ТЕМА УРОКУ: Повторення та узагальнення знань по темі «Сили»
МЕТА (КОМПЕТЕНТНОСТІ): Набуття умінь учнів застосовувати набуті учнями знання для розв’язування задач; розвиток уміння аналізувати результати і при розв’язуванні задач і вміння адаптовувати для повсякденного життя; розвиток уміння самостійно знаходити інформацію та доносити її до слухачів (шляхом підготовки проектів).
ТИП УРОКУ:
ЕПІГРАФИ
Теорії, гіпотези,
Закони й постулати
Для того й відкривалися,
Щоб їх застосувати.
Імлою світ було цей оповито. Хай буде світло!
І з'явився Ньютон
О. Поуп
Хід уроку
І. Розминка
Інтерактивна вправа «Розшифруй термін».
Слова зхаотично розміщеними буквами записані на дошці.
Завдання: скласти за 1 хв правильно слова:
Цінреяі(інерція.)
Аіфемцдояр(деформація.)
Вшитідксь(швидкість.)
скипренорня (прискорення)
II. Актуалізація опорних знань
Учитель розповідає:
Приходить першокласник додому після першого навчального дня. Мама питає:
— Синочок, як тобі вчителька?
— Дивно, вона сама нічого не знає, про все-все у нас запитує!
Викликати одного учня до дошки.
На столі вчителя лежить купка карток, на яких написано:
• Характеристика взаємодії.
• Напрямлена до центру Землі.
• Прямо пропорційна масі.
• Прикладена до тіла.
• Прикладена до Землі.
• Виникає при пружних деформаціях.
• Вимірюється динамометром.
• Вимірюється в кілограмах.
• Обчислюється за формулою F= тg
• Обчислюється за формулою F = -kх.
• Вимірюється в кілоньютонах.
• Векторна величина.
• Скалярна величина.
• Змінює напрям руху тіла.
На дошці записане поняття: сила тяжіння. Учень виходить до вчительського столу і вибирає ті картки, які, на його думку, підходять до даного поняття. Зачитує вголос усе, що він обрав, а учні класу рецензують його відповіді. Потім пишемо на дошці наступне поняття: сила пружності.
2. Вправа «Логікон»
Паралельно з першим учнем по вправі 1 теж біля дошки працює ще один учень. На нього увага.
Заповніть порожні комірки.
Назва сили |
|
Сила пружності |
Сила тертя |
|
Тіло |
|
|
Напрям |
|
Проти напряму руху частинок |
|
|
F = mg |
|
|
Відповідь:
Назва сили |
Cила тяжіння |
Сила пружності |
Сила тертя |
Точка прикладання |
Тіло |
Тіло або частина тіла |
Тіло |
Напрям |
До центру Землі |
Проти напряму руху частинок |
Вздовж поверхні стикання проти напряму руху |
Формула |
F = mg |
F = kx |
F = μN |
- Роль законів Ньютона в розвитку фізики
- Сила тяжіння на планетах Сонячної системи та їх супутниках
Обовязково звернути увагу на вірність підготовки проекту і щоб оцінили учні.
III.Мотивація навчальної діяльності - перехід від проектів через цитату від Ньютона « Якщо я бачив далі від інших, то тільки тому, що стояв на плечах гігантів» і вірш
Легенда про яблуко
Сидів Ньютон собі в саду,
Відпочивав між ділом,
І от на щастя, на біду,
Тут яблуко злетіло.
Могло упасти на траву —
Нічого б не змінилось.
Так ні ж — на голову йому,
А потім вниз скотилось.
І от задумавсь Ісаак,
Хоч ще крививсь од болю,
Чому, і що, навіщо, як?
Ну, що ж поробиш —доля.
Легенда це чи, може, сон,
А чи просте везіння,
Але на світ з'явивсь закон Всесвітнього тяжіння.
(Т. Білецька)
IV.Розвязування задач
Задача №1 . Біля дошки.
При швидкості 20 м/с (72 км на год) водій починає гальмувати по горизонтальній ділянці дороги при вимкнутому двигонові (як це досягається ? – натискається педаль зчеплення і відсутня передача від двигуна на колеса) . Коефіцієнт тертя 0,2. Знайти час до зупинки, його прискорення і гальмівний шлях.
Після розвязку задачі акцентувати увагу на тому, що автомобіль не має змоги зупинитися миттєво і без гальмівного шляху. Подати статистику ДТП по Україні. Можна відео.
Питння до класу:
- Як впливає на вашу думку коефіцієнт тертя на гальмівний шлях. Як його можна збільшити? Що ми маємо змогу спостерігати на практиці?
- Як впливатиме зменшення швидкості на гальмівний шлях?
Самостійно учні розв’язують аналогічну задачу при швидкості 50 км на год. Озвучують результати і відповідно аналізують.
Задача №2.
Як залежить гальмівний шлях автомобіля від його швидкості, якщо коефіцієнт тертя між колесами і дорогою 0,5 а швидкість 50 км на год?
VІ.Підсумки уроку
1. Учні висловлюють свою думку про те що їм сподобалось на уроці.
2.У кінці зошита продовжуємо заповнювати таблицю «Фізичні величини»:
Інтерактивна вправа «Інтерв'ю». Учитель бере інтерв'ю в учнів:
— Що ви знали з цієї теми?
— Який досвід ви здобули на сьогоднішньому уроці?
— Які запитання з цієї теми у вас виникли?
VІІ. Домашнє завдання
1. Повторити §
2. Прочитати §
3.
РЕЗЕРВ (ПО ЧАСУ):
Вправа «Слова за хвилину»
Змагання на написання найбільшої кількості фізичних термінів за одну хвилину.
Вправа «Знайди зайве» і поясни, чому
• Трактор, човен, телевізор, літак. (Телевізор.,
• Робота, енергія, динамометр, потужність (Динамометр.)
• Джоуль, метр, ват, годинник, ньютон (Годинник.)