Шостий місяць четвертого класу НУШ присвячено далеким і маловідомим нам світам. Ви одразу подумали про загадковий космос, чи не так? Правильно, але і на нашій планеті можна знайти багато чого цікавого та не надто добре вивченого. Наприклад, насправді ми не так багато знаємо про світовий океан чи навіть про наш мозок. Аби пояснити дітям, скільки всього цікавого та невідомого довкола, запропонуйте кілька креативних завдань, які допоможуть поглянути на світ по-новому.
Як виглядає прибулець?
Як ваші учні уявляють інопланетян? Сподіваємося, не як зелених чоловічків, адже це означало б, що діти не фантазують, а користуються поширеними стереотипами. Зрештою, чому інопланетянин має бути саме зеленим? А чому чоловічком? Отже, ми автоматично уявляємо інопланетянина як істоту гуманоїдного типу. Але чи обов’язково це так? Запропонуйте учням спробувати вигадати расу прибульців. Поясніть дітям, що зовнішність і здібності інопланетян насамперед залежать від умов життя на їхніх планетах. Наприклад:
- Ваш прибулець мешкає на планеті, що розташована дуже близько до зірки (як Венера до Сонця), тож або його не турбує шалена спека, або він має щодня переміщуватись із освітленої частини планети на затемнену.
- Прибулець схожий на гігантського восьминога. Як ви гадаєте, чи розрізнює він право та ліво, як рухається, як взаємодіє з предметами тощо?
- Прибулець живе на планеті з дуже високою гравітацією (наприклад, як Юпітер). Якого розміру він буде? Які кінцівки матиме?
Фантазуйте та створюйте разом із дітьми нові раси! Наприклад, хтось може жити в дуже гарячій воді, під землею, чи навіть в умовах вогняних дощів. Заради експерименту вигадайте вид, який спілкується телепатично, а харчується за допомогою всотування корисних речовин через шкіру. При цьому обов’язково нагадайте учням, аби вони подумали над тим, якими будуть органи чуття інопланетян.
Нехай діти намалюють (або докладно опишуть) свого прибульця, та спробують пояснити, чому він виглядає саме так.
Таємниці океану
Чи бували ваші учні на морі? А поблизу океану? Запитайте, якими були враження дітей. Їм було цікаво, весело чи, може, трохи страшно? Розкажіть дітям, що майже три чверті Землі покрито водою, що Світовий океан – це величезний Всесвіт, про який ми насправді знаємо ще не так багато, як хотілося б.
Запропонуйте дітям пофантазувати та спробувати дати відповідь на запитання: хто живе на дні океану? А потім запропонуйте школярам виконати цікавий експеримент «Океан у пляшці». Вам знадобиться:
- 5 невеликих контейнерів або баночок;
- вода;
- харчовий барвник (синій, зелений та червоний);
- іграшкові морські тварини (їх можна зробити з пластиліну);
- 5 акушиків із підписами: евфотична зона (добре освітлена), сутінкова зона, афотична зона (темна), область найбільших глибин та западини.
Помістіть іграшкових морських тварин у баночки. На цьому етапі діти мають подумати, в якій зоні можуть жити дельфіни, в якій – кити, а в якій – восьминоги. Далі наповніть баночки водою та додайте барвник. Так, для евфотичної зони вам знадобиться зовсім невелика кількість синього барвника (на кінчику зубочистки), для сутінкової – одна крапля синього барвника, для афотичної – дві краплі синього барвника, для області найбільших глибин чотири краплі синього барвника, а от для западин – п'ять крапель синього, дві краплі зеленого та одна крапля червоного барвника.
А потім розкладіть баночки за рівнями. Тепер стає зрозуміло, що більшість тварин мешкає на відносно невеликих глибинах. Діти розмістили тваринок неправильно? Поясніть, у чому помилка, або попросіть їх обґрунтувати таке рішення. Нехай пофантазують! Запропонуйте дітям подумати, за яких умов ті ж самі дельфіни могли б жити на більшій глибині, ніж насправді?
Як працює натовп?
Кожен, хто хоч колись опинявся в натовпі, чудово розуміє, що в такій ситуації людина починає поводитися дещо не так, ніж зазвичай. Цей ефект цікавив багатьох науковців, серед яких французький психолог Гюстав Лебон, який докладно описав вплив натовпу на психологію особистості в науковій праці «Масові психози».
Для початку розберемося детальніше. Згідно з теорією Лебона, людське суспільство є неоднорідним. Певні особистості мають високий інтелектуальний потенціал, тоді як інші – дещо нижчий. Утім, натовп усе змінює: здібності конкретних людей відкочуються до рівня найменш стриманих і розумних особистостей. Про це важливо пам'ятати, якщо ви опинилися в натовпі. Так, згідно із Лебоном, людський натовп має наступні властивості:
- відчуває свою правоту та схильний до жорстокості по щодо тих, хто не розділяє його погляди;
- знижується здатність сприймати складні ідеї або вибудовувати довгі логічні ланцюжки;
- сприймає інформацію більш емоційно, образно, проводить нелогічні аналогії;
- здатен вчиняти як жорстоко, так і героїчно;
- може обирати собі лідера та слідувати за ним;
- легко засвоює певні ідеї, а довести неправоту майже неможливо.
Чи були діти частиною натовпу? Що вони відчували у цій ситуації? Запропонуйте учням пригадати випадки булінгу, про які вони чули з новин. Нехай школярі подумають, чи присутній у таких випадках ефект натовпу?
Аби краще зрозуміти, про що йдеться, проведіть соціальний експеримент
Об’єднайте учнів у дві групи. При цьому одна має бути значно більшою за іншу (наприклад, 20 учнів проти 5). Тепер оберіть певну ідею або спірне питання. Нехай меншість відстоює правильну відповідь, а більшість – сумнівну. Подискутуйте в такому форматі 5-10 хвилин, а потім перейдіть до обговорення.
Як почувалася більшість? Як почувалася меншість? Чи відчували вони себе у безпеці? Чи відчували дискомфорт, тривогу, тиск, бажання перейти на сторону більшості? Наскільки складно протистояти натовпу? Чи не відчувала більшість роздратування щодо тих дітей, які відстоювали свою думку? Чи було бажання відповісти агресивно, зневажливо? Нехай діти проаналізують свої почуття та емоції під час експерименту.
Історія України у космічних дослідженнях
Україна активно бере участь у дослідженні космосу в межах міжнародних програм. Цікавий факт: свого часу саме українці стояли біля витоків ракетобудівництва та перших польотів у космос. Чи знали учні про це?
Запропонуйте дітям визначити роль українців у розвитку космічної галузі. Це може бути цікавий дослідницький проєкт, у межах якого школярі мають зібрати інформацію, знайти ілюстративний або відеоматеріал за однією з наведених тем.
- Сергій Корольов – конструктор космічних ракет, основоположник практичної космонавтики.
- Юрій Шаргей (Кондратюк) – українець, без робіт якого не існувало би космічних програм США та СРСР.
- Олександр Засядько – полтавчанин, який вперше використав бойові ракети.
- Українські двигуни у сучасній ракетобудівній галузі (ракети-носії Антарес (США), Вега (Європа), співпраця з компанією SpaceX).
- Факти про завод «Південмаш» у Дніпрі.
- Перелік українських космічних апаратів, виведених на навколоземну орбіту та їх призначення.
- Космічна компанія Firefly Aerospace Максима Полякова та розробка ракет для комерційних польотів.
Учень (або група учнів) можуть зробити коротку доповідь за темою. Звісно, варто зважати на вік учнів, їм буде складно детально опрацювати багато інформації. Тож вони можуть зібрати основні факти з біографії вчених, знайти в інтернеті цікаві ілюстрації тощо. Аби дітям було простіше, надайте їм матеріали, з яких вони можуть без проблем узяти всю необхідну інформацію.
Невідомі пам’ятки України
Чи часто подорожують ваші учні? У яких містах України вони встигли побувати? Про які пам’ятки культури та історії знають? Об’єднайте дітей у групи та запропонуйте кожній зібрати ілюстративний чи історичний матеріал за темою:
- Старовинні замки та садиби України (маловідомі).
- Старовинні церкви і костьоли – в якості додаткового матеріалу можна використати ютуб-відео «Наша не наша спадщина».
- Маєтки та приватні будинки – наприклад, будівлі на вулиці Самчука та вулиці Коновальця у Львові.
Нехай учні подумають, чи можна подарувати старовинним спорудам друге життя? Наприклад – викупити з метою створення ресторану чи готелю. Створити маршрути екскурсій. Відкрити у будівлі музей, туристичний центр, галерею тощо. Зібраний матеріал діти мають представити класу у вигляді ілюстрованої презентації.
Корисні матеріали для шостого місяця навчання у 4 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:
Тема: Урок «Материки, океани та частини світу на географічних картах»
Авторка: Кондратенко Тетяна Миколаївна
Про матеріал: Матеріал ставить на меті формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із поняттям «материки», «океани», «частини світу»; закріпити вміння працювати з картою; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.
Тема: Проєктна діяльність у початковій школі. Проєкт «Народний календар українця: місяцелік».
Авторка: Бурбовська Валентина
Про матеріал: Розробка містить індивідуальний, практично-орієнтований, довготривалий (два місяці) проєкт, що досліджує українські народні свята. Мета проєкту – розвивати самостійність, творчі здібності учнів; виховувати почуття поваги до звичаїв і традицій своєї країни та родини.
Тема: Стем-проєкт «Повернений ліс»
Авторка: Чадукова Оксана Вікторівна
Про матеріал: Пропонований матеріал допоможе навчити дітей бережливого ставлення до природних багатств, зокрема лісів. Згідно із завданнями проєкту, школярам необхідно підрахувати, скільки паперу витрачається за рік, і як це впливає на зменшення лісових ресурсів.
Тема: Використання технологій критичного мислення на уроках у початковій школі
Авторка: Розсоха Тетяна
Про матеріал: У матеріалі подано рекомендації щодо проведення занять у початкових класах із застосуванням технологій критичного мислення. Уроки розроблено із використанням методів «Ромашка Блума», «Шість капелюхів» та створення інтелект-карт.
Тема: Урок «Конкурс дорожніх наук»
Авторка: Каменецька Тетяна Сергіївна
Про матеріал: Пропонований матеріал навчає дітей усвідомлювати та аналізувати власні емоції. Приборкувати роздратування, коректно висловлювати і озвучувати негативні почуття перед оточенням.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.