів?

Корисні матеріали для четвертого місяця навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: Спільнота. Презентація
Автор: Коноваленко Вікторія Федорівна
Про матеріал: Авторка пропонує презентацію з цікавими завданнями для учнів початкових класів з використанням ІКТ.


Тема: Інтерактивне спілкування «Доброта»
Автор: Котляр Світлана Вікторівна
Про матеріал: За допомогою інтерактивного уроку учні більше зрозуміють розмаїття та попрактикують навички емпатії й ввічливого спілкування.


Тема: Екологічний проект Чисте довкілля – здорова нація
Автор: Cіра Марина Миколаївна
Про матеріал: Розробка стане у нагоді вчителям, які хочуть комплексно підійти до однієї із змістових ліній четвертого місяця другого класу НУШ – охорона природи.


Тема: Урок «Що таке спільнота?»
Автор: Статівка Юлія Олександрівна
Про матеріал: Розробка уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ». 2 клас Урок розроблено згідно з концепцією НУШ. Включає в себе інтеграцію з декількох предметів, а також дослідження з метою ознайомлення з будовою бджолиної рамки.


Тема: Виховний захід «Права дитини. Ми проти насилля»
Автор: Короход Наталія Іванівна
Про матеріал: За допомогою запропонованого матеріалу для проведення тематичної години, учні в інтерактивному форматі закріплять знання щодо прав людини та протидії насилля. 


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних місяців НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter