Вправи з української мови та математики для цікавих занять під час 14 тижня НУШ.

От і настав 14 тиждень НУШ. Протягом цього періоду діти мають навчитися аналізувати художні тексти та розпізнавати маніпулятивний вплив реклами,  дізнаватися більше про форми слів, їх прямі і переносні значення, вдосконалювати навички лічби та багато іншого. Ми підготували добірку вправ, які допоможуть учителям під час проведення занять. 

Маніпулятивна реклама

Медіаграмотність – одна з найважливіших навичок у ХХІ столітті. І щоб не ввійти в оману, діти змалку мають учитися розпізнавати маніпулятивні технології реклами, які роблять бренд впізнаваним та спокушають придбати розпіарений товар. Перегляньте разом із дітьми рекламний відеоролик та попросіть їх відповісти на наступні запитання.


1. Чи захотілося вам скуштувати шоколад Milka? Чому саме?
2. Які відчуття у вас викликає відеоролик? Радість? Сум? Може, внутрішню гармонію? Що викликало ці емоції?
3. Які кольори переважно використовували рекламодавці? Чи вплинула палітра фарб на настрій?
4. Вам сподобався закадровий голос? Чи нагадала вам ця розповідь казку?
5. Що знаходиться на внутрішній стороні обгортки шоколаду? А навіщо?
6. Який лозунг прозвучав наприкінці відео?
7. Чи отримали ви інформацію про шкідливі властивості шоколаду? Як гадаєте, чому?
Після невеличної дискусії поясніть дітям хитрі прийоми, які було використано у цій рекламі, та поясніть, що вони є ледь не шаблонними для будь-якої маркетингової маніпуляції. Розкажіть про психологічний вплив реклами на людину та чим потрібно керуватися, перш ніж купувати розпіарений товар. Для закріплення знань під час бесіди створіть разом із учнями інфографіку про маніпулятивні технології реклами.

Форми слів

Молодші школярі часто плутають спільнокореневі слова із формами слів. Що з цим робити? Для того, щоб діти раз і назавжди запам'ятали, у чому ж відмінність, запропонуйте їм виписати форми слів у три колонки. Усі учні мають бути дуже уважними, адже лексеми розташовані хаотично. 


Завантажити зображення у високій якості.

Тепер дітям можна трохи й пограти – повідгадувати загадки. 

Пухнастий сніг усе вкриває,
Різдвяна зірка в небі сяє.
Повсюди радість, щастя, сміх –
Цей місяць перший із усіх.
(Січень)

Вата з хмари полетіла,
Сріблом-золотом мигтіла –
На холодне впала,
Цілу зиму лежала,
А на тепле впала –
Крапелькою стала.
(Сніжинка)

Росте вона холодною зимою,
Росте вона додолу головою,
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і розтає.
(Бурулька)

Хто малюнок на вікні
уночі зробив мені?
(Мороз)

Рано-вранці увесь світ
Вбрався в білий оксамит.
А як вітер нападе
Оксамит цей пропаде.
(Іній)

Слова з прямим та переносним значенням

Звісно ж, діти мають знати, що переносні значення з'являються у слова тоді, коли назва предмета, його основні ознаки чи дії переносяться на інший предмет. Утім, варто підкреслити й те, що лексеми з переносним значенням роблять нашу мову поетичнішою, допомагають нам висловлювати думки та передавати почуття. 

Щоб перевірити це твердження на практиці, запропонуйте своїм вихованцям доповнити речення, використовуючи слова із довідки. 

  • У віконце … зима. 
  • Повіяв … вітер.
  • … перші сніжинки. 
  • Земля під снігом …
  • У танцюристів щоки палали, наче …
  • Заблищали на траві росинки, як …
  • Веселі дитячі голоси звучать, як ...

Довідка: дзвіночки, засумувала, постукала, діаманти, сердитий, затанцювали, маки.

Після виконання вправи учні можуть спробувати самостійно відшукати в невеликому тексті слова з переносним значенням. 


Завантажити зображення у високій якості.

Тепер діти можуть придумати кілька власних речень зі словами із переносним значенням. 

Омоніми

Робота з омонімами допоможе дітям поповнити словниковий запас та не заплутатись у значеннях слів з однаковим звучанням і граматичними формами. 

Розділіть клас на 4 групи та роздайте їм по 3 слова з переліку, наведеного нижче. Далі кожна група має скласти з цими словами по 2 речення, щоб проілюструвати різні тлумачення слів залежно від контексту. Якщо діти не знають значення якихось слів, мають скористатися тлумачним словником. 

  • Балка (яр з положистими схилами/дерев'яний чи металевий брус для перекриття стелі);
  • графік (план роботи/художник);
  • деркач (птах/стертий віник);
  • ключ (від замка/пташина зграя);
  • коса (сплетене волосся/мілина у річці чи морі);
  • наряд (вбрання/розпорядження на виконання робіт);
  • рукав (елемент одягу/відгалуження річки);
  • стан (ситуація, обставини/талія);
  • баранці (молоді барани/піна на гребенях хвиль);
  • чайка (птах/човен)
  • моторний (пов'язаний з мотором/швидкий);
  • кран (для підіймання і переміщення вантажів/для перекривання води, газу тощо).

Аналіз байки

Діти мають змалку вчитися аналізувати сюжет та ідею художніх творів.  Ми радимо запропонувати учням прочитати та проаналізувати байку Леоніда Глібова «Коник-стрибунець», після чого дати відповіді на запитання. 

Для інсценізації байки можна ввімкнути мелодію зі звуками природи, щоб діти краще уявили сюжетну лінію. 


Завантажити зображення у високій якості.

  1. Яка мораль байки?
  2. Хто із героїв байки працьовитий, а хто – безтурботний?
  3. Як би ви вчинили на місці мурахи?
  4. Що міг перейняти коник-стрибунець у мурахи? А чому могла навчити мураха коника?
  5. Поміркуйте, які недоліки людського характеру засуджує Леонід Глібов?
  6. Які прислів'я про працю ви знаєте?
  7. Чи доводилося вам бачити наживо коника-стрибунця та мураху? Де живуть ці комахи і що ви про них знаєте?

Після обговорення школярі можуть знайти у байці слова із переносним значенням. 

Практика з лічби

Запропонуйте дітям уважно роздивитися малюнок, на якому зображені тваринки, які тримають певні числа. Діти мають з’ясувати, хто які вирази обчислив, і позначити відповіді фігурами, які тримають тваринки. Якщо відповідь повторюється, обведіть кілька прикладів фігурами. 

Завантажити зображення у високій якості. 

Власні приклади

Запропонуйте учням допомогти звірятам правильно порахувати кількість запасів на зиму. Для виконання цього завдання дітям потрібно самостійно скласти за зразками приклади і обчислити їх. 


Завантажити зображення у високій якості.


Завантажити зображення у високій якості.

Задачі на уважність

Діти мають уважно послухати умову задачі і усно розв'язати її. Завдання із наочністю вирішити значно простіше, а учням потрібно спробувати без записів умови уявити її.Так школярі тренуватимуть пам'ять, уяву та логіку.

  1. У пеналі Максима лежить 27 олівців. У пеналі Марії – на 6 олівців менше. Скільки олівців у Марії? Скільки стане олівців у дівчинки, якщо Максим позиче їй 9?
  2. Висота п'ятиповерхового будинку – 15 метрів, а висота триповерхового будинку – 11 метрів. На скільки метрів п'ятиповерховий будинок вищий за триповерховий?
  3. На шаховому турнірі Оля виграла 8 партій, Соня – 11, а Христина – 4 партії. На скільки більше партій виграла Оля, ніж Христина? А на скільки менше партій виграла Христина, ніж Соня?
  4. У Романа було 12 книг. 8 книг він відніс до шкільної бібліотеки та 10 взяв із собою. Скільки книг залишилось у Романа?

Тато приніс додому 8 літрових пакетів соку. Три літри він випив сам, а по літру випили його сини – Саша і Михайло. Скільки пакетів соку залишилось?

Корисні матеріали для чотирнадцятого тижня навчання 2 класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: «Закінчення слова»
Автор: Дараган Тамара Миколаївна
Про матеріал: Авторка додала до розробки інформацію про поняття «закінчення слова» та  про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні. 


Тема: «Іменники – синоніми, іменники – антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників»
Автор: Іванюта Віра Степанівна
Про матеріал: Урок з використанням технічних засобів навчання, тлумачних словників та інтерактивної технології «Робота в групах» допоможе учням краще зрозуміти навчальний матеріал, збагатити словниковий запас.


Тема: Сценка «У страшному лісі суржику»
Автор: Наумчик Олена Арсенівна
Про матеріал: Розробка рекомендована для вчителів початкових класів та словесників. Інсценізація допоможе заохотити здобувачів освіти до вивчення рідної мови. 


Тема: «Порядкова лічба з лісовими мешканцями»
Автор: Обложок Наталія Василівна
Про матеріал: Розробка спрямована на повторення вивчених знаків, порядок при лічбі; виховування охайності; розвиток вміння порівнювати групи предметів за кількістю.


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

  1. Тижневий кейс №1: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  2. Тижневий кейс №2: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  3. Тижневий кейс №3: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  4. Тижневий кейс №4: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  5. Тижневий кейс №5: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  6. Тижневий кейс №6: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  7. Тижневий кейс №7: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  8. Тижневий кейс №8: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  9. Тижневий кейс №9: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  10. Тижневий кейс №10: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  11. Тижневий кейс №11: Українська мова і математика. 2 клас НУШ 
  12. Тижневий кейс №12: Українська мова і математика. 2 клас НУШ 
  13. Тижневий кейс №13: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter