Тренінгове заняття «Розвиток творчих здібностей, креативного мислення. Прийняття рішень» ( 9-11 класи)
Мета: усвідомлення креативності в собі і її розвиток. (Розвиток здатності учасників знаходити нові нестандартні (креативні) вирішення завдань; налагодження комунікативних зв'язків усередині групи.)
Тривалість заняття 45 хв.
Хід заняття
1. Що, Звідки, Як?
Учасникам, що сидять в колі, демонструється будь-який незвичайний предмет, призначення якого не цілком зрозуміло (можна використовувати навіть не сам предмет, а його фотографію). Кожен з учасників по порядку повинен швидко відповісти на три питання:
При цьому повторюватися не дозволяється, кожен учасник повинен вигадувати нові відповіді на кожне з цих питань. Найпростіший спосіб добути реквізит для цієї вправи - брати не предмети цілком (їх призначення, як правило, більш-менш ясно), а уламки чогось - такі, щоб по ним складно було зрозуміти, звідки вони взялися.
Мета вправи легка «інтелектуальна розминка», активізує швидкість мислення учасників, стимулюючи їх до висування незвичайних ідей і асоціацій.
Обговорення
Які відповіді на питання запам'яталися учасникам, видаються найбільш цікавими та оригінальними?
2. Протилежності
Учасникам пропонуються короткі описи різних ситуацій, пропонується придумати ситуації, які можна було б розглядати як протилежні запропонованим. Вправа виконується в підгрупах по 3-4 людини, час роботи визначається виходячи з розрахунку 2,3 хвилини на ситуацію. Потім представники кожної з підгруп по черзі озвучують придумані варіанти і аргументують, чому їх можна розглядати як протилежні запропонованим ситуаціям.
Для роботи можна запропонувати, наприклад, такі ситуації:
• Боксер виходить на ринг.
• Дівчина їде з гірки на роликах.
• Фотокореспондент передає до редакції знімки зі змагань.
Мета вправи
Тренування мислення «від противного» - способу пошуку рішень проблем, при якому для більш повного розуміння їх суті представляється їх протилежність. Розвиток гнучкості в сприйнятті життєвих ситуацій. Пошук неочевидних варіантів рішення.
Обговорення
Який сенс вкладався в поняття «протилежність» при виконанні цієї вправи? В яких ситуаціях придумати протилежні варіанти було легше, а в яких складніше, з чим це пов'язано? Наведіть приклади життєвих ситуацій, де може стати в нагоді підхід до вирішення проблем «від противного».
3. Застосування вмінь
Кожен з учасників називає будь - яке спортивне вміння, яким він володіє (наприклад, кататися на сноуборді або на роликах, підтягуватися на перекладині, кидати м'яч в точно заданому напрямку і т. п.). Потім інші учасники пропонують можливі варіанти застосування цих умінь - не тільки у фізкультурі і спорті, а й в інших життєвих ситуаціях. Вправа виконується в загальному колі.
Мета вправи
Вправа навчає генерувати ідеї про способи практичного застосування наявних у учасників ресурсів, сприяє підвищенню самооцінки, а також підвищує мотивацію до вироблення нових умінь і вдосконалення наявних.
Обговорення
Учасники обмінюються своїми враженнями і міркуваннями про те, які нові вміння та способи застосування їх зацікавили.
4. Сплячі леви
Сидячі учасники зображують сплячих левів: «Як відомо, леви сплять з незворушним виглядом, але з відкритими очима - раптом виявиться якась небезпека?»
Ведучий вільно рухається між ними. Його завдання - вивести сплячих з відкритими очима левів зі стану незворушності, викликати у них будь-яку емоційну реакцію. Для цього можна робити все що завгодно, крім фізичного дотику інших учасників і вживання в їх адресу образливих, нецензурних висловів.
Як тільки ведучому вдалося викликати емоційну реакцію (наприклад, сміх) у якогось з учасників, що грають ролі левів, той встає зі свого місця і приєднується до ведучого, тепер вони «термосять» інших грають уже вдвох. Коли не витримає третій учасник, він, в свою чергу, приєднується до ведучих, і т. д. Перемагає той, хто найдовше зможе, зберігши незворушність, утриматися в положенні «сплячого лева».
Мета вправи
Тренування вміння контролювати вираз своїх емоцій, зберігати незворушність навіть в тих ситуаціях, коли інші люди навмисно прагнуть вивести з цього стану.
Обговорення
Які способи саморегуляції використовували ті учасники, яким вдалося довше інших зберегти незворушність, триматись в положенні «сплячих левів»? Де в житті може стати в нагоді вміння зберігати спокій? Що важливіше: не демонструвати будь-які емоції у відповідь на те, що відбувається навколо, або взагалі не відчувати їх, внутрішньо «відключатися» від того, що відбувається?
5. Перетягни мотузку
Два учасники сідають спиною один до одного на відстані 2 - 3 м один від одного. Між ними по підлозі простягається мотузка таким чином, щоб її кінці перебували між ніжками стільців, на яких сидять ці два учасники. Їх завдання - по команді встати, добігти до стільця іншого учасника, сісти і смикнути мотузку. Перемагає той, хто зробить це першим.
Мета вправи
Тренування оперативності реакції, вміння мобілізувати себе для швидкого досягнення мети.
Обговорення
Учасники обмінюються враженнями, а також міркуваннями про те, які якості, крім швидкості реакції, важливі для перемоги в цій вправі.
Підведення підсумків. Рефлексія Мені сьогодні……