Як підготувати учнів до реального життя? Серед іншого ми маємо навчити їх думати, аналізувати та шукати можливості розв'язання питань, на які немає енциклопедичної відповіді. Що б не відбувалося із нами безпосередньо чи довкола, ми можемо сформувати об'єктивне ставлення до подій та передбачити шляхи розв'язання проблеми. Влучні запитання та чесні відповіді дозволяють нам розібратися в будь-якій ситуації, сформувати соціальну та емоційну компетентність. 

Які запитання допоможуть учням зростати, аналізувати навколишню дійсність та тримати психологічну стійкість? Розбираймося далі!

Алгоритм постановки запитань

Розглянемо на прикладі теми 8 місяця 4 класу НУШ

Яку б ситуацію чи питання ви не розглядали, важливо навчити дітей мислити різнобічно. Для аналізу будь-якої теми чи ситуації потрібно ставити собі такі запитання:

1. Сфокусуватися та конкретизувати.

У чому проблема? Яке питання потрібно розв'язати? Яке завдання?

Наприклад, у квітні учні 4 класу НУШ вивчають тему «Енергія». Для подальшої роботи нам необхідно пригадати, що таке енергія, звідки вона береться і як люди її використовують. Ця тема актуальна.

2. Зібрати інформацію. 

Що ми знаємо? Що нам потрібно дізнатися? Що схоже, а що відмінне?

Минулого року діти вже вивчали тему енергії, однак у четвертому класі настав час поглибити знання. Пригадайте з учнями різні види джерел енергії. Обговоріть, що таке атомні електростанції, навіщо їх будують, в чому їхня користь і небезпека. 

3. Провести мозковий штурм. 

Як ми можемо розв'язати цю проблему? Які можливі рішення? Що ми можемо зробити?

Проговоріть із дітьми, за яких умов енергія може стати небезпечною, як цього можна уникнути. Пригадайте, як слід діяти в небезпечних ситуаціях у разі пошкодження енергогенерувальних АЕС поблизу. Проаналізуйте рекомендації офіційних установ. 

Запропонуйте учням сформувати пам'ятку правильної поведінки в разі аварії на АЕС. Для цього вони мають об'єднатися в групи (це можна зробити в онлайн-чатах), продумати зміст, оформлення та інші нюанси.

4. Оцінити.

Який найкращий спосіб для розв'язання цієї проблеми? Чи має це сенс?

У випадку з аналізом безпечності АЕС, які генерують енергію, доцільно обговорити як запобіжні заходи, так і шляхи розв'язання небезпечної ситуації, якщо вона вже виникла. При цьому розділіть зони відповідальності: що мають робити мешканці населеного пункту, де виникла аварійна ситуація, що мають робити працівники ДСНС тощо. 

5. Планувати та діяти. 

Що ми робимо в першу чергу? Що далі? Чи працює це?

Аналізуючи пам'ятку, сформуйте покроковий план дій. Розподіліть пункти пам'ятки у хронологічній послідовності.

6. Міркувати та аналізувати.

Чи спрацювало? Звідки ми знаємо? Чи потрібно нам повернутися і спробувати ще раз?

Проаналізуйте схожі ситуації, які вже відбулися. Що спрацювало? Які кроки зберегли життя людей та їхню безпеку.

Що я можу зробити для інших? Енергія соціальної взаємодії або правило 6 рукостискань

Доречно залучати на уроках «Я досліджую світ», інформатики, української мови та читання.

Продовжуючи тему енергії, запропонуйте учням проаналізувати енергію соціальної взаємодії. Кажуть, існує теорія 6 рукостискань, згідно з якою від першої людини до шостої шляхом спільних знайомих неодмінно дістанеться добрий вчинок! Обговоріть цю теорію з дітьми.

 

  1. Попросіть дітей проаналізувати теорію 6 рукостискань за попереднім алгоритмом – із різних боків. У чому її користь? У чому небезпека? Як максимально ефективно реалізувати її сьогодні?
  2. Пригадайте історію теорії 6 рукостискань. Дехто вважає її недавньою вигадкою з фільмів. Тоді як насправді її висунули ще в 1969 році американські психологи Стенлі Мілґрем та Джеффрі Треверс. Як вони дійшли цієї думки? Розбирайтеся разом із дітьми.
  3. Запропонуйте дітям створити та розіграти ситуації, схожі на ті, про які йдеться в цій теорії. 
  4. Обговоріть функції репостів і роль медіаграмотності. Як правило 6 рукостискань може допомогти песику знайти дім, а волонтеру – запаси одягу та продуктів?
  5. Попросіть дітей пригадати ситуації, коли їм приходила допомога від незнайомих, здавалося б, людей. І ситуації, коли вони чи їхні близькі надавали підтримку незнайомим.

Психологічний блок. Запитання для уроків мовного циклу і не тільки

Майже кожне заняття може та має бути не лише інформативним, але й таким, що підтримує. Це особливо важливо зараз. Пропонуємо вам декілька запитань, які допоможуть підтримати учнів й уникнути неприємностей.

«‎Яким буде ваш день у квітні 2023 року?»‎ 

Психологи рекомендують у складних ситуаціях дивитися в майбутнє. Необхідно думати про нього, яскраво бачити його та навіть відчувати. Діти мають знати, що світле майбутнє точно настане, а також розуміти, заради чого ми вчимося та діємо.

Тому запропонуйте учням намалювати малюнок, написати твір чи декілька речень про плани на щасливе майбутнє.

Зверніть увагу: деякі спеціалісти не рекомендують зараз застосовувати фрази «‎Доброго ранку»‎, «‎Добрий день»‎, адже дні війни для більшості не можуть бути добрими. Якщо є можливість – замініть на «‎Вітаю»‎ чи «‎Hello/Hi»‎ на уроках англійської мови.

Щодо «‎Як ви?»‎

Так звані small talk також краще скоротити та змінити. Психологи рекомендують замінити запитання на кшталт «‎Як ви?» чи «‎Як справи?»‎ на більш конкретні та змістовні: «‎Як ваш проєкт?»‎, «‎Як ваше здоров'я?»‎, «‎Як справи з домашнім завданням?‎»‎ тощо. 

«‎Як я можу тобі допомогти?»‎ замість «‎Усе буде добре»‎ та «‎Тримайся»‎

Звісно, життя продовжується. А якщо ми знаходимося у відносній безпеці, є можливість змінювати його на краще. Однак для людини, яка переживає втрату чи потрясіння доречніше обрати запитання «‎Як я можу тобі допомогти?»‎, «‎Ти хочеш побути один чи побудемо разом?»‎, «‎Чи є в тебе хтось, із ким ти можеш поговорити про це?»‎ замість підбадьорливих лозунгів.

Ми навели простий приклад, але ви можете використовувати пропонований алгоритм постановки запитань для розбору будь-якої теми, навіть найсерйознішої. Головне – впевнитися, що діти готові до такої розмови.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter