Урок судове засідання дає можливість отримати уявлення про спрощену процедуру прийняття судового рішення та провести рольову гру – судовий процес.
Ця форма уроку приваблива тим, що в ній стикаються протилежні погляди на суть окремих питань. Вирок обґрунтовується, отже, така форма проведення заняття сприяє з´ясуванню суті проблеми. Як і на звичайному суді, тут дійовими особами є свідки, адвокати і ті, кого звинувачують.
Судове засідання. За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка». Позитивне й негативне в казці
Мета. Вдосконалювати знання учнів про чарівні казки, вміння ділити текст на частини; вчити усвідомлено переказувати зміст твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до чужого майна.
Групи ключових компетентностей, що формуються на уроці:
Вміння вчитися – оволодіння знаннями, необхідними для загального розвитку особистості, способами діяльності і моделями поведінки, що враховують інтереси і потреби інших людей; розвиток активного пізнавального інтересу.
Громадянська компетентність - здатність активно, відповідально та ефективно працювати і розвиватись; усвідомлювати свою належність до соціально-культурного середовища.
Соціальна компетентність - розвиток навичок взаємодії у колективі через активне спілкування з соціальним оточенням, накопичення досвіду комунікативної діяльності, толерантної поведінки, співпереживання і солідарності з іншими людьми; здатність особистості продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.
Компететності з ІКТ - здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою.
Обладнання. ПК, презентація, костюми
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
У ставку гуськом стоять
Каченята й качка.
Каченята плюскотять,
Качка носом плюска.
III. Перевірка домашнього завдання
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Актуалізація знань
— Що таке казка?
— Казка — це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
— Я говорила вам про позивача до суду. А от хто це, ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
В неї ноги — наче ласти,
Дзьоб плескатий, червонястий,
— Кря-кря-кря, — пливе по річці,
Їсть зерно, скубе травичку…
Ви вгадали цю босячку?
Хто це, діти? Звісно, …(качка).
2. Підготовка учнів до сприймання казки
1) Словникова робота.
— Перш ніж прочитати казку, ознайомимося зі словами, які вам, можливо, будуть незрозумілі.
Починок — пряжа намотана на веретено.
Кужілочка — частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.
Веретенце — ручне знаряддя для прядіння.
Іва-діва — звертання до дівчини.
Полинули — полетіли.
Жалували — жаліли.
3. Комбіноване читання казки (починає вчитель, а продовжують учні, які гарно читають)
— Назвіть дійових осіб?
4. Перевірка первинного сприймання
— Чи зустрічалися ще незрозумілі для вас слова?
— Чи сподобалася казка? Чим?
— Чи сподобалась вам кінцівка казки?
5. Різновиди читання
- «Ланцюжком» (2 абзаци);
- «буксиром» (3 абзаци);
- «пошепки» (3 абзаци);
- «тільки очима»; (2 абзаци)
- «через слово» (2 абзаци)
6. Бесіда за прочитаним
— Чому сумували дід та баба?
— Хто їм трапився у лісі?
— Що було з качечкою?
— Як учинили дід та баба?
— Що здивувало діда та бабу, коли вони наступного разу повернулися з лісу?
— Кого помітили сусіди?
— Чи здогадувалися дід з бабою, хто це був?
— Як вирішили діяти?
— Чим це закінчилося?
— Як відреагувала дівчина?
— Чи схвалюєте ви вчинок діда та баби? Чому?
7. Гра «Передбачення»
- З якою заявою звернулася качечка до суду?
- Чи справедлива її заява?
8. «Виступ адвокатів»
«Право приватної власності є непорушним. Статтею 41 Конституції України передбачено: “Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю…Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.Ніхто не може бути протиправне позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом.Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом»
9. Вибіркове читання
— Відшукайте і прочитайте речення про те, що зробили дід та баба?
— Знайдіть речення з яких це помітно.
— З відповідною інтонацією зачитайте слова качечки.
10. Читання за особами з творчим задумом.
1 група за змістом казки.
2 група (сильніші учні) враховуючи вердикт адвокатів, змінюють поведінку діда та баби.
11. Запитання судді
- Чи справедливе звернення качечки до суду?
- Чим воно викликане?
- Чи навмисне так вчинили дід та баба?
- Що примусило їх так вчинити?
- Чи заслуговують вони покарання?Чому?
- Як би вчинили ви?
VІ. Підсумок уроку
— Яку казку читали на уроці?
— До якої групи казок можна її віднести? Чому?
— Що народ засуджує у цій казці?
— Чого нас навчає ця казка?
VІІ . Домашнє завдання
Детально переказувати казку (с. 50–53). Усно скласти характеристику дійових осіб.